Door

Reviewers

Round-up E3 2015

Restjes wegwerken

Star Fox Zero

Als we Shigeru Miyamoto moeten geloven, is de ontwikkeling van het nieuwe Star Fox Zero lang geleden al begonnen als demo voor de Wii. Niet gek, als je weet dat het alweer negen jaar geleden is dat er een Star Fox-game op de markt kwam. Toen Nintendo eenmaal besloten had om de demo uit te bouwen tot een volwaardige game, riep het de hulp in van Platinum Games, dat bij het vorig jaar verschenen Bayonetta 2 ook al met Nintendo samenwerkte.

Bij de ontwikkeling van Star Fox Zero is Platinum Games gelukkig geheel uitgegaan van de Wii U en niet van zijn voorganger. Dat is niet eens zozeer te merken aan het uiterlijk, want dat is niet heel spectaculair. Het is vooral te merken aan de besturing van de game. Die is gesplitst. Je bestuurt het vliegtuig met de linker-stick en richt je boordkanon tegelijkertijd met de bewegingssensor van de Gamepad. Je kunt dus in een andere richting schieten dan je vliegt, en dat is erg prettig. Het is ook hard nodig, want het sturen gaat relatief traag. Als je met verschillende tegenstanders tegelijk in gevecht bent, wat herhaaldelijk zal gebeuren, is het van levensbelang dat je flexibel bent bij het bepalen van de richting waarin je schiet.

Om dezelfde reden heb je ook twee camerastandpunten. Op tv zie je het vliegtuig van achter en heb je overzicht over het slagveld. Op het scherm van de Gamepad zie wat de piloot ziet; de binnenkant van de cockpit. Het beeld op de tv is handiger als je door de achthoekige hoepels vliegt die in elk level zweven. Dat is aan te raden, want daarmee herstel je de hitpoints van je vliegtuig. Met alle tegenstanders die om je heen cirkelen wordt het dus schieten, draaien, schieten, een hoepel opzoeken en opnieuw schieten en manoeuvreren.

Er is meer, want je kunt niet alleen vliegen, je kunt ook over de grond voortbewegen. Hoe? Dat hangt af van het vliegtuig dat je tot je beschikking hebt. De Arwing, het futuristische gevaarte waar we de demo mee mochten spelen, kan landen en zich daar tot Walker transformeren. Als we Nintendo mogen geloven, kun je straks ook kiezen voor een Gyrowing, een voertuig dat iets wegheeft van een helikopter. Ook een Gyrowing kan landen, om zich daarna tot robot te transformeren.

In de demo was de opdracht overigens om een enorme toren te verdedigen. Het was eerst zaak om via een lange aanvliegroute bij de toren te komen. Onderweg doemden al diverse vliegende tegenstanders op, al waren er gelukkig ook genoeg hoepels om de Arwing te repareren. Eenmaal bij de toren waren er nog meer vliegende tegenstanders en gelukkig ook meer hoepels. Rond de toren is het eerst zaak om 10 tegenstanders neer te halen. Daarna start de finale van de missie, waarin een hele serie mechanische spinnen wordt losgelaten. Er duiken er steeds een stuk of vier op, ieder uit een andere richting. De spinnen lopen langzaam op de toren af om er via de buitenkant omhoog te klimmen. Als een spin de top heeft bereikt, heb je de missie verloren. Het is dus zaak om op tijd de rode bult op de rug van de spinnen te raken. Probleem is echter dat je Arwing wat traag in de bochten is. Gelukkig is er een knop waarmee je een looping kunt maken en is er een functie om snel rechtsomkeert te maken. Beide zijn erg handig tijdens luchtgevechten. Het is de ideale manier om achtervolgers aan te pakken. Als er iemand vlak achter je zit, kun je de rollen middels een looping omdraaien. Star Fox Zero verschijnt eind dit jaar, uitsluitend voor de Wii U.

Xcom 2 - Meer keuze dan ooit Review van 10 december 2015
Guitar Hero Live Review van 29 oktober 2015
Sleutelen aan je auto in Need for Speed Video van 30 september 2015