Door Arthur Scheffer

Tweakers nieuwsposter

Philips HDD100 Review

MP3's afspelen en opnemen

* Afspelen: gebruiksgemak en geluidskwaliteit

Genoeg over het uiterlijk en de slechte krasbestendigheid; een speler kan er nog zo mooi uitzien, maar uiteindelijk koop je zo'n apparaat om naar muziek te luisteren. Een aantal crashes daargelaten (zie hieronder), vergaat het de Philips op dit gebied behoorlijk goed. Hoewel het misschien jammer is dat het apparaat alleen mp3- en WMA-bestanden af kan spelen, zijn dit doorgaans wel de meest gebruikte formaten. Het is ons onbekend of in de toekomst nog ondersteuning voor andere formaten, zoals bijvoorbeeld Ogg Vorbis, toegevoegd zal worden.

De HDD100 is na enige gewenning vrij intuïtief in gebruik en het zeer fraaie schermpje laat een heldere interface zien die onder vrijwel alle omstandigheden goed te lezen is. Bij het aanzetten van de Jukebox verschijnt een menu op het scherm die je laat kiezen hoe je je muziekcollectie wil weergeven. Je kan hier bijvoorbeeld selecteren om alle playlists te tonen, een overzicht van de diverse beschikbare albums, artiesten of genres, of gewoon alle op dat moment beschikbare nummers. Indien gewenst kan je op de Jukebox zelf een nieuwe playlist samenstellen, of een al bestaande playlist aanpassen.

Na via de vierrichtingstoetsen voorop het apparaat je keuze gemaakt te hebben, verschijnt een volgend scherm waar je gekozen indeling wederom in een lijst weergegeven wordt. Vooral bij lange lijsten komt Philips' SuperScroll techniek goed van pas, omdat daarmee de snelheid van het bladeren door de lijst afhankelijk is van de kracht waarmee je de 'up' of 'down' toets indrukt. Om het geheel overzichtelijk te houden, verschijnt in een groot wit vak je huidige positie in de lijst (zie illustratie).

Dit gaat zo verder tot je uiteindelijk uitkomt bij een lijst met liedjes, die merkwaardig genoeg in het geval van een album zonder playlist in totaal willekeurige volgorde blijken te staan. Na een klik op 'Play' verschijnt een nieuw scherm met informatie over het momenteel spelende nummer. Met de richtingstoetsen kun je vervolgens tijdens het spelen door de bibliotheek bladeren, of kan je ervoor kiezen om een Winamp-achtige equalizer-illustratie te laten zien. Op ieder willekeurig moment kun je met een speciale toets een menu oproepen waarmee diverse instellingen kunnen worden aangepast. Hierbij kan je denken aan de afspeelmodus (shuffle, herhalen) of het aan en uit zetten van de equalizer.

Philips HDD100 - afstandsbedieningVoor de meest essentiële handelingen (play/pauze, vorig en volgend nummer, volume harder/zachter) kan eventueel gebruik gemaakt worden van de meegeleverde afstandsbediening, die overigens niet over een schermpje beschikt en eigenlijk weinig meer is dan een balkje met vijf achter elkaar geplaatste knoppen. Ook hiervoor geldt dat de toetsen wellicht wat klein zijn voor mensen met grote handen.

Over de geluidskwaliteit van de HDD100 kunnen we kort zijn: die is over het algemeen gewoon goed. Voor de test maakten we gebruik van diverse muziekgenres, en in alle gevallen gaf de Jukebox prima geluid voor een dergelijk apparaat. Met de equalizer kan één en ander nog aan de persoonlijke voorkeuren van de luisteraar afgestemd worden, en voor de liefhebbers is eventueel een bass-boost aanwezig. Het is daarom jammer dat de meegeleverde oordopjes qua kwaliteit nog wel wat te wensen over laten. Een extra investering in een hoogwaardiger setje is zeker aan te raden als je de geluidskwaliteit van het apparaat ten volle wilt benutten.

Bij dit alles dient echter wel een belangrijke kanttekening geplaatst te worden. Op Internet is al veel geschreven over de crashgevoeligheid van de HDD100, en ook in ons geval bleek dat de speler aanvankelijk erg veel veel soft-resets nodig had in een relatief korte tijd. Meestal weigerde de speler simpelweg aan te gaan, een enkele keer stopte hij midden in een nummer. In ons geval gold dat deze crashes na een firmware-update drastisch afnamen, maar niet helemaal verdwenen. Gezien Philips' imago en de prijs van de HDD100, hadden we verwacht dat het apparaat op dit gebied beter zou scoren.

* De opnamefunctie

Zoals al eerder genoemd beschikt de HD100 over een line-in waarmee zowel optisch als analoog opgenomen kan worden, en een microfoon. Met de microfoon kan je binnen een straal van vijf meter bestanden opnemen in 64kbps, hetgeen voor gewone dicteerfuncties doorgaans voldoende zal zijn. Voor het opnemen van muziek is het vanzelfsprekend verstandiger om gebruik te maken van de line-in, die ingesteld kan worden op drie kwaliteitsniveaus: 64, 128 of 196kbps. Een aardig handigheidje hierbij is de opname-interface automatisch op het scherm verschijnt als je een optische kabel inplugt. Een andere goede feature, die ook bij veel minidisc-spelers wordt gevonden, is de mogelijkheid om automatisch tracknummers toe te wijzen. Bij het opnemen van een cd wordt dan voor iedere track een apart bestand gemaakt. Enige kanttekening hierbij is dat de HDD100 bij optische opnames nogal eens te laat bleek met het beginnen van opnames of het wisselen van tracks, waardoor de eerste halve seconde van een nummer af en toe ontbrak. Daarnaast gebeurde het een aantal keer dat een microfoonopname simpelweg verdween om nooit meer teruggevonden te worden. Twee merkwaardige fouten, die nog eens bevestigen dat een nieuwe firmware toch wel vrij dringend gewenst is.