Door , , 20 reacties

Jaren geleden kwam Activision met het plan om echte, tastbare figuren te maken en die via een speciaal platform te verwerken in een game. Het concept bleek een doorslaand succes, en inmiddels is Skylanders een begrip, zeker onder de wat jongere gamers. Het is zelfs zo succesvol dat diverse bedrijven hun eigen variant op de game proberen te ontwikkelen, met Disney: Infinity en Lego: Dimensions als twee in het oog springende voorbeelden. Toch houdt de Skylanders-franchise op verschillende manier een aardige voorsprong op de concurrentie.

Verschijnt voor: Wii, WiiU, 3DS, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, iOS

Dat is knap, als je bedenkt dat Skylanders een belangrijke handicap heeft tegenover de twee concurrenten die we net noemden. Zowel Disney als Lego heeft een aantal licenties en/of licentiedeals, zodat de figuren in hun spellen niet 'random' verzonnen figuurtjes zijn, maar iconische personages. In Disney: Infinity kun je immers met zowel Disney-figuurtjes als Star Wars-personages aan de slag, en in Lego: Dimensions komen de Lego-varianten van figuren als Batman, Homer Simpson en Gandalf voorbij. Skylanders heeft dan nog wel de Nintendo-iconen in huis, maar dat staat niet in verhouding tot wat de concurrentie kan bieden.

Toch maken de ontwikkelaars achter Skylanders zich niet direct zorgen. Het concept bestaat namelijk uit twee delen: speelgoed en game. De speelgoedkant zou het zonder de aanwezigheid van die game waarschijnlijk afleggen tegen het speelgoed van de andere partijen. De game trekt die balans echter volledig recht en zorgt ervoor dat Skylanders uiteindelijk het beste product van de drie lijkt te worden. Het totaalpakket gebruikt de figuurtjes als 'extra' en scoort met gameplay, terwijl dat in een game als Disney: Infinity nog maar zeer de vraag is.

Met Skylanders: SuperChargers bouwt Activision het totaalaanbod van wat Skylanders nu is nog verder uit. Uiteraard met nieuwe figuurtjes, maar vooral met nieuwe gameplay. SuperChargers ontleent zijn bestaansrecht aan de gloednieuwe racing-modus. Het leuke daarvan is dat alle voorgaande Skylanders-figuren kunnen worden gebruikt bij deze nieuwe game, wat meteen een immens aantal keuzemogelijkheden oplevert.