Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Samsung Galaxy Tab S2 9,7" Review

Dun en licht met indrukwekkend beeld

22-09-2015 • 06:00

205

Singlepage-opmaak

Conclusie

Met de Galaxy Tab S2 9,7" probeert Samsung duidelijk de strijd met de iPad aan te gaan en dat doet het niet onverdienstelijk. De behuizing is voor een tablet van dit formaat bijzonder dun en licht, waardoor hij fijn in de hand ligt. De afwerking is eveneens dik in orde. Tabletgebruikers die vooral apps draaien en websites bezoeken, zullen niet enorm veel merken van de indrukwekkende beeldkwaliteit van het Super Amoled-scherm, maar voor wie graag foto's en video's bekijkt op zijn tablet is het verschil met de concurrentie groot. Fijn daarbij is dat je standaard 32GB aan opslagcapaciteit krijgt en er ook nog eens een micro-sd-slot aanwezig is, zodat je nooit plek tekort komt voor je beeldmateriaal.

Aan de hardwarekant zijn we iets minder enthousiast. De Exynos 5433-soc is een grote verbetering ten opzichte van de hardware in de eerste Galaxy Tab S-modellen, maar het blijft oude hardware. Daar merk je nu gelukkig weinig van, maar het maakt de tablet wel minder goed voorbereid op de toekomst. Als de tablet nou heel scherp geprijsd was, zouden we dat iets makkelijker kunnen accepteren, maar voor 500 euro verwacht je een tablet die op dit vlak een paar jaar meekan.

Ook op softwarevlak hadden we beter verwacht. Dat Samsung nu nog een tablet met Android 5.0.2 uitbrengt, is een kleine teleurstelling. Niet alleen omdat Android 5.1.1 hier en daar verbeteringen kent, maar vooral ook na alle commotie van de laatste maanden rondom de Stagefright-kwetsbaarheid. Opnieuw verwacht je beter van een tablet die het topmodel in de line-up moet zijn. Samsung werkt gelukkig aan een update hiervoor.

Dat zijn meteen de enige twee echte punten van kritiek die we op de Tab S2 9,7" hebben. In de praktijk is het een goed gebouwde tablet, met een fijne behuizing, een prachtig scherm en een goede accuduur. Of Samsung hiermee de iPad naar de kroon kan steken moet nog blijken, maar het is misschien wel de beste tablet die Samsung ooit gemaakt heeft.

Reacties (205)

205
195
160
5
0
0
Wijzig sortering
5.1.1 is al beschikbaar voor de S2 in sommige landen: http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-T810/
Ja, maar dat wil niet zeggen dat Europeese versies ook deze Canadese versie gaan krijgen.

De eerstvolgende update die waarschijnlijk binnen een week uit gaat komen in Nederland zal nog steeds versie 5.0.2 zijn met daarin (naast andere patches) ook de stagefright fixes.
Als je er over nadenkt is het eigenlijk heel triest. Een merk als samsung dat pretendeert te kunnen concurreren met apple en met prijzen die zeker niet goedkoop zijn, is niet in staat de laatste android versie te leveren, laat staan de laatste cpu versie die ze hebben.

Je krijgt dus een tablet met software waarin exploits zitten die nog niet gedicht zijn.
jaar oude cpu
Voor een prijs waar ik toch van schrik.

Het is triest gesteld dat samsung dit op de markt durft te brengen en laat voor mij zien dat ze denken, naam, leuk design dikke prijs en het verkoopt wel. Die tijden zijn echter steeds sneller voorbij.
Samsung Nexus 10 is wel up to date met 5.1.1 :P
Hij is best wel heel traag voor 499,- zie de onscreen benchmarks!
Klein puntje, die gaatjes aan de achterkant zijn waarschijnlijk voor alle covers en niet alleen de type cover. De meeste mensen zullen er wel een cover bij kopen.

Voor de rest, Tweakers zullen vast een betere prijs/prestatie verhouding vinden voor hun geld. Dit is gewoon een leuke tablet voor mensen die niet op een paar euro meer of minder kijken en die graag een amoled hebben.

Paar dingen zijn erg jammer, achteruitgang..
- 4 speakers was beter geweest dan heb je altijd stereo. Of zoals eerste Tab S die heeft 2 speakers op goede hoogte. Beter kan het niet.
- Design is veel minder bijzonder tov de vorige.

Een tip koop de eerste versie op marktplaats of meld je aan bij Oxxio dan krijg je 'm gratis edit zie onderstaande

[Reactie gewijzigd door stefanv op 22 juli 2024 13:21]

of meld je aan bij Oxxio dan krijg je 'm gratis
Bij Oxxio krijg je niks gratis in tegendeel juist, je betaald veel meer voor het product wat je er bij kiest.

Zonder device: Vaste leveringskosten € 192 per jaar!

Met Galaxy Tab 4: Vaste leveringskosten € 240 per jaar!
3 jaar * 48 euro = 146 euro voor een tablet die in de PW voor 137 euro te koop staat.

Met iPad Air: Vaste leveringskosten € 348 per jaar!
3 jaar * 156 euro = 468 euro voor een tablet die in de PW voor 349 euro te koop staat.

Met Lenovo Laptop: Vaste leveringskosten € 348 per jaar!
3 jaar * 156 euro = 468 euro voor een laptop die in de PW voor 399 euro te koop staat.

Bij de overige producten is het nog veel schandaliger maar het punt is denk ik wel duidelijk, ze bieden helaas de door jou genoemde tablet niet aan!

Ze komen niet voor niks aan de deur, als je je product zo moet verkopen weet je al dat er addertjes onder het gras zitten en je hard genaaid gaat worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:21]

Ik zal nooit meer een android tablet aanraden dat niet een recente versie van android gebruikt.

Op release al onveilig, het moet niet gekker worden
Ik zou haast zo ver willen gaan dat je daar by default gewoon een 1 voor moet krijgen. Als je voor je nieuwe topmodel in 5 maanden tijd geen laatste versie van Android kunt produceren kom je m.i. altijd te laat met een volgende update.
Als ik kijk naar de nadelen die jullie noemen:
1. Hardware van vorig jaar
2. Oude versie van Android

Lijk het er toch op dat ze zich er erg gemakkelijk vanaf maken. "Kom op jongens, we moeten nog even een opvolger van die Tab S hebben...? Hebben we nog een mooi scherm liggen ergens? Goed, bouw daar maar wat omheen!"

Als een toptablet al gepresenteerd wordt met oude hard- en software, biedt dat toch weinig hoop voor de toekomstige updates lijkt me.
Ik ben het helemaal met je eens.
Het enige plus punt lijkt het scherm te zijn.
Alle andere hardware gerelateerde eigenschappen zijn achterhaald en zou je niet verwachten in hun "top/beste" tablet.
Zelf had ik deze al aan mijn selectie mandje toegevoegd omdat er volgens de pricewatch specificaties Android 5.1 aanwezig is -> niet dus.
Het enige wat kwa hardware uit vorig jaar komt is de SoC. En dan moet je erbij vermelden dat de grootste verbetering van dit jaar tov vorig jaar zat in het procede en de GPU. Dat tweede is uiteraard iets wat je op termijn kunt merken, maar de accuduur benchmarks tonen duidelijk aan dat deze tablet een uitstekende accuduur heeft.
En iedereen zit te schreeuwen om stagefright... totaal irrelevant natuurlijk, want deze tablet kan geen MMS ontvangen (en daar zit het probleem immers).

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 13:21]

Dat heb je knap mis. MMS is maar één van de vele manieren waarop je met stagefright te maken kan krijgen. De fundamentele fouten zitten in de stagefright library dus elke app die ervan gebruik maakt is een potentiële attack vector.

Het echte probleem is echter niet de stagefright bug(s) zelf; het is dat de tablets/smartphones niet standaard up to date worden gehouden, en als het al gebeurt is het maanden wachten, zelfs als het enkel om een bugfix update gaat (i.t.t. een nieuwe android versie).
Als de problemen met het Android updateprocess opgelost zouden worden, zou stagefright enkel een blip op de bugradar zijn, en niets meer dan dat.

Kijk maar naar iOS apparaten: zelf zal ik er nooit een bezitten omdat ik het van het zotte vind dat ik 99 euro per jaar moet betalen om mijn zelfontwikkelde app op mijn eigen device te krijgen. MAAR! Wat updaten betreft doet Apple's ecosysteem het echt veel beter dan het Android ecosysteem, en dan doel ik met name op elke device manufacturer die geen Google is.
Bij xcode 7 kun je gratis een ios app naar je device pushen
Heb nog nooit gelezen dat iemand stagefright gebruikt heeft behalve dat de ontdekker het met zijn eigen telefoon deed waarvan hij alle informatie al had.
Je moet ook niet de prijs van deze tablet uit het oog verliezen als je naar de hardware kijkt.

Als je naar de kostprijs kijkt van een S6 + een 9,7" scherm maar de tablet toch 100 euro lager dan die S6 wilt prijzen heb je een uitdaging.

Stel dat ze het wel hadden gedaan, maar de S2 op een prijs van €599-649 op de markt hadden gebracht had de review waarschijnlijk als minpunt de prijs meegekregen, en als compliment over de snelle hardware...
Ze hadden ook voor een huidige snapdragon 801/ 805 kunnen gaan.
De Nexus is sinds December vorig jaar op de markt en loopt er rondjes omheen voor 100 euro minder.

Voor deze prijs hadden ze best een beter SOC kunnen gebruiken.
Qua performance is het gat tussen de Exynos 5433 en de Snapdragon 801/805 echt niet zo groot gemiddeld gezien. Ik durf best te zeggen dat de ruime meerderheid van de gebruikers die een tablet voor normale 'tabletdingen' gebruikt dit verschil zeker niet zal merken.

Maar als ze er een 'antieke' Snapdragon in hadden gestoken was de conclusie van het artikel toch niets anders geworden?
801 heb je gelijk qua gpu.
qua cpu is de 801 toch aanzienlijk sneller.

De 805 heeft de adreno 420 gpu en dat verschil is significant.
http://www.androidauthori...vs-snapdragon-805-395820/

Hier wordt de Note 4 met 805 en de Exynos 5433 tegen elkaar afgewogen, en het zal je toch moeten verbazen dat de uitkomst totaal niet strookt met jouw idee er over :)

De Snapdragon 810 doet daar natuurlijk een schepje boven op, maar dan hadden ze ook net zo goed hun nieuwere Exynos kunnen gebruiken die daar weer een flinke schep boven op doet...
Je wordt meteen weggemod, maar je hebt wél gelijk. Ook de redactie is die mening toegedaan getuige de conclusie van het artikel:
Ook op softwarevlak hadden we beter verwacht. Dat Samsung nu nog een tablet met Android 5.0.2 uitbrengt, is een kleine teleurstelling. Niet alleen omdat Android 5.1.1 hier en daar verbeteringen kent, maar vooral ook na alle commotie van de laatste maanden rondom de Stagefright-kwetsbaarheid. Opnieuw verwacht je beter van een tablet die het topmodel in de line-up moet zijn. Samsung werkt gelukkig aan een update hiervoor.
En terecht, over software en de beveiliging ervan is nog steeds veel te doen. Je mag verwachten van een fabrikant dat hij zijn best doet om in ieder geval de laatste versie van een OS te gebruiken en eigenlijk ook dat hij deze snel update naar een nieuwe versie en dat proces bovendien nog een lange tijd ondersteund. Als je dan je topmodel tablet met een oude versie uitbrengt... je krijgt het gevoel dat Samsung te vroeg is met de lancering (wilde men de Apple release voor zijn?).
Begrijp het hoge cijfer 8,5 niet. Tweede en derde alinea zijn resp. "over de hardware kant zijn we iets minder enthousiast..." en "Op softwarevlak hadden we beter verwacht..." en dan de ultieme samenvatting in een cijfer 8,5. Dat is toch absurd?
Absurd? Ja, ik had inderdaad liever wat snellere hardware gezien, niet omdat de tablet traag is, maar omdat je weet dat Samsung het gewoon op de plank heeft liggen. En ja, de software had nieuwer gekund. Vergeet niet dat je van beide punten in de dagelijkse praktijk nauwelijks wat merkt, en van de software is een tijdelijk probleem. Er staan heel veel positieve punten tegenover: gewicht, dikte, micro-sd, indrukwekkende beeldkwaliteit, handige vingerafdrukscanner, goede accuduur, etc...
Ja absurd. Software van ongeveer een jaar oud met bekende bugs (battery drain) en beveiligingslekken. Tweakers.net is toch ook bekend met de problemen van android 5.02? Dat soort problemen kom je vaak niet tegen in een (relatief) korte review periode, maar ga je als gebruiker wel tegen aan lopen als je de tablet een tijd (>1 maand) gebruikt. Wat mij betreft levert het deze tablet maximaal een 7 op, in deze prijscategorie mag je namelijk veel beter verwachten op software gebied.

Edit: een 8,5 doet daarnaast ook denken aan een aankoopadvies (vergelijk met npm score vanaf een 8 raadt je het vrienden en collega's aan). I.m.h.o. raadt Tweakers.net nu dus een tablet aan die qua software verouderd is.

[Reactie gewijzigd door geishin op 22 juli 2024 13:21]

AuteurWoutF Hoofdredacteur @geishin22 september 2015 08:26
Niet elke versie van Android 5.0.2 is hetzelfde, vergeet dat niet. Fabrikanten kunnen fixes van latere versies backporten, en dat doen ze ook vaak. Ik ben dan ook geen gekke battery drain of memory leaks tegengekomen. De geheugenperformance was juist opvallend goed.
De vergeeflijke houding die Tweakers hier zet ten opzichte van verouderde software vind ik echt niet gepast. Er wordt constant geschreven over veiligheid op het net, en cyber secrurity in zijn algemeenheid en toch wordt het hier afgedaan als een verwaarloosbaar minpuntje. Hoe dan?

Een tablet die al bij launch niet meer mee kan qua software moet gewoon echt afgestraft worden. Geen genade puntjes omdat de fabrikant 'beloofd te updaten' of 'verwacht wordt een overstap naar Android 6 te maken'. Al jaren laten Android fabrikanten zien dat ze wat dat betreft uiterst onbetrouwbare partijen zijn en na minimale support de gebruikers in de kou laten staan.

En dan nog deze tablet een 8,5 geven vind ik onbegrijpbaar. Zo'n cijfer geeft het signaal dat het een tablet is waar niets mee mis is en je dus zonder twijfel kunt aanschaffen.

Dit is niet zo'n tablet. Dus een cijfer niet hoger dan een 7 zou hier op z'n plek zijn. Wees kritisch!
AuteurWoutF Hoofdredacteur @MenN22 september 2015 10:13
Als nu al bekend zou zijn dat de Tab S2 nooit een update zou krijgen, was ik het helemaal met je eens. Dan zou ik hem zeker afraden. Koop je dit ding echter over twee weken, dan is de kans heel groot dat de update al uit is (update is nu in testing bij Samsung) en het Stagefright-verhaal niet meer relevant is.

Is het netjes? Nee, zeker niet, daarom noem ik het ook in de tekst en staat het als minpunt genoemd. Maar is het in de praktijk een struikelblok waar de eindgebruiker veel hinder van gaat ondervinden? Nee, in mijn ogen niet.
Ben ik met je eens. Software update komt, is toegezegd, dus je kunt nu geen punten gaan aftrekken en dan later weer toevoegen.

Tablet doet wat hij moet doen en dat doet hij goed.
De bouwkwaliteit is goed
Accuduur goed
Beeldscherm goed

Uiteindelijk draait het om de ervaring en niet de specs.

Dus als dat goed is ga je toch geen punten aftrekken omdat er niet de nieuwste Android versie opzit die er misschien over een aantal weken wel op zit. Ook al zou de nieuwste versie niet komen dan nog is het geen probleem als de tablet gewoon goed draait.
Bugs kunnen ook uit een oudere Android versie gehaald worden net zoals de stagefright patch toegevoegd kan worden.

Maar ik kreeg wel het gevoel dat de review wat negatiever was tov het cijfer.
Zou je niet kunnen zeggen dat tweakers hiermee het "lakse beleid van Samsung (en de android fabrikanten in het algemeen)" een beetje goed praat? Het is namelijk, imho, een structureel probleem. Zolang "de update morgen komt" en de reviewers dit blijven "goed praten" zien de "niet-rweakers" een dikke 8 als cijfer.
Eigenlijk vind ik dat Tweakers in dit soort gevallen zou moeten zeggen, kom maar terug als de software uptodate is. Want wat nou als de implementatie van Android 5.1 wel is zoals we van Samsung gewend zijn, matig tot slecht, dan heeft de tablet toch al een dikke 8 op zak van een sterke partij in de nl markt. En laten we wel zijn, een laptop met Windows 7 of Vista wordt toch ook niet meer serieus genomen...
En laten we wel zijn, een laptop met Windows 7 of Vista wordt toch ook niet meer serieus genomen...
Lijkt me logisch Windows 7 is net zo oud als Android 1.5, niet net zo oud als Android 5.0 ;)

Maar goed een computer met Windows 7 werkt overigens nog wel prima :) Net als deze tablet dus goed kan werken zonder dat het de nieuwste Android versie bevat...
Windows7 krijgt overigens wel updates, zoveel zelfs dat je er een punthoofd van krijgt...
Misschien dat is het toverwoord bij Samsung. Misschien krijg je een update, maar misschien ook niet. Verder is het altijd de vraag hoe snel en hoe lang je updates krijgt. Dat zijn vragen die allemaal niet spelen bij Apple en MS tablets.
Kijk naar de historie van tablets bij Samsung, zelfs de high end... updates zijn schaars...
Daar heb je inderdaad een punt. De update zal wel een "keer" komen, maar wanneer?? Het is gewoon niet meer van deze tijd om een tablet uit te brengen met verouderde software. 8.5 is to much, een 7 ok.
Anoniem: 301518 @WoutF22 september 2015 11:17
Nee, je betaalt nu voor wat je nu krijgt. Dat is geen 8.5 waard.
SInds dat Tweakers de Nexus 9 een 8 als waardering heeft gegeven is zelfs een 7,5 discutabel.
Dan kun je nu ook al zeggen dat de prijs ook als pluspunt genoemd kan worden, omdat de verwachting is dat het apparaat in korte tijd in prijs zal dalen.....(net als de update naar de nieuwste Android versie).

Volgens mij is het de bedoeling dat je een review schrijft zoals het apparaat NU is, niet zoals het ooit misschien eventueel verwacht wordt te zijn, over een maand/maanden/jaar.

Onzin om het apparaat met deze mitsen en maren nu een 8,5 te geven imho.

Het zou jullie sieren als jullie nu 'als is' zouden reviewen, en een update zouden plaatsen als (überhaupt) het toestel is voorzien van deze update.

Bovendien....verouderde hardware??? plastic achterkant???? Premium????? Lol...komop...

[Reactie gewijzigd door Isheara op 22 juli 2024 13:21]

Anoniem: 463321 @WoutF22 september 2015 09:37
Toch wordt de verouderde versie als minpunt genoemd. Past niet geheel bij wat je nu zegt. Heeft Samsung voor deze tablet de dingen gedaan die je nu zegt of niet?
Anoniem: 16328 @WoutF22 september 2015 12:01
Minpunten:
- Duur
- Verouderde hardware
- Verouderde software
- Langzame software updates van Samsung.

Tel uit je winst en deze tablet krijgt dus een 8,5.

Het is trouwens een vaste trend bij Samsung om verouderde hardware in tablets te stoppen en die vervolgens wél tegen de hoofdprijs te verkopen. Enkel hun top smartphones krijgen elk jaar de beste en nieuwste hardware en ook de software updates op die toestellen is goed geregeld.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16328 op 22 juli 2024 13:21]

Wat ik niet begrijp is dat volwaardig stereogeluid niet expliciet als minpunt naar voren komt.

Het toestel komt met een super AMOLED scherm, wat de differentiator is voor foto maar vooral video toepassingen. Dus op de ervaring, die hier wordt aangeschreven voor de puntjes, loopt het mi ook al mank.

M'n oude Tab S 8.4 heeft zelfs mooi speakers aan beide kanten, en voor video vind ik 't een fantastisch toestel! Als ik echt eerlijk mag zijn; surfen op android vind ik persoonlijk rampzalig. Scrollen door een webpagina is echt tergend schokkerig. (al kan ik dit niet weten van de 'nieuwe' Tab S2)

Nee, de 8,5 score vind ik absoluut onjuist voor wat 'oude rommel' aan mekaar gezet, waar ze na de release rush nog wat aan zullen sleutelen. Dit is een tablet die ik iedereen zou afraden.
Wat een onzin. Misschien dat scrollen op jouw android apparaat niet soepel werkt, maar op alle andere android apparaten kan je gewoon soepel scrollen.

Anyway heb de S2 een paar weken terug op het vliegveld zien liggen en vond hem er goed uitzien.

Het enigste wat ik bij toekomstige reviews over apparaten met android graag zou willen weten is of sd cards met een ander format dan fat worden geaccepteerd zodat je files groter dan 4gb kan kopieren.
Ik zeg maar wat MIJN ervaring is. Dat hoef je echt niet als onzin af te doen; Mij kan het geen barst schelen wat er op de rest van android toestellen gebeurt, daar heb ik niks aan als consument.

Heb het overigens met een aantal browsers getest, allemaal dezelde schokkerige ervaring. Daarom dus dat ik de Tab S enkel gebruik voor video. Surfen doe ik wel op de ipad.
Jij claimt dat alle android apparaten niet soepel scrollen (surfen op android vind ik persoonlijk rampzalig). Dat is gewoon onzin omdat scrollen op android gewoon prima werkt. Misschien niet op jouw device maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet de schuld van android.
Hij heeft een punt, de oudere galaxy tabs zijn echt matig qua gebruik met android. Scrollen wat niet vloeiend werkt, amper updates. Hij is echt niet de enige met die mening.
Tegenover die lijst minpunten staat een nette lijst pluspunten, en die zorgt ervoor hij een 8,5 krijgt. Die indruk die jij krijgt is dan ook compleet onjuist. Redactie en commercie zijn bij ons strikt gescheiden en als een fabrikant met een zak geld zwaait om een goede beoordeling te kopen - en die vraag krijgen we nog geregeld - dan zijn we daar altijd glashelder in: nee.
Conclusie

Nexus 9 loopt er rondjes omheen in jullie benchmarks. scoord soms gewoon bijna dubbel de frames.

daarnaast is die jawel 100 euro goedkoper en bijna een jaar oud.

omdat het een nexus is hoef je je niet druk te maken over de laatste android versie. Die draait er immers al een maand of 4-5 op.

En dan komen jullie tot de conclusie dat de S2 een uitstekend product is die een 8.5 waard is?

Sorry maar dit kost alleen maar jullie eigen geloofwaardigheid.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @BarnET23 september 2015 08:39
Met een beetje creativiteit kun je alles wat krom is wel rechtpraten. Je vergeet te melden dat de Nexus 9 ondanks die krachtige soc in de praktijk nog last heeft van lag, de bouwkwaliteit te wensen over laat, hij minder geheugen heeft van de Tab S2, er geen micro-sd-slot aanwezig is, het scherm last heeft van backlightbleeding, etc...

Ik vind het prima om de discussie aan te gaan over de afwegingen die gemaakt worden bij reviews, maar laten we dan wel álle plus- en minpunten op tafel leggen.
32gb geheugen is geen probleem sinds ik het model van 100 euro minder heb gepakt. niet de 16gb van jawel 316 euro in de pricewatch.

bouwkwaliteit?!
laat me niet lachen man. Samsung is ook niks meer dan een plastic ding. Als we het nou over een Apple product met mooie materiaal keuze hadden prima.

Daarnaast die lag was in de test een jaar geleden met een andere android built als dat je hem nu koopt.

micro SD is een punt. is zeer makkelijk voor opslag van video's of muziek.

Het scherm is ook een punt maar deze wegen niet op tegen de significant hogere prijs en inferieure performance.
Tijdelijk probleem? Als er één bedrijf is dat amper wat aan updaten doet dan is het Samsung wel. Ze brengen aan de lopende band nieuwe modellen uit maar updaten ho-maar. Er komt wel eens een bugfix, maar een versie-upgrade zit er niet in bij Samsung.
Behalve met hun flagship modellen.

Daarmee hebben ze over het algemeen terecht een goede reputatie mee opgebouwd.

Echter proberen ze met die S-serie andere veel mindere functionerende producten te slijten. Zoals de Sx mini's en nu ook de tablets.

