Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

World of Warcraft: Legion Interview

In gesprek met de makers

Door , 77 reacties

Kans op een interview

Vlak nadat Blizzard de persconferentie gaf waarin het de nieuwe uitbreiding World of Warcraft: Legion aankondigde, kregen we de kans om twee van de leidende figuren binnen het ontwikkelteam van de mmog aan de tand te voelen. We mochten een paar vragen stellen aan Alex Afrasiabi, die als Creative Director tijdens de persconferentie uitlegde hoe het verhaal in de uitbreiding in elkaar zit. Aan tafel zat verder oudgediende J Allen Brack, binnen het team inmiddels opgeklommen tot Executive Producer van de game. Uiteraard hadden we vragen over alle onderdelen van de nieuwe uitbreiding. Voor wie de aankondiging heeft gemist: eerst een hele korte samenvatting.

In Legion verkennen spelers het nieuwe continent The Broken Isles, ooit de leefwereld van een oude Night Elf-beschaving. Het continent bestaat uit acht nieuwe zones, waar spelers door kunnen groeien tot level 110. In Legion krijgen spelers een nieuw soort wapen, een Artifact. Er zijn 36 van dergelijke Artifacts in de game, voor elke class-specialisatie één. Spelers zullen hun Artifact vrijwel direct aan het begin van hun reis over The Broken Isles bemachtigen. Het wapen is op te waarderen en heeft een eigen Talent Tree. Dat opwaarderen gebeurt in de Order Hall, een plaats waar alle spelers van een bepaalde class samen kunnen komen. Daar verzamelen spelers bovendien Champions, een verbeterde versie van de Followers uit Warlords of Draenor.

Uiteraard bevat de uitbreiding de nodige Dungeons en Raids. Zo toonde Blizzard de Halls of Valor, waar spelers nog in level kunnen stijgen, en Black Rook Hold, geschikt voor spelers van level 110. Verder bevat Legion de Raid Emerald Dream, waar een confrontatie wacht met Cenarius. In Suramar Palace staan spelers tegenover Gul'dan.

Aankondiging van World of Warcraft: Legion

Nieuwe Hero Class

Ook krijgt de game een nieuwe Hero Class, in de vorm van de Demon Hunter. Die heeft slechts twee specialisaties: een gericht op damage per second en een die fungeert als tank. De Demon Hunter voert zijn acties uit op basis van Demonic Fury. Met sommige acties verzamelt hij Fury, om die aan andere acties uit te kunnen geven. Opvallend is dat de Demon Hunter sneller is dan bestaande classes en bovendien een double jump uit kan voeren, wat bestaande classes niet kunnen.

Tot slot gooit Blizzard het Honor System overhoop. De studio wil bereiken dat player-versus-player-gevechten minder bepaald worden door de uitrusting van de speler. Daarom worden in het nieuwe systeem aparte Talents geïntroduceerd, die verkregen kunnen worden met de verdiende Honor Points. Daaraan gekoppeld is een nieuw Prestige System, voor spelers die na het behalen van het maximale Honor-level 50 weer opnieuw willen beginnen. Prestige levert vooral uiterlijke kenmerken op. Alles bij elkaar: genoeg stof om Brack en Afrasiabi eens stevig aan de tand te voelen.

Artifacts

Tweakers: Wij waren het meest verrast door de nieuwe Artifacts. Die krijg je vrijwel aan het begin van de uitbreiding, toch? 
Alex Afrasiabi: "Ja, het is zo ongeveer het eerste dat gebeurt als je level 100 bereikt. Omdat het wapen zo'n belangrijke rol speelt in de uitbreiding, in de identiteit van je klasse, is het van groot belang dat je bij de reis door de nieuwe zones je Artifact zo snel mogelijk tot je beschikking hebt." 

Tweakers: Het verkrijgen, veroveren, verdienen of maken van een nieuw wapen was altijd een groot goed in WoW. Met de nieuwe Artifacts is dat nu gedeeltelijk uit de game verdwenen. 
Afrasiabi: "Dat is een bewuste keuze. Het blijft echter gedeeltelijk behouden met de nieuwe Artifacts. Want wat gebeurt er als je een nieuw wapen bemachtigt? Het verandert het icoontje in het overzicht van je uitrusting en verandert vooral iets aan de statistieken van je character. We begijpen hoe belangrijk dat is voor spelers en dat blijft grotendeels hetzelfde met Artifacts. Als je voor het eerst je Artifact krijgt, heeft hij een bepaalde waarde aan dps en andere grootheden, en hij heeft een eigen Talent Tree en nog wat andere coole eigenschappen. Maar als je op avontuur gaat en bijvoorbeeld een Dungeon intrekt en daar een boss omlegt van level 105, dan kan het zijn dat die boss een Gem Stone laat vallen. Niet zomaar een edelsteen, maar een Gem die enkel geschikt is om in je Artifact te plaatsen. Dan is die Gem eigenlijk het equivalent van het vinden van een beter wapen. Je plaatst hem in het speciale Gem Stone Slot in je Artifact-wapen en opeens schiet je dps-waarde omhoog." 

Tweakers: Van die Gem Stones hadden we nog niet eerder gehoord. Hoe verhoudt zich dat tot de beroepen in de game? Kan een Jeweler dat nieuwe type Gem Stones maken? En hoe zit het met de Weaponsmith, wat kan die, als het om Artifacts gaat? 
Afrasiabi: "Om heel eerlijk te zijn: daar denken we nog over na. We zijn er nog niet uit." 

Tweakers: Artifacts roepen meteen ook een andere vraag op. Komen er, nu we wapens krijgen, ook Artifacts-hoofddeksels, Artifact-schoeisel of misschien zelfs Artifact-sokken? 
Afrasiabi: "Sokken? Hierbij bevestigen we een nieuw uitrustingsstuk: sokken! Maar nu even zonder gekheid. Ik moet eigenlijk m'n vorige antwoord herhalen. We weten het nog niet. Zo ver zijn we nog niet. We beginnen met wapens en hebben voor wapens gekozen om een hele specifieke reden; het is het meest in het oog springende deel van de uitrusting van elke klasse. En sokken zijn dat waarschijnlijk niet. Wapens zijn groot, zichtbaar en belangrijk voor elke class. Of we in de toekomst hoofddeksels, sokken, oorbellen of andere uitrustingsstukken gaan doen? Geen idee."

Class Order Halls

Tweakers: De nieuwe Class Order Hals lijken in zekere zin een soort Garrison 2.0. Klopt dat?
J Allen Brack: "Wij proberen in de Class Order Halls in ieder geval alle lessen toe te passen die we van de Garrisons hebben geleerd. Je huidige Garrison blijft gewoon bestaan, net zoals je nog gewoon je Farm kunt onderhouden in Pandaria. Je zult je Garrison waarschijnlijk echter niet zo vaak meer bezoeken zodra je in de nieuwe zones op avontuur bent, net zoals dat nu bij de Farm gaat. Maar het verschil met de Garrisons is dat het hier echt gaat om de identiteit van je class. In de Order Hall ontmoet je alle andere Paladins of alle andere Mages. In tegenstelling tot je Garrison is de Order Hall dus een plek om andere spelers te ontmoeten. Wat die Followers betreft: in de Order Hall krijg je iets vergelijkbaars; je Champions. Je krijgt veel minder Champions dan je Followers hebt. De Champions worden echter waardevoller en je kunt ze ook op meer manieren opwaarderen."

Tweakers: Maar wat kan ik van mijn Champions verwachten? Wat kunnen zij voor mij doen of wat kan ik met hen doen?
Brack: "Het helaas wat vroeg om daar over te praten. Het moet relevanter aanvoelen dan wat de Followers doen en wat je in de nieuwe Shipyard kunt doen. Maar eerlijk gezegd moeten we het geheel nog maken. We hebben veel op papier, veel verschillende ideeën, maar dat moet allemaal nog uitgewerkt worden."
Afrasiabi: "Wat we willen bereiken, is dat er veel meer integratie is met de rest van de spelwereld, want die is er bij de huidige Followers eigenlijk nauwelijks. De meest dierbare herinneringen die ik heb aan Followers zijn de momenten waarop een Follower betrokken is bij een verhaallijn. Dat vinden we een tof onderdeel. Als je een Follower eenmaal in je inventaris hebt, wordt het echter een beetje saai. Eigenlijk is het niet meer dan een beetje klikken in een interface, en dat is niet spannend genoeg. Dat kan beter, denken we. Maar meer dan ideeën hebben we nog niet. Straks kun je wellicht een Champion op verkenning sturen naar een nieuwe zone of naar een Dungeon, en wellicht ontdekt hij of zij daar iets en wacht hij of zij op je als je zelf de boel komt verkennen, waarna er iets cools gebeurt. Zoiets moet het zijn: dat je niet langer binnen de veilige muren van je Garrison of Order Hall blijft om in een interface te klikken, maar dat je de wereld intrekt."

Tweakers: De Order Halls moeten een ontmoetingsplek worden. Wat willen jullie daarmee bereiken? Dat spelers met een character van dezelfde klasse ook echt samen gaan werken? 
Brack: "Dat zou natuurlijk best kunnen ontstaan, maar dat is niet iets wat we gaan organiseren. We zien het meer als een plek waar spelers zich met elkaar kunnen vergelijken, kijken wie de sterkste Mage is op de server bijvoorbeeld en desnoods tips vragen aan vergelijkbare spelers. Het is wat dat betreft ook een reactie op de Garrisons, waar je alleen de boel zit uit te vogelen."

