Batman: Arkham Knight Review

De versie die het wél doet

Prachtige presentatie

Zo is de gameplay, met zijn melee-gevechten, Batmobiel-actie en detectivewerk, een mooie mix van nieuwe elementen en bekenede elementen die voor Arkham Knight min of meer geperfectioneerd zijn. Dat laatste is ook van toepassing op de audiovisuele presentatie van het spel. Hier kunnen we niet lyrisch genoeg over zijn. Alles klopt! Dat begint met de graphics. Natuurlijk profiteert Arkham Knight van het feit dat Gotham, vergeleken met andere openwereldgames, niet overdreven groot is. De manier waarop de stad wordt neergezet verdient echt alle lof. Nog nooit zag je Gotham zo mooi in beeld, zonder dat er echt sprake is van pop-in en andere grafische foutjes.

Goede lip-sync en acteurs

Ook de personages en hun animaties zien er prachtig uit. Dat haalden wel al even aan bij de gameplay, maar ook dit aspect verdient een eigen spotlight. Het gemak waarmee de personages in het spel bewegen zorgt voor een deel van de kwaliteit, en de rest druipt voornamelijk van de tussenfilmpjes af. Die zijn een lust voor het oog, mede dankzij hoogwaardige lip-sync een dito stemacteurs. Daarop hebben we eigenlijk maar een, vrij opvallende, uitzondering: Batman zelf. Het is wellicht een kwestie van smaak, maar voor ons klonk de stoere stem van Batman als die van iemand die stoer probeert te praten of die Batman probeert na te doen, en niet als 'Batman zelf'. In de loop van de game wen je wel aan de stem, maar zeker in het begin kan het een puntje van kritiek zijn.

Tot zover onze kritiek op de audio. Letten we op wat er verder te beluisteren valt, dan oogst Batman: Arkham Knight opnieuw weinig anders dan lof. Zo zijn de gesprekjes tussen criminelen, die Batman te pas en te onpas opvangt terwijl hij door de stad vliegt, vaak best hilarisch. Leuk is ook dat die gesprekjes een brug slaan tussen de diverse games. De handlangers van Scarecrow en de Arkham Knight halen bijvoorbeeld gebeurtenissen aan uit de vorige games, of reageren op ontwikkelingen in de stad. Het maakt dat Gotham levendig aanvoelt.

Sterke soundtrack

Dan de soundtrack. We hebben weleens geschreven dat een soundtrack maar zelden in positieve zin opvalt. Vaak is een goede soundtrack een aspect dat niet stoort en dus niet opvalt, en als dat wel het geval is, is de muziek meestal irritant. Zo niet in Batman: Arkham Knight. De 'score' heeft veel weg van de muziek die je hoort in de Batman-films van Christopher Nolan. Dezelfde herkenbare viooldeuntjes, of in elk geval riedeltjes die er erg veel op lijken, zijn te horen in Arkham Knight. Het geeft de game nog net wat extra sfeer, voor zover dat nodig was, en maakt de audiovisuele topprestatie helemaal af.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018