Een Samsung S5/6 is zeker aan te raden. Maar in plaats van een mini kan je veel beter een Sony Zx Compact kopen. Al is dat de massa toch moeilijk te verkopen.
Misschien niet helemaal on topic, maar bij dit soort hoge cijfers heb ik altijd in mijn achterhoofd het gevoel van "hoeveel heeft Samsung betaald voor deze review". Ik durf dat natuurlijk nooit hardop te zeggen hier, maar het spookt wel rond in je hoofd wanneer je VEROUDERDE hardware met buggy software uitbrengt op je high end, dure tablets en zo'n hoge cijfer krijgt van je reviewers.
AuteurWoutF Hoofdredacteur @Despen22 september 2015 13:35
Het antwoord daarop is simpel: helemaal geen cent, want onze reviews zijn niet te koop.
Anoniem: 583079 @WoutF22 september 2015 19:00
Als je een actie doet waarbij je in samenwerking met Samsung tablets weggeeft voor "de beste review van die tablet", creeer je wel minstens de indruk van het tegendeel...
Hij mag daar zelf niet aan mee doen hoor dus wees gerust :+
Dat zou er nog maar aan mankeren... Het blijft een actie die vragen oproept over de redactionele afhankelijkheid.
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Qua software krijg ik bij de review het gevoel dat alles gewoon mooi werkt maar dat ze het jammer vinden dat 5.1 er nog niet opstaat. Wat dat betreft heb ik liever een stable 5.0 dan een snel in elkaar gezette 5.1. En qua 'verouderde' hardware: Zolang de tablet nog goed werkt, wat is het probleem? Bijvoorbeeld Apple gebruikt nu nog steeds relatief oude/trage hardware, maar alles werkt perfect. Het gaat om de gebruikerservaring toch? :)
Vind je ?

De tab s2 doet zijn werk prima !!
Gamen etc. het loopt allemaal soepel.
Zoals je in meerdere reviews kan lezen.

Het is voor heel veel mensen niet zo heel belangrijk dat het net niet de laatste hardware is. Daarbij is de laatste hardware al heel snel niet meer de laatste hardware.

Daarbij is hardware ook het scherm en afwerking en buttons etc. Behalve enkele tweakers zijn de meeste niet eens geïnteresseerd in al die Benchmarks. De tab s2 is gewoon snel genoeg

--
Waarom nou -1 ?
Gewoon ontopic.
Het lijkt wel als iemand het niet met je eens is dat je -1 krijgt. Lijkt me niet de bedoeling van dit systeem

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 634684 op 22 juli 2024 13:21]

Android systemen gaat het hoofdzakkelijk om om zoveel mogelijk hardware te verkopen !
Kijk maar naar de updates van android van fabriekanten en inplenteren van nieuw hardware op de markt.
Ik begrijp niet dat als een tablet van deze prijsklasse met verouderde software en matige hardware zo'n hoge beoordeling krijgt. Ik ben absoluut geen Apple fan maar krijgen Android fabrikanten het nu niet voor elkaar om een gelijkwaardige tegenhanger op de markt gezet?
Zeker Apple presteert momentele gewoon nog altijd het beste op de tablet markt. Wel moet ik zeggen dat sommige 300-350 euro tablets, bijv. TabPro, van Samsung erg goed zijn voor wat je krijgt. Je hebt ook het update verhaal dan natuurlijk, maar je krijgt wel veel waar voor je geld en bent flink goedkoper uit dan met een Apple iPad Air.
Zeker Apple presteert momentele gewoon nog altijd het beste op de tablet markt. Wel moet ik zeggen dat sommige 300-350 euro tablets, bijv. TabPro, van Samsung erg goed zijn voor wat je krijgt. Je hebt ook het update verhaal dan natuurlijk, maar je krijgt wel veel waar voor je geld en bent flink goedkoper uit dan met een Apple iPad Air.
De top Samsung tabletten (en dan niet deze) zijn anders fors duurder dan de Air 2. Maar vergeet niet dat iOS zo gesloten is dat het beduidend minder mogelijkheden heeft dan Android.
Zoiets als een huis met een slot op elke deur en als je iets aan de buren wil geven moet je het via PostNL doen en mag je het niet direct afgeven.
Er zit namelijk geen upload knop in Safari naar een workspace van een app alleen naar iCloud en hetzelfde geldt voor een bijlage van een mail.
Maar vergeet niet dat iOS zo gesloten is dat het beduidend minder mogelijkheden heeft dan Android.
Beduidend?
Overdrijven is ook een kunst :)
De praktijk is dat die zogenaamde openheid van Android meer problemen dan voordelen oplevert.
Er zit namelijk geen upload knop in Safari naar een workspace van een app alleen naar iCloud en hetzelfde geldt voor een bijlage van een mail.
Onjuist!

Via mobile Safari en Mail kun je bestanden kiezen uit je foto bibliotheek, iCloud Drive en o.a. Dropbox,Google Drive,OneDrive en BitTorrent Sync.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 13:21]

Welke problemen levert dit op dan bij Android ? Kom eens met Feiten ..

We kunnen kort zijn mbt IOS want ik gebruik beiden al jaren en kan wel objectief zijn.
Je kan nog niet eens via bluetooth een foto of wat voor bestand dan ook versturen.
Alles moet via een omweg of je moet trucjes gebruiken om een bestand te versturen.
Een bestand eraf halen (bijv. een mp3 bestand) is helemaal een crime

Sterker nog, je kunt niet eens bepalen welke icoontjes er op je scherm staan. Je krijgt dan het kinderachtige gedoe dat men alle bullshit apps maar in 1 rommel folder stopt en die ergens in een hoekje laten staan.
Anno 2016 heb je daar gewoon geen keuze in ....

De Ipad vind ik idd de beste tablet vwb hardware en met name de sterke apps. Maar als apparaat waarbij je makkelijk iets erop en eraf wilt halen is het een ramp !

Enne, je dropbox .... Weleens geprobeerd om 100 foto's vanuit dropbox in je photogallerij te krijgen ? Ja idd, dat mag je stuk voor stuk doen ..

Wat dat betreft is Android gewoon als een normaal OS, drag & drop en klaar en geen verder omslachtig gedoe.
Welke problemen levert dit op dan bij Android ? Kom eens met Feiten ..
Praktijk voorbeeld bedrijfsleven! Daar heeft men de behoefte om de boel zoveel mogelijk dicht te timmeren. Met Android is dat erg lastig en met bepaalde hardware configs zelfs niet mogelijk.

[rant]Sterker nog, Je kan nog niet eens...
...voor stuk doen . /rant]

Rustig maar :)
Waar schrijf ik dat de iOS methode beter is?

Het enige wat ik doe is aantonen dat sommige beweringen van skatebiker en GORby onjuist zijn.

Feit is dat iOS8 het uitwisselen van data tussen apps een stuk eenvoudiger maakt, maar dan moet de app ontwikkelaar het wel gebruiken!

Helaas geeft Apple met de Photo app het slechte voorbeeld.
Oh, kan je dan even aanhalen wat er van mijn bewering onjuist was? Je geeft een alternatief aan, hoe het wel kan werken (met dan weer een andere beperking), maar volgens mij zat er geen enkele fout in mijn reactie waarop je reageerde.
alleen naar iCloud en hetzelfde geldt voor een bijlage van een mail.
Dankzij de document providers en pickers api is die beperking niet meer aanwezi.

Zie ook mijn initiële anwoord.
Dat was dan ook een uitspraak van iemand anders }>
Ik wacht dus nog altijd tot je aantoont dat één van mijn beweringen onjuist was...

Wel beperkten tot dit artikel aub O-)
Je kan tegenwoordig toch gewoon inloggen op icloud.com? kan je alle foto's, bestanden, etc van je iPad afhalen of erop zetten. Gewoon drag en drop.
Oh ja, haal jij je Mp3 bestanden er maar even af dan die je eerder erop hebt gezet met I tunes ...

In 2016 kan dat nog steeds niet.

Foto's die jij maakt met een andere smartphone of camera zet je ook niet 1 2 3 erop, zelfs niet als je ze als data hebt, dus als image (JPG bijv.) bestand.

Altijd weer de tussenkomst van een andere computer (PC, MAC) en zonder Wifi begin je al helemaal niks.
Gaat erom dat er Bluetooth op zit dat bedoeld is om informatie te delen maar meer dan geluid naar een speaker te sturen of een Apple keyboard eraan te koppelen kan je er niet mee.
NFC heb wat dat betreft ook helemaal niets aan.

Als je tijd hebt, een Mac of PC bij de hand en dikke verbinding lukt alles wel, soms tergend omslachtig (importeer maar eens 100 foto's uit een Dropbox map naar je IPAD of Iphone).
Zodra je on the move bent en niet altijd alle moderne technologie voorhanden hebt kan je eropeens niks meer mee.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 13:21]

Ja, best wel beduidend... Pas zelf nog meegemaakt dat ik ergens onderweg wilde afspreken met iemand terwijl we naar elkaar toe reden. Glympse is dan een handige app, waarmee je gewoon voor een bepaalde tijd je locatie kan delen.

Op Android heeft dat veel meer mogelijkheden dan in iOS. Start de app, start een 'glympse', kies ontvanger en bevestig. Ontvanger kan hier elke app in Android zijn die berichten kan versturen, of je kan de glympse link ook in je klembord zetten, zodat je hem om het even waar kan gebruiken.
Degene die de glympse link op welke manier dan ook ontvangt, kan deze openen, en krijgt dan de keuze om hiervoor de browser te gebruiken, ofwel de glympse app.

onder iOS zaten we eerst met het probleem dat je daar enkel een glympse kan versturen via sms, omdat je daar blijkbaar niet zo makkelijk iets kan delen via andere applicaties. Leuk, de iPad kon geen smssen versturen...
Dan maar de omgekeerde richting, ik nodig hem uit via e-mail... hij opent de link, maar kan die glympse dus onmogelijk in zijn glympse app openen, aangezien iOS dat per se in de browser wil openen (http:// link).

Een dergelijke beperking ben ik in iOS al vaker tegengekomen wanneer ik iets wil delen met iemand via een app van mijn keuze...
hij opent de link, maar kan die glympse dus onmogelijk in zijn glympse app openen, aangezien iOS dat per se in de browser wil openen (http:// link).
Meerdere apps met dezelfde URL scheme worden onder iOS niet ondersteund, vandaar ook dat http:// altijd Safari opent.

Oplossing: een custom URL scheme (b.v. glympse://)
Voordeel is dat na het klikken op de link meteen de juiste app wordt geopend.
btw Dezelfde methode werkt ook onder Android.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 13:21]

Nadeel is dan weer dat wie geen glympse heeft die link niet kan openen neem ik aan? De manier van werken van Android vind ik op dat vlak veel interessanter, aangezien de app zich ook kan beschikbaar stellen voor bepaalde domeinnamen...
Onjuist!

Via mobile Safari en Mail kun je bestanden kiezen uit je foto bibliotheek, iCloud Drive, Dropbox en Google Drive (mits geïnstalleerd)
Dat bedoel ik dus, via een omweg.
Foto's is leuk voor rechtstreekse upload maar er zijn meer soorten bestanden.
Gewoon een zipje uploaden vanuit bijv, Goodreader workspace kan dus niet.
En dat kan dit Samsung tablet dus wel.
Foto's is leuk voor rechtstreekse upload maar er zijn meer soorten bestanden.
m.u.v. de fotobibliotheek (duh) is het is niet beperkt tot foto's / video's.
Gewoon een zipje uploaden vanuit bijv, Goodreader workspace kan dus niet.
Dat kan wel degelijk als Goodreader gebruik maakt van de document picker API (beschikbaar in iOS8 en nieuwer)

Met die API kan een ontwikkelaar toegang geven tot de workspace van z'n app.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juli 2024 13:21]

Dat kan wel degelijk als Goodreader gebruik maakt van de document picker API (beschikbaar in iOS8 en nieuwer)

Met die API kan een ontwikkelaar toegang geven tot de workspace van z'n app.
Allemaal leuk maar daar heb ik als gebruiker niks aan, want in de huidige versie zit dat niet. Alemaal moelijkdoenerij, Android, OSX, Linux, Windows is wat dat betreft een stuk makkelijker, dus ook op dit Samsung tablet.
Allemaal leuk maar daar heb ik als gebruiker niks aan, want in de huidige versie zit dat niet.
Mee eens maar in tegenstelling tot je eerdere bewering is het geen iOS beperking maar een keuze van de ontwikkelaar,
Volledig terechte opmerking.

Samsung heeft beloofd maandelijks updates uit te gaan brengen, maar dat is een valse belofte. Hun producten zullen gewoon heel erg onveilig zijn bij elk lek wat na release uitkomt en wellicht zelfs al bij bestaande lekken. Ontwijken tot ze dit verbeteren dus.

[Reactie gewijzigd door woekele op 22 juli 2024 13:21]

Goede gedachte, als iedereen maar roept dat Samsung laks is met het uitbrengen van updates en daardoor hun systemen onveilig zijn in gebruik, zullen ze wel een keer toegeven maar de waarheid is anders, gemiddelde gebruiker zal het internet veiligheid een worst zijn. Eigenlijk niet alleen bij de consumenten is dit zo, ook een gemiddeld bedrijf staat niet te trappelen voor het opstellen van budgetten voor Internet Security.

Heb ooit eens een besloten onderzoek naar Internet Security onder consumenten mogen aanhoren, de consument geeft er niets om. Prima als een product veilig is, maar ook prima als het minder veilig is, maar ze gaan er niet naar opzoek. Geld uitgeven om veiligheid te garanderen daar zit niemand op te wachten. In de basis komt het eropneet een product moet het gewoon doen en liefst goedkoop.

Dus jouwe aardige suggestie zal nooit gaan werken, consument protesteert liever omdat een telefoon met twee handen doormidden is te verbuigen....

Edit: kleine aanpassing

[Reactie gewijzigd door Fermion op 22 juli 2024 13:21]

Onveilig wat? Weken horen we al dan gezeur over stagefright en er zijn honderden miljoenen ONVEILIGE Android toestellen op deze planeet.

Ken jij persoonlijk ook maar 1 persoon bij wie de telefoon is overgenomen ? Wie zijn bankrekening middels zijn telefoon is geplunderd ? of wat dan ook ?

Precies ja, storm in een glas water. Het is Android en dan is het opeens wereld nieuws.
Ondertussen loopt alles prima door en lijkt het allemaal wel mee te vallen.
In theorie is niets waterdicht maar in de praktijk is ook niet alles eenvoudig te exploiten.
Als dat wel zo was dan was dat allang op grote schaal gebeurd !

Resume, oude versie Android op S2 ? Ja, en dat is slordig. Onveilig ? Nee niet direct.
Onveilig ja. Google's eigen onderzoekers zijn het zwaar oneens met wat hun PR afdeling naar buiten brengt: http://arstechnica.com/se...d-security-talking-point/

Lekker beleid heb je dan.
Wat is onveilig?
Een os dat langzaam gepatched woord en somige toestelen geen patch krijgen.
Of een os wat constant gepatched woord omdat er gaten zijn en zelfs dat er gaten zijn waar je niet van weet en misbruikt van woord gemaakt.
En bij Windows moet je dan alle torrents en vage Websites Buiten beschouwing laten, en dan ook Maar meteen een adblocker. Huppa, nul Virussen in 15 jaar gehad.
Helemaal waar !
En zeker met WIn7 rete stabiel ...
Ik wil dat weten.

Kom, vertel me, hoeveel veiligheidslekken zitten er in iOS?
Onveilig heb je zelf in de hand.
Omdat gisteren sommige apps in de App Store gekraakt ijn dan zou iOS 9.0 van net een week oud ook 'onveilig' zijn.
Wat 'onveilig; is is dat iedereen alles maar klakkeloos met internet verbindt zonder na te denken.

Ik denk dat dit een prima tablet is en dat gezeur over 'oude hardware' is ook een beetje muggenzifterij. Hardware van net een jaar oud, kom op.
Pas een iPad Air 2 gekocht dan is dat ook 'oude hardware'.

Moderne tabletten en smartphones (behalve de goedkoopste dan) zijn allemaal gewoon snel.
Echt serieus? Get your facts straight. Er zijn geen apps "gekraakt" in de App Store. Er zijn Apps ontwikkeld met een malafide programmeer tool ( de tool die door apple is uitgegeven, is aangepast door mensen met kwade intenties en weer op het net is gezet) die zorgen voor malafide apps met de intentie om kwaadwillend te zijn aka malware, die vervolgens op de App Store zijn gezet.. Dat is iets anders dan je een app echt kraakt als in de code aanpast van een al bestaande/ werkende app om zo aan je gegevens te komen. Die apple al inmiddels heeft verbannen..dat zou google eens moeten doen.. Dat heeft echter niks te maken met de versie van een IOS.

Ik ben het wel met je eens dat de versie van een besturing systeem impact heeft op de veiligheid van de gegevens van de gebruiker en dat dit bij Android een veel grotere impact heeft als bij IOS van Apple. Aangezien Android meer gatenkaas is in termen van gegevens veiligheid dan bij IOS.

[Reactie gewijzigd door TLW077 op 22 juli 2024 13:21]

Dat is zijn punt niet. Punt is dat je je op geen enkel systeem veilig kunt wanen. Ook niet op ios 9
Google haalt vaak direct malafide apps uit de Play Store. Dat jij dat nog nooit hebt gelezen wilt niet zeggen dat het niet gebeurd..
Ja, vind ik gewoon onzin .
Ipad air 2 is al een jaar op de markt, maar heeft nog steeds de snelste tricore Soc die je op een idevice kunt kopen op dit moment, tot de iPad pro uitkomt.
Kijk naar de benchmarks.

Samsung: mooi beeldscherm, maar oude hardware en software en een 8,5 score.
Kan echt niet voor dat geld.
wat is je punt? de hardware van de ipad air2 is dus al meer dan een jaar oud ;) Dus deze tablet heeft modernere hardware aan boord. Er wordt ook geconcludeerd dat de hardware meer dan snel zat is. Dus eigenlijk is het minpuntje een typisch tweakers-puntje, in de zin dat we hier graag de nieuwste chips zien. En hoewel dat zeker een valide punt is, denk ik dat 99% van de mensen geen flauw idee heeft wat voor soc er in een tablet/telefoon zit. En dat het hun dus ook niet kan schelen of de soc uit 2014 of 2015 komt, maar meer om de ervaring in het dagelijks gebruik. En laat daar deze tablet nu juist heel goed uit de verf komen.
Het probleem is, samsung heeft er geen nieuwe hw in gestopt. Maar een soc uit de note 4 van 1 jaar geleden. En het probleem is dat een ipad air2 van een jaar oud rondjes om de tab2 rent.
Terwijl samsung hem net uitbrengt.
Dat kan toch niet voor zo een prijs?

Wel een beetje verdiepen in de materie, voordat je reageert.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 22 juli 2024 13:21]

Zou Samsung in februari een nieuw model lanceren samen met dr verwachte Galaxy S7? Het voelt voor mij toch alsof ze half werk leveren hier.

Als je naar de concurrentie kijkt, dan is de iPad Air 2 niet alleen een stuk sneller, ook de software is meer up-to-date en is hij bovendien goedkoper! Al is dat wellicht een kromme vergelijking i.v.m.het uitbreidbaar geheugen van de Samsung.

Ik weet niet of voor mij het mooiere scherm doorslaggevend zou zijn.
Dat is wel een hele kromme vergelijking.Tab S2 32 GB tegen een 16 GB Air 2 wegzetten, welke geen uitbreidbaar geheugen heeft! Als je de beide met 64GB zou kiezen (Tab S2 incl 32GB kaartje) zit je met meer dan 60 euro voordeel ten opzichte van de Air 2. En dan nog kan je later , indien gewenst, er een grotere versie micro-sd instoppen.

Indien je alleen surft, dan zal het scherm niet de doorslag geven, maar als je veel foto's / films kijkt wel degelijk.

Een update van de software naar 5.1 of 6.0 verhelpt dat probleem, al blijft het inderdaad 'slordig'..

8)7 -1... hahaha het wordt wel heel erg hier op tweakers zo.

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 22 juli 2024 13:21]

Zelf gaf ik in mijn bericht al aan dat de vergelijking niet helemaal eerlijk was i.v.m. het uitbreidbaar geheugen.

Ik denk echter niet dat het daardoor een hele kromme vergelijking wordt. Als ik vanuit het oogpunt van de massa kijk (en niet vanuit de "Tweaker"), dan vraag ik ten zeerste af hoeveel de gemiddelde persoon waarde hechten aan het geheugen. Helaas kan ik geen verkoopgegevens vinden van iPads en iPhones qua geheugenformaat. Mijn vermoeden is dat het gros van de mensen het kleinste formaat neemt, maar dat is puur gebaseerd op observaties in mijn omgeving.

Laten we het geheugen buiten beschouwing, dan hou je alleen het ontwerp en het scherm over als verkoopargument, omdat de overige specs tekort schieten. Daar mogen we, mijns inziens, best kritisch op zijn. Daarnaast lijkt het daarom ook niet zo'n logische zet.

Als ik dan alle informatie bij elkaar optel, dan vermoed ik daarom dat de Tab S2 een klein tussendoortje om het gat op te vullen richting een mogelijke introductie van een nieuwe model in februari. De geruchten zijn immers al dat Samsung zijn Galaxy S7 in februari zal presenteren. Dat duurt nog ongeveer 6 maanden, dus ook tijdstechnisch is ook dat geen gek idee.
Heb ook even net gezocht maar volgens mij geeft Apple die specifieke informatie niet vrij.
Maar denk eerder dat men juist wel enigszins kijkt naar de hoeveel opslagruimte, ten dele omdat het in veel reviews wordt genoemd. En dan heb ik het niet alleen over sites zoals tweakers ed. maar juist ook op sites die gericht zijn op de massa, zoals nu.nl. Bijv:
Gepubliceerd: 10 juni 2015 09:1410-06-15 09:14 Laatste update: 10 juni 2015 12:2710-06-15 12:27

Apple lijkt niet van plan te zijn de goedkoopste iPhone uit te gaan rusten met 32 GB ondanks kritiek op steeds minder toereikende 16 GB die het bedrijf sinds 2011 aanbiedt.

Dat blijkt uit een interview met marketingdirecteur Phil Schiller van Apple met Daring Fireball, meldt onder meer The Verge.

"We geloven dat nu er meer iCloud-diensten voor documenten, foto's, video en muziek gebruikt worden, er prijsbewuste consumenten zijn die prima uit de voeten kunnen zonder enorme hoeveelheden lokale opslag", aldus Schiller.

Hij stelt dus dat meer dan 16 GB niet voor iedereen nodig is omdat er veel in de cloud wordt opgeslagen. Toch gaat dit niet helemaal op voor de steeds groter wordende applicaties die ook veel ruimte innemen en niet in de cloud kunnen worden opgeslagen.
Daarnaast is de tablet markt veelal gericht op vervanging en merkt men dat apps maar ook updates steeds groter worden en daardoor is meer geheugen gewenst.

Overigens is kritisch zijn het altijd goed :) maar slaan we met z'n allen soms wat door. Wellicht had de hardware nog wel veel beter kunnen zijn maar laten we wel wezen, de hardware die er in zit, gekoppeld met het ontwerp, het scherm en de mogelijkheid tot uitbreidingvan het geheugen levert wel een uitstekende tablet op.
Gewoon nieuwsgierig; stel dat er iets betere specs zouden worden geplaatst, hoeveel meer zou jij bereid zijn om daar voor neer te leggen?

Het is wel een interessante gedachte dat dit een 'tussendoor-model' zou betreffen. Apple heeft het ook meerdere malen gedaan met de iPad en de iPad mini.

Zelf heb ik 4 iPads in huis en "mag" ik niet snel een nieuwe tablet kopen van de vrouw des huizes. Dus de nieuwe Surface Pro 4 die hopelijk volgende maand wordt aangekondigd, is dan ook een 'nieuwe zakelijke laptop' O-)

EDIT: Typo's

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 22 juli 2024 13:21]

Ik ben het met je eens dat we soms wat over-kritisch zijn hoor. Volgens mij is de Tab S2 ook een prima tablet, op basis van deze review.

De kritische noot qua hardware die ik heb, is dat het als nieuw tablet vlaggenschip qua hardware wat merkwaardig is.
Kort door de bocht: deze Tab S2 presteert volgens de benchmarks in deze review echt een stuk minder dan bijvoorbeeld de iPad Air 2.
Wederom kort door de bocht: dus Samsung lanceert nu een nieuwe tablet die een stuk minder presteert dan een oude tablet van een jaar oud, en hij kost ook nog (iets) meer.
Dat vind ik, vanuit een bepaald perspectief, toch bezwaarlijk omdat Samsung betere hardware heeft en dit apparaat dus zelfs nog minder op de toekomst is voorbereid als een jaar oude andere tablet.

Relativerend: dat maakt van deze tablet natuurlijk absoluut geen slecht apparaat en dat wijst het cijfer van de review ook uit. Een miskoop zal het zeker niet zijn. Het is vooral erg opvallend!
Wederom kort door de bocht: dus Samsung lanceert nu een nieuwe tablet die een stuk minder presteert dan een oude tablet van een jaar oud, en hij kost ook nog (iets) meer.
Kort door de bocht, hij kost (iets) minder en presteert iets minder. Makes sense vanuit dat perspectief ;) Daarnaast is het een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de voorganger en is de accuduur bij video kijken 20-25% beter dan de concurrenten.

Vanuit het ,zoals in de review genoemde, tweakers perspectief is het jammer dat er niet een nieuwere soc inzit. Maar kijk je regelmatig een filmpje, tv etc dan is dit je Go-to tablet. Heb je andere gebruik wensen, kijk dan ook verder.
Het is ook maar hoe je prestaties meet natuurlijk. Ik zou bijvoorbeeld accuduur veel belangrijker vinden dan een cpu/gpu score in een synthetische benchmark.

Als je dat in acht neemt, dan presteert deze tablet, en ook zijn voorganger, veel beter dan een ipad air 2 ;)
Voor 500 euro is deze tablet veels te duur. Hij biedt geen waar voor zijn geld. Android tablet apps lopen nog altijd flink achter op iPad apps. De updates bij Samsung gaan langzaam en je start met een verouderde versie. Vervolgens krijg je ook nog eens iets verouderde hardware. Bij Apple zijn de negatieve punten van Samsung allemaal pluspunten en ook die tablet heeft een goede accuduur, vingerafdruk scanner.
Volgens mij lopen Google apps op Android doorgaan voor tov iOS. Dit voorbeeld ontkracht jouw stelling (immers, een tegenvoorbeeld is genoeg om een claim als "altijd" te weerleggen).

Zo'n rijtje met kenmerken kan ik ook wel verzinnen: de ipad heeft een matige accuduur, een matig scherm, en is groter en zwaarder met een zelfde schermdiagonaal. Bij Samsung zijn de negatieve punten van de iPad allemaal pluspunten ;)

Kortom, het is maar net wat je belangrijk vindt. Als je al een sloot apps op een bepaald platform gekocht hebt, dan ben je denk ik eerder geneigd over wat van de tekortkomingen heen te kijken, dan al je apps opnieuw te moeten kopen.
Het ging enkel om de vergelijking dat zowel deze tab s2 als de air verouderde hardware gebruiken. Niet om de specs op zich.

Leuk en aardig dat zaken met een update op te lossen zijn maar vooralsnog is die update er niet. De vraag blijft wanneer die komt. Zeker als een nieuwe tablet van meet af aan al achterloopt terwijl dat niet nodig is.
Zeker als een nieuwe tablet van meet af aan al achterloopt terwijl dat niet nodig is.
De ontwikkeling van nieuwe producten gebeuren niet in een week. Soms is het niet mogelijk om een release date op te schuiven en te wachten op een nieuwe software versie. Ik neem maar even aan (excuus als ik het mis heb) dat jij niet werkzaam ben/ ervaring hebt met het werken bij een fabrikant. Dan weet je dat het maken van producten voornamelijk compromissen sluiten betekent. Het lanceren ervan idem. Je opmerking raakt dan ook kant noch wal.
Dat de update zal komen lijkt mij meer dan duidelijk.
wat ik mij afvraag is waarom het zo ingewikkeld is om het OS up to date te houden. ik ben een ubunut gebruiker en ik klik gewoon altijd op update en zodoende heb ik de nieuwste software. deze werkt samen met all applicaties die ik geinstalleerd heb. ubuntu weet niet welke hardware ik heb.

is het updaten van android zo ingewikkeld dat je op 1 apperaat deze niet up to date kan houden?
Haha, het complexe ligt hem niet in het uitrollen van de update (alhoewel dat zeker niet triviaal is), maar in het bouwen van een update die bij alle gebruikers goed gaat werken (bedenk es wat er achter de schermen bij Ubuntu en Debian moet gebeuren om te zorgen dat alle packages voor jou klaar staan om te installeren).

Op dat vlak moet je Apple een compliment geven, alhoewel het natuurlijk met een beperkt aantal devices wel makkelijker is. Dat gezegd hebbende, volgens mij heeft bijna 50% van de iOS devices nu al ios9. Volgens mij is dat een getal waar Samsung alleen maar van kan dromen
Ik vraag me af of Samsung daar wel van wakker ligt.
Hoeveel consumenten willen écht updaten? Dat zal een klein percentage zijn. Natuurlijk kunnen ze in dit geval niet anders daar 5.0 écht niet kan voor een splinternieuwe tablet.

Voor mij was het echter belangrijk genoeg om android aan de kant te schuiven. Maanden en maanden wachten voor je misschien van je fabrikant een update kreeg (met toch wel noodzakelijke bugfixes). Heb dan uiteindelijk m'n S5 Active verkocht, (vroeger hetzelfde ook meegemaakt met een xperia) na véél geklooi met rooten en custom roms.
Ook de officiele communicatie van de fabrikanten liet enorm veel te wensen over.

Nu heb ik een Lumia 735, maar heb toch steeds weer de neiging terug naar apple te gaan. (zeker mbt appstore aanbod)

Mocht ik ooit terug android gaan, dan wordt het zeker iets met stock android, waar updates 'per direct' beschikbaar zijn.
Enfin, dit even ter zijde natuurlijk ;-)
maar moet ik me voorstellen dat er met 10 man driftig gewerkt moet worden per apperaat? voor maanden?

is de ene samsung telefoon zo anders dan de andere?

ik zou verwachten dat als je het voor 5 apparaten gedaan hebt je de meeste varianten wel gehad hebt en dat het dan een kwesite is van uitproberen en misschien nog een kleine wijziging toevoegen.
Probleem is een beetje dat Samsung iets van 40 Android devices uitbrengt per jaar.
Om die allemaal up to date te houden ben je nog even bezig.

Wel jammer dat ze het zo doen. Samsung is op deze manier hun klanten niet erg trouw.
iOS 9 is beschikbaar voor 20 verschillende apparaten, allemaal vanaf dag 1, waarvan het oudste apparaat alweer uit 2011 komt.

Daarnaast kiezen fabrikanten er zelf voor om tientallen apparaten per jaar te lanceren en deze vervolgens niet van updates te voorzien. Allemaal het gevolg van de achterliggende strategie van een fabrikant.

[Reactie gewijzigd door n8n op 22 juli 2024 13:21]

Ruim de helft van de apparaten die Samsung uitbrengt, zijn el cheapo telefoons. Die krijg je met Android versie X, en daar zul je het mee moeten doen, dat wordt nooit X+1, zelfs niet X.1!

Van de premium Samsung apparaten verwacht je wat beters. Ze kunnen hier een voorbeeld nemen aan Apple! Ze moeten iets meer met Google knuffelen, zodat ze de updates snel krijgen. Een apparaat uitbrengen met een Android versie die z'n eerste verjaardag net heeft gevierd is dieptriest!
Klopt helemaal. Samsung zou veel minder apparaten moeten uitbrengen en die netjes 2 jaar support geven. Misschien zelfs 3 jaar voor high-end apparaten.

Ergens dacht ik te hebben gelezen dat Samsung iets dergelijks van plan zou zijn maar voorlopig brengen ze nog steeds zeer veel apparaten uit.

De strategie om ieder micro segment van de markt vol te stoppen(flooding) met allemaal apparaten is ook achterhaald, Samsung maakt niet meer zoveel winst als 3 jaar geleden.
Wat ik wel zou willen weten van de accuduur is de standby tijd. Ik heb nog een behoorlijk oude ASUS transformer (de aller eerste) en als ik die een week laat liggen is er denk ik bijna 40 - 50 % van de accu af. Geen idee hoe dit is met nieuwere tablets.

Volgens mij is dat bij apple een stuk beter. We hebben een Macbook Pro en als die standby gaat en je gaat 2 weken op vakantie dan zijn er slechts een paar procenten vanaf! Geen idee of dat bij een Ipad ook zo is, maar heb daar wel goede verhalen over gehoord.
Heb 4 iPad's hier in huis en de accuduur in standby tijd lijkt behoorlijk verbeterd sinds iOS 9.
Mijn transformer was ook altijd erg snel leeg. mijn huidige TabPro 8.4 doet dit een stuk beter vooral in standby. Mijn ervaring is dat de Samsung tablets bij dagelijks gebruik aardig in de buurt zitten van Apple.
Als ik mijn Nexus 9 een paar dagen laat liggen, is ie gewoon leeg :)
Zo kennen we Samsung weer: als ze een goed voorbeeld hebben kunnen ze een goed product neerzetten ;)

Beetje jammer dat ze bijna een jaar na dato geen tablet neerzetten die de air2 op meer vlakken dan alleen het scherm wegblaast, daar hebben ze knowhow echt wel voor in huis.

Dat de software nog niet bij is kan ik wel vergoelijken. Zo'n tablet is een hele tijd in ontwikkeling en je kan niet blijven uitstellen om de software bij te werken.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 22 juli 2024 13:21]

Ik had een andere reviewer horen zeggen dat Samsung wist dat Apple geen nieuw iPad Air zou gaan uitbrengen dit jaar.
Waarschijnlijk hadden ze nog aardig wat "oude" SoCs klaarliggen en dachten ze: profit!

Het is heel duidelijk niet de beste tablet die ze zouden kunnen maken maar wel de beste tablet die ze ooit hebben gemaakt.
Wil je een betere tablet dan deze kan je weer een jaar wachten. Zo kan je wel blijven wachten.
Ik ben blij met mijn aankoop van deze Tab S2.
Fijn dat je er blij mee bent en je hebt er vast een prima tablet aan.

Ik had alleen graag gezien dat ze alles uit de kast haalden om een duidelijk betere tablet dat de Air van vorig jaar neer te zetten. Had Apple ook weer meer z'n best moeten doen.

Als ik een betere tablet wil dan deze kan ik gewoon de Air van vorig jaar kopen ;) Heb ik alleen een iets minder scherm en wat duurdere opslag.
Wat wel knap is dat de kleinere accu ongeveer even goed is als de iPad en bij video veel beter.
Natuurlijk komt dat door diverse hardware aspecten maar er werd nog geen twee jaar geleden gezegd dat iOs apparaten op accu gebied veel beter waren dan Android producten, dat is iets dat dus niet meer zo is.

Geen slechte tablet lijkt me.
Het scherm is goed en zuinig. Verder is het een redelijk apparaat, maar voor z'n geld ondermaats.
Het blijft vreemd om te zien dat ze het bij Samsung na jaren van tablets ontwikkelen het nog steeds niet voor elkaar krijgen om up to date hardware te combineren met een goeie prijs. Concurrenten als Asus en Lenovo lukt dit ook, dus het moet mogelijk zijn.

Eerst bleven ze te lang hangen in lagere resoluties en trage hardware en sinds een tijdje is de hardware beter en voelen de tablets kwalitatief beter aan, maar kunnen ze totaal niet meer concurreren op prijs. Zelfs niet echt met Apple.

Ook al werkt deze tablet prima, blijft het knagen dat je de hoofdprijs betaalt voor verouderde hardware. Dat is zonde, want Samsung maakt mooie en zelfs vernieuwende smartphones, maar laat het op het gebied van tablets afweten.
Tikje kort door de bocht aangezien het relatief grote (AM)OLED scherm ook voor Samsung veruit de grootste kostenpost is. Dat hebben al die concurrenten niet en dan is het makkelijker om een tablet met snelle SoC tegen een scherpe prijs in de markt te zetten.
Dan vind ik het niet de handigste strategie.

Je concurreert niet echt met Apple omdat de retina schermen hoge resoluties hebben en AMOLED biedt voor veel mensen niet genoeg meerwaarde (terwijl het natuurlijk wel erg mooie schermen zijn). Je concurreert niet met andere fabrikanten van Android tablets omdat je veel duurder bent en Android ook door de prijsstelling een groot marktaandeel heeft.

Ze vallen tussen twee potentiële markten in en daarmee nemen ze een groot risico.
Once you go black you never go back zeggen ze altijd, en dat gaat voor AMOLED dan ook op :+

Mensen die AMOLED willen hebben geen eens een andere keuze dan een tablet van Samsung. Bij telefoons was dat ook lang zo, maar gelukkig hebben meer merken nu door dat AMOLED erg gewild is.

Daarnaast jammer voor Samsung als ze wat minder winst maken omdat hun bereik kleiner is door duurdere schermen te gebruiken dan de rest? Moet ik nu medelijden hebben, met een bedrijf wat (miljarden) winst heeft?

Anyway 2 tablets gehad, leuk voor ffies, maar ik doe er niks meer mee dan ik op mijn telefoon of mijn PC doe.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 13:21]

Dat is eigenlijk een uitstekende vraag.

Wat is nou eigenlijk de bedoeling van deze tablet?

In elk geval was voor mij dé belangrijkste reden om vorig jaar de Tab S 8.4 te kopen het AMOLED scherm (en de cashback ;-) ). Zo belangrijk zelfs, dat ik Android er maar terug bij nam. (Ben meer voor IOS/ecosystem).

Buiten het scherm zie ik echt géén reden om deze in huis te halen.
Ze hebben de andere strategieën al uitgeprobeerd (lagere prijs, LCD, destijds één van de snelste SoCs). Zonder differentiator blijft het succes ook beperkt. Nu kunnen ze de productie van grotere AMOLED schermen eindelijk opschalen en dat zet de deur open voor toekomstige kostenreductie (zie ook telefoons waar de kostprijs van AMOLED naar LCD schuift).
1 woord: marketing
Hun marketing kost enorm veel en moet betaald worden.
Ongelooflijk dat ze nog steeds de zelfde tiptoets bediening toepassen. 8)7 Dit ontwerp is ZO verschrikkelijk irritant om vast te houden in portrait stand en ook in landscape is het niet optimaal. Telkens weer druk je onbedoeld op 1 van die overgevoelige tiptoetsen (menu/terug). Is Google's richtlijn trouwens niet al heel lang om geen menu knop meer toe te passen?

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 juli 2024 13:21]

Volledig akkoord, heb voor mijn moeder de vorige versie (Tab S) aangeschaft en de positie van die toetsen is zo vreselijk irritant, je hebt ze altijd vast als je het ding draait en voor je het weet knal je jezelf uit de huidige actieve app. Why o why ?

Verder een goede review, maar waarom wordt er in de benchmarks met een Xperia Z2 vergelijken terwijl ze intussen aan de Z4 zitten, omdat deze duurder in de markt gezet is misschien ?
Er zit geen menu knop op de S2.
Er zit een recent apps knop en een back toets op.

Ik moet toegeven dat ik wel eens op één van deze toetsen drukte terwijl het niet de bedoeling was, vooral bij het zoeken naar een goed positie om de tablet vast te houden. Ik ga er van uit dat dit wel gaat wennen.
Heb zelf voor 250 euro de nexus 9 gekocht. Kan geen tablet tegenop in prijs/kwaliteit, zou deze altijd aanraden.
Ik ben echt verbaasd over de accuduur die hier gegeven wordt voor de N9. Ik heb er zelf ook een, en ik mag blij zijn als ik 4 uur screen-on-time haal. Dat doet mijn telefoon een stuk beter. Verder is het scherm van de N9 van een heel ander kaliber, contrast is matig, veel backlight bleeding, matige kleuren. Maar goed, de N9 is dan ook wel een stuk goedkoper en al wat ouder.
Klopt, ik doe wel een stuk langer met mijn nexus 9 als jij zegt, maar de accuduur die ze hier geven kan ik me ook niet in vinden. Het is vooral de lage prijs, en de up to date software waarom ik de nexus 9 aanraadt. Het scherm is uiteraard niet te vergelijken, geen enkel scherm, zowel van telefoon als tablet is te vergelijken met wat samsung in haar topmodellen stopt. Die zijn van een totaal ander kaliber. Sneller is de nexus 9 wel als deze, wat jammer is, de samsung had ik liever ook met de exynos van de s6 gezien.
Waar heb je die gekocht? Ben geinteresseerd maar hij staat nergens in de pricewatch voor minder dan €300
Mediamarkt. Is wel de 16gb versie. Was wel een actie dacht ik, maand of 2 geleden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.