Tweakers: Maar als ik een Mage ben, waarom zou ik dan andere Mages willen ontmoeten? Daar ga ik niet mee op avontuur. Ik wil vooral een goede tank en een goede healer ontmoeten, geen andere Mage.
Afrasiabi: "De Order Hall is ook vooral de plek waar je aan je Artifact kunt sleutelen. En er is nog een ander aspect; in Legion ben je niet zomaar een Mage. Doordat je dat Artifact hebt, ben je de leider van de Order, in dit voorbeeld de leider van alle Mages. Jij leidt alle leden van je class in de strijd tegen de Burning Legion." 

Tweakers: Maar dat geldt voor alle Mages die ik in de Order Hall tegenkom en die hebben wellicht een beter uitgerust Artifact dan ik. 
Afrasiabi: "Zo zit het verhaal in elkaar. Via het verhaal proberen we je de indruk te geven dat jij de meest belangrijke Mage bent in de strijd tegen de Burning Legion. Jij, als de leider van Mages, stuurt je class-genoten erop uit om deel te nemen aan de strijd en op te rukken met de Paladins, Warriors en alle andere classes. Daarnaast kijken we nog naar mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen de verschillende classes, al is het veel te vroeg om daar iets over bekend te maken."

Tweakers: Is er in de Order Hall ruimte om iets met beroepen te doen, net zoals dat in je Garrison kan?
Afrasiabi: "Nee, de Order Hall is iets heel anders dan een Garrison, dus daar kun je niets met je beroepen doen."

Tweakers: Beroepen is een favoriet onderdeel van ons, dus nu we het daar toch over hebben: het aanleren van beroepen is er niet makkelijker op geworden, de laatste jaren. Met een nieuw character ga je steeds sneller door de oudere zones van het spel, maar bij het aanleren van beroepen is dat niet het geval. Daar is de snelheid nog hetzelfde, en dat is lastig. Gaan jullie daar nog wat aan doen? 
Brack: "We hebben al een poging gewaagd door je wat opties te geven in je Garrison, maar daar zijn we zelf niet helemaal tevreden over. We begrijpen de frustratie en gaan daar ook wel wat op verzinnen. Maar wat en wanneer, daar zijn we nog niet uit." 

Tweakers: Er was weinig enthousiasme voor de terugkeer van Dalaran als de zwevende hoofdstad boven het nieuwe continent The Broken Isles.
Afrasiabi: "Inderdaad, vanwaar het gebrek aan liefde voor Dalaran? Toch wilden we weer een echt hub in The Broken Isles. Als je in Warlords of Draenor kijkt naar de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in je Garrison in vergelijking tot Ashran, dan is dat flink uit balans. In Legion zul je geen uren doorbrengen in je Order Hall en minuten in Dalaran, maar andersom."

The Broken Isles.

Demon Hunter

Tweakers: Een nieuwe class was duidelijk het meest verrassende onderdeel van de aankondiging van Legion. In de tien jaar die WoW nu meegaat zijn er tenslotte weinig nieuwe classes bijgekomen. Hebben jullie ooit het idee gehad dat de ruimte voor nieuwe classes op is? Een nieuwe klasse moet wel iets toevoegen.
Afrasiabi: "Als ontwikkelaar heb je natuurlijk erg veel vrijheid en kun je al snel doen wat je wilt. Zeker als ik vanuit het achtergrondverhaal kijk, kunnen we nog heel erg veel nieuwe classes toevoegen. De vraag is meer 'willen we wel nieuwe classes toevoegen?' En dat willen we niet. Er is wel degelijk een grens." 
Brack: "De uitdaging is inderdaad om een class te bedenken die iets toevoegt, en we denken daar met de Demon Hunter aan te voldoen. Vooral omdat het een Hero Class is, waardoor we wat meer vrijheid hebben dan bij een gewone klasse als de Monk." 

Tweakers: De Demon Hunter is een stuk sneller dan de bestaande classes. Bij die bestaande classes was het vooral de Rogue die het van snelheid moest hebben. Haalt de Demon Hunter de Rogues niet aan alle kanten in, waardoor Rogues het lastiger krijgen?
Afrasiabi: "Dat denk ik niet. Sterker nog, ik denk dat er in zijn algemeenheid binnen het spectrum van classes ruimte is voor meer snelheid." 
Brack: "Daarnaast is er nog de Vengeance-specialisatie, waarin de Demon Hunter als tank kan fungeren. Er is altijd behoefte aan meer tanks." 

Tweakers: Maar hoe verhoudt de wat statische rol van een tank zich met de beweeglijkheid van een Demon Hunter?
Brack: "Dat hoeft elkaar niet te bijten. De Warrior heeft ook zijn Charge en zijn Intercept. Maar om eerlijk te zijn, hebben we dat nog niet tot in detail uitgewerkt. Daar sleutelen we nog aan. We zijn ook heel blij dat de Demon Hunter maar twee specialisaties heeft. Dan kunnen we een heel uitgesproken tank en een heel uitgesproken dps-class maken en hoeven we geen compromis te sluiten voor een derde spec." 

Tweakers: Maar toch, hoe gaat dat uitpakken? De oudste classes in de game, zoals de Paladin en de Mage, zijn zeer statisch. Hoe gaan jullie de balans vinden in confrontaties tussen een Mage of Paladin en een Demon Hunter?
Afrasiabi: "Dat is niet nieuw voor de game. Het speelt al bij de huidige classes. Neem een confrontatie tussen een Mage en een Warrior, waarin de een rondjes zal rennen rond de ander. Ik denk dus dat spelers daar al aan gewend zijn. Spelers zullen dus de class kiezen die bij ze past en daarbij bijvoorbeeld kiezen tussen wat statischer of wat beweeglijker, waarbij ze moeten leren om met de eigenschappen van andere classes om te gaan."

Zoals dat gaat bij dit soort interviews, was de tijd te kort om alle vragen te stellen die we in ons hoofd hadden, dus is er veel minder aan de orde gekomen dan we voor ogen hadden. Gelukkig geeft Blizzard op zondag 9 augustus om 17:00 uur opnieuw een persconferentie vanuit Keulen, die via een livestream te volgen is. Daarin zal het ontwikkelteam vragen proberen te beantwoorden die sinds de onthulling van Legion door fans zijn gesteld. Daarbij zal er ongetwijfeld veel aandacht zijn voor de onderwerpen die in ons interview niet meer aan bod kwamen, zoals Raids en Dungeons en het nieuwe Honor System. Wil je meer weten? Kijk dan vooral naar de livestream.

Reacties (77)

Wijzig sortering
Het wordt tijd dat WoW een nieuwe start maakt in een nieuwe game. De game is in mijn ogen steeds meer een gedrocht geworden, met veel verschillende content om je bezig te houden, maar de basis is een beetje weggevallen.

Elke class heeft tegenwoordig CC, AoE, silence en stun abilities en veel classes zijn erg hybride. Het is leuk dat iedereen alles kan, maar als iedereen alles kan is het niet meer bijzonder. Het was vroeger gewoon leuk om je eigen rol te vervullen en je unieke class abilities te gebruiken om je groep te helpen. Ook in PvP kwam dit terug. Bepaalde classes waren sterk tegen de ene class en zwak tegen de andere class. Balancing betekent blijkbaar gewoon elke class vergelijkbare abilities geven met verschillende namen en animaties.

Ook is het perspectief van je char heel erg veranderd. Nu is iedereen de held in zijn eigen verhaal. Zelfde idee, als iedereen de held is, is het niet meer bijzonder. Vroeger voelde je je gewoon onderdeel van The Horde of The Alliance. Je character was als een soldaat in een leger. Binnen je eigen server leerde je veel mensen kennen die ook in jouw leger zaten, en waren de beste spelers ook soort van celebrities, in PvP de High Warlords en in PvE de mensen uit de beste raiding guilds. Dat waren de 'helden'. Als die mensen dan Onyxia versloegen werd dat omgeroepen en kreeg iedereen een feestelijke buff, terwijl het hoofd van de draak in de hoofdstad op een spies stond. Dat niet iedereen kon genieten van de nieuwste raid was normaal, dat is alleen weggelegd voor de elite. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant creert dat een heel erg hoog plafond, waarbij je echt nog actieve progressie hebt en in endgame naarmate je beter wordt elke keer weer nieuwe instances en raids in kan gaan en nieuwe content unlocked. Je blijft maar doorgroeien en nieuwe dingen zien, en dat gevoel van progressie is super belangrijk voor een game als dit.

Ook had je veel meer een gemeenschappelijke vijand in de opposing faction. Als Horde was elke human, dwarf, nightelf en gnome, zowel spelers als de meeste NPC's je vijand. De haat die je kreeg voor bijvoorbeeld allies was een leuke drijfveer en schept ook kameraadschap met je medespelers. Een functie als faction change zou in vanilla echt gezien worden als verraad. De haat vond ik heerlijk. Als horde speler had ik echt een afschuw voor Alliance spelers en de exclusieve paladin class (bubbel boy) was het toppunt van gay. Dat is een beetje verdwenen nu. Er is nog steeds world PvP en ik snap dat in het verhaal dan de horde en Alliance moeten samenwerken tegen een nieuwe vijand, maar die nieuwe vijand is nooit zo interessant als de vijand die bestaat uit duizenden echte spelers die je dood willen hebben.

Ik denk niet dat er nu nog een game zo leuk kan worden als WoW voor mij was in mijn jongere jaren, maar als ze wat dichter bij de basis blijven van wat de game toen zo leuk maakte dan zou ik daar vele malen meer plezier uit beleven dan de 2-3 maanden dat ik speel voordat ik mijn subscripties weer uitzet bij elke nieuwe expansion.
The nostalgia is strong in this one. Gelukkig zijn er nog meer dan 5 miljoen spelers die het wel leuk vinden. Het spel is nou eenmaal verandert. De aspecten die jij noemt blijven niet eeuwig leuk, dat gaat vervelen. World PvP heb ik nooit een reet aangevonden, ganken en die andere poespas. Ik speel dit spel om te raiden en ik heb naast raiden meer te doen met mijn tijd. Hetzelfde geldt voor iedereen die vanilla 10 jaar geleden speelde. Wanneer je toen met je 14jarige puistenkop heel veel tijd had om te raiden, ben je nu 24 en hopelijk wat verder in het leven. De optie om dan niet deel te nemen aan World PvP (wat geen reet met balanced gaming te maken heeft, maar meer met treiteren op een pleintje) is een een gift van god. Op welke server speelde je overigens in Vanilla? Op Al'Akir zaten veel meer horde, en de server was instabiel en queues. Op een gegeven moment is de gehele Alliance naar Auchindoun verhuisd. Toen hadden we geen last meer van dat maffe World PvP en een betere server.

Elke class heeft CC -> sortof, maar ze verschillen wel heel erg. Dit was nodig voor random groepen, en de nieuwe talent tree geeft vaak wat meer keuze in dit opzicht.
Elke class heeft AoE -> niet iedere class of spec is even goed in AoE, en de AoE vormen verschillen. Soms moet je er voor speccen.
Elke class heeft een silence -> vertel mij maar welke Silence een Holy Priest heeft. Die heeft geen silence. Niet iedere class kan interrupten, dat hebben ze juist verandert in MoP. Druid verloor hun interrupt toen.
Elke class is hybride -> hybrids zijn hybrids en men wilde de specs van pures meer identiteit geven. Dat is ze wmb gelukt. En dat gaat nu met de melee SV hunter en de petless MM hunter nog een stapje verder.
PvP -> bepaalde comps/classes zijn nog steeds sterk tegen bepaalde comps/classes, en dat zul je ook altijd houden. Het is nu iets minder extreem. Als je totaal geen kans maakt is er weinig lol aan... skill > comp = win.
Iedereen is de held -> dat ben ik enigzins met je eens, maar zo was het toen ook al. Als iemand al world first heeft kan niemand die baas realistisch gezien meer doden. Ook niet tijdens een farm run. Dus iedereen een artifact wapen, tja ergens is het niet zo epic als de legendary drops maar realistisch is een MMO niet.
Raiden voor een kleine minderheid -> was economisch niet rendabel. Spel wordt volwassen.
Mercenary -> nieuw systeem waarmee je als alliance speler voor horde kunt queueun of andersom om zo de lange BG queues te ontwijken. We zullen zien hoe dat uit gaat pakken.
Het artifact systeem -> m.i. is dit bedoelt om altjes minder populair te maken. Het rerollen en altjes lvlen is iets dat mij tegen staat. Ik vind dat je een keus moet maken aan het begin van de expansie, en bij die keus moet blijven (dmv artificiele restrictie van het spel) en dus niet steeds moet kunnen rerollen ed als je class niet meer de beste is. Want hierdoor hebben de mensen die alleen maar willen raiden ipv no life een sterk nadeel. Ook is het verwijderen van de class quests jammer en de artifacts brengt identiteit terug. 36 wapens die stuk voor stuk uniek voelen, met een eigen talent tree, is een hels karwei.

Je proeft m.i. duidelijk de Activision invloeden. Prestige voor honor ken ik van CoD. Meerdere moeilijkheidsgraden (LFR, Normal, Heroic, Mythic voor raids en Normal, Heroic, Mythic, en Challenge Mode voor dungeons).

[Reactie gewijzigd door Jerie op 9 augustus 2015 14:32]

Je kijkt er duidelijk anders tegen aan als ik dat doe. Tuurlijk is het veel nostalgie, en zijn bepaalde verbeteringen zeer welkom, zeker voor de casual spelers waarvan ik er nu een van zou kunnen zijn. Ik denk alleen dat ze er te ver in door zijn gegaan, waardoor te veel van de basis van het spel waar ik zo veel plezier aan kon beleven verloren is gegaan.

Dat kan ook niet meer terug gedraaid worden, dan zou je er veel uit moeten slopen, waarom ik ook denk dat een nieuwe game zeer welkom zou zijn waar er veel meer terug wordt gegaan naar de basis elementen die de game leuk maakten samen met de moderne toevoegingen die het spel ten goede komen. Ik denk dat specifiekere rollen daarin beter zouden werken per class, maar jij bent denk ik meer fan van een "bring the player, not the class" idee.

Verder was ik een orc hunter op Twilight's Hammer, dus ik ben samen met iedereen van de Horde weleens keihard in m'n kont geneukt door Loot FTW. De Alliance was een stukje sterker, maar op zich voelde het redelijk balanced aan. Als de proporties niet kloppen kan ik me voorstellen dat het niet leuk is. Ganken gebeurde, en dat hoorde bij het proces. Grootste ganker ooit was bij ons een lvl 60 rogue die elke dag het leven van elke horde speler in Silithus zuur maakte. Je maakt elkaar het leven zuur als je dat kan, dus zelf maai je ook elke low-lvl allie zo vaak mogelijk neer. Ik vond het heerlijk. Bovendien kon je iedereen in de buurt een whisper sturen als je werd geganked, en 9/10 keer kwam die dan helpen. Het creert gewoon een bepaalde band met elkaar als je een gemeenschappelijke vijand hebt. Het sociale element is nu heel erg afgezwakt, maar daar zijn natuurlijk ook andere redenen en oplossingen voor te bedenken, maar voor mij was Horde vs Alliance een van de leuke elementen in de game.

M'n neef was trouwens een hardcore raider op Al'Akir. Een tauren druid, maar kan niet meer op z'n charname komen helaas.
PVP was juist een van de grote problemen, althans zoals Blizzard het deed (en nog doet). Door het zo keihard op te splitsen moesten ze alles twee keer maken, en de Blood Elves in de horde "Shoehornen" om dat zooitje maar gelijkwaardig in nummers te krijgen (Nu is de horde zo'n 70% Blood Elf die Alliance on Horde spelen... jup...vind mijn Orc heel leuk :( ).

Nu was ik zelf ook heel erg into PVP hoor, maar ik denk dat ze het al lang samen hadden moeten voegen en meer het een keuze hadden moeten laten zijn. Welke factie ga je steunen welke niet. Wat meer diepte zeg maar. Ook omdat ze dan maar 1 game hoefden te maken en geen twee waarvan 50% (dankzij het hele pushen van die facties en het totaal te ver gaan op Blizzcons met Alliance haat) van de spelers nooit de andere 50% zien (zowel spelers als content).

Ook moet ALLES op de Weegschaal hierdoor. Ooh Krijgt de Horde dat? Nou dan moet de Alliance dat hebben (Theramore's destruction bijvoorbeeld, hoe zo'n gezeur was dat wel niet?). Mensen gunnen elkaar NIKS en zelfs nu doen ze dat nog niet, nee ik denk dat ik mijn abbo op ga zeggen. Vooral omdat ik als RPer gewoon helemaal niks meer voor het verhaal voel. Het is volledig... verneukt op dat gebied.

Heel jammer.
Challenge mode was een leuke toevoeging, alleen dat ranged classes daar zoveel voordeel hadden ten opzichte van ranged vond ik dan weer wat minder, die balance had veel eerder al beter gemoeten.

Wat Zenjol in zijn verhaal vertelde van classes klopt wel. Iedere hybrid is het grootste lachertje van WoD. Healen als enhancement/elemental shaman sloeg helemaal nergens op terwijl ze net zoveel DPS doen als iedere andere DPS class. Dat is ook het rare, bepaalde classes doen net zoveel damage als de andere class (anders is het weer niet balanced), terwijl sommige classes veel betere survivability hebben (rogues met cheat death talent?).
Of ik nu als een rogue of shaman rond liep, eigenlijk maakte het geen donder uit behalve dat je andere knopjes induwt.

Het probleem is echter dat nu alles totaal 'vanzelf' gaat, het social aspect van de MMO is totaal verdwenen. Niemand die praat meer tegen elkaar buiten je gilde om en zelfs in de gilde chat is het vaak al niet heel erg druk. Buiten raiden en PvP om is er gewoon niks echt samen te doen. Iedereen staat in zijn eigen Garrison iedere 20 minuten nieuwe missies aan te klikken en in WoD was de world PvP zo slecht in elkaar gezet dat de Horde en Alliance elkaar zelfs ontweken en zo min mogelijk met elkaar van doen wilden hebben.

Het spel is met alles zo door gebalanceerd (zeker door rekening te houden met PvE en PvP) wordt alles steeds meer n pot nat.

Hierom ben ik ook gestopt met spelen (had nog 3 maanden sub lopen maar logde gewoon nooit in). Gamen met MMORPGS vind ik leuk alleen voelt WoW steeds meer aan als een singleplayer spel. Het levelen is nog steeds heel leuk, maar op max lvl voelt het gewoon dood aan en dat je nu steeds meer 'bij' moet houden. Garrison dingen voor de dailies met crafting enzovoorts.

Iedere keer als ik WoW denk wil ik graag weer spelen. Ben ik eenmaal ingelogd heb ik totaal geen idee wat ik wil gaan doen, niets is meer speciaal en de 'moeite' om te doen. Alles wordt al voorgekauwd en op een bordje voor je gepresenteerd. Bij een MMORPG vind ik het juist leuk om moeite ergens voor te doen. Als het dan niet lukt dan pak ik wel wat anders om te doen. Als ik een makkelijk spel wil spelen pak ik Assassin's Creed wel (niks tegen het spel, maar de moeilijkheidsgraad is wel om te huilen).
Precies dat laatste. Krijg ik een mail om weer 7 dagen te spelen. Log ik in, dan eerst die moeite om je interface weer goed te fixen en dan de gedacht; wat nu?. Dan log ik weer uit omdat ik al weer verveeld ben.

Het is zoals gezegd idd meer een single player geworden.

De extra dungeon/raid difficulties is ook maximaal uitmelken. Bij begin waren mensen enthousiast met heroic modes, totdat de 'casual' player dit niveau ook aan moest kunnen. Dus toen kwamen er challenges. Nu dus ook nog Mythic? (Heb ik WoD alleen naar 100 geleveld en verder niet zoveel gedaan dus weet niet of het ook al in WoD zat?)

@Jerie, volgensmij had mijn druid in MoP gewoon nog skull bash interupt?
/quote
Elke class heeft een silence -> vertel mij maar welke Silence een Holy Priest heeft. Die heeft geen silence.
/unquote

Gebruik je gewoon je chakra voor -> Chakra: Chastise.
Holy Word: Chastise
Chastise the target for [ 1 + 63.6% of Spell Power ] Holy damage, and incapacitates them for 3 sec. 30 sec cooldown.

Okee, het is strikt genomen geen "silencing", maar qua effect interupt je elke class 3 seconden.
Vroegah was levellen als Holy priest een curse. Nu kill je de mobs soms sneller dan een DK tank....
Ik denk dat specifiekere rollen daarin beter zouden werken per class, maar jij bent denk ik meer fan van een "bring the player, not the class" idee. -> Ja, echt lachen dat class stacken en de eindbaas op Mythic niet kunnen killen puur omdat wij geen Rogue altjes hebben gegeared. Of Hunters hebben voor Fox. Of geen Balance Druids hebben. Als bring player, not the class hetzelfde is als skill > class dan graag de player. Ik weet van mezelf wel dat ik een andere class kan leren en op een hoog niveau kan spelen; dat heb ik in het verleden meerdere keren bewezen. Maar dat betekent niet dat ik daar nu nog zin in heb. Niet meer. Dus wil ik graag op mijn class de content spelen, en dan wil ik graag sortof viable zijn. Tegenwoordig zijn de verschillen kleiner dan ooit.

Challenge mode was een leuke toevoeging, alleen dat ranged classes daar zoveel voordeel hadden ten opzichte van ranged vond ik dan weer wat minder, die balance had veel eerder al beter gemoeten. -> True voor MoP; false voor WoD. Rogue en retri pala waren prima voor CMs in WoD. DK is zwaar OP in CMs (vanwege 1 ability). Pre-nerf was WW heel sterk (en BrM was behalve de eerste 2 weken ook heel sterk tot 6.2 weet niet hoe goed nu). Enhance heeft als niche sustained/large AoE, en dat is waarschijnlijk niet zo erg interessant voor CMs want je wilt meer bursty AoE.

Of ik nu als een rogue of shaman rond liep, eigenlijk maakte het geen donder uit behalve dat je andere knopjes induwt. -> Stel, dat zou zo zijn. Dan zouden guilds Rogues stacken en niet Shaman. Shaman's utility zou useless zijn en ze zouden benched zijn. Niets is minder waar. Rogue is niet een populaire class, maar uitermate handig om er 2 van te hebben in je raidteam... het is een kwestie van de balans tussen class utility en bring the player not the class.

Het probleem is echter dat nu alles totaal 'vanzelf' gaat, het social aspect van de MMO is totaal verdwenen. Niemand die praat meer tegen elkaar buiten je gilde om en zelfs in de gilde chat is het vaak al niet heel erg druk. -> "Mijn guild sucks." Sucks to be you. Kwestie van een leuke guild zoeken, of er zelf een te beginnen.

Het spel is met alles zo door gebalanceerd (zeker door rekening te houden met PvE en PvP) wordt alles steeds meer n pot nat. -> Erger ik mij ook aan dat PvE ook maar iets moet toegeven aan een feature in het spel die mij niet interesseert (PvP). Gelukkig is dit iets dat in Legion van elkaar wordt losgestrokken.

Gamen met MMORPGS vind ik leuk alleen voelt WoW steeds meer aan als een singleplayer spel. Het levelen is nog steeds heel leuk, maar op max lvl voelt het gewoon dood aan en dat je nu steeds meer 'bij' moet houden. Garrison dingen voor de dailies met crafting enzovoorts. -> Dan speel je het spel verkeerd. Ik heb een hekel aan levelen. Ik speel dit spel maar voor een reden: het raiden. De rest kan mij gestolen worden. Voor mij is dit spel niet singleplayer.

Bij een MMORPG vind ik het juist leuk om moeite ergens voor te doen -> Ik ook, daarom raid ik Mythic. Maar je zou ook een difficulty lager kunnen proberen.

@Jerie, volgensmij had mijn druid in MoP gewoon nog skull bash interupt? -> Je Feral/Guardian spec wel ja. Restoration niet meer. Balance heeft alleen Solar Beam. Voor MoP kom je als Balance of Resto de Feral of Bear form poppen en dan Skull Bash (of, het macroen).

Okee, het is strikt genomen geen "silencing", maar qua effect interupt je elke class 3 seconden. -> Dat is geen silence, dat is CC. Zit op dezelfde DR als stun geloof ik. Op een andere DR dan interrupt. Als je specifiek silence zegt dan moet je ook silence bedoelen en niet iets anders.

De extra dungeon/raid difficulties is ook maximaal uitmelken. -> Zo kun je dat noemen, of je noemt het de mooie content herbegruiken zonder je allerlei nieuwe artwork moet maken hetgeen veel centjes, tijd, en moeite kost.
Valt ook eigenlijk samen met "Bring the player, not the class", wanneer je zegt dat iedere class stuns of cc's brengen. Ik denk dat ze dit doen om de raid verhoudingen een beetje in balans proberen te houden.

Bovendien is de houding van Blizzard verandert nadat iedereen zeurde dat ze de content niet konden zien. Zo wil Blizzard het een beetje te makkelijk maken, zodat zelfs de Leeroy Jenkins van de groep de content en de eindbaas ziet.
Ja daar zijn verbeteringen in mogelijk tov classic waar mensen content nooit hebben kunnen meemaken. Toch denk ik dat er een beter systeem mogelijk moet zijn dan nu. Iedereen die hetzelfde doet op een verschillende moeilijkheidsgraad is minder leuk en het gevoel van progressie is erg afgezwakt. Vroeger had je tenzij je echt hardcore was altijd wat te doen en te verbeteren wat nieuwe content mogelijk maakte, en nu heb je dat gevoel niet meer zo. Dat maakt de game op de lange termijn gewoon niet interessant blijft voor veel spelers en dat zie je terug in het aantal abonnees.
misschien moet een ieder hier eens een paar RBG spelletje spelen en dan zeggen dat alle classes gelijk zijn?

Ik weet niet op raiting jullie spelen.. maar je begint gewoon niet aan een RBG spelletje zonder op zijn minst shadowpriest/affliction lock en (in mindere mate) een dk.

Spellcleaves > all.

Als wij uitkomen tegen een gemiddelde comp van 2 shaodws/2 locks en een dk van de 7 dps.. dan verlies je. Niet zozeer omdat het zulke goede spelers zijn maar gewoon omdat de DoT cleave (te) sterk is momenteel. Tuurlijk kan je winnen; het vervelende is gewoon dat de tegenstander maar op 60% van zijn kunnen hoeft te spelen tov ons team :(
Ik wil hier op reageren, als een ex-high end raider, en nu een casual speler, dat dat n van de dingen is die ik inderdaad mis. Rottige horde die een voordeel had op nefarian en maexxna door taurens (meer HP voor web-fase) en tremor totems!!!. Maar goed, dat de factions wat gebalanceerd zijn vind ik eigenlijk wel goed.

Het "celebrity" en "we zien elkaar" gevoel ben ik kwijt. Ironforge was geweldig op drukke dagen! Je kende elkaar min of meer, en je kon de groepen zien. BC deed er een standje bovenop door in Shattrath de factions te mixen maar de PvE-ers en de PvP-ers hadden min of meer elk hun eigen plek; dat was heerlijk!

Garrisons waren eigenlijk de dooddoener, en het ziet er naar uit dat blizz dat erkent heeft. De faction halls gaan mij benieuwen, maar ik ben vooral benieuwd naar Dalaran: het zal goed zijn weer een echte stad te hebben. Dat de game t groot is om iedereen/alles te kennen is een gegeven, zeker met xrealm, maar ik hoop dat ze met meer player ranking systemen (PvP noemen ze het al, PvE zie ik de artefacts een rol spelen) er een punt van maken om mensen te kunnen gaan inschatten.

WoW van vroeger is dood, en gedeeltelijk: gelukkig. Ik ben blij dat ik nu kan raiden, de gevechten kan leren (want bij de release van WoD was ik nt zo bang voor grimrail depot heroic als dat ik in BC bang was voor shattered halls, alleen ik raakte opgegeared en nu is de instance makkelijk, mythic 5man was bij de release van 6.2 ook lastig in guild groep, en nu iedereen ilvl700+ is, is het PUG-baar), en er in kan groeien. Personal loot helpt daar erg bij, minder DKP drama, en geen 8 maanden om een raid te gearen om vervolgens je maintank te zien opstappen waardoor je ng eens 6 weken molten core mag doen, dan blackwing lair, en dan in de hoop dat hij k nog eens boots krijgt: AQ40 nogmaals.

In een gedeelte is het spel minder geworden, maar aan de andere kant ook wel bereikbaar: ik kan 60u/week werken, thuis komen, en eigenlijk gaan raiden in heroic. No problemo!
Je kunt niet verwachten dat Alliance en Horde voor altijd in oorlog kunnen zijn vroeg of laat zal er soort vrede komen.
"Vanilla" komt niet meer terug het is een nieuwe generatie gamers.
Iedereen zit wachten op een nieuwe Wow engine maar die komt er niet helaas doordat Titan was geannuleerd.

Spelers zoals ik die aan beide kant spelen dat hoort er gewoon bij.
Er genoeg mensen die het leuk vinden om aan beide kanten te spelen voor het verhaallijn of andere dingen.
Ik vind leuk gewoon in plekken zoals Silvermoon, Exodar, Darnassus en Undercity rond te hangen

En het klopt dat high end raiding voor de Elite en Rijke is zoals Noren en Arabieren die grof geld betalen.
Elite komt door de media, fans en het hele nieuwe hype E-Sports iedereen wil tegenwoordig de beste zijn.

Ik zat in een redelijk goeie mature raiding met oude vanilla spelers en nieuwe spelers zoals ik.
Ik ben zelf weg gegaan omdat gewoon sommige spelers die kans word gegeven niet kan schelen gewoon zelfde fouten maken vervolgens gear looten sorry mijn rug doet opeens heel erg pijn.

of 's nachts LEAVE GUILD ik kan genoeg voorbeelden noemen.
Als het aan ligt kunnen ze het zoals MOP doen flexible raiding terug brengen het gewoon te moeilijk om 20 man te vinden voor mythic, en die Addons and Oqeue terug brengen.
En ook sommige addons en marco's verbieden

En PvP was gewoon matig bij Blizzard sinds ik begon te spelen tijdens MOP dezelfde kaarten en een geen variabel game modes.
Swtor had je hutball achting dingen maar met het hele nieuwe zone Asharan gewoon slechte kopie van GW2 van WvW.
Hopelijk komen ze niet meer dungeon challenge mode dat je daar al die leuke transmogs en mounts kan halen het moet ook via pvp kunnen het werd tijd daar leuke gear dropt


Nu maar hopen dat Blizzard Devs hun mouwen op stropen en voor kerst dit uitbrengen

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 10 augustus 2015 01:35]

Ik kan niet meer zeggen als: "Gruwelijk mee eens. Wat een tijden" :)
"Elke class heeft tegenwoordig CC, AoE, silence en stun abilities en veel classes zijn erg hybride. Het is leuk dat iedereen alles kan, maar als iedereen alles kan is het niet meer bijzonder. Het was vroeger gewoon leuk om je eigen rol te vervullen en je unieke class abilities te gebruiken om je groep te helpen. Ook in PvP kwam dit terug."

1. Wat je in het begin zegt, is altijd al zo geweest (daarmee bedoel ik dat de meeste classes wel minstens n CC ability heeft, echter klopt je uitspraak ook niet helemaal);
2. In wat voor vorm zijn classes hybride? Naar mijn gevoel doen classes exact wat hun classes uniek maakt;
3. "Vroeger", kom op man, dat hebben we vaker gehoort, mooie echo IQ heb jij. Niemand boeit vroeger en als je zo graag content van vroeger wil spelen, speel je toch private servers?;
4. Enige wat ik persoonlijk over PVP kan zeggen is het honor systeem, maar zo te zien gaat Blizzard daar ook een overhaul aan geven in Legion;
5. Over jouw "bubble boy": Elke class heeft een defensive cooldown ability. Zo heeft Mage bijvoorbeeld Ice Block, Hunter Deterence en zo zijn er nog veel meer.

[Reactie gewijzigd door witkop525 op 9 augustus 2015 15:51]

Je kan niet ontkennen dat tegenwoordig veel meer classes een veel groter scala aan soorten abilities heeft? In vanilla hadden classes veel specifieker duidelijke functies binnen de groep te vervullen. Nu kunnen de meeste classes bijna alles wel een beetje en maakt je setup niet uit zolang je genoeg tanks en healers hebt. Ik vind het op zich niet erg als iedereen alles kan, maar waar je vroeger het idee had dat je groep je nodig had voor specifieke taken en onderdelen heb je dat in vrijwel nul situaties nog. Je bent niet op zoek naar een Hunter om te pullen en traps te leggen, een mage voor sheep voor bepaalde packs etc, je bent op zoek naar tank+healer+dps.

En "vroeger" is in het geval World of Warcraft een erg belangrijk discussiepunt. De meeste spelers die er vanaf het begin bij waren zijn het er wel over eens dat de game achteruit is gegaan. Voor Blizzard is dat net zo belangrijk, aangezien er nog maar 5m actieve spelers zijn, waarvan meer dan de helft in zit Azi waar het gametime systeem gaat per uur en de gemiddelde gamer lang niet een maandabonnement bedrag oplevert. Als je vind dat de mening van miljoenen gamers die tientallen miljoenen dagen playtime hebben geklokt en Blizzard rijk hebben gemaakt er niet toe doet en die mensen op private servers moeten gaan spelen voor die game waar ze van hielden dan heb je een bord voor je kop.

En over bubble boys gaat het juist om de emotionele haat die je had voor de andere faction. Paladins zijn nu soort van geaccepteerd, maar ergens achterin mijn hoofd zal er altijd een stemmetje zijn dat me verteld dat je een sukkel bent en lekker bubble-hearthstone naar huis moet doen. Van en beetje het idee van dit filmpje: https://youtu.be/qYYMdPzGdZ4
Dat is een van de onderdelen die een bijdrage leverde aan de saamhorigheid en het sociale aspect van de game, onderdelen die nu grotendeels zijn verdwenen.
Ik moet zeggen dat ik ook verlang naar mijn (OP) shaman back in the old days die erg belangrijk waren in raids vanwege hun totems. Nu is mijn shaman gedegradeerd tot offhealer en qua DPS is het helemaal een lachertje als je geen gear hebt (althans in WoD). Ik heb laatst de 7 gratis dagen geactiveerd die ik kreeg van Blizzard, maar ik heb welgeteld 1 keer ingelogd en de eerste Highmaul raid gedaan. Wat een lachertje is dit. Over de instances maar niet spreken. Vroeger had je een CC nodig om bepaalde groepen te kunnen verslaan, nu kan je je hoofd op het toetsenbord leggen en heen en weer gaan om de groepen neer te krijgen. Niets geen tactiek meer.
Waar zijn de dungeon sets gebleven die je nodig had voordat je verder kon met progressie. Tier 0.5, mensen die je inspecten omdat je een epic hebt. Nu inspecten ze je omdat je nog een blue item hebt (en lachen ze je in je gezicht uit).
Het was leuk (maar ook frustrerend) dat je een escorte nodig had in STV. Bij ons op de server kon je zelfs mensen huren om je hierbij te helpen omdat je ander verschrikkelijk word geganked.
Natuurlijk baalde ik er van dat ik niet in Naxxramas kon komen omdat ik niet de tijd er in stak om dit te kunnen doen omdat ik liever met mijn vrienden speelde. Eigen keuze. Ook ik verlang terug naar de good old days. Het begon in TBC, maar het is meer en meer bergafwaarts gegaan.

Toch ben ik zeker dat ik ook deze uitbreiding weer ga spelen.
Dus jullie hebben ook verder geprobeerd dan alleen LFR (Looking for raid)?
Alles wat lager is dan Heroic is vrij... makkelijk ja.

Ik geef wel toe dat dungeons vroeger wat uitdagender waren, zoals toen ik voor het eerst Vortex Pinnacle deed (zelfs niet op heroic), kwam ik er voor het eerst achter wat "CC" precies inhield en hoe je dit wilde gebruiken om monsters makkelijker uit te roeien om zo weer verder te komen. Als Mage ging je dan bijvoorbeeld Polymorphen en als Shaman Hex.

In het begin van WoD waren heroic dungeons opzich ook nog vrij moeilijk, maar naarmate wij (de spelers) door de expansion werden voortgezet, werden (en zijn nu nog steeds) ook deze vrij makkelijk.

Als je toch op zoek bent naar een uitdaging in PVE raad ik je eens Challenge Mode te doen. Dat is toch wel wat andere koek.
Als je er toen pas achter kwam, dan heb je nooit TBC gespeeld gok ik. Daar had je bijna in elke instance wel een goede CC nodig zelfs in de Normal dungeons (tenzij je goede gear had natuurlijk), maar in WoD heb ik het nog nooit meegemaakt en in MoP ook niet.
Wat ook in een eerde verhaald wordt gezegd is dat de classes niet echt meer speciaal zijn. De shamans waren vroeger belangrijk vanwege de totems. In raids had bijna elke groep wel een shaman nodig met elke groep een specifieke set totems (windfury en strength totem in een melee groep, Mana regen voor caster groepen). Rogues waren onmisbaar voor de interrupts en de burst DPS. Dat zijn allemaal dingen die teniet zijn gedaan. Totems???? Die gebruik ik niet meer. Deze zijn nutteloos geworden. Je moest nadenken wat je groeps samenstelling was voordat je een raid of instance ging doen. Dat zijn allemaal dingen die Blizzard kapot heeft gemaakt waardoor het spel zijn charme heeft verloren. Ze hebben het geprobeerd door Challange mode te implementeren, maar het haalt het gewoon niet met de uitdaging van early TBC en Vanilla.

Ik snap dat Blizzard het makkelijker maakt, maar er zit totaal geen uitdaging meer in het spel tenzij je in een goede raiding guild zit.
"Als je er toen pas achter kwam, dan heb je nooit TBC gespeeld gok ik."

Niet in de periode dat TBC uit kwam, maar ik heb wel diezelfde content gespeeld.

"Totems???? Die gebruik ik niet meer."

Dat is dan niet bepaald slim. Als ik Shaman speel gebruik ik elke ability die mogelijk toepasbaar is uit mijn ability arsenaal. Zlfs totems. Totems zijn tot de dag van vandaag nog steeds belangrijk en worden ook in mythic raiding gebruikt.
Als je met een class niet al je abilities gebruikt, dan doe je (zoals ik al waarschijnlijk eeder heb vermeld) iets niet goed.

"Ze hebben het geprobeerd door Challange mode te implementeren, maar het haalt het gewoon niet met de uitdaging van early TBC en Vanilla."

Want jij hebt dit geprobeerd? Ik vind het wel knap als het jou gelukt is dit allemaal te doen, maar dat terzijde.

"Ik snap dat Blizzard het makkelijker maakt, maar er zit totaal geen uitdaging meer in het spel tenzij je in een goede raiding guild zit."

Uitdaging zit het in een goede guild vinden en dit ben ik met je eens. Blizzard mag wel wat doen aan solo play.
"Niet in de periode dat TBC uit kwam, maar ik heb wel diezelfde content gespeeld."
Content later spelen is niet vergelijkbaar me het spelen toen het uit kwam.

Ok ik gebruik nog wel totems, maar ze zijn zo erg generfed dat ze echt slecht zijn vergeleken met vanilla en TBC waar ze zo goed als onmisbaar waren in elke raid/instance.

"Want jij hebt dit geprobeerd? Ik vind het wel knap als het jou gelukt is dit allemaal te doen, maar dat terzijde."

Ik heb ze geprobeerd, maar lang niet allemaal. Was te druk bezig met het levellen van ander chars voordat ik stopte met WoW.

Wat mij betreft brengen ze de Dungeon sets weer terug en maken ze de Epic items weer 'epic' zodat je moeite moet doen om deze te krijgen en niet als reward bij elke scheet die je laat.
Iedereen weer lekker laten reizen naar de instances ipv auto teleport (vond ik altijd wel gezellig). Meer het sociale aspect terug brengen.
Een AV Battle die dagen kon duren. De Elementals die je kon summonen. NPC's die je kon upgraden door wolven te killen. Nu is het alleen maar asap rushen naar de basis van de tegenstander.

[Reactie gewijzigd door Lanithro op 13 augustus 2015 11:44]

@witkop525 (and Zenjol),
1. CC is misschien wel heel erg alomvattend maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de klassieke stun, is er veel veranderd.
2. Hoeveel classes konden in vanilla healen (inclusief self-heal) vergeleken met nu?
3. Ben het met je eens dat 'vroeger' inderdaad een makkelijke term is en door mensen zoals ik met nostaligische gevoel misschien wat overschat wordt, maar zoals zenjol verwoord klopt wel degelijk voor een groot deel. Het is wel degelijk van belang.
4.-
5. Nu wel, in vanilla? Als dat niet zo uniek was, hoe kan het dan dat er zoveel over geschreven/gezongen/gesproken wordt? Nu heb ik WoD niet echt veel gespeeld, maar die optie is toch terug gebracht aan pala's? Kan je hs'en in ice block? Deterence een volledige blok/genoeg tijd voor hs?
"Hoeveel classes konden in vanilla healen (inclusief self-heal) vergeleken met nu?"
Dat is een ding waar veel mensen wat over zeggen op dit moment, dat er vrij veel healing aan de hand is. Daar ben ik het ook mee eens.

"Ben het met je eens dat 'vroeger' inderdaad een makkelijke term is en door mensen zoals ik met nostaligische gevoel misschien wat overschat wordt, maar zoals zenjol verwoord klopt wel degelijk voor een groot deel. Het is wel degelijk van belang."

Voor het bedrijf (Blizzard) misschien dan wel, maar als je kijkt naar alle andere MMORPG's op de markt die vandaag de dag geproduceerd worden, kun je toch al gauw zeggen dat die van betere kwaliteit zijn dan van WoW in de tijd dat WoW in glorie was. Ik denk dat er nog vrij weinig mensen zijn die WoW van die tijd nog wil spelen.
Het verlies van spelers in WoW heeft niet alleen te maken met de content die werd aangepast door Blizzard, maar ook gewoon meer door de competitie die in de MMORPG markt ontstaat/ontstaan. Verder is WoW ook (wat de meeste van ons vrijwel weten) gewoon gebouwd op een vrij oude systeem/engine of hoe je dit wil noemen. Werken aan zo iets wat mensen vroeger wauw vinden, maar nu door de markt verandering, geen "bal" meer aan vinden, is dan nog vrij lastig om je player base te behouden.

Blizzard zou meer kunnen leren van de nieuwere MMORPG's.

"Nu wel, in vanilla? Als dat niet zo uniek was, hoe kan het dan dat er zoveel over geschreven/gezongen/gesproken wordt? Nu heb ik WoD niet echt veel gespeeld, maar die optie is toch terug gebracht aan pala's? Kan je hs'en in ice block? Deterence een volledige blok/genoeg tijd voor hs?"

Paladins kunnen nog steeds gewoon "bubbel" gebruiken en zoals ik al zei heeft ongeveer elke klasse wel een unieke defensive. Als hunter heb je ook nog Disengage in combinatie met Deterence, Fire trap met een Glyph die ervoor zorgt dat je vijand weg wordt geschoten en Freezing trap. Nog een voorbeeld: Priest met Dispersion.
Terwijl de game natuurlijk wel gemoderniseerd zou moeten worden voor de gamers van nu denk ik dat de basiselementen die de originele WoW zo leuk maakten tijdloos zijn. Een grote wereld die roept om ontdekt te worden. Een gevoel van progressie waarbij de weg tot aan de laatste boss uit de laatste raid verslaan bijna eindeloos is voor de normale gamer, waarbij dus harde grenzen zitten verbonden met wat je eerst moet bereiken voordat je bepaalde content mag ervaren. Het sociale element, in een gamewereld die mensen aan elkaar verbind, met samenwerking waarbij iedereen een unieke rol vervuld en daardoor afhankelijk zijn van elkaar, met een gemeenschappelijke vijand die ook bestaat uit spelers.

Hoe je het uiteindelijk precies invult creert een leuke discussie, waarbij wij het op sommige punten niet met elkaar eens zullen zijn, maar een nieuwe game waar die basis van WoW die zo leuk en succesvol was weer wordt neergelegd, die in de huidige game sterk is afgezwakt, zou denk ik weer een groot succes kunnen worden.
Ik zie waar je naartoe wil gaan. Leuk filmpje trouwens.

"Als je vind dat de mening van miljoenen gamers die tientallen miljoenen dagen playtime hebben geklokt en Blizzard rijk hebben gemaakt er niet toe doet en die mensen op private servers moeten gaan spelen voor die game waar ze van hielden dan heb je een bord voor je kop."

Dit heb ik echter niet gezegd en als jij denkt dat ik dit bedoelde met die uitspraak, dan ben jij degene met een bord voor je kop...
Ja, maar waarom een nieuwe game maken als je nog 5 miljoen subscripties hebt lopen! $15 per maand? 5 miljoen x $15 x 12 = $900 miljoen per jaar ongeveer (verschillende prijzen in verschillende landen en korting als je voor meerdere maanden koopt). En dan eens in de zoveel tijd een uitbreiding of vernieuwing uitbrengen om spelers enigszins genteresseerd te houden. Die zwemmen in geld.
Dat getal klopt niet helemaal. Subscriptions in Azi werken niet per maand, maar per uur speeltijd. Wat je daar ziet is dat veel spelers nooit helemaal stoppen, maar elke maand nog wel 1 of 2 keer inloggen (zou ik ook doen), waardoor een grote groep van die 5 miljoen lang niet 15 euro per maand oplevert. Het aantal Westerse spelers neemt heel erg rap af sinds de piek na de launch van WoD.

Een nieuwe game die enigszins de basiselementen van WoW weer goed weet neer te zetten (gevoel van progressie, sociale elementen, uitdaging etc), maar tegelijk alle moderne verbeteringen wel weet te implementeren zonder het spel kapot te maken, zou weer serieus geld kunnen binnenhalen zoals WoW dat vroeger deed. Als de game die we nu hebben steeds verder afzakt zal Blizzard daar echt wel mee gaan beginnen lijkt mij. Of ze trekken de stekker eruit en verdienen hun geld met F2P games zoals Hearthstone en Heroes of the Storm, maar dat lijkt me sterk.
http://static1.gamespot.c...3/2600951-superdata10.jpg
http://wp-uploads-trefis....14/11/WoW-subscribers.png
(bron: http://www.forbes.com/sit...arcraft-back-in-the-game/)
Zoals je kunt zien zijn er ongeveer 8 miljoen subscripties in 2013 en er is $1041 miljoen omzet gedraaid met WoW. In Q1 waren er 7.1 miljoen subscripties. In Q2 waren het 5,6 miljoen subscripties. (7,1/8)*0,25+(5,6/8)*0,75*1041= $778 miljoen (aannemend dat het aantal subscripties niet verder daalt... het zal natuurlijk nog wel iets dalen)
Dat is nog steeds een enorm bedrag. Om nu al over te stappen op een nieuwe game zou stom zijn. Maar ze moeten er natuurlijk wel over na gaan denken, aangezien dit een stijl dalende lijn is. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wanneer het zal stagneren of dat het nog (veel) verder zal dalen. Als ze nu een nieuwe MMO aan zouden kondigen zou het gegarandeerd enorme aandacht krijgen vanwege de naamsbekendheid. Als het dan ook nog een goede MMO is, is de kans groot dat het een succes wordt. Ik zou persoonlijk nooit op een maandelijkse basis betalen voor een MMO. Er zijn echter geen MMO's die op kunnen boksen met WoW.

De reden voor de grote daling in subscripties is misschien niet zo gemakkelijk te verklaren als men denkt. Ik denk dat het een combinatie van dingen is. De mensen die begonnen te spelen toen het spel nog nieuw was en het aantal spelers sterk toenam, hebben nu een leeftijd bereikt waarin ze of niet veel meer gamen of het spel "lang genoeg" hebben gespeeld. Ook gaat het spel in een directie die (long-time) spelers niet bevalt.

[Reactie gewijzigd door guusert op 13 augustus 2015 11:53]

Dat heb je netjes verwoord, Zenjol :)
Het mooiste wat ik mij kan herinneren in WoW Vanilla waren de tijden dat ik spelers in Tier 2 zag waarvoor ik op m'n knieeen ging. Dedication was toen wat, een epic mount was was. Gold was wat, en Tier 3 was onmogelijk.

Nu is het veel te makkelijk jongens, het liefst zag ik een systeem weer terug komen waar dedication nodig is om vooruit te komen. Branden voor vooruitgang, dat doen we dagelijks op werk ook. Daarom was WoW ook geweldig. Ik ben er nooit ver in gekomen pre-bc / bc maar het waren de beste game jaren ooit! Het idee dat mensen veel tijd erin steken en er wat voor terug kregen is gewoon geweldig. Waarom zou ik nu nog een raid 3/4 keer ofzo overnieuw moeten doen, heel LFR heeft het spel verpest. Laat de casuals lekker in dungeons op een heroic diff ofzo. Raids moeten een one time experience worden waarbij guilds getest worden, wat heb ik nou aan een raid als ik hem clear in LFR, doorga naar een moeilijkere diff maar dan met wat andere mechanics. Ik heb de interieur gezien, de bosses gezien en thats it.

T feit dat je niet meer moet reizen naar instances is ook helemaal verlept. Er is niks meer aan, maar ... maar maar...

Ben benieuwd wat Legion gaat brengen !
Raids moeten een one time experience worden waarbij guilds getest worden, wat heb ik nou aan een raid als ik hem clear in LFR, doorga naar een moeilijkere diff maar dan met wat andere mechanics. Ik heb de interieur gezien, de bosses gezien en thats it.
Als je het zo ziet, moet je misschien bedenken of raiden wel wat voor je is. Zelfs zonder de hoeveelheid difficulties van nu bleef je maar farmen om aan de gear te komen. Nu is het niet anders, er zit enkel een difficulty boven. Daarnaast zijn raids ook echt niet makkelijker geworden, van alle guild in de wereld die ooit in BrF geraid heeft (De tweede raid uit de eerste tier van de huidige xpack) heeft nog maar 1.16% Blackhand (De eindbaas) op Mythic gekilled. Bedenk dat die 1.16% dus niet de spelers/guilds die niet raiden (of enkel LFR doen) meerekent.
Iets wat ik toch wel behoorlijk storend vind in WoW is dat er met elke expansion nieuwe features worden ontwikkeld wat enkel van toepassing is in die expansion. Als je dan vraagt aan Blizzard waarom die content niet wordt doorgetrokken naar de rest van WoW dan hoor je dat ze te weinig tijd hebben of er geen waarde inzien, maar ondertussen bedenken ze wel weer compleet nieuwe features en spelen steeds hetzelfde spelletje. Why?
- Waarom die Pandaria Farm uitbreiden met level 90+ content?
- Waarom geen garrisons in alle continenten?
- Waarom die Class Order Halls niet gewoon vanaf het begin in kunnen (er van uitgaande dat je hier pas op level 100 in kan)?
Dat van de Garrisons is wel redelijk duidelijk, toch? Het was zowel te veel werk voor mensen met meer dan 1-2 chars en iedereen bleef in z'n garrison staan om daarvandaan alles te doen.
Waarom die Class Order Halls niet gewoon vanaf het begin in kunnen (er van uitgaande dat je hier pas op level 100 in kan)?
Die zijn er vanaf het moment dat je het wapen voor je class hebt geloot, dus ergens aan het begin van de expansion.
Ik bedoel meer waarom Garrisons alleen Dreanor content zit en niet ook in Legion content. Het doorzetten van een feature houd op wanneer de expansion beindigd wordt met een nieuwe expansion. Dat is het probleem.
Blizzard wil zelf waarschijnlijk ook niet dat je Garrison: The Game zit te spelen. Dat zagen ze vast niet aankomen. Dat MoP tuintje hadden ze dan wel weer kunnen door voeren, nl, ipv de huidige Herb Plot.
Artifacts en gem Stones... Sounds like Final Fantasy VII materia.
Zal mij benieuwen of de wapens die je als eerste op The Broken Isles vind meteen alweer sterker zijn dan je 25/30 man raid drops uit Warlords of Draenor.

To be honest heb al in jaren geen WoW meer gespeeld, de laatste keer was nog tijdens WotLK met toen nog een level cap van 80.
Maar een beetje de ontwikkelingen van het spel volgen vind ik af en toe nog wel leuk.

Vond op het moment dat ik toen max level was het spel ineens heel snel eentonig worden omdat je vaak alleen maar je daily quests en dungeon's voor de 300st keer deed en zat te wachten op raids. (PvP was en is niet mijn favo ding).

Wat mij toen over de drempel heeft gehaald om te stoppen was dat je voor een knappe raid met slagingskans wel in een guild moest zitten. Waarbij het helaas vaak de trend was om alleen maar mee op raids te mogen als je maximaal uren per dag online was.
Je moest bijna verplicht meerdere vastgestelde avonden online zijn want anders kon je een plekje in de raid party wel vergeten.

Dit als casual gamer en met een bedrijvig leven buiten het gamen ging naar mijn idee dus niet meer samen en heb ik de stekker uit mijn abbo getrokken.
Tot heden heb ik het idee (but correct me if i'm wrong) dat deze maximaal online cultuur nog behoorlijk in leven is en houdt mij dan ook bij deze uitbreiding weer tegen om nog eens te gaan spelen
Tegenwoordig heb je een raid finder waarmee je snel aan elke raid kan meedoen, ook end-game content. Wel is het zo dat je team dan natuurlijk minder goed op elkaar is ingespeeld maar je vind wel sneller een party. Alleen op de hoogste klasse is het wel wat lastiger, aangezien je daar een bepaald gear level enzo voor nodig hebt om toegelaten te worden.
ja maar lfr is zo "simpel" dat het niet het oude echte raid gevoel had. meer een tank&spank idee had. waarbij je zo nu en dan dingen moest ontwijken. maar core elementen halen ze eruit omdat het te moeilijk is.
Tot aan heroic zie je regelmatig PUG's, en er is ook zoiets als openraids; een soort van platform van 'kundige spelers'. Ze hebben WoW natuurlijk ook wat aangepast aan de playerbase: de studentjes en jochies van toen, zijn de papa's van nu. Qua abilities en diversiteit (multi-phase) zijn de gevechten moeilijker en rijker geworden, maar qua invulling zijn ze juist makkelijker geworden. Natuurlijk hebben we betere communicatie dan 10 jaar geleden, ability prune hebben we gehad, en het feit dat we niet meer n agility n spirit op gear hebben scheelt ook, maar puur door het feit dat je niet met 40 man waarvan 15 man dood gewicht was zit, is het k wat makkelijker geworden. Je ziet helaas dat men wat onvergevelijker is met het verwijderen van niet presterende spelers (vroeger met maar 8 debuff slots en geen metertjes die wijd verspreid waren kon je anoniem prutsen totdat je een keer vergat dat je "de bom" was op vaelestratz), maar al in al is het spel qua bediening/abilities eenvoudiger geworden, ipv door de bazen. Ga kijken naar zelfs 40-man naxx: de mechanics waren kinderlijk eenvoudig!

Ik was tijdens de release en tot het einde van BC een behoorlijke die-hard speler (paar europe first, heck, ik heb een Atiesh...), maar ik heb juist het gevoel dat het spel ook voor mij nu wat meer behaalbaar is zonder als tank/healer 40 uur per week potions te moeten grinden; de raids zijn nog uitdagend genoeg (alleen sinds afgelopen 10 jaar is het ook lastiger geworden om iets geheim te houden: vroeger konden 'tactics' nog geheim zijn; tegenwoordig? Freedom of information; iedereen weet alles).
Klopt. Bedoelde meer wotk raids.
Niet elke raid, want hij toont alleen maar raid specifiek voor jouw lvl range toch? Althans dat was met MoP het geval. He kan nooit eens lekker old content gaan farmen of je moet een groep gaan samenstellen
Gem stones en artifacts zit al jaren in diablo 2 / 3

Meestal is dat het laatste wat ze toevoegen aan een spel om zo de herspeelbaarheid nog wat extra leven in te blazen.
Er zijn genoeg casual guilds die ook raiden en niet de max. eisen stellen.
Ik zit nog steeds in een guild, terwijl ik gestopt ben voorlopig, waar je mee kan in een raid.
Natuurlijk zal je niet door de hoogste raids heen vliegen zoals de raiding guilds dat doen, maar tegenover staat wel dat de guild gemoedelijker is en alleen de basic eisen verwacht.
De mens belangrijker dan het character, ze hebben 2 keer per jaar zelfs meetings van een paar dagen waarbij ze vanuit verschillende landen bij elkaar komen, en die worden druk bezocht, dat is iets wat je niet vaak tegenkomt.

Ik zou nooit meer in een raiding guild willen zitten omdat dat meer een 2de baan is dan een leuk onspannend spelletje is.

[Reactie gewijzigd door Bart_Smith op 9 augustus 2015 10:30]

Artifacts en gem Stones... Sounds like Final Fantasy VII materia.
Ze zitten ook al jaren in World of Warcraft. Weliswaar heten ze "Legendaries" maar Artifacts zijn alleen maar n stapje verder dan dat. Gem stones zitten er sinds WotLK in.
Zal mij benieuwen of de wapens die je als eerste op The Broken Isles vind meteen alweer sterker zijn dan je 25/30 man raid drops uit Warlords of Draenor.
Dat was met WoD niet zo en zal waarschijnlijk met Legion ook niet zo zijn. Nog sterker: In WoD kon je je drops van Garrosh gewoon tot level 100 blijven gebruiken. Zelfs de drops in de 99-100 zone waren niet sterker.
Vond op het moment dat ik toen max level was het spel ineens heel snel eentonig worden omdat je vaak alleen maar je daily quests en dungeon's voor de 300st keer deed en zat te wachten op raids. (PvP was en is niet mijn favo ding).
Met WoD is dat al een stuk beter geworden. Veel minder daily quests, veel meer side-quests die interessant blijven.
Wat mij toen over de drempel heeft gehaald om te stoppen was dat je voor een knappe raid met slagingskans wel in een guild moest zitten. Waarbij het helaas vaak de trend was om alleen maar mee op raids te mogen als je maximaal uren per dag online was.
Je moest bijna verplicht meerdere vastgestelde avonden online zijn want anders kon je een plekje in de raid party wel vergeten.
Dan heb je altijd bij de verkeerde guilds gezeten..... Er is meer dan alleen "top-range" raiding en zeker met de move naar flexibele aantallen zijn er nu hele bergen relatief casual guilds.

Ik speel geen maximaal uren per dag en ga zelfs niet met alle raids mee. Toch staat onze guild in de server top-5 en wereld top-1000. Volwassen spelers met een relaxte attitude helpt heel erg veel.
demon hunter double jump - dus, die gaan berg geit sprongen maken om te gaan waar nog geen wow speler ooit is gegaan. - zonder flying mount dan.
hoezo? blizzard plaats er een invis wall en ze zijn klaar. heroic leap brengt de warrior ook niet overal.
Zal veel frustratie brengen in PvP. Demonhunters kunnen onbedoeld op bepaalde plekken (die blizzard over het hoofd heeft gezien) komen, zal weer maanden duren voordat Blizzard het zal patchen.

En dit soort taferelen komen wel vaker voor. Heel vaak. Rogue Stealth bugs vs hunter multishots of priest aoe heal, duurde maanden voordat het gefixt werd.

Maarja, PvP is niet echt prioriteit van Blizzard. Hopelijk met deze uitbreiding wel aangezien de scheiding tussen PvP en PvE groter wordt (balanceren van PvE zal minder invloed hebben op PvP).
Zoals Loki504 zegt, Heroic Leap van een warrior zorgde er ook niet voor dat Warriors plots overal konden komen.

Overigens.. hoop ik dat die dubble jump beter werkt dan de heroic leap in het begin... hoe vaak "no path available" zag/zie (in PVP echt zo vervelend.. dat je af en toe niet op een brug kan heroic leapen :s)
Bugs zijn bugs, zit geen logica achter.

Om even weer een vergelijking te maken, rogue stealth had vele problemen en bugs zoals multishots en priest aoe heal die het uit stealth haalde. Mage en hunter stealth hadden hier totaal geen last van.
Geeft niet. In alle zones die niet specifiek met double jump in achterhoofd gemaakt zijn kun je tegen die tijd allang vliegen. En dus kun je alles ook zonder double jump bereiken. En in The Broken Isles kunnen ze rekening houden met de double jump, zodat het nergens een game breaker wordt.
Wat dan misschien een goede vraag zou zijn is of ze de twee zones (silvermoon + startzones & exodar + startzones) die in BC bij de 'gewone wereld' werden toegevoegd dan ook flying gaan maken. Bovendien, en dat zie je nu bij de "everbloom" instance ook door massa's die bazen skippen (sinds laatste mythic weekend hebben ze eindelijk gehotfixed dat je naar de final boss kan gaan door hem gewoon niet te laten spawnen tot je de drie andere bazen dood hebt), en dungeons waar je per definitie niet kan vliegen. Ik zie het al voor me: ladingen groepen die een DH met een 2-persoons mount willen f engineering (swapblaster) om in dungeons ladingen content te skippen :)
Meh, ik ben niet zo onder de indruk eigenlijk.
Ik weet dat het al langer wordt gezegd, maar kreeg echt het gevoel dat het spel een beetje tegen zijn einde aan begint te lopen. Uiteraard zijn er nog steeds genoeg mensen die spelen en daarom melken zij het zo lang mogelijk, wat ik ze niet kwalijk kan nemen.
Ik ben het helemaal met je eens dat ze de spelers "uitmelken"... Nog steeds lelijke expansions na 10 jaar met de kost van 40,- als prijskaart of zelfs duurder. Blizzard moet eens stoppen met dromen.
Als je geen collectors editie neemt, en dan 40 of meer betaald voor een expansion moet je echt eens gaan shoppen.

Geen enkele expansion is namelijk ooit voor een minimale prijs van 40 verkocht tenzij je bij Blizzard zelf kocht, waarbij ze meerdere malen hebben aangegeven dat de digitale non-collectors edities bij Blizzard zelf voor de advies prijs gaan (die inderdaad normaliter 39,99 is voor een nieuwe release) zodat je hun eigen retail partners niet in het vaarwater zitten qua prijsstelling.

WoW: TBC en WoW: Wrath waren hier bijv. bij de gameshop hier in de stad, maar ook bij de Media Markt uit mijn hoofd 35,99

WoW: Cata, WoW: MoP en WoW: WoD waren bij dezelfde gameshop en media markt op release dag maar 27,99

Ik verwacht WoW: Legion ook voor een prijs rond de 27,99 op release dag bij deze winkels, en ik verwacht dat als je nog wat beter rond shop je ze vast nog wel online voor lagere bedragen kan vinden.
Ik zie prijzen als 35,- en "release dag maar 27,99".
Misschien is het handig om in rekening te brengen dat niet iedere werkende Nederlander tijd heeft om in te plannen om een spel te kopen op de release dag, zodat diezelfde werkende Nederlander de uitbreiding voor een goedkopere prijs kan krijgen.

En al is het nog net geen 40.-, 35,- vind ik (naar mijn mening) alsnog veel geld.
Ik kan een waslijst van spellen opnoemen waarbij een uitbreiding mij meer tevreden heeft gesteld, dan wat Blizzard mij in een uitbreiding van WoW kan aanbieden en waarbij dat telt dat dit allemaal voor 'Noppes' is.

Dat ik 40,- zei ging trouwens meer om het idee, niet om het specifieke.
In het interview wekken ze vooral de indruk dat ze het allemaal nog niet weten en dat alles nog uitgewerkt moet worden. Het klinkt ook allemaal vrij lame en ondoordacht. Ben benieuwd
Dat is wel typisch Blizzard. Een onderdeel van een game onthullen terwijl het betreffende onderdeel nog niet geheel is uitgwerkt. Wat ook komt daardat de studio zichzelf de ruimte gunt om altijd aan onderdelen van een game te blijven sleutelen. Iteratie na iteratie na iteratie.
Mwoah, aan de andere kant hebben ze wel geleerd. Ze zeggen vaker "weten we nog niet" dan ooit! Vroeger was het allemaal wilde beloftes, en dan teleurstelling als het er niet in zat, maar pas 10 jaar later kwam (player housing zou al in vanilla zitten; maar de community moest tien jaar zeuren om tot de conclusie te komen dat ze eigenlijk helemaal geen player housing willen in een MMO!)
Goeie tijden gehad in WoW, maar je ervaring is heel erg afhankelijk van met wie je het speelt en hoeveel tijd je erin kan stoppen. Na Cataclysm ben ik eigenlijk na een week, misschien twee al afgehaakt.

Als ik naar deze trailer kijkt lijkt het allemaal weer meer van hetzelfde.
"Kill 500 boars and report back"

Maar MC en BWL in 1 avond te kunnen clearen was toen wel super. Na de eerste expension ben ik ook afgehaakt.
Helaas nog een jaar wachten, ik verwacht zeker opnieuw te gaan spelen. Eindelijk weer een capital city waar je anderen tegenkomt en geen uitgestorven stormwind omdat het bijhouden van ieders remi garrison uren in beslag neemt. Mooie plannen blizzard, kom maar door!
Ik ben na de 1e expansion gestopt (daarvoor Ultima Online, Asherons Call 1/2), maar blijf net als anderen het nieuws over WoW graag volgen. Als ik het stuk lees, lees ik vooral dat de ontwikkelaars frustraties van gamers begrijpen, willen leren van fouten, maar dat ze voor heel veel problemen nog geen antwoord hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*