Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Fallout 4 Preview

Nog meer te doen dan voorheen

Door , 125 reacties

Conclusie

De game mag er dan misschien niet zo gedetailleerd uitzien als we hadden gehoopt, maar dat neemt niet weg dat we onder de indruk zijn van wat Bethesda in elkaar heeft gezet. Over het verhaal laat de studio - terecht - nog weinig los, maar van de gameplay zijn we zeer onder de indruk. Wellicht zijn oudgedienden van slag doordat de skills op een andere manier in de game zijn opgenomen - en wellicht nog meer doordat VATS nu niet langer de tijd stillegt. Wij zijn echter van mening dat beide veranderingen welkome aanpassingen zijn. Het nieuwe VATS maakt de game alleen maar spannender en de nieuwe manier om skills op te waarderen maakt het geheel overzichtelijker, zonder dat er al te veel diepgang verloren gaat.

Daarnaast zijn we erg gecharmeerd van de uitgebreide mogelijkheden bij het bouwen van wapens, uitrusting en vooral huizen en nederzettingen. Het is een uitgebreid systeem waar je uren aan kunt spenderen. Het is optioneel, maar op zo'n manier in de game verwerkt dat het erg prettig is om er tijd aan te besteden. Daar kun je bovendien al snel mee beginnen. De game komt op 10 november uit voor Windows, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties (125)

Wijzig sortering
Ik vind het steeds jammer dat er geen MP or COOP (LAN) versie is van F4. Toch ziet het leuk uit.
Ik vind het persoonlijk helemaal geweldig dat er geen MP in zit, tegenwoordig zijn er bijna geen goede SP spellen meer. Ben blij dat ze (vooralsnog), bij de Fallout en TES games zich aan de single-player RPG elementen vasthouden.
TESO gemist?

Helaas heb je wel gelijk voor (triple A) huidige studios, als er multiplayer in zit lijkt het alsof single player minder aandacht krijgt.

Gelukkig zijn er nog steeds uitzonderingen: Divinity Original Sins is een erg prettige coop en solo experience. De Baldurs Gate / Icewind Dale games hadden ook 0,0 last van het multiplayer effect.
TES:Online moet je echt als een aparte productlijn zien. Net als Battlespire en Redguard nooit in dezelfde adem genoemd worden als de hoofdserie. Leuke zij-projectjes, maar het is geen TES.
TES online is niet zo succesvol, al proberen ze het nu met alleen een aankoopprijs en geen abonnement, wat nog zou kunnen gaan werken. TES online ontleent haar inspiratie aan het TES domein, niet meer dan dat.. TESO is ontwikkeld door ZeniMax, terwijl de TES games door Bethesda zelf worden ontwikkeld. Qua ontwikkelcapaciteit bijt TESO TES dus niet.

Mijn indruk is dat Bethesda niet zo goed wist wat ze met online gaming zou willen en vormt TESO een soort evaluatieplatform om te kijken wat met online is te bereiken. Uit de advertentiecampagne en de verandering van voorwaarden is af te leiden dat TESO niet gaat zoals verwacht.

Positief hieraan (het leven is hard, een beetje Darwin) kan zijn dat haar single player adventure formules as TES en Fallout weer wat meer de onverdeelde aandacht gaan krijgen. Fallout 4 kan ons niet meer ontgaan, maar TES 6 is nog een beetje vapour ware, hoe graag we het ook anders willen zien (al heb ik alle vertrouwen in Bethesda O-) ).

Toch kan de exercitie met TESO nog een ander positief effect hebben voor single player RPG. Met behulp van TESO is Bethesda beter in staat te benoemen wat single player RPG precies definieert. Soms moet iets anders geprobeerd worden om helder te krijgen wat de verschillen tussen MMORPG en Single Player RPG precies zijn. Het hoge profiel van wat er met TESO gebeurt zorgt er bovendien voor dat dit inzicht ook bij het hogere management van Bethesda kan neerdalen. Ik verwacht dat dit een positief gevolg heeft voor Single Player RPG.
Ik vind het persoonlijk helemaal geweldig dat er geen MP in zit, tegenwoordig zijn er bijna geen goede SP spellen meer. Ben blij dat ze (vooralsnog), bij de Fallout en TES games zich aan de single-player RPG elementen vasthouden.
Het een sluit het ander toch niet uit?
Je doet het klinken alsof het nu de beurt is aan SP.
Mee eens, maar een goede COOP is ook in dit spel een toevoeging aan de ervaring. Het hoeven geen COOP levels te worden, maar eerder zoals we dat in de laatste Far Cry (4) hebben gezien. Je kunt met zn tweeŽn op verkenning en wat dingen neerhalen. Laat desnoods de monsters opschalen voor dubbele damage ofzo.

Het is niet al te lastig lijkt me om een COOP te bouwen die de sp modus aanvult in plaats van vervangt.
Zou wel interessant zijn als een soort van Dark Souls aanpak wordt gehanteerd. Waarbij je bijvoorbeeld foto's kan maken in met de Pip-boy en deze naar andere spelers kunt verzenden.

Een soort van multiplayer light ;)
Multiplayer (online) moet er echt niet in komen, maar Coop (LAN) zou echt geweldig zijn en dan zou ook volgens mij totaal geen invloed hebben op de singeplayer, aangezien je dan de Singeplayer met ze 2e speelt
Behalve dan natuurlijk dat wanneer ik VATS inschakel de tijd langzaam gaat terwijl jij net een stukkie aan het rennen bent. Of andersom.
Idd, daardoor vind ik een basis bouwen onzin in dit spel.
Het is totaal over te slaan en zal geen enkel deel uitmaken van het verhaal.het kan ook het uitgestorven gevoel iets indammen. Ik gok dat ik 2 keer ga spelen (waarschijnlijk meer als ie goed is) waarbij ik bijv. Een melee build met 0 bases en low int doe en een keer mn typische small guns agi/int met zo veel / groot mogelijke bases. Cool toch?
hier had ik stiekem wel op gehoopt... dat is wel een tegenvaller. Ik zal het spel evengoed gaan aanschaffen hoor :P

De singleplayer ervaringen van fallout 3 en vegas zijn zo goed, dat moet hier ook wel snor zitten!
Denken jullie dat dit spel ook leuk is voor mensen die onbekend zijn met de eerdere Fallout games?
Koop dan Fallout3, is nu incl. alle DLC op Steam voor een tientje. NewVegas idem.
Fallout 3 draait nit op nieuwe systemen via steam. Win7+ ook heeft ie moeite met multi core processors. Maar F:NV is nog goed te doen(al zou ik wel even die verschrikkelijke gele overtoon wegmodden).
Hoezo draait Fallout 3 niet op nieuwe systemen? Mijn computer is niet heel oud (ook niet nieuw) maar ik draai nu zonder problemen Fallout 3 op Windows 10 (daarvoor op Windows 8.1).

En nee ik gebruik geen mods :)
Ik heb zowel F3 als FNV gespeeld op mijn Win7 core i7 PC met 16gb RAM en een GTX 980.

Nergens problemen mee gehad! Dus gewoon spelen die hap :-) Vriend van me draait win8.1 en die heeft ůůk geen problemen met beide spellen.
Installeer games for windows live, en het werkt zelfs op windows 10:)

Of gebruik FOSE, wat niet alleen nodig is voor de meeste mods, maar ook GFWL volledig uitschakelt.
Ik heb hem gespeeld op Windows 7. Af en toe een crash en probleem met save points als je buiten saved, maar verder goed te doen.
Het draait prima op nieuwe systemen. In Windows aangeven dat het in compatibiliteits mode moet draaien en vervolgens een .ini bestand van de game aanpassen waarin je aangeeft dat je een multicore processor hebt. Klaar.

Speel het momenteel op Windows 10

[Reactie gewijzigd door harrald op 27 juli 2015 21:03]

Ik begon zelf bij fallout 3. Dat spel nu al 3 keer uitgespeeld en de 4e zit er al bijna op. Deze is vaak voor een tientje met alle dlc op te pikken, al moet gezegd dat ik mothership Zeta altijd links laat liggen.
Let ook even op pcgamingwiki en Nexus mods. Kleine aanpassingen voorkomen veel crashes en ander gedoe.
Mocht je Fallout: New Vegas nog niet gespeeld hebben dan zou ik ook die zeker niet overslaan. Persoonlijk vond ik NV wat meer verhaallijnen hebben dan de originele Fallout. Er was simpelweg veel meer te doen en het spel voelde speelser en meer volwassen aan. Nv hoeft nu niet veel meer te kosten.
Deze heb ik ook 1 keer uitgespeeld en een keer voor een deel. Wil hem zeker voor 4 nog een keer afmaken. Toch trekt 3 mij meer, de setting en enkele side questst trekken mij erg. Dan heb je nog dingen als liberty prime, lekker overdreven en oh-zo fallout. Dit miste ik een beetje in NV.
Verder uiteraard de combat die wel beter is in nv
Ligt natuurlijk ook sterk aan wat voor spellen je houdt maar je hoeft er zeker de eerdere spellen niet voor gespeeld te hebben.
Desondanks kan ik evengoed fallout 3 en new vegas alsnog wel aanraden, vind dat ze goed meegegaan zijn met de tijd. Eventueel kan je de games ook nog modden om ze wat grafisch aantrekkelijker te maken.
Als je houdt van RPG dan zijn de spellen van Bethesda geweldig. Ken je de Elder Scrolls (Morrowind, Oblivion, Skyrim etc?). Mensen die er niet van houden noemen dit soort games running-simulators. Je loopt namelijk erg veel rond. Daarnaast kun je heel veel dialoog voeren met allerlei NPC's waarmee je veel sidequests krijgt die soms de moeite waard zijn en je een named weapon/armor oplevert (named guns zijn de betere/unieke versies van guns die legio in de game voorkomen). Dit maakt het allemaal de moeite waard om de complete en immense spelwereld te verkennen, maar die is zo groot dat je hier 100'en uren in kunt steken (waarvan veel tijd uit rondlopen en dat overleven bestaat). Je kunt snelreizen in de game, maar pas nadat je een locatie hebt unlocked (dus er zelf naar toe gelopen bent). Hardcore roleplayers doen niet aan snelreizen, want je slaat leuke ontmoetingen met NPC's (waaronder random sidequests en gevechten) daarmee over, en daarnaast is het qua rollenspel raar dat je zonder gevaar grote afstanden kan reizen in deze van raiders vergeven wereld.

Als je ervan houdt dan zijn Fallout 3 en New Vegas ook nog steeds zeer goed te spelen, deze games zijn voor een prikkie te koop op marktplaats e.d.. De graphics zijn daar natuurlijk wat verouderd, maar staan immersion niet in de weg. Ik denk dat op console de gameplay van New Vegas meer weg zal hebben van Fallout 4, maar ik hoop dat de kwaliteit van de quests/verhaallijnen weer op het niveau van Fallout 3 zitten.
Ja, sterker nog als je een echte fan van Fallout 1&2 bent is 3 en verder een potentiŽle klap in het gezicht. vanwege de switch van turn based strategy (zie Wasteland 2) naar FPS.
ja koop eerst deel 3 , kost idd niet veel en met alle DLC is het een gigantisch spel.
In eerste instantie vond ik de graphics ook wat tegenvallen, maar als je het filmpje nog eens bekijkt (en ook het tweede filmpje), dan zie je dat ze toch wel een mooie stap vooruit hebben gemaakt. Het is nog niet zo goed als de Witcher 3, maar het is al stukken beter dan de voorgaande delen.

Ik houd van mooie graphics, maar gameplay is toch ook belangrijk en dat is waar het om draait bij Fallout.
Je maakt een grap hoop ik? De graphics van de Witcher 3 zijn niet bepaald mooi te noemen, eerder een ophoping van textures (waarvan een verrassend groot deel vrij low res). Vegetatie doet mij denken aan het sprites tijdperk en het lijkt wel of het constant aan het stormen is (al is dat eerder een physics fout dan een grafische fout, maar het blijft afdoen aan het geheel).
Hadden ze het nu eens goed gedaan dan zag 't er wel vrij goed uit (maar nog altijd maar middelmatig voor een AAA openworld game in 2015), maar momenteel slaat het nergens op tbh.
Fallout 4 zag er in vergelijking al een stuk beter uit dan de Witcher 3 omdat het al die problemen niet heeft, al ligt de hoeveelheid details een stuk lager.

Snap niet goed hoe mensen zo blind zijn bij The Witcher maar dan zo keihard zijn op Fallout.

(En nee, een 5000euro pc maakt het niet zo dat het spel plots graphics heeft dat de engine niet eens kan bedenken, het probleem stelt zich net zo hard voor op de top end pc's, zo niet harder...)
Had je je bril wel op?

Geweldige vergezichten, mooie velden met gras, juist zeer goede rendering van bomen. Mooie reflecties en ook dingen zoals lightshafts zien er goed uit.

Geralt laat zelfs voetstappen achter in de regen op zachte ondergrond.

En de bomen bewegen inderdaad nogal enthousiast in de wind. Maar om daarop het hele spel af te rekenen?
Ik reken niet heel het spel af, gewoon de graphics. En had JIJ wel je bril op? Het is een warboel op de beste pc's.
Zowat alles in het spel reflecteert, zelfs huid. Ik weet niet wanneer je laatst een persoon in het gezicht gekeken hebt onder volle zon, maar een mens reflecteert niet zo. Kledij ook niet tenzij het uit bepaalde stoffen gemaakt is. Onrealistische reflecties dus, en overgebruikt.
Vegetatie ziet er oud uit, het doet mij werkelijk denken aan het sprites tijdperk. Bomen hebben ook een leuke renderbug in bepaalde situaties.
Textures zijn gewoon wat samen gegooid en gehoopt dat het wel wat wordt, maar het resultaat ziet er ronduit klungelachtig uit.
Characters zien er meestal wel goed uit, buiten de onrealistische reflecties dan.
Gebouwen zien er binnen wel ok uit, maar buiten kom je met de strooien dakjes weer dezelfde problemen tegen.

Middelmatig voor een AAA in 2015 (beter dan sommigen, slechter dan anderen), en een teleurstelling vergeleken met de trailers (vals adverteren).
Voor velen zijn deze graphics geen probleem, maar ga dan toch aub niet van de daken roepen dat het er geweldig uitziet wanneer dit niet het geval is. Het spel blijft toch leuk ongeacht je de geweldige graphics wel of niet krijgt die je beloofd waren (en in dit geval kreeg je ze dus niet).

Persoonlijk vind ik die wind physics een totale immersion breker. Het valt mij gewoon te hard op dat het wat hard loopt, en constant. Ziet er gewoon niet realistisch uit, net zoals het overgebruik van reflecties, en laat onrealistische dingen nu net iets zijn wat je uit je immersion kan halen. En daar heb ik in dit spel nogal wat last van.

Ik smijt de game niet weg vanwege de graphics, want ze zijn goed speelbaar (al zij het immersion brekend), performance dat is weer een ander verhaal. Al is dat ook niet zo slecht als sommige andere games, maar lang niet zo goed als bepaalde (beter uitziende) games (die ook open world zijn). Ik heb vooral een probleem met mensen die blijven verkondigen dat het spel er geweldig uitziet, terwijl het er op z'n best middelmatig uitziet. We hebben al een hoop beter ogende games gehad in de laatste 3 jaar. Ik heb een hekel aan mensen die lopen roepen dat alles geweldig is. En diezelfde mensen kunnen maar niet begrijpen dat "middelmatig" geen scheldwoord heeft en wel degelijk een definitie heeft waar hun "geweldige" zaken thuis horen.
Niet alles is super, geweldig, fenomenaal. Leer deze woorden toch eens gebruiken wanneer het past, en niet wanneer de hype je dit heeft ingefluisterd.

(Het spel zou er inderdaad geweldig uit zien als het de graphics uit de trailers kon waarmaken, maar CDPR heeft -zelf toegegeven- de graphics een flinke downgrade moeten geven omdat het hun niet lukte deze te doen draaien op moderne pc's)

Treurig dat meeste mensen zo graag de overtreffende trap gebruiken en het verschil tussen slecht, middelmatig, en goed niet meer begrijpen.

Maar goed ik heb al genoeg Witcher fans zien totale onzin uitgaan dus verwacht niet veel anders hier. (niet dat dit momenteel gebeurde)
Treurig dat meeste mensen zo graag de overtreffende trap gebruiken en het verschil tussen slecht, middelmatig, en goed niet meer begrijpen.
de ironie

Kan jij Łberhaupt nog genieten van games als je zo'n mierenneuker bent?
Tuurlijk. Genoeg games die leuk zijn zonder dat ze goede graphics hebben. Maar ik ga dan ook niet lopen lullen dat die games wel goede graphics hebben als het simpelweg niet zo is.
Als dat ironisch is volgens jouw definitie dan kan je wellicht een woordenboek goed gebruiken. Zoek dan meteen ook maar eens op wat middelmatig betekent. Het is blijkbaar hard nodig in deze tijd.
dus als jij wat middelmatig vind, is dat een feit?

en ik vind het ironisch dat jij tegen mensen zegt dat ze het niet meer begrijpen, maar ik totaal het tegenovergestelde vind, namelijk dat jij het niet begrijpt
Ik begrijp inderdaad niet hoe mensen 2D sprites in een 3D game, textures die clashen, en reflecties op werkelijk alles tot het onrealistische toe "geweldig" kunnen noemen. Ik kan je een hele hoop games opnoemen die er veel beter uit zien, meer detail hebben, en wel degelijk afgewerkt zijn, ipv overhaast samen gesmeten. Ik kan je ook een hele hoop games opnoemen die er slechter uit zien. Dus het valt zowat in het midden ervan. Hadden we daar nu toch maar een term voor...
Tja, als ik het vergelijk met games als Battlefield of Far Cry 4, volgens mij toch wel spellen geroemd om de graphics, vind ik The Witcher mooier.

Water stelt echter teleur, voor de rest kan ik me absoluut niet vinden in jouw woorden.
(en technisch gezien reflecteert een mens wel licht, anders kon je hem niet zien ;) voor Nha )
Ja en ze krijgen hun kleur doordat ze niet alles reflecteren. In de game wellicht wel ?
De details in the Witcher 3 zien er super uit. Zoom eens in op Gerald en bekijk je aangepaste zwaard en armor. de details zijn echt wel aanwezig. Ik spreek in dit geval alleen van de PC versie gezien ik geen ervaring heb met de console versies maar met alles op z'n hoogst ziet een game als deze er super uit. Kijk je naar de vegetatie als individuele items, ja, dan ben ik het met je eens. Maar als achtergrond, meebewegend met de wind als je langs rend. Of in een storm dat alles heen en weer word gegooid. Dit zijn de details die enorm veel sfeer met zich meebrengt.

Terug ontopic... Dit zijn nu ook juist details waar Fallout minder mee te maken zal hebben. Fallout moet het van een totaal andere sfeer hebben. Voor een fallout game vind ik de graphics er nu al zeer goed uit zien. Op de pc met de modding community... I can't wait!
Maar ik denk niet dat je een game als fallout moet afschrijven (graphic wise) omdat het er niet zo "mooi" uitzien als sommige zouden verwachten of hopen. Het is niet makkelijk om een dessert-like environment neer te zetten met een duistere sfeer als in fallout benodigd is.

Ik weet in elk geval dat ik zeer blij ben met mijn huidige setup ( triple AOC 144hz, 980GTX, I7K en SSD) zodat ik met vol vermogen van fallout 4 kan genieten, zoals ik dat ook nog steeds van the Witcher 3 doe.
Heel eerlijk, graphics vind ik totaal onbelangrijk. Als deze features en gameplay (en vast een hele goede storyline) samen zouden gaan met de graphics van een Fallout 3 zou ik de game alsnog kopen.
Graphics en audio zijn absoluut niet onbelangrijk in een RPG als dit. Jezelf in kunnen leven in de wereld om je heen is erg belangrijk en dat gaat heel moeilijk als het je audio-visueel totaal niets doet. Neem Fallout: New Vegas als voorbeeld; dat spel was waardeloos geweest als New Vegas er niet tenminste een klein beetje uit zag als een kapot geschoten Las Vegas. Dat is voornamelijk graphics en audio, niet gameplay (alhoewel echt kunnen gokken natuurlijk ook meetelt).
dat heeft meer te maken met dat de graphics passen bij de setting. hier gaat het meer om de lage kwaliteit van de graphics.
Mee eens., Je kunt de beleving niet terugvoeren op slechts textures. Het gaat om de beleving. Die beleving komt voort uit beweging van objecten en personages (physics), framerate, belichting, audio, goede textures en inderdaad, gameplay.

Ik denk dat de sweet spot per persoon verschillend is. Persoonlijk kan ik pas opgaan in een game als deze minimaal 60fps draait. De ander is alleen happy met textures met veel detail en spot-on belichting. Ieder zijn ding.

Ik heb hem al gepre-orderd en ben al op marktplaats aan het snuffelen voor een 2e R9 290 ;-)
"Enkel in dat korte intro zal Codsworth een keer de naam van je baby noemen. Je zult hem die naam waarschijnlijk maar ťťn keer horen uitspreken. Toch heeft Bethesda de moeite genomen om de acteur die de teksten van Codsworth voor zijn rekening neemt, 10.000 verschillende namen in te laten spreken. Het gaat daarbij om de meest voorkomende kindernamen, maar dus ook om een hele serie namen die spelers vaak aan hun characters geven."

Zon heel grote moeite is dat niet lijkt me. Je betaalt die gast gewoon een dag extra, dus dat valt wel mee. De sounds in de line proppen is lastiger. Maar waarom? Waarom zou je dit niet vaker laten terugkomen dan? Dit is echt weer een waste of space, dit soort keuzes begrijp ik dan weer niet. Als het spel buggy uitkomt maar je kan wel naar een naam luisteren in een sentence aan het begin wordt ik gek.
Wie zegt dat je je kind na de intro nooit meer terugziet? Ze doen moeite om het kind op een mengeling van vader en moeder te laten lijken, je geeft het zelfs een naam; zal me niks verbazen als blijkt dat je kind wat eerder is wakkergeworden uit de vault en dat je die later tegenkomt.

[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op 27 juli 2015 09:57]

Als ik de andere fallout games als leidraad neem dan denk ik dat JIJ alws speler dat kind bent en is die scene een vermomde character creation.
Hoe dan ook. Er zal vast meer achter zitten dan alleen een eenmalig gebruik voor de intro.
dat geloof ik inderdaad gelijk.
Ga jij eens even proberen 10.000 namen op ťťn dag in te spreken, ik gok dat de dag wat te kort zal blijken te zijn. :+
En dan nog verwerken zodat je het per naam kunt gebruiken, maar toch... als je een miljoenen budget hebt kun je je wat geks veroorloven.

Acht uur lang, twintig namen per minuut... Dagje werk ;)
Mooi artikel over Fallout 4, al moet ik wel zeggen het meeste in het artikel was al bekend was te zien tijdensde E3 conference van Bethesda. Niet te min fijn om het een keer terug te lezen. Wat wel nieuw is is het filmpje met wat herkenbare stukken betreffende de gameplay. Wat betreft grafische ziet het er vind ik zeer goed uit. De character hebben een minimale cartoonachtig uiterlijk maar is zeker niet storend of verkeerd imho. Ik kan zeker niet wachten tot 10 november om het spel te gaan spelen. Wordt weer zeer veel speel plezier net als met Faout 3 en New Vegas.

Heb net een Radeon R9 380 4GB gekocht om Fallout 4 en vele andere spelen in een hogere setting te kunnen spelen op 1080p ;)
"Bethesda maakt gebruik van een verbeterde versie van de eigen Creation Engine"
Weet iemand van welke DirectX versie de Creation Engine gebruik gaat maken? ik hoop niet dat ze op DirectX 9 zijn blijven hangen.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 27 juli 2015 12:22]

Ja dat had ik ook eigenlijk... Het is leuk dat het artikel geschreven wordt, maar wie met de E3 een beetje opgelet heeft leest hier niets nieuws. Wel las ik een aantal dingen waarvan ik mijn wenkbrauwen op trok en me eerder af vroeg of Paul zich niet vergist. VATS bijvoorbeeld wat aan zou geven hoeveel schade je doet, en dat Perception zou helpen bij richten. Het zou natuurlijk kunnen dat hij iets weet wat wij nog niet weten, maar gezien de rest van het artikel heb ik daar mijn twijfels bij.
Voor zover ik me kan herinneren laat VATS buiten een kans om te raken percentage ook de levensbalk zien van de vijand en hoeveel er af zou gaan bij het raken van dat ledemaat ( knipperde dan). Perception had ik hetzelfde bij als jij, dacht dat je daarmee eerder/beter vijanden op de minimap zag toch?
Hmm zou kunnen dat ik me daar in vergis, het is een tijdje geleden dat ik VATS gebruikt heb. Mijn laatste paar playthroughs waren zwaar gemod waarbij AP gebruikt werd voor bullet time en sprints :P
Weet iemand van welke DirectX versie de Creation Engine gebruik gaat maken? ik hoop niet dat ze op DirectX 9 zijn blijven hangen.
Het zal haast wel DirectX 11 zijn, Bethesda zei op de E3 dat er Volumetric Lighting in Fallout 4 zit, dus het is sowieso niet Direct X 9, want die ondersteunt dat niet.
Op de derde foto staat een echte arm met zo te zien een plastic Pip-Boy er op. Is dat iets dat bij de collector's edition gaat zitten ofzo? Ziet er wel mooi uit!

Edit: Aha, ja dus! pricewatch: Fallout 4 Pip-Boy Collectors Edition, PC (Windows)

Leuk, is een stuk groter speeltje dan de bobblehead van Fallout 3. Maar het zal wel duur worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 juli 2015 09:52]

Ook al koop je niet de Pip-boy edition, de app komt voor iedereen beschikbaar op smartphone/tablet, dus tijdens het spelen kun je de pipboy gebruiken op je 2e scherm :)
Oh ja ik zie het, die pip boy is dus alleen maar een plastic houder voor een smartphone, ik dacht dat er echt een schermpje in zat en de knoppen zouden werken enzo. Dat is dan wel weer jammer. En hij is overal allang al uitverkocht (in preorder).

Maar wel leuk idee van die app inderdaad.
De Pip-Boy edition is op dit moment niet (meer) beschikbaar, maar kost 127 euro:

http://www.12game.com/cat...out-4-collectors-edition/

[Reactie gewijzigd door Overv op 27 juli 2015 17:57]

Afgelopen week weer aan fallout 3 begonnen, en ik moet toch zelfs 7 jaar later constateren dat het echt 1 van de beste games ooit gemaakt is.
zeker wel van van de laatste generatie consoles, vooral met de DLC erbij een van de meest complete game ervaringen en ik heb er alle vertrouwen in dat fallout 4 ditzelfde gevoel gaat oproepen.
Al was de stap van fallout 2 naar 3 wel een hele grote en heb het idee dat van 3 naar 4 een minder groot verschil met zich mee gaat brengen. Helaas is dat met veel games die van X360 & PS3 naar Xone & Ps4 gaan het geval, tot nog toe niet heel veel baanbrekende innovatie op de nieuwe generaties maar ik heb er vertrouwen in dat bethesda het tij kan keren :)
Het had alsnog een lijst aan minpunten. Vooral het einde van het verhaal was voor mij een minpunt, en voor velen anderen ook. Gelukkig had ik een save vlak voor het einde zodat ik gewoon lekker verder de wastelands kon leegplunderen na het einde gezien te hebben.
Maar goed zowat alle games hebben minpunten en ik heb er toch een dik aantal uren in gestoken. Ik meen alle locaties bezocht te hebben met behulp van een externe map. Ik vond het wel een leuke game al had ik het voornamelijk gespeeld omdat ik niks anders te spelen had die ik leuker vond (een tijdje geen internet gehad na verhuis).
NV al een paar keren beginnen spelen maar het ligt mij niet zo. Fallout 4 ga ik zeker eens bekijken en wat ik er tot nu toe van gehoord en gezien heb (heb dit artikel niet gelezen en ik vermijd meeste hype, heb voornamelijk wat van E3 gezien) lijkt mij al iets beter te liggen.

(Coop? Nee? Jammer :<)
Misschien moet je de game nog eens spelen met alle DLC erbij, na Broken Steel kon je gewoon verderspelen na het einde.
Als ik mij niet vergis had ik het al helemaal uitgespeeld voor de DLC uitkwam. Dus dan is het nogal zinloos om te herbeginnen met de DLC he.

Dat DLC een game verbeterd is niet slecht, integendeel. Maar het had even goed gereleased kunnen worden met een simpele optie om verder te spelen na het einde. Als je zo'n uitgebreide map aanbiedt en dan het spel gewoon stopt wanneer het einde van de verhaallijn bereikt is, wat overigens niet zo heel lang hoeft te duren als je gewoon op het verhaal focust en niet meteen sidequests doet omdat je die later wil doen, en zonder de speedrunners methodes, lijkt het mij nogal vanzelfsprekend dat je de speler de optie biedt om verder te verkennen. Ofwel gewoon met een simpele prompt "continue playing? yes/no" of gewoon door het einde niet zo... eindig (?) te maken.

Goede suggestie voor mensen die het nog niet gespeeld hebben of misschien nog eens willen spelen maar nooit de DLC geprobeerd hebben.
Als ik mij niet vergis had ik het al helemaal uitgespeeld voor de DLC uitkwam. Dus dan is het nogal zinloos om te herbeginnen met de DLC he.[...]
De Fallout en TES series zijn juist bij uitstek geschikt om meerdere keren opnieuw te spelen. De kans dat je alles hebt gezien is bijzonder klein. Daarnaast kan je de ene keer als full-on muscle spelen en de andere keer lekker als intelligente bobo.
Heb de games ook allemaal 2-3 keer doorgespeeld, elke keer een andere aanpak en een andere volgorde van quests en dlc's. Ook leuk is dat je perks kunt kiezen die je storyline helemaal kunnen veranderen.
Ah melee heeft mij nog nooit geÔnteresseerd in Bethesda games, altijd dezelfde lompe toestand, vind er geen plezier in. Het verhaal blijft hetzelfde en ik heb het al gespeeld op de manier dat ik het wou spelen. Probeer liever NV wat te spelen omdat ik daar nog niet ver geraakt ben, momenteel wat afgeleid door andere games wel.
Ik ben het met je eens dat coop echt het spel nog zooveel beter zou maken. als Bethesda het voor elkaar krijgt om een goedwerkende bijzondere coop ( small scale MMO ? ) te implementeren in fallout 4 dan zouden ze van mij een heel gelukkig mens maken.

@Blue_Entharion

Klopt helemaal, de uitbreidingen en met name Broken steel en mothership Zeta maken de game echt beter en dit is precies hoe DLC zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door IGC058 op 27 juli 2015 09:47]

Goed idee :) Nog een weekje en het is vakantie. Daarna Fallout 3 maar weer eens opstarten :)
Het ziet er allemaal toch weer heel erg sfeervol en uitgebreid uit.
Persoonlijk vind ik het alleen jammer dat VATS nu geen ťchte strategie meer is door het besluit te tijd te vertragen in plaats van te stoppen. Dat haalt voor mij persoonlijk toch een beetje de oorspronkelijke Turn Based Tactical elementen er uit en verandert het meer in een soort FPS.

Maar met een beetje geluk komt er vast wel een mod uit die daar verandering in brengt :)
In 3 en NV was VATS ook niet echt turnbased. Het was daarvoor veel te overpowered. Je kon over veel te grote afstanden een aantal headshots uitdelen, voordat de vijand ook maar dichtbij genoeg was om je 1 x te raken. Met de juiste skills en guns kon je zo al vrij snel in de game ongeschonden door zeer moeilijke locaties komen. Ik heb VATS juist daarom altijd zoveel mogelijk vermeden, de game werd een stuk leuker en uitdagender als je zonder VATS speelde. Vooral met de ironsight in New Vegas was dit echt heel veel meer fun.

Ik ben erg benieuwd naar de voice acting. Bethesda kennende ben ik daar in no time op uitgekeken, omdat het over het algemeen zeer repetetief is en zeer slecht geacteerd. Tijdens het spelen van die games vraag ik me altijd af of ze gewoon familieleden en werknemers de boel laten inspreken, het klinkt altijd vlak en emotieloos, opgelezen in plaats van geacteerd. De 1e keer het horen is overigens altijd wel leuk, want vooral in Fallout zit erg veel humor in de teksten (als de humor ontbreekt zoals bij de Elder Scrolls serie dan is het soms een verschrikking). Bethesda doet wel altijd zijn best om zoveel mogelijk NPC's een stem te geven, maar het grote nadeel is dat er meerdere NPC's zijn met dezelfde stem. Alle ghouls hadden 1 stem, alle Super Mutants. Dat haalt voor mij altijd wat immersion uit de game.

Maar anyhow, dit is zo een game waarvoor je de Xbone of PS4 zou aan moeten schaffen als je die nog niet hebt. Maar beter nog, zorgen dat je een pc in huis hebt die het aankan. De mods die de community gaat leveren op deze game vergroten de herspeelbaarheid met een factor 10.
Ik zou nooit een Bethesda game op een console aanschaffen. Elke game tot nu toe heeft game breaking bugs die zich na na veel uur spelen openbaren. Fallout 4 gebruikt de creation engine, dat is dezelfde engine als Skyrim, en is op zijn beurt weer een hernoemde versie van het Gamebryo gedrocht wat in Morrowind, Fallout 3/NV en Oblivion werd gebruikt.
- Oblivion: a-bomb bug op consoles, na 100+ uur wordt je spel onspeelbaar. Het is alleen op de PC op te lossen.
- Fallout New Vegas PS3: enorm veel lag na 50+ uur, het spel wordt onspeelbaar, vooral de ultimate editie.
- Skyrim PS3: zelfde lagproblemen als New Vegas, gedeeltelijk opgelost.

Daarnaast zijn er nog de onfficiele patches voor alle Bethesda games, als je bijv. kijkt op AFK mods en de changelog ziet van alles wat gefixed is door de community en niet door Bethesda schrik je je rot: http://afkmods.iguanadons...%20Version%20History.html

Ook de graphics, Fallout New Vegas uit 2010 met HD texture packs en een ENB ziet er beter uit dan de screenshots die voor Fallout 4 getoond worden.

Mocht je het geld hebben voor een redelijke game PC dan zou ik dat zeker gebruiken ipv een console. En sinds Fallout 3 in 2008 ondersteunen alle Bethesda games een controller en kun je prima met je Xbox controller genieten van de (bijna) bugvrije HD versie op de PC.
Ik heb Oblivion en Skyrim beiden honderden uren gespeeld op een 360, Skyrim lag er om de tien uren of zo wel eens een keertje uit maar voor de rest toch niks gemerkt van onspeelbaarheid.
Had het bij de PS3 niet met de architectuur van de console te maken dat die problemen er waren?

Huidige architectuur van de consoles zorgt ervoor dat als er een patch voor de PC is (indien nodig) dan is die ook redelijk simpel naar de consoles kan komen. Om nu een PC van 500 a 600 euro voor deze game te kopen lijkt me wat overbodig als je al een PS4 of XBO hebt staan.
Die bugs klinken als memory leaks...
Grote verschil nu is: de huidige generatie consoles hebben voldoende geheugen voor dit soort spellen. Dat was geloof ik het grootste probleem op de 360 en PS3; 512 MB RAM was gewoon veel te weinig om dat soort spellen stabiel en soepel te kunnen draaien. Met de huidige 8GB op de PS4 en XBO verwacht ik eerlijk gezegd een stuk minder problemen.
Idd! de huidige consoles zijn kwa geheugen echt een enorme sprong vooruit gegaan. Veel mensen blijven frames tellen en de resolutie bekijken en denken dat de PS4 en Xbox One een kleine stap vooruit zijn, maar trust me kwa rekenkracht etc kunnen ze echt veeeeel grotere werelden etc aansturen als de last gens...

zal dus allemaal wel meevallen met onoplosbare bugs. Overigens vind ik dat je tegenwoordig bij nieuwe games wel erg vaak bugs hebt. beetje te afgeraffeld uitgebracht.
Het tweede gedeelte over de special en perks, is ernstig rommelig geschreven.
Het waren ook perks in de vorige delen, niet skills wat meerdere keren aangehaald word. Special staat voor je stats en is geen verzamelnaam voor eveneens je perks. Strength, perception, endurance, intelligence, agility, luck pak de eerste letters bij elkaar en je krijgt special.
Je kon enkel nieuwe stat punten krijgen door een bepaalde perk te kiezen, door bobbleheads te verzamelen of door implants te kopen (new vegas).
Maar er staat nu aangegeven dat je elke keer als je in level up gaat, je een punt in een special stat kan stoppen? Dat lijkt me niet toch.. Je kunt elke keer een perk kiezen niet een special stat.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 27 juli 2015 15:04]

Je hebt 7 SPECIAL stats en daaronder hangen de perks. Deze kun je per level een kiezen en dit werkt vergelijkbaar met Fallout 3 en New Vegas. Ook kun je sommige perks enkel kiezen wanneer je een voldoende level hebt (bijvoorbeeld enkel met Charisma op level 8 kun je een perk kiezen waar je spelers zo beÔnvloeden dat ze dingen voor je gaan doen, ik noem maar wat ;)). De skills zitten er effectief niet meer in, maar zijn toegevoegd IN de perks waardoor je meerdere levels hebt. Voorbeeldje: met Gun Nut kun je nu 3 of 4 levels doen, hierdoor staat level 1 Gun Nut gelijk aan de skill Small Guns op 25% of 33% (afhankelijk van hoeveel levels Gun Nut nu heeft, dat is nog niet bekend).

Dit alles betekent volgens mij wel dat de level cap een stuk hoger moet zijn dan 20 (30 na Broken Steel) in Fallout 3 of 30 (50 na alle DLC) in New Vegas. Je hebt nu ongeveer 270 perks volgens de Quakecon presentatie, 70 basis perks met ieder meerdere levels.
Die skills waar je naar verwijst maakte het o.a verwarrend. Ik ken ze toch echt als perks in FO3 FONV? Dus de perks zijn in de perks toegevoegd? Aargh.. heb van het weekend behoorlijk ziek op bed gelegen en ben mogelijk nog wat te sloom.

edit: AAAAAAAAAAAAAAAAH het kwartje is gevallen. Geen skill points meer, die zitten nu bij je perks in begrepen.
Hm, weet nog niet of ik dat zo tof vind, we gaan het zien. Vond het best wel prima werken zo.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 27 juli 2015 18:58]

Exact, je skillpoint zijn voortaan verweven in je perks. Je kunt nu ook voortaan direct de high level perks kiezen (iets wat in 3 en New Vegas niet mogelijk was, je moest een bepaald level zijn).
Ziet er goed uit! Heb alleen ervaring met Fallout New Vegas, maar daar ben ik na een goede 5 uren mee gekapt, ik vond er niks aan... Snapte er ook helemaal niets meer van:P

Nu hoop ik nog op TESVI... Zit nog steeds zielig Skyrim te modden...
Dan zal dit ook niks voor je zijn neem ik aan, in essentie zijn FO3, FNV en voor zover we kunnen zien FO4 hetzelfde in gameplay en opzet.
Ik ga het proberen! Ik heb verder op mijn computer toch niet veel spellen staan om te doen, dus dan kan ik Fallout 4 even in alle rust proberen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*