Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Microsoft HoloLens Preview

Eerste blik door een sciencefiction-bril

Een frisse blik

Hoe ziet de toekomst van computergebruik eruit? Decennia geleden zaten we op onze slaapkamers met homecomputers en pc's. De laptop gaf ons de mogelijkheid onderweg een systeem te gebruiken en met smartphones, tablets en wearables werd mobiel computergebruik pas echt gemeengoed. Maar wat zien we als we die trend buiten beschouwing laten en met een frisse blik naar de toekomst kijken?

Dat is precies wat Microsoft heeft gedaan en het bedrijf kwam uit op de HoloLens: een bril die de werkelijkheid mengt met virtuele beelden. Nu hebben we de afgelopen jaren veel brillen gezien, zoals de Oculus Rift van Facebook en de Gear VR van Samsung. Met die brillen beland je in een compleet virtuele omgeving en het nadeel daarvan is, zo zegt Microsoft, dat je dan maar beter op een en dezelfde plek kunt blijven en niet mobiel bent.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Aan de andere kant zijn er de augmented reality-brillen, zoals de Google Glass en de SmartEyeglass van Sony. Het verschil met die wearables is volgens Microsoft dat ze slechts een platte laag toevoegen. De HoloLens zou verder gaan en virtuele objecten aan bepaalde plekken koppelen, waarna gebruikers die van alle kanten kunnen zien. Microsoft spreekt van 'hologrammen'.

Dat is een mooie marketingterm, die direct associaties met sciencefiction-films oproept, maar het geeft ook duidelijk weer wat je met de bril kunt zien. De HoloLens is hoe dan ook met afstand de meest geavanceerde ar-bril tot nu toe.

Microsoft heeft hoge verwachtingen van de HoloLens. Waar Google uiterst voorzichtig was met Glass en het project zelfs op een laag pitje gezet heeft, gaat Microsoft er vol voor. De HoloLens is het platform voor de toekomst en Microsoft spoort ontwikkelaars aan er Universal Windows Apps voor te ontwikkelen, die dus ook op Windows en de Xbox draaien.

Dat klinkt allemaal veelbelovend, maar is de HoloLens echt zo revolutionair? Tijdens Microsofts Build-conferentie kregen we de kans de hologrammenbril uit te proberen om te kijken of het vertrouwen van Microsoft gerechtvaardigd is, of dat het concern de toekomst van smart eyewear teveel door een roze bril ziet.

Futuristische skibril

Microsoft begon vijf jaar geleden onder de naam Project Baraboo aan de ontwikkeling van de HoloLens en het heeft in het diepste geheim aan de bril gewerkt. Het is een wonder dat het gelukt is het project al die tijd geheim te houden, vooral gezien de status van HoloLens op dit moment: de aankondiging was in januari en op Build waren al honderden brillen gereed om uit te proberen. De grondlegger van HoloLens is overigens Alex Kipman, die al aan de basis van de Kinect-sensor stond.

Tijdens de sessie die Microsoft aan de pers gaf mochten helaas geen foto's genomen worden. We kregen bij de sessie de mogelijkheid zelf een hologram te maken en deze te aanschouwen met de HoloLens. Voor we de bril konden gebruiken werd de afstand tussen onze pupillen gemeten met een extern instrument: voor een goede weergave moeten de lenzen aangepast worden aan de ogen. Uiteindelijk zou die meting geïntegreerd kunnen worden, maar voorlopig moet de waarde via een web-interface ingevoerd worden bij de holobril.

De HoloLens doet wat denken aan een futuristische skibril. Hij ziet er groot en wat lomp uit, maar is opvallend licht en nog altijd een stuk kleiner dan de meeste vr-brillen. In feite draag je een band op je hoofd en daaromheen zit de bril met de lenzen en de hardware. De band is verstelbaar door aan de achterkant aan een wieltje te draaien voor de juiste maat. De band zorgt voor een gelijke verdeling van het gewicht en is gevoerd met zachte stof, waardoor deze comfortabel zit.

De band zit strak om je hoofd maar de bril eromheen is in hoogte kantelbaar zodat iedereen de positie kan kiezen die hij of zij het fijnst vindt. De pootjes van de bril wiebelen wel een beetje en voelen niet zo robuust aan als ze eruit zien. In het midden bij de glazen zit een steuntje voor de neus, dat eveneens verstelbaar is. De bril rust echter niet op de neus of de oren. Brildragers kunnen gerust zijn: er is genoeg ruimte tussen de ogen en de HoloLens voor de meeste brillen en die kun je dan ook ophouden. Omdat de HoloLens comfortabel zit en weinig weegt, kan deze waarschijnlijk zonder problemen een tijd gebruikt worden zonder dat hij gaat irriteren. De sessie duurde 90 minuten, waarbij de bril regelmatig op en af gezet werd en niet langer dan vijf minuten gedragen werd, dus of er werkelijk geen irritatie gaat optreden moet nog worden bezien.

De hardware zit aan de voorkant bovenin. Daar zou eventuele hitte goed voelbaar bij je voorhoofd moeten zijn. Volgens de begeleider van de 'Holographic Academy' - Microsoft neemt de HoloLens zeer serieus - waren de brillen al de hele dag in gebruik. De wearable wordt bovendien passief gekoeld. De warmteontwikkeling bleek in de praktijk echter gering. De warmte wordt via inkepingen aan de zijkant afgevoerd en dit lijkt dus afdoende te zijn. Nu moet gezegd worden dat de gebruikte demo niet veel van de hardware vergde, bij zwaardere grafische weergave kan het een ander verhaal worden.

De eerste ervaringen

Ons eerste echte hologram, gemaakt met Unity en Visual Studio, betrof een scene met een notitieboek met daarop stapels blokken en papieren vliegtuigjes en daar weer boven zweefden twee spheres. Dat hadden we natuurlijk niet zelf uitgekozen, maar was alvast voor ons ontworpen.

Eerst moesten we de coördinaten invoeren waar de scene neergezet moet worden. De sensoren van de bril brengen namelijk het blikveld van de kijker in kaart en hologrammen moeten op basis van xyz-coördinaten op een plek in die ruimte gezet worden. Vervolgens konden we de content via een usb-kabel naar de bril sturen en voor het eerst onze hologram via de bril bekijken.

En die eerste blik via HoloLens viel eigenlijk een beetje tegen. De verwachtingen waren wel heel hoog opgelopen na het zien van de video's en de verbluffende demonstratie van Microsoft tijdens de keynote, maar zo overdonderend was de eerste indruk niet. De bril werkt als een soort zonnebril en de werkelijkheid wordt wat verduisterd. Wat tegenviel is dat het blikveld waarop de beelden geprojecteerd worden, vrij beperkt is. Je kunt het je voorstellen als een vierkant transparant scherm, dat je op enkele tientallen centimeters van je ogen houdt. Binnen dat vlak zie je beelden, daarbuiten niet. Het gevolg is dat je de scène regelmatig maar half ziet. Dit is op te lossen door afstand te nemen, maar het doet wel afbreuk aan de immersieve ervaring.

Wat wel direct indruk maakt is de helderheid en detail van het beeld. Naarmate we dichterbij lopen naar het hologram zien we meer details. We kunnen helemaal rond onze scene lopen, deze van boven bekijken, van de zijkanten en van een grote afstand. De beelden blijven bij al onze bewegingen vloeiend en naarmate we langere tijd onze virtuele objecten aan een grondig onderzoek onderworpen hebben, groeit de verwondering.

Dat gebeurt helemaal naarmate Microsoft ons op eenvoudige wijze een cursor en stembediening laat toevoegen. We veranderen het commando 'drop spheres' in het Nederlandse 'laat maar vallen' en kijken hoe de bril daarmee overweg kan. Zodra we met onze blik de cursor op een van de twee zwevende bollen zetten en ons commando uitspreken, valt de bol via het vliegtuigje en het kladblok inderdaad naar beneden. Dat gebeurt realistisch dankzij het gebruik van physics-simulatie. Omdat de bril objecten en de vloer kan registreren, spatial mapping, kan de bol over de grond rollen en tegen tafelpoten botsen. Toevoegen van spraakherkenning in veel talen is eenvoudig omdat ontwikkelaars toegang hebben tot dezelfde api's die ook voor Windows gebruikt worden.

De HoloLens kan ook overweg met gebarenbediening en door onze wijsvinger op en neer te wijzen, kunnen we de hele scene van zijn vaste positie loskoppelen en deze verslepen met onze cursor. Met opnieuw de vingerbeweging zetten we ons hologram op de gewenste plek. Het is opvallend hoe gemakkelijk dit gaat. Ongeveer 95 procent van onze spraak- en gebarencommando's werden goed geïnterpreteerd. Dat is nog niet de 100 procent die je eigenlijk wilt, maar het is voldoende om onder de irritatiegrens te blijven en er staat een hoop tegenover: natuurlijke interactie met virtuele objecten.

Wat bijzonder veel aan de illusie van de hologrammen toevoegt is het gebruik van ruimtelijk geluid. Microsoft gebruikt de sensorinformatie over de fysieke omgeving om het volume en het stereobeeld van de audio aan te passen. Het geluid komt uit twee rode speakertjes aan weerszijden, die volgens Microsoft de weergave kunnen emuleren dat geluid van een specifieke locatie komt. Loop je dichter naar je hologram, dan neemt het geluid toe; loop je er langs, dan neemt je ene oor de audio duidelijker waar dan het andere. Dit versterkt het effect dat je te maken denkt te hebben met echte objecten enorm.

De uitsmijter van de Holographic Academy was de 'Underworld': zodra we een van de bollen lieten vallen, volgde er een ontploffing en zagen we op de plek van onze hologram een gat. Daaronder was een enorme wereld met bergen en rondvliegende pterosauriërs te zien.

Aan het einde van de demo waren alle bezwaren van de eerste indruk vrijwel weg. Het is onwaarschijnlijk hoe snel een gebruiker van de HoloLens gewend raakt aan het werken met hologrammen en hoe vertrouwd het al voelde, zelfs na kort gebruik. Het is het gemak van de interactie met de hologrammen waar de werkelijke kracht van de wearable zit. Zelfs de simpele scene van de demo vormde al meer dan een uur plezier, laat staan hoe dat met professionele games zal worden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De hardware: hmu en imu

Veel precieze details over de componenten gaf Microsoft niet. Er zitten in ieder geval genoeg onderdelen in om het apparaat als een zelfstandige computer te laten werken, zonder dat verbinding met smartphone of pc noodzakelijk is. In de bril zitten in ieder geval een cpu en gpu; volgens geruchten zou het om een Intel Cherry Trail-Atom gaan. Het afhandelen van alle sensordata doet een hpu: een holographic processing unit. Microsoft claimt deze zelf ontworpen te hebben. De werking lijkt overeen te komen met bijvoorbeeld de M7 en M8 die NXP voor Apple produceert.

Volgens bedenker Alex Kipman zijn de sensoren van de HoloLens vergelijkbaar met die van Kinect, maar werkt het systeem aanzienlijk efficiënter. Onder andere registreren de dieptesensoren een gezichtsveld van 120 bij 120 graden, meer dan de Kinect van de Xbox One. De bril beschikt dus over dieptesensoren, een rgb-camera en infrarood-projectoren om het blikveld in kaart te brengen. Het effect daarvan werd tijdens de demo zichtbaar gemaakt door wireframing in te schakelen: als een soort Matrix-effect kun je dan visueel zien hoe de sensoren de ruimte, mensen en objecten herkennen en in wireframe-patronen omzet. De detectie van geluid gebeurt met microfoon-arrays, en informatie over de positie van het hoofd van de gebruiker komt van de inertial measurement unit, die uit een accelerometer, gyroscoop en magnetometer bestaat.

Fysieke knoppen heeft de HoloLens nauwelijks. Aan de zijkant zitten knoppen voor de volumeregeling en aan de achterkant is het contrast in te stellen. Over de belangrijkste onderdelen, de lenzen, laat Microsoft niet veel los. De beelden worden van boven door een klein optisch systeem op de lenzen geprojecteerd. Die lenzen bestaan uit twee lagen. Wired omschreef de werking begin dit jaar als volgt: lichtdeeltjes komen binnen bij de twee lenzen, waar ze tussen lagen van blauw, rood en groen glas heen en weer kaatsen voor ze het oog bereiken. Kipman: "Als je het licht vanuit precies de goede hoek ontvangt, vindt de magie plaats."

Nieuw computingplatform?

Het is niet moeilijk een groot aantal toepassingen voor de HoloLens te verzinnen. Microsoft werkt zelf al aan medische en educatieve toepassingen. Ook voor Skype is de bril in te zetten, al ziet de gesprekspartner de drager dan niet natuurlijk. Wel ziet deze het beeld dat de drager ziet en kan deze notities versturen voor communicatie. De holobrildrager kan beelden zoals hij ze ziet wel opnemen en deze delen.

Daarnaast zijn de mogelijkheden met gamen legio. Microsoft zegt Minecraft speciaal voor de HoloLens overgenomen te hebben en de game lijkt ook ideaal voor de wearable. De populaire game-engine Unity biedt al volledige ondersteuning voor HoloLens.

Het is een slimme zet van Microsoft om de wearable een versie van Windows 10 te laten draaien: Windows Holographic. Hierdoor kunnen ontwikkelaars apps maken met de tools die ze toch al voor het Windows-platform gebruiken, krijgen ze toegang tot bekende api-sets en kunnen ze hun content via de Windows Store distribueren.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wanneer de HoloLens precies beschikbaar komt is nog niet bekend. Dat zal na de release van Windows 10 voor pc's deze zomer zijn en mogelijk nog dit jaar, al is de eerste lichting misschien alleen voor ontwikkelaars. Ook naar de prijs is het nog gissen. Het lijkt er in iedere geval op dat niet alleen Microsoft met holobrillen komt. Alex Kipman hoopt dat op korte termijn meer 'holografische' computers volgen, die dan allemaal Windows Holographic draaien. Waarschijnlijk vormt de HoloLens dan een referentiemodel waar andere fabrikanten hun versies op kunnen baseren.

De eerste ervaring met de HoloLens leidt tot de voorzichtige conclusie dat we hier met een nieuw computingplatform te maken hebben dat wel eens heel groot kan worden. Dat zal dan vooral voor binnenshuis zijn omdat buiten rondlopen met de headset sociaal gezien niet gauw geaccepteerd zal worden. Het is Microsoft gelukt een immersieve ervaring te bieden die al snel vertrouwd aanvoelt. Dat het concern de HoloLens direct heeft opgenomen in het Windows-platform zou de adoptie flink kunnen bespoedigen. Toch houden we nog een slag om de arm, want dat initiële enthousiaste reacties en innovatie niet automatisch tot een succesvol product leiden, heeft Google Glass al laten zien.

Update: Bij een tweede korte, maar gelikte demonstratie toonde Microsoft praktische mogelijkheden van zijn nieuwe product. Hierbij werd een met SketchUp gemaakt 3d-ontwerp van een gebouw weergegeven op een lege plek van een fysieke maquette. Veranderingen die met de muis op het computerscherm werden gedaan, zoals het verhogen van het gebouw door te slepen, werden realtime door de HoloLens op de maquette getoond. Bovendien kon de muiswijzer zelf op de HoloLens getoond worden, zodat je met de fysieke muis het hologram kon aanpassen. Daarnaast kon de bril een soort Street View van het straatbeeld rond het te bouwen ontwerp tonen. Die weergave op basis van echte foto's hadden we nog niet gezien: het resultaat was een vervreemdende mengeling van virtualreality-beelden en de kijk op de hotelkamer van de werkelijkheid.

Het tweede deel van de sessie betrof een weergave op een kale muur: de HoloLens toonde hoe op die plek ramen en deuren eruit zouden zien na een verbouwing. De bril kon zelfs door de muur heen kijken en tonen waar leidingen en balken lagen die voor problemen bij de verbouwing konden zorgen. Tenslotte kon je als gebruiker een geluidsbericht vastpinnen bij de leidingen, die een aannemer bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken bij zijn werk. Hierbij zagen we ook voor het eerst hoe de platte Windows-schermen weergegeven werden.

Doel van Microsoft was om te laten zien hoe architecten, ontwerpbureau's en aannemers van de HoloLens gebruik kunnen maken en inderdaad lijken de mogelijkheden bijzonder bruikbaar voor deze sectoren.

Grafisch zagen de beelden er veel professioneler uit dan de hologrammen die we bij de eerdere demo zelf maakten. Vooral het 'door de muur kijken' was indrukwekkend. Opvallend was ook hoe natuurlijk de weergave van platte menu's was en hoe natuurlijk het voelde hier met gebarenbediening mee te werken. De kleurweergave en het contrast is erg goed en je kon niet door hologrammen heen kijken.

De demo was echter wel geregisseerd voor een optimale ervaring. Zo moesten we op afstand van de hologrammen blijven. Opnieuw vonden we het aanvankelijk jammer dat het gezichtsveld, het 'virtuele scherm', beperkt is, maar naarmate de demo vorderde wende dit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (195)

Wijzig sortering
Deze developer zat ook in de eerste groep en heeft het hier uitgebreid beschreven.
thx! leuk om naast een journalistenblik van diverse websites een realworld developer ervaring / mening te lezen 8)

En nou maar hopen dat andere developers er net zo enthousiast over zijn geweest en ook niet kunnen wachten om er mee aan de slag te gaan 8)
Aan de andere kant kun je een PHP guru achter visual studio zetten om in 3 uur wegwijs te worden en daarna ook nog een nuttige mening te vormen niet over Microsoft ontwikkel omgevingen maar over ontwikkelen voor hololens.
Als ik dit lees:
Dat gebeurt helemaal naarmate Microsoft ons op eenvoudige wijze een cursor en stembediening laat toevoegen. We veranderen het commando 'drop spheres' in het Nederlandse 'laat maar vallen' en kijken hoe de bril daarmee overweg kan. Zodra we met onze blik de cursor op een van de twee zwevende bollen zetten en ons commando uitspreken, valt de bol via het vliegtuigje en het kladblok inderdaad op de grond. Dat gebeurt realistisch dankzij het gebruik van physics-simulatie. Toevoegen van spraakherkenning in veel talen is eenvoudig omdat ontwikkelaars toegang hebben tot dezelfde api's die ook voor Windows gebruikt worden.
Betekend dat dan dat je met Nederlandse spraakherkenning hebt gewerkt? Lijkt me namelijk ook wel gaaf als ze dat er eindelijk in hebben zitten. Of wordt er iets anders mee bedoelt?
De systemen draaiden build 10061 en daarin werkt Nederlands bij Cortana nog niet, niet direct in ieder geval. Ik heb bij Visual Studio via het Voice Commands-scripts bij KeywordRecognize.instance.addkeyword ("laat maar vallen") ingevoerd en god mag weten waarom, maar het werkte. Bij een sessie voor me zat een Nederlandse devver bij wie het ook in Nederlands werkte.
Nice, zou wel fijn zijn als het bij release beschikbaar is. We hebben tenslotte lang genoeg gewacht.
Is er nog een mogelijkheid om dat nog bij een MS-persoon los te peuteren? Gezien je toch op BUILD aanwezig bent/was?
Het grappige is dat het Nederlands/Vlaams waarschijnlijk een van de best ondersteunde talen is - of toch veel onderzoek bestaat - inzake TTS en ASR.

Microsoft was vroeger een goeie klant bij L&H een Vlaams bedrijf gespecialiseerd inzake tekst naar spraak en spraakherkenning, op een bepaald moment waren ze zelf marktleider inzake taaloplossingen. Tot een paar jaar terug als je op de About klikte in pakweg Office zag je nog veel verwijzingen naar Lernout en Hauspie.

De boel is dan na een hele historie verkocht aan scansoft wat dan een merger is ondergaan met nuance. Microsoft is zelfstandig aan dergelijke technologie gaan werken en Nuance heeft (L&H) tech aan Apple gelicenseerd voor Siri.

Ik ben er 100% zeker van dat Siri de Realspeak SDK gebruikt als TTS engine. Ik hoor dat aan bepaalde zaken.

Bron: mijzelf heb namelijk als developer voor L&H gewerkt
Ik kan ook bevestigen dat het in het nederlands erg goed werkte. Ik heb vandaag de HoloLens Academy mogen volgen en heb tijdens de sessie het al een stuk uitgebreidt met o.a. Nederlandse commando's en deze werken. Naderhand heb ik een van de "coaches" gevraagd en hij dacht (hij wist het niet zeker) dat Nederlands al bij het talenpakket zat.
Ik vermoed dat de spraakherkenning op basis van Cortana is en zo ja; Cortana ondersteund vanaf Windows 10 ook NL.
Maar dat laatste is voor zover ik weet niet duidelijk en ik heb er op BUILD ook helemaal niets over gehoord.
Je hebt gelijk... ik zou zweren dat ik nieuwsartikelen voorbij heb zien komen die dit zouden bevestigen; echter wanneer ik er naar zoek kan ik ze niet vinden :(
Cortana voor Windows 10 is nog steeds in ontwikkeling en er zwerven nu ook al verschillende screenshots rond op het internet die een aangepast ontwerp van Cortana tonen, en naar alle waarschijnlijkheid zal Microsoft de ondersteuning voor talen ook wel verder uitbreiden, of ondersteuning van talen overzetten van alpha naar beta en beta naar final. Ik denk dat we later wel een aankondiging van uitgebreidere ondersteuning kunnen verwachten.
Dit ziet er echt geweldig uit. Heb je geen schermen meer nodig.
Dat zie ik nog zomaar niet gebeuren. Hoewel het erg interessant lijkt te gaan worden voor bepaalde taken en sommige specifieke games, heb ik mijn twijfels of het nou het tikken van een brief lekkerder maakt als het voor je hoofd zweeft.
Dan zet je toch de brief vast op de tafel in perspectief? Als dat goed werkt dan kan dat wel ideaal zijn al zou ik er graag een toetsenbord bij willen voor de feedback van echte toetsen
Maar zelfs als je dat doet, dan wordt de vraag: Wat schiet je ermee op? Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat dit heel interessant kan zijn voor sommige gebieden. En misschien kan soortgelijke user interfaces op termijn wel beeldschermen vervangen. Maar als je naast je vriendin op de bank zit, die zit boer zoekt vrouw te kijken, en jij wil wat reageren op Tweakers. Zie je het al voor je dat je ipv je laptop erbij te pakken je zo'n geval opzet?
Wat je ermee op schiet is dat je een veel groter toetsenbord kan hebben dan de telefoon/tablettoetsenborden. Als zo'n ding verder niet al te storend is vind ik hem fijner dan een laptop, geen geluid van toetsen, geen fans want passief gekoeld en dan krijgt mijn vriendin geen last van het afleidende oplichtende laptopje naast haar.
Ik zit regelmatig op mijn werk tijdens het programmeren dat ik graag even een logje zou willen volgen op een apart scherm. Of een database view, of een extra stuk code in beeld wil houden, een excel sheet, powerpoint presentatie, wat dan ook. Ik heb nu twee schermen staan maar denk regelmatig dat een derde handig zou zijn. In plaats daarvan zou ik ook best uit de voeten kunnen met een hologram die naast mijn computers een extra scherm neerzet, mits de content on screen te lezen is. Ik zou nog in een occulus rift gaan developen als de resolutie hoog genoeg was, doe maar een virtueel bureau, met 6 virtuele monitoren. Als ik nog een extra scherm met stats nodig heb virtualiseer ik die er nog wel bij...

Nog een voordeel is dat je werkgever niet kan zien dat je virtueel ondertussen ook nog een schermpje tweakers.net open hebt staan :+
Vooral het zweven is een kritiek punt. De virtuele beelden bewegen te veel mee met de omgeving. Ze zweven er te veel los in. Het vormt nog geen echt samengesmolten geheel van echt en virtueel.
Ook een brief die je typt moet een vaste plek krijgen.Het zou erg irritant zijn als de brief continu in je gezichtsveld blijft als je zelf een andere richting op kijkt.
"Geen schermen meer nodig" is een understatement voor dit ding. "Geen computer en alle daarbij horende apperatuur" zou een betere beschrijving zijn, alleen nog 3D printers.

Edit: 3D printers, wel te verstaan.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 mei 2015 11:07]

Nou ja, ze zeggen wel dat dit ding een pc op zich is, maar iets wat op je hoofd past is natuurlijk niet te vergelijken met echt zware grafische of simulatie toepassingen.

Voor het serieuzere werk verwacht ik toch dat het zware rekenwerk door een server of zoiets gedaan wordt, waarbij de bril als sensor en renderer fungeert.
Servers zijn nogal onhanding wanneer ze onbereikbaar zijn. Bv. in een betonnen gebouw dat ze nog aan het bouwen zijn en waar ze nog niet snel even speciaal voor U een Internet verbinden hebben gemaakt met Wifi (dus zoals in de video-demo getoond). Of in je auto wanneer je door een Zwitserse tunnel aan het rijden bent. Misschien kan een apparaat in de buurt gezet worden met krachtigere rekenkracht om één en ander te berekenen? Zoals bv. in de koffer van je wagen en/of in je tas wanneer je naar dat nog onafgewerkt betonnen gebouw gaat. Maar per se "de Cloud" hype hiervoor gaan gebruiken zie ik het nut niet echt van in en al zeker niet wanneer je 90% van de applicaties die hiervoor gemaakt gaan worden er afhankelijk van maakt. Laten we dat precies omgekeerd doen: 10% Internet-connected applicaties, en 90% applicaties die volledig zelfstandig aan de slag kunnen.

Er zijn immers te veel toepassingen denkbaar waar je niet altijd een Internetverbinding hebt.

Bv. sync de te mappen data maar wanneer het ding wel online kan op locale storage.

[Reactie gewijzigd door freaxje op 2 mei 2015 00:26]

Dat is wat bedoel... een lokale server. Ik heb niks gezegd over de cloud of internet.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 2 mei 2015 22:22]

Printers? Wat moet je daarmee?
Ja, die kun je toch gewoon door je Hololens laten weergeven?
3D objecten die je maakt met de HoloLens afdrukken. ;)
aha, een 3D printer! ;)
edit: maar die heb je vaak ook niet meer nodig dankzij hologlasses

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 mei 2015 12:49]

Klopt, geen schermen meer en nog nog veel meer niet(minisetjes en andere apparatuur). Het is bijna 'to good to be true' en ik denk dat dit, als het goed werkt, echt voor zo gigantisch veel toepassingen kan worden gebruikt! Heel spannend dit!
Inderdaad, werkt het zo goed als ze zeggen... betwijfel het... er is altijd LAG. Of ze hebben een oplossing bedacht. want een klein verschil maakt je volgens mij je helemaal ziek als je dat te lang draagt.
Het verschil tussen een VR en deze AR helm is dat de 'echte wereld' nooit lag heeft. Waar jij bij VR dus helemaal afhankelijk bent van de wereld die je zet (en dus bij lag alles 'vertraagt' ziet), zie je bij AR gewoon de wereld als normaal (met zonnebril). Enige wat dan zou gebeuren is dat objecten of projecties wat verspringen bij snelle bewegingen, de rest van de wereld gaat gewoon netjes in sync.
Dat verspringen schijnt dus niet te gebeuren binnen het waarneming vermogen van mensen. De Holo lens schijnt geen lag te hebben.
De Hololens heeft sowieso lag. Of dat waargenomen kan worden door mensen, dat is een ander verhaal. ;)
De echte wereld lagt dan ook.
Maar wanneer is iets een lag? Is dat wanneer wij het niet meer kunnen waarnemen of de computer zelf?

@biglia: Aparte uitspraak en volgens mij is het dan eerder zo dat wij "de mens" laggen en niet de wereld.
Lijkt mij om dat het hier om de mens gaat. Daar is de bril voor bedoeld. Ik wil geen lag ervaren als ik dat apparaat op mijn hoofd heb. Er zal lag zijn maar als ik het niet merk omdat mijn systeem te traag werkt is dat helemaal ok.
Net als bij de film, daar kun je ook niet zien dat het dat het om losse beelden gaat. Ook daar is het menselijk systeem te traag voor.
Helemaal juist _/-\o_
Volgens het artikel werkt het wel zoals ze zeggen en loopt alles vloeiend.
Het is natuurlijk nog de vraag of dat zo blijft bij hele ingewikkelde toepassingen, maar soms maakt dat natuurlijk niet uit, bijvoorbeeld bij stilstaande objecten.
Het begrip Personal Computer krijgt zo een hele nieuwe betekenis :D
Geen verplichte koppeling met een mobieltje is goed.
Maar het is wel een potentieel duur ding. Geen gadget die je zo maar even koopt.
Het is ook geen apparaat waar je schaamteloos mee over straat kunt zeulen. Eigenaars van de discrete Google Glass worden al gekscherend "glassholes" genoemd, dus moet je er rekening mee houden dat je niet voor vol wordt aangezien zodra je met zo'n skibril door de stad gaat lopen.
Dit ding is ook niet bedoelt om op straat mee rond te lopen. Zoals je in de demovideos ziet is het oa voor gaming en professionele toepassingen, dingen die je niet op straat zal doen.
Dat klopt, maar ik zie ook zeker toepassingen buitenshuis. Alleen jammer dat het design daar niet geschikt voor is.
Geïntegreerd in een bouwvakkers helm voor het bezoeken van bouwplaten.

Of in een legerhelm voor het ultieme lasergame met tanks en dergelijke waarin teams tegen elkaar strijden. (ik laat mijn fantasie even gaan)

Uiteindelijk komen er veel handbare modellen die in de buurt komen van een normale bril.
Het microsoft design niet maar dat van een 3rd party speciaal voor het leger of de politie of outdoor zou wel een uitkomst zijn.
En volgens het artikel willen ze net als met pc's vertrouwen op 3rd partys om andere niches te vullen.
borden langs de weg die gebaseerd zijn op jouw zoekgeschiedenis? dat moeten we nou net niet hebben!
Nou, ingress kan hun promo video's waarheid maken met dit ding. Al moet het wel ergens gps coordinaten vandaan halen
Goed punt want je gaat ook niet (hoe handig het ook zou kunnen zijn ) in het openpaar tegen Siri, cortana, ofzo praten dat voelt toch ook altijd raar.
Aan de andere kant loop ik toch liever met de Hololens dan met de Google Glass, qua design. Hololens heeft een futuristisch uiterlijk, waar de Glass imho een uiterlijk heeft van een misvormde bril. :)
Ik vind het al raar als mensen in het openbaar bellen d.m.v. een (al dan niet bekabelde-) headset. Die bluetooth oortjes zijn nog het ergst. Je ziet mensen praten maar hebt geen idee tegen wie ze het hebben. Dat je zo'n ding in de auto in hebt is prima, maar daarbuiten zie je uit als een ongelooflijke proleet. Zo van "kijk mij eens belangrijk zijn terwijl ik met mijn klanten praat".

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 mei 2015 10:24]

Haha, jezus waar maak je je druk om. Ik bel altijd met oortjes in. En ik heb niet eens klanten!

Gelukkig geef ik er niet zo veel om wat anderen denken. Als jij liever je mobieltje in je hand bij je hoofd houd omdat je bang bent voor wat andere over je denken moet je dat vooral doen...

Kwestie van wennen denk ik ook. In 1990 zag het er gek uit om met een mobiel te bellen. "Kijk mij eens ik ben zo belangrijk dat ik mobiel moet bellen".
Ik blijf het wel raar vinden, als iemand naar je toe loopt (station oid) en vlak voor je neus ineens zegt: 'hey hoe gaat het?'. Dan denk ik dus, 'huh ken ik jou?'. Waarna dus blijkt dat ze aan het bellen zijn :P
Dat probeer ik meestal te voorkomen door ergens apart te gaan staan oid. Het is gewoon handig om te bellen via de headset, omdat je ondertussen gewoon verder kunt gaan waar je mee bezig was.
Het is helemaal leuk met een bluetooth koptelefoon (dus geen in ear maar on-ear met een hoofdband bedoel ik), dan denken mensen gewoon dat je muziek luistert en staan er niet bij stil dat zo'n ding ook een microfoon heeft en dat je daar dus ook mee kan bellen ;-)
Dan ben jij vast wat ouder. Ik ben dat ook, maar inmiddels denk ik in zo'n geval nog maar zelden dat iemand in zichzelf loopt te praten. Waar zijn die mensen eigenlijk gebleven, de in-zichzelf-praters? Of doen die oortjes in om niet op te vallen? :*)

Heb er wel moeite mee dat mensen dan zo hard praten.
Heb er wel moeite mee dat mensen dan zo hard praten.
Ja, dat is een nare bijkomstigheid van (mobiel) bellen.
vooral van het met oortjes bellen, omdat je dan harder moet praten om je eigen stemgeluid te horen, aangezien je oren verstopt zitten.
Tja, dat jij het invult als mensen die praten met hun klanten zegt meer over jezelf dan over die mensen. Het is simpelweg praktisch. Waarom continu je telefoon vasthouden als het ook op deze manier kan? Gemak dient de mens. Het zou van den zotte zijn dat iedereen een telefoon in zijn hand moet hebben omdat mensen anders niet snappen dat ze aan het bellen zijn.
een rood lichtje op je voorhoofd lijkt me leuker. :+
lekker duidelijk dat je aan het bellen bent!
Misschien geen goede vergelijking....maar dat was ook het geval bij de eerste mobieltjes.

Niet dat dit er misschien wat vreemder is...maar wie weet over een paar jaar. Als je het niet probeert weet je het ook niet.
Maar je kan wel het hoofd van al die mensen in een varkenshoofd veranderen ;) -de overlay volgt de plaats van het hoofd, bij sommige Kinect games kan je al zien accuraat dat werkt en zelf bij heen en weer springende kinderen op zijn plaats blijft zitten.- dus wie het laatst lacht, lacht het best.
Het is misschien geen gadget die je even koopt. Maar duur zal het ook niet zijn.
Zou veel duurder zijn om een 85 inch tv te kopen. En zo'n device zou voor het individu misschien wel leuker zijn dan zo'n tv. Ik gok zelfs dat je je heel famillie van Hololens's zou kunnen voorzien van de prijs van een top of the line TV, die al gauw richting de 10.000+ euro kost. Want die hololens's gaan echt geen 2000 of meer kosten, eerder daaronder.
Ik las ergens dat het beduidend meer als een gameconsole gaat kosten. Dus het zou minder als het dubbele van een gameconsole zijn.

Prijs zou tussen 400 en 800 euro kunnen liggen. De rift gaat rond de 350 kosten. Aardig prijskaartje dus.

Edit typo

[Reactie gewijzigd door Six9 op 1 mei 2015 10:30]

voor de rift heb je nog een flinke pc nodig
Bij de rift heb je ook nog eens stevige hardware nodig, iets wat niet iedereen in huis heeft. Ik denk dat veel mensen voor de rift de pc moeten upgraden om het volle potentieël eruit te halen. Dat is bij de Hololens niet nodig, is een pc op zich. Het verschil in prijs zal dus al met al wel meevallen denk ik.
De enige overeenkomst tussen de HoloLens en de Rift is dat je ze beide op je neus kunt zetten. Je vergelijkt hier AR met VR. Totaal verschillende hardware ook. Deze HoloLens bevat veel meer hardware dan de Rift.

Al zie ik hier juist voorlopig de beperking in HoloLens. De geïntegreerde hardware. Je kunt hem niet al te krachtig maken zonder flinke concessies te doen op de batterijduur.

Hoe dan ook, ik ga hem naast de Rift (voor gaming) zeker aanschaffen!
De eerste toepassingen zullen denk ik vooral industrieel zijn. Voor die doelgroep is een prijs van 2000 (of zelfs meer) euro echt totaal geen probleem als je ziet wat de mogelijkheden zijn. De bril is natuurlijk één ding, maar de applicaties die ervoor ontwikkeld zullen worden zijn waarschijnlijk veel duurder dan de bril zelf.
Dit soort reacties weet ik mij nog te herinneren van smartphones. Internet op je telefoon? Wat moet je mee. En het is super duur! En nu kijkt niemand meer raar als je met een smartphone van 700 euro rondloopt, iets dat voor mij toch als een behoorlijk bedrag geld.

Daarnaast, begrijp ik uit het artikel dat Microsoft het slim aanpakt: meerdere fabrikanten kunnen straks hun eigen versie van de HoloLens ontwikkelen. Dat betekend concurrentie, en dus een vermindering van de prijs.

Ik zie deze vernieuwing dan ook met veel plezier tegemoet! Geweldig lijkt mij dit, echt de toepassingen zijn eindeloos. :9~
Ik kijk daar wel van op. Maar ik ben er al lang achter dat de meeste mensen vrij gestoord zijn en erg gevoelig voor marketing en statussymbolen. Niemand heeft een telefoon van 700 euro nodig.
ik pak gewoon een plankje en projecteer daar mijn scherm op. :+
Als dit allemaal echt zo mooi werkt, hebben we dan straks nog wel een smartphone nodig? Ik bedoel, alle apps die je normaal op je smartphone gebruikt kunnen in principe ook op de hololens gebruikt worden (met misschien hier en daar wat uitzonderingen ivm de besturing / input oid) en je hebt dan maar één apparaat nodig. Ook een tablet lijkt mij enigzins overbodig worden en een tv al helemaal aangezien je nu een portable scherm hebt wat je overal neer kan zetten.

Het enige probleem wat ik zo zien met de hololens is de input. Wanneer je veel tekst moet typen lijkt het me niet handig een hololens te gebruiken, tenzij er natuurlijk een fysiek toetsenbord op aan te sluiten valt. Ohja, en misschien het geluid en beeldkwaliteit van de hololens zal nog niet optimaal zijn in vergelijking met een goed tv-scherm / speakerset, maar dat is denk ik een kwestie van tijd voordat er een versie komt van de hololens die ook daar geen last meer van ondervindt.

Ik ben benieuwd of hololens zijn verwachtingen waar kan maken en wat dat voor gevolgen gaat hebben voor andere apparaten. Kan niet wachten om hem zelf een keer uit te proberen.
als de spraak herkenning goed werkt zou je een tekst ook kunnen dicteren
Heb je zeker gelijk in, echter lijkt me dit niet handig wanneer je veel getallen moet typen/spreken of bijvoorbeeld aan het programmeren bent. Dan zou je namelijk ieder leesteken/cijfer apart moeten dicteren, wat natuurlijk niet echt efficiënt is.
In mijn gelimiteerde creativiteit lijkt een toetsenbord (voorlopig) de enigste oplossing voor dit probleem.
Zeker als je in groepen werkt. Dan zou je last van elkaar kunnen hebben. Verder zie ik mijzelf niet op straat lopen met zo'n ding en mijn berichten checken zoals nu met een mobiel. Stel je voor dat iedereen in de trein tegelijk een mail loopt te dicteren. Toch zie ik er wel toekomst in. Als tech beter en kleiner word kan het misschien in een "bril"verwerkt worden . Een soort uber google glass. Wel vind ik dat mircosoft een zeer interessante stap heeft gemaakt. Maar ik denk dat het nog 5 jaar duurt voor we dit echt praktisch in het dagelijks leven kunnen toepassen. (buiten onderwijs en dat soort dingen) gewoon voor buiten en binnen 24 uur per dag.

Mijn toekomstdroom voor over vijf jaar:
ik heb thuis een server staan met alles er op en eraan (krachtig genoeg voor VR gaming maar ook al mijn muziek en films ect.) dat met 5G of vergelijkbaars verbinden met mijn hololens (wat subtieler verwerkt niet zo'n groot ding).
zo'n hololens werkt wel zelfstandig, maar ik verwacht niet dat je echt sterk genoege hardware kwijt kan in een bril om echt op te gamen ect. dus het is een zelfstandig werkend iets, die veel informatie en of berekeningen door een externe computter / server laat uitvoeren. ik denk dat je comp/laptop/mobiel/tv dan allemaal weg mogen :)
De dicteerfunctie is inderdaad vrij onbeleefd in de trein of op straat, wat ik hoop dat ze doen is het mogelijk maken om overal een virtueel toetsenbord neer te plakken. Dat je het tafeltje in de trein als een soort touchscreen kan gebruiken om mee te typen. Doordat het in perspectief lijkt alsof het toetsenbord op tafel zit en dat de camera's dan kijken waar je handen zitten en dit over het toetsenbord leggen

[Reactie gewijzigd door Kevin1Smid op 1 mei 2015 15:33]

24 uur met zo'n ding op is denk ik niet echt comfortabel, de toekomst zit in ooglenzen met geïntegreerde elektronica, dit zal de hele dag gebruikt kunnen worden.
Thuis een server? Waarom wil je die zelf aanschaffen? Laat dat gewoon in Azure doen
daar heb je natuurlijk ook wel weer gelijk in
Exact mijn gedachte, Smartphone, PC, Tablet, TV, Laptop, Scherm op je koelkast (ik noem maar wat) zijn allemaal te vervangen met dit ene apparaat, met als extra dat je er overal hele vette hologrammen e.d. kan maken en beïnvloeden.

En inderdaad, een uniforme gebruiksvriendelijke user interface lijkt mij hier het grootste struikelblok. Misschien is het wel mogelijk om de interface op het holografische scherm zelf te genereren, maar dan zit je weer met feedback en 3d positionering.

Alles met je handen doen in de lucht met gebaren lijkt mij ook niet optimaal.
Dit is userinterface versie 1.
We hebben al gezien dat ze vergevorderd zijn met handgebaren herkenning en 3d objecten met de hand bedienen.
Ik ben benieuwd wanneer ms dit gaat toevoegen :-)
Een ander probleem is dat het me geen apparaat lijkt dat je constant op wil hebben. Het lijkt me ook hinderlijk in de communicatie als je beiden een hololens draagt, omdat je elkaars ogen niet meer kan zien. Wat dat betreft was Google Glass beter.

Ik zie absoluut enorme potentie, maar ik zie nog niet iedereen de hele tijd gaan lopen met een soort skibril.
Ik gok dat het een kwestie van tijd is voordat dit allemaal ingebouwd is in een contactlens zodat je elkaar dus wel kan aankijken en geen last ondervindt van het dragen van een skibril.
Is dit niet precies het zelfde als Magic Leap liet zien: video: Magic Leap toont concept van augmented reality-game

3 camera's voor posititie bepaling (soort Kinect techniek die ze al hadden), om Augmented reality te projecteren op je oog.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door terracide op 1 mei 2015 10:19]

Behalve dan dat het filmpje van Magic Leap een concept is. maw niet bestaat.
Dank voor je link!

Kwam op hun pagina aardig wat vacatures tegen. Voor wie dit interessant vindt en niet vies is van een uitdaging is er wellicht heel wat mogelijk bij Magic Leap: http://www.magicleap.com/#/wizards-wanted
Met het verschil dat Microsoft al in januari de Hololens heeft gedemo'ed.

Magic Leap heeft wel Google achter zich, dus het gaat nog interessant worden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 mei 2015 13:17]

Wat ik mij afvraag hoe zichtbaar de hologrammen zijn. In de reclamefilmpjes zijn ze duidelijk zichtbaar, en kun je er niet echt doorheen kijken. Ik vraag me af of in werkelijkheid dat ook is, of dat het toch wat doorzichter is.
Kijk naar de demos die gegeven werden op Build. De camera waarmee die gefilmd zijn toont wat de HoloLens je echt laat zien. Ze zijn dus niet doorzichtig (tenminste, als jij dat niet wilt).
Nee die laat het dus schijnbaar niet zien, want met die camera had je het idee dat het overal om je heen altijd zichtbaar was, maar Tweakers heeft dus de andere ervaring gehad met de hands-on, er was een klein stukje van je beeld zichtbaar met als gevolg dat je geregeld halve schermen voor je zag.

Er zit dus nogal een verschil met het beeld van de camera in de presentatie en wat je daadwerkelijk ziet.
Nee die laat het dus schijnbaar niet zien, want met die camera had je het idee dat het overal om je heen altijd zichtbaar was, maar Tweakers heeft dus de andere ervaring gehad met de hands-on, er was een klein stukje van je beeld zichtbaar met als gevolg dat je geregeld halve schermen voor je zag.
De kijkhoek van een camera is dan ook anders dan dat van een mens. Wat een mens ziet is wat de camera tijdens de live demo liet zien, plus nog wat omheen.
Zou ik graag doen, maar ik zie in geen van de artikelen erover nog linksjes naar deze demo's.
Hier staat de volledige keynote: http://news.microsoft.com/build2015/. HoloLens begint rond 2:29.
Dank. 8-) <- hololens
Transparency is gewoon een property in Visual Studio hoor. Dat stel je in.
Dat snap ik. Maar ik kan me voorstellen dat als je zegt dat het niet transparant moet zijn, het alsnog een klein beetje transparant is. Als ik het goed begrepen heb wordt het beeld geprojecteerd op een zonnebril, waardoor je (lijkt mij) ook altijd de werkelijkheid (een beetje?) blijft zien.
Vele blogs hebben duidelijk aangegeven dat de hologrammen solide zijn en ook niet fletser worden bij meer licht.
Ik vond mensen bij de keynote al bijzonder lauw reageerden op de HoloLens (ook Tweakers zelf trouwens).

Ik maak iedereen om mij heen al maanden gek met verhalen over wat ik bij de keynote zag en de enorme potentie die de HoloLens heeft.

Iedereen om mij heen weet sinds dien dat ik er een MOET hebben en voor mijn verjaardag gaat iedereen er thuis al van uit dat dit boven aan mijn verlanglijstje staat zodra hij beschikbaar komt :D

Terecht zette diezelfde mensen om mij heen vraagtekens bij de applicaties die dit gaan ondersteunen, zeker omdat bedrijven best behoudend zijn bij de manier waarop zij nu hun processen hebben lopen en het een kostbare zaak lijkt om extra extensies of plug ins te creeren special voor de HoloLens.

Ook vergelijkingen met eerdere producten die Microsoft uitbracht waar de wereld nog niet klaar voor bleek (Laptop-Tablet convertibles/PDA + Phone) en andere minder innovatieve bedrijven jaren later de vruchten van plukte werden aangehaald (ik noem geen namen :p)

Dat anderen iets niet kopen maakte mij toen niets uit en dat zal het ook nu niet doen. Zelfs als de HoloLens na een jaar of 2 naast mijn HP PDA in de la verdwijnt om nooit meer gebruikt te worden.

Sommige dingen moet ik gewoon zelf uitproberen/mee spelen en dit is er een van 8)
Ik lees het volgende wat betreft extra functionaliteit:
De populaire game-engine Unity biedt al volledige ondersteuning voor HoloLens.

Het is een slimme zet van Microsoft om de wearable een versie van Windows 10 te laten draaien: Windows Holographic. Hierdoor kunnen ontwikkelaars apps maken met de tools die ze toch al voor het Windows-platform gebruiken, krijgen ze toegang tot bekende api-sets en kunnen ze hun content via de Windows Store distribueren.
Naast dat ik daardoor een gezonde stroom van nieuwe apps verwacht, verwacht ik ook dat plugins en extensies gebruik kunnen maken van markt conforme API.
Klopt, maar ik wist niet zeker of bijvoorbeeld Autodesk en soortgelijke software er ook wat mee zou doen, maar dat is blijkbaar net aangekodigd 8) 8)

http://www.dnaindia.com/s...arable-technology-2082357

http://3dprint.com/62104/autodesk-hololens-microsoft/

http://www.engineering.co...ive-3D-Models-to-AEC.aspx

http://www.reuters.com/ar...USnPnHVPtD+5d+PRN20150429


Ziet er goed uit dus qua omarming 8)

[Reactie gewijzigd door SB[NL] op 1 mei 2015 16:27]

Je hebt hem dus nog nooit gebruikt. Ik vind de techniek echt gaaf. Maar veel journalisten vinden dat Microsoft overdrijft met de demo spotjes. En als ze het dan uitproberen het niet zo geweldig is en mee valt. Hopelijk komt er ergens een demo stand in Nederland. :) Zelf zien is geloven.
Ik ben echt benieuwd wat deze bril ons allemaal gaat brengen en wat we er allemaal mee kunnen doen. Ik zou het echt geweldig vinden als je volledige interactie kan hebben met de hologrammen die tevoorschijn komen. Daarnaast hoop ik echt wat ik en ik denk iedereen denkt te verwachten van deze bril daadwerkelijk ook zo wordt.
Ik denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe, digitale evolutie met de komst van dingen als MS Hololens en Oculus Rift enzo. Er zit zó ontzettend veel potentie in dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn. Dit kan wat mij betreft niet hard genoeg ontwikkelen...
Even rustig he :p We zitten nog midden in de digitale revolutie, die is nog lang niet afgelopen en kan nog wel 60 jaar duren. Kijk maar naar de regelgeving wat betreft drones. Er wordt duidelijk nog gezocht naar hoe het allemaal moet, wat wel mag en wat niet. Hetzelfde voor de privacyschandalen, netneutraliteit, piraterij etc.
We zijn er nog lang niet. Dat geeft overigens niet, de industriële revolutie duurde ook 100 jaar voordat er fatsoenlijke regels waren over arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, pensioenregelingen etc.
OK je hebt gelijk. Ik had ook "nieuwe, digitale revolutie" moeten zeggen. Waar jij het over hebt is de digitale evolutie. Dit is zeker weten een revolutie binnen de digitale evolutie. :)
Evolutie van de revolutie?
Daarom, ik ben echt zo nieuwsgierig wat er allemaal komt
Dit is gewoon onderdeel van de digitale revolutie en niet een eigen revolutie op zich. Of wil je pc's, internet en smartphones enz. ook aparte revoluties gaan noemen?
Wat is er nieuw aan de Oculus dan?

Dat bestaat al sinds de jaren 90!
Misschien had je het artikel moeten lezen voordat je een reactie schreef. Daar staat namelijk precies in wat je je afvraagt.
Denk dat je mijn reactie verkeerd begrijpt, ik bedoel het in de vorm van ik heb het zelf niet meegemaakt dus ik weet niet hoe het allemaal werkt (Praktisch) omdat ik het nog nooit gebruikt heb en ik weet ook niet hoe het er uit zal gaan zien met al die hologrammen.
Ik denk dat het een hele goede stap is om zich vooral te richten op in huis toepassingen. Google is daar op nat gegaan met de Glass door zich vooral te richten op buiten toepassingen.

Ook de getoonde toepassingen voor de architectuur zullen binnen een geaccepteerd veld vallen.

Daarnaast vraag ik mij ook af of het wel zo goed zou werken als bijvoorbeeld een navigatie apparaat. Het zou natuurlijk enorm vet zijn als er pijlen en lijnen op de weg getekend zouden worden, maar ik gok dat de HoloLens daar voorlopig nog niet mee overweg kan. Je zit immers in een glazen kooi wat de sensors zal storen, en er word snel bewogen waardoor er continue een nieuwe ruimte moet worden berekend.

Is dit allemaal erg? Nee, voor een 1ste generatie apparaat laten ze meer zien dan ik had durven dromen. Dit slaat bij mij de Glass, Rift en Morpheus helemaal uit het veld.

Is het een goede vervanger voor de Rift en Morpheus? Nee dat denk ik niet, die richten zich immers op immersie in een virtuele omgeving en dit juist een samenvoeging van een virtuele en echte omgeving. De HoloLens lijkt mij niet geschikt voor fullscreen toepassingen, maar het is dan ook een compleet nieuw product. Ik zou denk ik liever een versie van Rainbow Six Siege spelen voor de HoloLens (je eigen huis binnenvallen!!!) dan een versie voor de Rift/Morpheus.

De future looks bright!
Volgens de meeste reviews is er totaal gaan lag bij het snel bewegen van je hoofd, dus in theorie zou de weg met auto's en dergelijke geen bezwaar moeten zijn voor de snelheid. Maar volgens mij kan je beter op de voorruit projecteren.
Daarentegen... als je dit zou integreren in een integraalhelm, dan is het als motorrijder natuurlijk awesome.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True