Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Assassin's Creed Syndicate Preview

Op avontuur met Evie

Voorlopige conclusie

De indruk die Assassin’s Creed Syndicate op een nieuwe speler maakt is tweeledig. Het Londen van zo’n 150 jaar geleden wordt sfeervol in beeld gebracht, al is de stijl die Ubisoft heeft gekozen wat realistischer, en daarmee minder uitgesproken, dan die in de laatste Thief en Dishonored, twee games die zich ook in Londen of een op Londen gebaseerde stad afspelen, in ruwweg dezelfde periode.

De manier waarop Ubisoft het verhaal aan je presenteert is prima, en de diverse opties die je krijgt bij het uitvoeren van je missies ook. Het is prettig dat er steeds verschillende manieren zijn om je doel te bereiken, al word je als speler wel heel erg bij de hand genomen. In een serie als Deus Ex zijn er ook steevast verschillende manieren om je doel te bereiken, maar daar hebben spelers de uitleg kennelijk niet nodig.

Wat ons echter nog het meest verbaasde tijdens de speelsessie, is het gemak waarmee Evie ongestoord haar werk kon doen. Vooral de Rope Launcher is een dermate handig apparaat dat het wel erg makkelijk is om ongezien je doel te bereiken. Hopelijk is dat enkel in deze demo het geval en hebben broer en zus Frye het in de uiteindelijke game wat moeilijker. Wat meer zoeken naar een oplossing en wat meer weerstand tijdens die zoektocht zou wenselijk zijn.

Reacties (25)

Wijzig sortering
Haha ik proef enorm veel cynisme in dit stuk. Logisch ook wel. Aangezien er blijkbaar een boel onrealistische situaties in zitten (meervoudig gehandicapte guards en touwen van 20 meter verstopt in een mouw). Desalniettemin kan het nog steeds wel een toffe game zijn. Ik heb tot nu toe iedere Assassin's Creed game gepre-ordered, maar na de slechte start van Unity (bugs) wacht ik deze eerst nog even af.
Het is niet eens zozeer cynisme. Ik heb me - vanaf de zijlijn - al die jaren echter wel afgevraagd wat op gebied van gameplay nu precies de aantrekkingskracht is van de serie. De omgeving is altijd mooi en het uitgangspunt voor het verhaal is ook altijd goed, maar hoe is de gameplay? Wat ik er nu - als nieuwkomer - van gezien heb, heeft me op dat vlak nog niet direct overtuigd...

Dat kan overigens goed aan de demo liggen. Het zou bepaald niet de eerste keer zijn dat een demo als deze speciaal voor de beurs extra makkelijk is gemaakt. Als dat zo is, dan heeft Ubisoft mij dus een verkeerde indruk van de game gegeven. Ik ga hem zeker nog eens proberen als er een definitieve versie is. Want op zich ben ik erg gecharmeerd van de setting (als in de laatste Thief en Dishonored, twee van mijn favo games van de laatste jaren).
Het is niet eens zozeer cynisme. Ik heb me - vanaf de zijlijn - al die jaren echter wel afgevraagd wat op gebied van gameplay nu precies de aantrekkingskracht is van de serie.
Wat voor mij de aantrekkingskracht van Assassin's Creed vanaf het begin was ligt hem in het feit dat je in historisch nagebouwde omgevingen rondloopt. Alles eromheen qua gameplay heb je op den duur wel gezien. Daar hoef je de game niet voor aan te schaffen.

Ik vind het tof om mij in de tijd van de kruistochten door Jeruzalem mij een pad te banen. Of het Rome/Firenze/Venetië rondom de Medici dynastie. Daarbij heb ik niet elke game in de reeks leuk bevonden. Hoewel de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog mij qua historie ook kan boeien vond ik AC3 tov eerder matig uitgewerkt. Maar een beetje piraatje uithangen rondom de Caribische eilanden (qua setting tov vaste land best een spin-off) beviel mij uitermate goed.

Toch heb ik Unity en Rogue nog niet gespeeld. En Syndicate wacht ik ook af. De historische setting staat niet langer zo centraal, het is voor Ubisoft nu meer een soort van dun laagje en niet meer zo als tijdens AC1, AC2 en uitbreidingen.

Waar je eerder een sterke reeks aan personages had en een goede uitwerking van het verhaal in een historische setting, heb je tegenwoordig nog de historische setting en personages waar ze niet meer zo diep op doorgaan voor mijn gevoel. Het zijn verplichte dingen die ze mee moeten pakken. Sinds het hele idee van AC toen en AC nu met als verbindend element Desmond eruit is, voelt het blijven aanhouden van Assassins versus Tempeliers een beetje te veel op ctrl c + ctrl v repeat until infinity.
Wat mij aantrok aan de AC series is zo goed als weg met de modernere iteraties.
De 2 ontwikkelende verhaallijnen van Altair/Ezio en Desmond intreseerde mij heel veel samen met het scifi element en het gevoel van 'impending doom'.
Dat laatste is zeker waargekomen, Desmond is dood en die verhaallijn is verdwenen met hem.
De laatste games is het enige element buitenom terug gaan in de lijn van je voorouders is een beetje rondlopen in een kantoor met een tablet om zo mailtjes door te lezen en terminals hacken van je collegas, er komt zo nu en dan iets tevoorschijn in die omgeving waar je van denkt daar kunnen ze misschien wel wat mee maar uiteindelijk stelde me dat alleen maar teleur in vergelijking met hoe de verhaallijn met Desmond ging.
De karakters die geintroduceerd zijn na Ezio pakte bij mij ook totaal niet, enige die een beetje dichtbij kwam was de piraat Edward, had graag gezien dat ze er net zoveel moeite in stopte als bij Altair en Ezio.

Unity was in mijn ogen ook een grote stap achteruit, een Pay2Win model, een App waar ook weer betalen in voorkwam om zo sneller vooruit te komen.. lijkt alsof het niet meer genoeg is tegenwoordig.
Het was wel erg mooi allemaal, en dat vond ik dan ook het enige wat me aansprak aan het spel, er is verder echt niets blijven steken over de karakters en het verhaal er achter.

Hoop dan ook dat dit iets wat is aangepakt wordt maar ik reken er niet echt op, dat is ook eigenlijk de reden dat ik mijn interesse verlies in de serie.

Dit is natuurlijk mijn mening/persoonlijke ervaring, er zullen vast genoeg mensen zijn die de nieuwere games een stuk leuker vinden.

[Reactie gewijzigd door joon op 8 augustus 2015 15:36]

Persoonlijk vond ik het SciFi element in AC, en dan in het bijzonder AC:Unity een enorme misser. Het rondlopen in het historische Parijs in AC:Unity vond ik goed uitgevoerd. Ook het verhaal was op zich redelijk goed. Maar die Helix missies vond ik zelf verschrikkelijk en voegde imho weinig toe aan zowel de gameplay als het verhaal.

Ik sluit niet uit dat ik ooit nog AC games in huis haal, maar wacht voortaan wel tot deze in de budgetbakken liggen.
Haha, daar ben ik het wel mee eens, heb in totaal 1 Helix missie gedaan en toen was ik dat ook wel weer beu.

Ik sluit ook niet uit dat ik nog AC games in huis haal, maar ik zal ze zeker niet meer spelen zoals ik de vorige exemplaren speelde.. met vreugde naar huis om verder te kunnen..
Unity had ik een enthusiaste start bij maar dat veranderde snel, heb m wel uit gespeeld maar daar heb ik dan ook iets van 2 maanden over gedaan, niet omdat ik alles wou doen maar omdat ik gewoon geen interesse had om het verder te spelen.
Amai ja dit stoorde mij ook echt absurd hard.
Toen ik begon en dan ineens dit SciFi element. Het verpeste voor mij de game voor een groot deel eigenlijk.
Dit samen met het Frans/engels melangé, om van te gruwelen.

Monsieur, please stop, omfg -.-


Ik ben het wel met Paul eens. Ik heb in het verleden wel eens AC1 en 2 gespeeld maar nu ik unity terug opgenomen heb op mijn PS4 viel het me op hoe hard de gameplay me eigenlijk tegenvalt.
Na nog geen 8 uur spelen ben ik de game eigenlijk grondig beu.
Dit terwijl ik net ervoor shadow of mordor uitgespeeld had en dit niet beu was.
Mee eens. Sowieso trekt het historische element in games mij aan. Heerlijk om door Jeruzalem of Venetië struinen (en als je dan vervolgens in het echt in Venetië komt herken je gebouwen uit de game :)) Ik vond AC3 wat dat betreft steden minder, maar de omgeving van het frontier vond ik wel prachtig.

Ik speel ook het liefst zonder al teveel moderne wapens. Maar aangezien AC historisch gezien steeds dichter bij het heden komt trekt het mij minder aan. Black Flag heb ik nog niet gespeeld, maar wil ik nog wel spelen. De laatste 2 laat ik maar liggen.
Toen ik vorig jaar venetië bezocht heb ik grotendeels zonder hulp m'n weg kunnen vinden.. zoals je zegt herken je hier en daar gebouwen en routes :)
Zou het dan niet tijd zijn voor een reboot? Terug naar de basis met een meeslepend verhaal, goed uitgewerkte single player missies en weg met alle troep die Ubisoft tegenwoordig in alle games stopt (towers, bugs...veel bugs, onzinnige missies en 300.000 objects vinden).

[Reactie gewijzigd door Mastadont op 8 augustus 2015 13:22]

Je hebt AC1 niet gespeeld zie ik? Want dat was game nummer 1 die al deze features introduceerde en bijna door je strot duwde (100 templar flaggetjes overal).
De setting, omgeving, sfeer en muziek zijn (voor mij) secondaire onderdelen van een game. Primair hangt alles af van gameplay.
Ziet het er prachtig uit, maar is gameplay matig, is het een matige game. Echter speelt het lekker en zit goed in elkaar maar heeft graphics van playstation 2, kan het een prima game zijn.
Gezien de geschiedenis van ubisoft zal de uiteindelijke game nauwelijks afwijken van de demo/press-preview, en dat vind ik jammer. AC serie was erg innovatief en nieuw in het begin, maar te simpel, en als game te makkelijk Is gaat de lol er snel vanaf, hoe prachtig het ook weergeven wordt
Wmb is het ook gameplay first en de rest later, maar kan me ook wel weer voorstellen dat mensen daar anders over denken, dus heb geprobeerd het redelijk neutraal te beschrijven. Aan de AC-fans om te beoordelen of dat gelukt is ;)
Nou de gameplay in de vorm van het soepele lopen, rennen en klimmen door de omgeving was bij de eerste Assassins Creed games erg indrukwekkend. Het klimmen was toen ongekend goed en ook het realistische lopen en bewegen langs en tegen andere mensen was iets wat voor mij echt als "next gen" aanvoelde. De missies waren wat simpel en eentonig bij de eerste game, maar het verhaal was interessant en de omgeving en sfeer maakten heel veel goed.

Deel 2 en Brotherhood verbeterde de variatie in de missies en horen waren voor mij een van de leukste single-player ervaringen die ik heb gehad. Daarna kwam AC3, die voor mij heel veel sfeer mistte, een zwakker verhaal had en minder leuke gameplay zonder een mooie oude stad. Die game voelt als een dikke pil waar je doorheen moet komen. Toen Black Flag, een zeer vermakelijke piratengame, met nieuwe gameplay elementen, maar het verhaal van de serie ging enigszins verloren.

En daar stopt de serie voor mij. Unity was drama qua launch en brengt weinig nieuws en ben ik niet zeker van dat ik hem ooit ga spelen en Syndicate lijkt ook nauwelijks iets toe te voegen. Waar de game bij de eerste delen super was, alleen al doordat je zo soepel door een mooie wereld heen kon bewegen, is dat voor een game van vandaag normaal en moet je óf met leuke (nieuwe) gameplay komen, óf een ijzersterk verhaal hebben, en het liefste heb je het alle twee. De nieuwe AC games lijken echter beide te missen.
Volgens mij hopen veel AC fans nog steeds dat de sfeer uit de eerste 3 delen terug komt. Als je echt het AC gevoel wilt meemaken, zou je die delen moeten proberen. Ik begrijp heel goed dat als je als nieuwkomer binnen de AC wereld komt, je niet goed begrijpt waar iedereen nou zo enthousiast over is. Ik raad je dus aan om deel 1 en 2 te spelen, dan zal je pas echt begrijpen waarom mensen AC zo'n leuke serie vinden. Ik heb ze tot nu toe allemaal gespeeld en ondanks dat de graphics in de laatste delen natuurlijk superieur zijn aan de eerste delen, zijn die qua verhaal en orignele AC setting en verhaal, veel beter dan wat daarna gekomen is.
Ik ben benieuwd naar dit nieuwe deel in de AC reeks! Hoop dat ze de AI wat sterker en lastiger hebben gemaakt dan dat ze in AC Black flag waren. De moeilijkheidsgraad van de gevechten ligt mijni ziensveel te laag voor een gamer die al wat langer en beter speelt. Misschien moeten ze ook bij AC gaan kijken of ze verschillende moeilijkheidsgraden toe moeten passen, of dat ze het niveau verhogen en het spel wat lastiger maken.
Heb er ook weer zin in. Hoop wel dat ze er wat minder collectibles etc. in proppen. Wat een waste of time :S

Toch jammer dat je weer bij de hand wordt genomen. Dus weer continu die 'tooltips' dat zou je toch uit moeten kunnen schakelen.

[Reactie gewijzigd door et36s op 8 augustus 2015 10:22]

Assasins creed is altijd al veel ste makkelijk geweest. Rookbommetje op een groep gooien en steken maar. Denk niet eens dat deze ac zo slecht word, maar ben gewoon ac moe.
Ondertussen elk deel wel gehad, maar vanaf AC3 kon het me lang niet meer zo boeien. Unity dacht ik, vanwege de setting, wel leuk te gaan vinden maar ook daar was ik snel verveeld.

Met Syndicate ga ik maar gewoon eens wachten totdat hij goed in prijs gezakt is.
Omdat er ieder jaar een nieuwe game uitkomt en ik niet zo heel veel game loop ik al 3 generaties achter geloof ik. Vind het jammer dat ze de franchise zo uitmelken. Kijk bijvoorbeeld naar GTA, een heel ander concept maar doordat er minder vaak gereleased wordt is er meer tijd voor verbieuwing en heeft men iets om naar uit te kijken.
Doordat de demo relatief makkelijk te spelen is heb je wel een grote kans dat iedereen de volledige demo uitspeelt, ook de mensen met minder game-ervaring. Ik heb zelf vrijwel alle delen gespeeld maar met sommige missies in Unity had ik echt problemen en moest ik meerdere keren overnieuw. Ik denk dat ze zoiets wilden voorkomen op de game-beurs.
Tenzij ze het combat systeem fixen word het de 2de die ik compleet links laat liggen.
Het vorige deel was compleet onspeelbaar door de horror van een combat systeem.

Blocken na geen zin ben nog aan het steken. steken nah heb vertraging doe lekker niks. Je ben dood ahh jammer wil je opnieuw beginnen
ATL+F4.
Na Unity niet uitgespeeld te hebben (was op een gegeven moment die game gewoon zat, bugs, problemen, etc.) Heb ik geen AC games meer gekocht.
Simpelweg omdat ik de games het geld niet meer waard vind. Over een jaartje kijk ik wel weer verder, waarschijnlijk komen ze dan wel een keer langs in een Steam-Sale of UPlay uitverkoop.
En als ik dan de serie weer oppak scheelt het toch weer een heleboel geld. (Deal, niet de nieuwste game, maar wel genoeg patches en speelbaar.)
Na AC1 was ik min of meer verslaafd aan de serie, vanaf 3 alles ge-preorderd.

Op dit moment kijk ik misschien nog het meest uit naar Mafia 3 en niet meer naar mijn favoriete gameserie... Alleen duurt het nog even voor die uitkomt.
_/-\o_ spel lijkt zeer gaaf. Gaan ze hier ook door met co-opcmissies?
Ben benieuwd, ik hoop alleen dat de 'online member' list beter werkt... In Unity was het een beetje gaar, 20 x dezelfde naam en invites die niet werkte... En dat ze niet de hele stad vanaf de grond weer op hoeven te bouwen en het in 1 keer goed doen.

En zo zijn er wel meer dingen die niet helemaal goed gingen.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee