Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Xcom 2 Preview

De Commander ontwaakt

Instortende gebouwen

Tot slot nog even iets over het vechten in de game. Er zijn opnieuw verschillende soorten soldaten die je kunt rekruteren en op missie sturen. Die soldaten doen op dezelfde manier ervaring op als voorheen. Het is dus net zo belangrijk om je soldaten in leven te houden, want opgewaardeerde soldaten zijn goud waard. Toch is dat lastiger dan ooit, ondanks de hybride classes die je kunt maken. Dat komt doordat Firaxis ervoor heeft gezorgd dat er dit keer veel meer kapot kan dan voorheen. Dat maakt dat dekking zoeken lang niet zoveel bescherming biedt als voorheen. Vooral de kisten en muurtjes waar je achter kunt schuilen, kunnen door de Aliens makkelijk kapot worden geschoten. Maar het gaat verder, want dit keer kunnen complete gebouwen worden gesloopt. Dat kan in je voordeel en in je nadeel werken. Als je een Alien op het dak van een gebouw ziet staan en je hebt de juiste zware wapens, dan kun je het gebouw opblazen, zodat het instort. Ook de Alien zal dan tussen het puin terechtkomen en aan de val flinke schade overhouden. Uiteraard werkt het ook andersom; als een van jouw manschappen op een dak staat, kan hij naar beneden storten als het gebouw wordt gesloopt. Er zijn meer van dat soort kleine toevoegingen aan Enemy Unknown. Zo kan zowel vuur als gif zich nu verspreiden, opnieuw een mechaniek dat zowel in je voor- als nadeel kan werken.

Voorlopige conclusie

Na de hele korte uitleg die we tijdens de E3 kregen over Xcom 2 waren we al behoorlijk enthousiast. Nieuwe eenheden, minder dekking en een nieuw soort hit and run tactiek tijdens het vechten zijn wat ons betreft een prettige aanvulling op het arsenaal. Daar komt nu het vernieuwde Command Center bij, dat maakt dat er nog meer onzekerheden in de game worden ingebouwd. In de Proving Grounds is het onzeker wanneer je wat je krijgt, al is het zeer de moeite waard om de gok te wagen. Bovendien is het prettig dat je wat meer afwisseling krijgt binnen de classes in de game, en vooral dat missies een onvoorspelbaarder karakter hebben. Los daarvan is het natuurlijk altijd leuk om het verzet te leiden en vanuit een benarde positie een veel sterkere tegenstander te verslaan. Door de rollen om te draaien heeft Firaxis een spannender game gemaakt.

Reacties (28)

Wijzig sortering
Hmm, dat respeccen vind ik juist niet passen bij een game als XCom. Dat doet juist afbreuk aan de "onvoorspelbaarheid" die blijkbaar hoog in het vaandel staat. Geen idee hoe vaak en hoe vrij (en of het een plottechnisch iets is) je daar uiteindelijk in bent, maar als bijvoorbeeld al je Medics ziek, zwak en dood zijn, dat je dan een Heavy kunt omspeccen als ervaren veldchirurg, zou ik dat jammer vinden. Ik hoop in ieder geval dat je dit uit kunt zetten als optie als je een campaign start, zodat je niet alsnog in de verleiding komt.
Als hardcore xcom gamer doe je dat natuurlijk niet.
Bij deeltje een kun je cheats gebruiken,maar dat doe je natuurlijk niet. ;)
Tsjee, Tuurlijk niet. Ik geef alleen altijd een soldaat mijn eigen naam.

En dat dat toevallig Sid Meier is, Tsja..

:D
Het zal niet zo dramatisch worden als ze vertellen. Het is overigens heel normaal binnen veel games. Je hebt gewoon mogelijkheden binnen je classes (denk ik / hoop ik) want anders is het idd wat je zegt: van een heavy een medic maken is niet logisch. Echter, een beetje die-hard heeft een band met zijn heavy en die niet zomaar opbouwen;

Sniper: "Hey Tank, werent you the first ever heavy armored, rocket lauching soldier we had?'
Tank: "Yeah, but rather than blowing people up and taking hits, I rather fix people up now"
Sniper: "So, how long did you study to become a fulltime medic?"
Tank: "2 min respec man, nothing special"
Sniper: "But what if the medics get back in the field?"
Tank: "Then I will be Tank again, or a sniper who keeps asking silly questions until he gets punched in the face by Tank!"
Dat idee had ik ook meteen met respec.

De nieuwe Enemy Unknown vond ik persoonlijk erg jammer.. omdat ik juist fan was van de originele X-Com's (zitten ook een paar mindere tussen).
Die hadden (echte) RPG elementen en de (totale) vrijheid qua basis opbouw.
Je kon meerdere bases neerzetten, de indeling was geheel aan jou.

Deze vrijheid was zo ontzettend beperkt en vereenvoudigd met de nieuwe Enemy Unknown, dat ik er eigenlijk niks aan vond.
De focus was 99% op de tactical battles met mooiere graphics. De tactical battles waren qua gameplay stukken, stukken, minder dan bijvoorbeeld X-Com Apocalypse. (de real-time optie daar was meesterlijk)
Als bij een spiritual successor vrijwel alle focus naar nieuwe graphics gaat, ben ik weg. (omdat ze dan dingen gaan vereenvoudigen, zoals echte RPG elementen)
Het jammer is.. dat nieuwe spelers (oftewel, degene onbekend met het echte origineel) dat niet zo ervaren en X-COM enemy unknown een kaskraker geworden is.
Voor mij was het UFO enemy unknown van vroeger minus 80% van het spel. Leuke die mooie graphics, maar met alle bugs.. had je het voor mij net zo goed achterwege kunnen laten.

Nu ik dit lees ben ik misschien wel voor X-Com 2 te paaien.
De dynamische missies lijken me interessant, maar ik zie verder niet veel qua basis bouwen in de screenshots (dat zal dan toch wel vereenvoudigd wordt).

Even terzijde, dat ik het geheel onlogisch vind om een ruimteschip te gebruiken als mobiele basis.. met name een Alien variant.
Zij zeggen dat het daardoor juist stealthy is o.i.d.. het lijkt mij logischer dat Aliens juist zo'n schip kunnen vinden. (of alleen al met het verwijderen van de implantaten gaat er toch echt wel een GPS signaaltje af)
Ik hoop wel dat deze game wat uitdagender wordt, XCOM: EU en EW waren niet erg lastig en kon je ze binnen 20 uur uitspelen. Long war heeft dit mooi aangepast vind, maar het zou niet nodig moeten zijn dat de gebruikers de game moeten modden om hem uitdagend te maken.
Als je hem op de moeilijkste moeilijkheidsgraad speelt is hij toch verdomd moeilijk. Voeg daar Iron Man mode aan toe, en je hebt een spanning vanjewelste bij ieder gevecht.
Dat is zeker waar, maar het mooie aan long war vind ik dat niet elke missie te winnen is en dat geeft een beetje een realistisch gevoel. Je kan bijvoorbeeld de eerste maand een large transporter op je dak krijgen en die kan je natuurlijk niet neerschieten ;)
Hij is juist pc exclusive geworden voor de mod scene. 20 uur per potje vind ik prima. Langer mag ook. Classic ironman is mij nooit gelukt.... Iemand nog tips? :)
Oh verkeerd begrepen ;s het belangrijkste is dat je echt heel veel geduld nodig moet hebben en niet direct de confrontatie aan moet gaan. Stuur je scout vooruit en bait de aliens in een overwatch val waar jij een positioneel voordeel hebt, dat werkt voor mij in ieder geval het beste.

[Reactie gewijzigd door RiesK56 op 7 augustus 2015 14:34]

Heerlijk! Een nieuwe X-com! Bout time!! Hopelijk is de kans berekening weer beetje beter... Die 99% missers zijn natuurlijk mogelijk maar altijd als het niet uit komt :p

En ik ben ook erg benieuwd hoe ze gaan bepalen welke aliens, waar zijn. Zijn die ook random? Dat kon ik niet zo goed uit het artikel halen. Want als ze al 20 jaar op aarde zitten, hebben ze natuurlijk ook overal wel een paar bad-ass aliens rondlopen en niet alleen van die basic aliens.
En hun wapens? Als we toch al 20 jaar underground verzet hebben, hebben we vast en zeker wel wat wapens onderzocht want de aliens hebben verder geen echte reden om zaken snel te verbeteren.

Wellicht verwacht ik teveel maar dat zijn zaken die ik juist zo leuk vond omdat je zo zelf beter werd maar de tegenstanders ook.

Underground werken is wel leuk! En hopelijk weer beetje je crew customizen verder. Alle babes and 1 big guy :p
Uit eerdere interviews is gebleken dat ze voornamelijk in het begin zwakkere aliens globaal inzetten om je te bestrijden. Pas als jij machtiger wordt beginnen ze je meer als een bedreiding te zien en sturen ze sterkere aliens op je af.
Ah duidelijk. Dacht dat je wellicht random toch al wat sterkere gasten kon tegenkomen en verliezen kon leiden :) txs!
Jammer dat het ufo element mist ik heb daar nog niks over gezien
Het onderdeel met de ruimteschepen was in XCOM: Enemy Unknown de zwakste schakel naar mijn mening. Het was in dat spel een onnozele mini-game waar weinig lol aan te beleven was. Ze zouden het dus óf flink uitgebreider en leuker moeten maken, óf helemaal schrappen. Het lijkt erop dat ze voor het tweede gekozen hebben, maar wie weet. We hebben nog niet alles gezien.
Ga er maar van uit dat je vliegende basis aangevallen kan worden door de Aliens op aarde. ;)
Let's hope so ... daarna een splash ufo missie ! zou top zijn
Ind. een beschadigde UFO in de ruimte die je kunt betreden ,hmmmm zou niet verkeerd zijn.
ik bedoelde meer crash to earth :P eventueel zee levels included ala terror from the deep :)
:P Hahaha o zo,ja dat zou helemaal mooi zijn.
Maar als de aantrekkingskracht van de aarde er niet is blijven ze daar vrolijk hangen.
Maar de mogelijkheden zijn er genoeg, ik hoop dat ze daar ook gebruik van hebben gemaakt.
Crash in het water,onder water missie ala terror from the deep.
Crash op het land UFO missie op het land.
Land missie, stad,bos, gebergte,bekende grote steden enz.
Aanval op je eigen vliegende basis.
Ufo uitschakelen in de ruimte, ruimte missie.
Ziet er tof uit! Ben blij dat de plaatsing van de enemies en het terrein nu random gegenereerd worden. Vond dat bij de vorige versie, in een later stadia, de gameplay erg herhalend werd. :)
Kan niet wachten tot ie uitkomt.
Het blijft een heerlijke game om in de weekenden wat uurtjes door te komen :P
Hoop dat er nu eindelijk eens random hoeveelheden aliens komen ipv loos groepje standaard van 3
Jongens, ik wil graag zondag wanneer de tweakers express in Keulen landt naar de 2K stand, maar ik kan op de gamescom site niet vinden waar die is.
Kennelijk is 2K Games bij hun niet bekend. Wie kan me vertellen waar ik ze vind? (zaal + stand).
Paul??
Ik ergerde me bij x-com vooral aan dat je toch soms mist terwijl je de aliens vol in beeld hebt. Als dat dan gedurende de hele beurt gebeurt is dat nogal frustrerend. Hoop dat dat hier opgelost is.
Voor diegene die hem nog niet kent: UFO Alien Invasion

Een open source XCOM achtige game. Je kan meerdere basissen bouwen en kiezen uit lekker veel equipment. Heb het wel vaak gespeeld en vond het best pittig. Qua setting, verhaal, tekst bij de items enzovoort vindt ik het mooi gedaan. De graphics zijn ouder dat deze game maar qua gameplay vond ik hem fijner dan XCOM EU

Link: http://ufoai.org/wiki/News

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee