Horizon: Zero Dawn Preview

Guerrilla's nieuwe project onthuld

Vechten met mechanische dino's

Veel vragen dus, zowel over de spelwereld als over Aloy zelf. Als we de live-demonstratie starten, is Aloy aan het jagen. Ze heeft een kudde kleinere wezens gevonden die een groen goedje op hun rug dragen. Dat goedje is een waardevolle stof die Aloy moet verzamelen in opdracht van een van de stammen die spelers in Horizon vinden. Waarom de stam dat spul nodig heeft en waarom Aloy het nodig vindt om ze van dienst te zijn? Je raadt het al: dat werd niet verklapt. Wel gebruikte Guerrilla deze korte intro als haakje om aan te geven dat het verzamelen van bepaalde stoffen en het verkopen van deze stoffen een belangrijk onderdeel is van het economische systeem. Datzelfde geldt voor de 'oude' technologiën die Aloy kan vinden in de resten van de menselijke beschaving. Voorbeelden werden niet gegeven, maar zijn niet moeilijk te bedenken. Hoe zou een semi-primitief levend volk immers reageren op iets als een mobiele telefoon of een tosti-ijzer?

Open wereld

Los van het overkoepelende verhaal, dat er wel is maar waar we dus nog niets over weten, is het vinden van waardevolle objecten een goede reden voor Aloy om de spelwereld van Horizon te verkennen. Dat is nogal een opdracht, want die spelwereld is behoorlijk groot. Hoe groot de complete map is wilden de ontwikkelaars niet verklappen. Duidelijk is wel dat de speler alle locaties van de spelwereld kan bereiken; als je het kunt zien, kun je er ook naartoe. Uit de gameplaybeelden en wat artwork-voorbeelden blijkt dat de spelwereld in elk geval behoorlijk wat afwisseling zal kennen in de omgevingen. Die verschillende vormen van wildernis worden daarbij af en toe onderbroken door nederzettingen waar Aloy kan handelen en quests kan vinden.

Op avontuur gaan is natuurlijk leuk, maar de spelwereld in Horizon is niet een plaats waar je zomaar even doorheen wandelt. Dat heeft alles te maken met die mechanische beesten. Sommige van die beesten zijn schuw en niet agressief, en zullen Aloy dus niet meteen bedreigen. Andere zijn juist op zoek naar Aloy - en andere mensen - en slaan alarm zodra ze haar spotten. Op dat moment volgt er een aanval van een of meerdere van die wezens en kan Aloy, zeker als ze nog een laag level heeft, soms maar beter maken dat ze wegkomt. Deze 'Watchers' zouden trouwens best eens verband kunnen hebben met de reden waarom de oude menselijke beschaving het in Horizon niet gered heeft. Robot-dino's die doelbewust jacht maken op mensen, dat klinkt als foute boel.

Wegvluchten is vaak een optie, maar net zo vaak zal Aloy er niet aan ontkomen om de beesten te lijf te gaan, en daar kregen we tijdens de demonstratie twee voorbeelden van. Even terug naar waar we waren gebleven: Aloy zit verstopt in hoog gras, waar het Watcher-beest haar niet kan zien. Ze sluipt langzaam naar hem toe en schakelt hem vervolgens geruisloos uit, om de kudde die in de buurt is niet te alarmeren. Even aandacht voor de details: terwijl Aloy de Watcher uitschakelt zien we hitpoints in beeld verschijnen om aan te geven hoeveel schade Aloy aanbrengt, en de Watcher dropt loot waar Aloy later iets aan kan hebben door die loot te verkopen of te gebruiken bij het craften. Alstublieft: drie klassieke rpg-elementen voor de prijs van één, om maar even te onderstrepen dat het hier echt gaat om een role-playing game van de puurste soort.

Touwtjes spannen

Aloy sluipt vervolgens om de kudde heen en haalt haar Ropecaster tevoorschijn. Een handig secundair wapen, zo blijkt even later. Het valt namelijk te verwachten dat zodra Aloy een pijl afschiet op een van de beesten in de kudde, diezelfde kudde op de vlucht slaat. Ze spant daarom diverse touwen voorzien van explosieven om zo 'explosive tripwires' te maken. Ogenschijnlijk is de speler vrij om die lijntjes overal te bevestigen. Aloy doet dan ook flink haar best en even later hangt een flink aantal lijntjes klaar om de wegvluchtende kudde in de val te laten lopen. Aloy schiet vervolgens met haar boog een explosieve pijl richting de andere kant van de kudde, waarna het scherm even later gevuld is met explosies en door de lucht vliegende dino-robots: genoeg slachtoffers om de nodige stoffen te looten.

Zo ver is het echter nog niet: Aloy moet eerst nog afrekenen met de Alpha-Grazers. Typisch kuddegedrag: als er gevaar dreigt of als de kudde wordt aangevallen, gaan de mannetjes het gevecht aan om de rest van de kudde de kans te bieden weg te vluchten. Met haar boog vuurt Aloy een paar electrische pijlen af die deze Grazers tijdelijk verlamt. Met een paar welgemikte pijlen is het gevecht vervolgens snel afgelopen. Aloy verzamelt de loot die ze nodig heeft voor haar quest en maakt zich klaar om verder te gaan met haar leven, maar dan dreigt er ineens gevaar, en niet zo'n beetje ook. Enkele tellen later staat Aloy namelijk oog in oog met een gigantische dino-robot die luistert naar de naam Thunderjaw. En dus mag de boog weer tevoorschijn worden gehaald.

Gevecht met de Thunderjaw

Een Thunderjaw is, zo begrepen we, een van de serieuzere vijanden in het spel, en geen opponent die je moet proberen te verslaan als je nog een laag level hebt. In de demonstratie was de speler level 12, wat om en nabij de drempel is: ongeveer vanaf dit level loont het de moeite om een poging te wagen. Het gigantische gevaarte heeft 93 metalen platen die zijn kwetsbare onderdelen beschermen. Het detailniveau maakt hier dan ook indruk, temeer omdat elk van die platen individueel kapotgeschoten kan worden. Ook kunnen de onderdelen van de Thunderjaw individueel worden uitgeschakeld. Zo heeft het beest een disc launcher die explosieven afschiet. Die kun je dus ook uitschakelen. Het interessante daaraan is dat de Thunderjaw dan ook zijn tactiek aanpast. Als zijn afstandswapens zijn uitgeschakeld, zal hij sneller proberen om naar je toe te komen om te bijten of met zijn staart te slaan.

Het gevecht tussen Aloy en de Thunderjaw begint zo langzaam op een stierengevecht te lijken. Aloy is vooral bezig de aanvallen van het beest te ontwijken, terwijl ze zijn meest kwetsbare onderdelen, namelijk het hart en de hersens, probeert te raken met haar pijlen. Ondertussen geeft de Thunderjaw een mooie demonstratie van de vernietigbaarheid van de omgeving. De kolos beukt dwars door rotsen heen en breekt bomen af alsof het luciferhoutjes zijn. Naarmate het gevecht vordert neemt zijn mobiliteit echter langzaam af, en gaat Aloy voor de genadeklap. Ze schiet met haar Ropecaster touwen vast aan de poten van de Thunderjaw en pint hem zo langzaam vast. Een explosieve pijl recht in zijn hart maakt vervolgens een einde aan het leven van de Thunderjaw, en daarmee aan een plaag voor de stammen die in de buurt leven.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite