Door Joost Schellevis

Koekje erbij?

Opkomst en ondergang

Waren websites aanvankelijk nog laks met de implementatie van de cookiewet, later in 2012 en begin 2013 veranderde dat. Als eerste waren de websites van de publieke omroep aan de beurt; in oktober 2012 gingen die achter slot en grendel voor gebruikers die geen cookies wilden accepteren.

in strijd met de geest
De sites van mediaconcern De Persgroep, waaronder Tweakers, volgden in januari. Die sites hadden al langer een cookiemelding, maar dat was niet voldoende; de cookiewet verplicht websites niet alleen om gebruikers te informeren, maar ook om ze een keuze te bieden of ze wel of niet gevolgd willen worden. Fok.nl en De Telegraaf volgden later met een eigen cookiemuur.

De cookiemuur is regelrecht in strijd met de geest van de cookiewet, die gebruikers juist de mogelijkheid wil geven om websites wél te bezoeken, maar dan zonder dat ze worden gevolgd door drie dozijn advertentienetwerken. De marktwaakhond vindt de cookiemuur dan ook een ‘ongewenst’ fenomeen.

Legaal is hij wel. “Minister Kamp heeft zelf gezegd dat hij cookiemuren niet heel gebruiksvriendelijk vindt, maar als dat je verdienmodel is, dan moet je dat zelf weten”, zegt jurist Nicole Wolters Rucket van advocatenkantoor Kennedy van der Laan. Een uitzondering geldt voor websites die met publiek geld zijn gefinancierd; op die websites moeten gebruikers wel een keuze hebben om zonder tracking-cookies te surfen. Marktwaakhond ACM en privacywaakhond CBP dwongen de publieke omroep daarom om de cookiemuur neer te halen; de omroepsites moesten ook gebruikers accepteren die geen cookies wilden.

Daarna gebeurde er iets bijzonders. Minister Henk Kamp gaf aan dat implied consent wat hem betreft genoeg is, waarbij gebruikers geen expliciete toestemming hoeven te geven voordat 'toestemmingsplichtige cookies', zoals dat mooi heet, mogen worden geplaatst. Kamp beloofde daar onderzoek naar te doen en eventueel een zogenoemde algemene maatregel van bestuur uit te vaardigen om implied consent mogelijk te maken.

Het kon al

Het eigenaardige is dat impliciete toestemming al mogelijk was en is. Daarvoor hoeft minister Kamp geen algemene maatregel van bestuur uit te vaardigen, iets wat uiteindelijk dan ook nooit is gebeurd. Websites hoeven helemaal niet te wachten tot gebruikers akkoord gaan met een cookiewaarschuwing voordat ze tracking-cookies mogen plaatsen. Gebruikers moeten dan wel de kans hebben gekregen om de cookiemelding te lezen en eventueel te stoppen met het gebruik van de website.

“Als je een winkel met camerabewaking inloopt, volstaat bijvoorbeeld de melding bij de ingang dat er bewakingscamera’s actief zijn”, zegt ict-jurist Engelfriet. Door toch de winkel in te gaan, ga je ermee akkoord dat je wordt gefilmd. Die melding mag niet pas in de winkel zelf worden gedaan; op dat moment is het te laat, want er is al inbreuk gemaakt op je privacy zonder dat je daar zelf een weloverwogen besluit over hebt genomen.

Op het web is het niet anders: je mag ervan uitgaan dat mensen akkoord zijn met het plaatsen van tracking-cookies als ze doorgaan met het gebruik van de website. Daarbij is het net als in de winkel belangrijk dat je de gebruiker eerst de kans geeft om zich over de privacy-inbreuk te buigen. Daarbij moet in de cookiemelding duidelijk aangegeven zijn dat gebruikers tracking-cookies krijgen op het moment dat ze doorklikken in de website, laat woordvoerster Frederique Hermie van de ACM weten. “Het herladen van de website of het later terugkomen op dezelfde website is dan niet voldoende”, zegt Hermie. Gebruikers moeten dus echt actief doorklikken binnen een website.

Desondanks grepen veel websites de woorden van Kamp over implied consent aan om de cookiemuur neer te halen en te vervangen door een cookiemelding. Hoewel ze daarmee formeel niet aan de wet voldeden – ze plaatsten al tracking-cookies bij de eerste pageview, voordat een gebruiker de cookiemelding kon lezen – gingen ze ervan uit dat ze daarmee niet in de problemen zouden komen. Twee jaar lang was dat ook zo, maar een wijziging van de cookiewet maakte daar een einde aan. Die wijziging - waar ging die eigenlijk over?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite