Door Bram Kouwenberg

Nieuwsposter

Archos AV320 Video Recorder

Mp3's afspelen & opnemen

* Afspelen

MusicOndanks alle andere mogelijkheden zal de AV320 na aanschaf in de meeste gevallen toch vooral veel voor het afspelen van muziek gebruikt worden. Daarom mogen we wel verwachten dat dit functiegedeelte van het apparaat genoeg aandacht heeft gekregen. Mijn ervaringen met de AV320 zijn dat dit over de hele linie prima in orde is. De speler kan overweg met mp3'tjes in alle gangbare bitrates, van 32 tot 320kbps in zowel VBR als CBR. Het is nergens te vinden hoe groot de anti-shock buffer is die de speler bevat, maar tijdens de paar weken dat ik muziek ermee heb geluisterd heb ik geen overslaand mp3'tje opgemerkt. Het apparaat kan trouwens tegen een stootje, want in de afgelopen periode is de AV320 een keer niet al te zacht op de grond terechtgekomen, zonder dat dat de werking heeft beïnvloed. De harde schijf is verder erg stil, en het enige moment dat je merkt dat er één in zit, is als het apparaat even heel licht trilt als de schijf opspint.

Muziek afspelen kan op twee manieren: via playlists of gewoon via directe selectie in de browser-modus. Playlists zijn vooral handig als je de mp3's netjes in verschillende folders opslaat en bijvoorbeeld toch snel meerdere albums van hetzelfde genre wilt afspelen. Tijdens het afspelen wordt het kleurenscherm gebruikt om alle relevantie informatie betreffende het muziekstuk weer te geven. Bovenin het beeld zien we in welke van de vijf afspeelmodi we ons bevinden, alsmede het volumeniveau, de resterende inhoud van de batterij en de tijd. De kwaliteit van de uitgang waarop de koptelefoon of versterker kan worden aangesloten is prima. Helaas had ik geen versterker om deze te testen, maar in combinatie met een goede koptelefoon als de Philips SBC HP890 werden alle mp3'tjes van hoge kwaliteit (hoge bitrate) ook als zodanig weergegeven.

Kleine minpunten kunnen er worden uitgedeeld voor de equalizerfunctie, die met drie schuiven om het bass/treble/loudness-niveau aan te passen, in mijn ogen niet erg uitgebreid is. Ook liefhebbers van echte herriemuziek die graag een gehoorbeschadiging oplopen, zullen misschien met het maximaal mogelijke volumeniveau van 31 stapjes niet helemaal tevreden zijn, maar voor mensen die liever gezond willen blijven, is dit geen probleem . Ten slotte werd nog het stroomverbruik getest, maar de door Archos geadverteerde tien uur werd niet gehaald. De AV320 wist, zonder tussendoor al teveel gebruik te maken van het display, ongeveer acht uur achter elkaar muziek te spelen. Grappig en eventueel handig detail is de pitch control, waarmee bestanden langzamer of sneller kunnen worden afgespeeld.

* Opnemen

Audiocorder Audio opnemen naar mp3 kan met de AV320 in bitrates van 64 tot 160 kbps waarbij alleen van VBR gebruik kan worden gemaakt. Het opnamegedeelte is vrij eenvoudig. In de instellingen kan de bron van het geluid worden bepaald: de ingebouwde microfoon (voor voice-recordings), een externe mic, de analoge line-in of juist digitale input. Uiteraard kunnen we hier ook de gewenste kwaliteit en sampling rate aangeven, alsmede titel-, artiest- en albumnaam van het opgenomen bestand. Het opnemen geschiedt verder door simpelweg op het juiste moment op 'play' te drukken.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite