Door

Batman: Arkham Knight Review

De versie die het wél doet

Machtiger dan ooit

De intrede van die andere personages zorgt ook voor wat verandering in de gameplay. Het gaat slechts om een detail in vergelijking met andere vernieuwingen, maar toch. Af en toe komt Batman samen met Catwoman of Nightwing in een gevecht terecht. Op die momenten kun je als speler zelf kiezen welke van de twee superhelden je op dat moment bestuurt. Nog aardiger is het om gebruik te maken van de nieuwe 'Team Takedown'. Op dat moment combineren de twee hun krachten om vijanden een een flinke genadeklap te geven. Dat alles wordt spectaculair in beeld gebracht, en alleen al daarom is het leuk om dit vaak te blijven doen. De capriolen die Batman en zijn vrienden uithalen zouden niet misstaan in het Russische Staatscircus.

Tactiek is effectiever

Takedowns blijven een belangrijk onderdeel van het vechtsysteem, net als slaan, counteren en het uitvoeren van allerlei combo's. Het vechtsysteem van Batman: Arkham Knight is een doorontwikkelde versie van het systeem dat voor Arkham City werd gebruikt. Dat systeem zat toen al goed in elkaar en met deze game perfectioneert Rocksteady dat. Zowel in gameplay als in presentatie komt dat systeem dan ook ijzersterk voor de dag. Zelden zagen we zoveel prachtige animaties elkaar zo snel opvolgen. Het knapste is echter dat je continu controle kunt houden. Button-bashen is verleidelijk, maar tactisch te werk blijven gaan sorteert veel meer effect. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je je als Batman machtig gaat voelen - in ieder geval machtiger dan de grote groepen voetsoldaten die je tegenkomt.

Uiteindelijk draait deze game natuurlijk niet om die voetsoldaten. We haalden op de vorige pagina al aan dat Scarecrow de grote vijand is in het spel, maar dat vrijwel elk ander bekend personage ook in het spel zit. Daar horen in een heel aantal gevallen aparte questlines bij, en die eindigen vaak in een 'boss fight'. Zo veegt Batman in Arkham Knight zo'n beetje de hele catalogus aan slechterikken van de straat, wat steeds weer gepaard gaat met aardige kleine subverhaaltjes en fijne tussenscènes.

Op zulke momenten bekruipt je het gevoel dat je Batman nog nooit machtiger en krachtiger hebt gezien, en dat idee komt op andere plaatsen in het spel ook terug. Zo werkt ook het 'gliden' met je cape soepeler en sneller dan ooit, waardoor je vrij eenvoudig heel Gotham kunt rondvliegen. De vele gadgets die Batman rijk is, helpen je daarbij. Ben je eenmaal gewend aan de gameplay, dan vlieg je met gemak rond, span je touwen tussen gebouwen om de situatie van bovenaf in je op te nemen, en roep je je trouwste kompaan op zodra je wat extra vuurkracht nodig hebt. Inderdaad: we hebben het dan over de Batmobiel, die in deze Arkham-game ook een hoofdrol speelt.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*