×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Black Ops III - Multiplayer Preview

Hands-on met ijzersterke multiplayer

Door , 115 reacties

Voorlopige conclusie

Afgelopen jaar zorgde Call of Duty: Advanced Warfare voor een stap in de goede richting. Gamers die Call of Duty al hadden opgegeven vonden dat spel ineens weer 'verrassend leuk'. Die spelers kunnen 6 november nu vast in hun agenda zetten, want in een middag tijd heeft Treyarch ons er al van overtuigd dat Black Ops III er nog een flinke schep bovenop doet. De game speelt heerlijk vloeiend en de toevoeging van Specialists zorgt in één klap voor nog veel meer plezier en spektakel. Alle facetten van de multiplayer zullen de komende maanden nog verder uitgediept worden, maar wij durven nu al te stellen dat het heel raar moet lopen, wil de som van al die delen niet een ijzersterke Call of Duty-game opleveren. De mensen van Treyarch moesten de controllers na afloop van de speelsessie bijna letterlijk uit onze handen trekken, en dat zegt eigenlijk al genoeg.

Verder is het nog wel de moeite waard om te melden dat Treyarch Black Ops III een 'testrit' zal geven in de vorm van een publieke open bètatest. Iedereen die Call of Duty: Black Ops III middels een pre-order bestelt, zal mee kunnen doen aan die bèta. De details daarover zijn nog niet bekend. Wel bekend is dat Call of Duty: Black Ops III op vrijdag 6 november in de winkels zal liggen. Een kleine verandering ten opzichte van voorgaande jaren, toen Call of Duty altijd op dinsdag verscheen. De reden hiervoor lijkt vooral marketingtechnisch, gezien de tagline die Activision en Treyarch hebben verzonnen: als het aan hen ligt wordt vrijdag 6 november dit jaar de échte 'Black Friday'.

De redactie van Tweakers is nog niet in de mogelijkheid geweest om zelf screenshots te maken van Black Ops III. Door Activision werden acht screenshots aangeleverd, waarvan er slechts één iets te maken heeft met de multiplayer. Hierdoor zijn in het artikel over de singleplayer-modus helaas dezelfde screenshots te zien als in dit artikel.

Reacties (115)

Wijzig sortering
"Verder is het nog wel de moeite waard om te melden dat Treyarch Black Ops III een 'testrit' zal geven in de vorm van een publieke open btatest. Iedereen die Call of Duty: Black Ops III middels een pre-order bestelt, zal mee kunnen doen aan die bta."

hoezo testrit?
Ik koop toch ook niet een auto om daarna pas er in te gaan rijden om deze te testen? :+ 8)7
Nee joh, dit is het nieuwe gamen, en het is he-le-maal het einde. Als we maar genoeg juichen over pre-orders en 'beta's' die niets meer zijn dan een verkapte hypemachine dan kopen de schaapjes het wel weer. Context sensitive rotzooi met een energiebalkje pas ik voor, de consolitis is weer lekker toegeslagen. En zo wordt het steeds een stukje kaler, leger, inhoudslozer en een leercurve is eigenlijk niet eens meer aan de orde. Prima dat je gameplay stroomlijnt, maar je kunt ook te ver gaan. CoD ws al pick-up-and-shoot.

Ik wacht wel op UT4, arena style shooters zoals het cht hoort.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 april 2015 00:28]

Prima dat CoD te snel voor je geworden is na al die jaren ouder worden.
Maar dat betekend nog niet dat het inhoudsloos is geworden.
Ik vond de oude ook stukken beter, maar dat is mijn mening.
Nou, ik pas ook.

Niet meer dan twee speellagen en het aantal routes wat je kunt nemen is beperkt. Dan is de lol er wel snel af. Ze maken van de gameplay een beetje teveel "ren op het doel af en sterf/maak een kill".

Ik heb zeer veel tijd doorgebracht achter de pc met CoD maar de laatste paar delen heb ik echt laten liggen en deze ook.

Waarom moet een onderdeel van een spel wat goed werkt nog verder worden aangepast? Zijn spelers tegenwoordig rennende en schietende drones geworden die maar een paar routes op twee lagen nodig hebben?

De diepgang is dan wel weg hoor.
Beetje een rare opmerking aangezien UT4 een snellere speelstijl heeft als CoD? :P

Ik persoonlijk heb het gehad met CoD, gaat dezelfde kant op als het gemiddelde EA spel.
Vooral de titles gemaakt door sledgehammer en inifinity ward zijn dermate slecht dat de kwaliteit van de franchise er onder lijd.
PC versies zijn vaak slecht uitgewerkte ports vol met bugs en cheaters, de console versies gaan nog enigzins maar wie speelt er nu een FPS met een controller? :/

En ja ik weet dat het spel uitgegeven word door Activision, maar dit bedrijf hanteert praktisch dezelfde methode als EA nu wat dat betreft.
CoD is niet te snel, het is inconsistent...

Nu hebben ze inderdaad een aantal actie loze levels weten te produceren hier en daar, waar eigenlijk gewoon meer spelers in hadden gemoeten, wat dus achterwege is gelaten.

Maar met minder routes door levels, minder hoogte verschillen en dus meer head-on confrontaties, vrees ik dat het heel erg on-rails gaat worden allemaal.

De BO varianten waren altijd al prettig snel, maar er waren inderdaad wat breekpunten in die flow. Prima, lekker aanpakken. Maar of dit de manier is... Ik ben bang van niet, maar we gaan het zien.

UT 4 zal overigens zeer waarschijnlijk sneller zijn van gameplay, dat waren vorige delen eigenlijk ook altijd al, net als b.v. quake live. (Zonder grappen, het tempo ligt daar tenminste 2 maal hoger dan in BO2 of AW)

Minder routes en een kortere combat loop doet mij denken aan UT99 Face-Off insta kill. Twee torens met n burg tegen over elkaar en dan no scope one-shotten met een 0.7 sec tussen de schoten. Winnaar heeft 100 kills binnen de minuut.
CoD is vrij langzaam als je het met UT of bijvoorbeeld Quake vergelijkt.
>hoezo testrit?
> Ik koop toch ook niet een auto om daarna pas er in te gaan rijden om
> deze te testen?

Precies dit.

Als ik de review zo lees, ga ik toch wel heel erg twijfelen of ik deze ook weer ga preorderen. Met ghosts had ik wel erg spijt van t preorderen. Bij het lezen van de regel "dat Treyarch Black Ops III een 'testrit' zal geven in de vorm van een publieke open btatest" dacht ik dat dit geweldige marketing zou zijn. Helaas wordt het stukje 'publieke open' meteen een regel erna al afgeknalt, het is niet publiekelijk en open :(
Je kan de pre-order annuleren
Ik denk echt dat ik de enige ben die zich ergert aan het steeds snellere gameplay dat in games verwerkt moet worden. Shooters, strategiegames, fighting games. Echt alles moet sneller. Reactievermogen is hierdoor belangrijker dan allerlei andere vaardigheden en dat vind ik jammer want voor mijn gevoel gaat de kwaliteit hierdoor achteruit omdat binnen de game zelf weer prioriteit wordt gesteld aan bijvoorbeeld suppersnelle gameplay, heel perks, vaardigheden. Er komt meer en meer van zaken die naar mijn mening minder belangrijk zijn en makkelijk uit te buiten door zowel gamers als de uitgevers voor het voeden van DLC.

Denk dat daarom het geen World at War 2 wordt alhoewel ik denk dat de iets tragere gameplay en mindere mogelijkheden juist veel meer waard zullen zijn want dan moet je gewoon een kwalitatief sterke game neerzetten.
Jep, denk dat activision de vaste klant ( 13 jarige kinderen) teleur stellen als er geen perks en killstreaks er in zit. Ook ik word moe van call of duty dat alles sneller en sneller moet. Daarom speel ik veel liever battlefield 4 dan cod.
Nu ben ik beide geen cod en battlefield fan meer. Maar EA kan er ook wat van. Tegenwoordiger worden er meer cods en battlefields gemaakt dan dat er windows updates komen.
Ea kan er zekers wat van, altijd lekker veel betaalde dlc er bij doen. Maar gelukkig gaat battlefield niet de kant op met perks, gekke killstreaks en mega jumps.
Battlefield is misschien wel wat minder snel en heeft geen perks, maar het duurt bij BF wel erg lang voor je over een fatsoenlijke uitrusting kan beschikken. En dat maakt de strijd i.m.o. erg ongelijk t.o.v. de mensen die je als casual gamer kunt betitelen (lees alle niet-werkelozen of beperkt-schoolgaande-kinderen met massa's vrije tijd).

Ontopic:
Ik vind de gekozen oplossing van Treyarch juist wel iets hebben, waarmee iedereen kans maakt op extra's. Daar hoef je dan niet 194 uur in te stoppen voor je dat hebt vrijgespeeld.
op het begin is het inderdaad vrij kut dat je zonder attachments speelt, maar als je op het begin focust op 1 wapen, heb je al vrij snel een degelijke class vrij gespeelt. maar als je bf voor het eerst speelt is het vrij oneerlijk, had ik ook last van.
nooit Quake of UT gespeeld? Is nog veel snellere gameplay als COD en zijn van de oudste populaire multiplayer shooters
Sterker nog, Quakeworld is volgens mij nog steeds zo'n beetje de snelste en meest onvergefelijke shooter die er is. Echter zie je wel nu met bijvoorbeeld CoD dat de wapens makkelijker te hanteren zijn en dodelijker zijn + killstreak rewards waar je vrij weinig tegen kan doen. En zonder meer movement mogelijkheden (want bijvoorbeeld de wapens meer recoil geven gaat niet met de console versies) maakt dat juist het spel trager (sneller dood gaan is niet perse een snellere game) omdat iedereen passief gaat spelen, want als je ook maar je kleine teen laat zien ben je al dood. Met AW (en Titanfall in hetzelfde jaar) is er juist wat meer snelheid in het spel gekomen omdat je door het dashen agressiever kan spelen tegen spelers die alleen maar rondhangen in een klein gebied. En met BO3 gaan we hopelijk daarmee verder,

Klinkt verder goed allemaal. Het dashen was leuk in AW, maar ik vond het vloeiende van Titanfall beter. Als Black Ops 3 ook zo wordt.... kom maar op!

[Reactie gewijzigd door Gundogan op 26 april 2015 20:44]

Ik merk dat het sneller worden door mensen worden ervaren als niet wenselijk terwijl zij daarna UT aanhalen, wat nog sneller is. Dus ik begrijp het probleem hier niet. CoD zie ik ook als een Arena Shooter welke je voor een potje kan spelen voor een paar minuten en dan weer kan opstaan. Zoals je zegt is het sneller kunnen rondbewegen essentieel tegen de Dennis585's (lees: passieve speelstijl) van deze wereld. Dit had ik ook gemerkt in MW3 en in BO2 was het m.i. nog beter. Want nu zijn ze dood als ik doe hoek om kom rennen.
Ik sluit me helemaal bij je aan.
Ik mis de strategie en tactiek bij games zoals CoD.
Ik ben het helemaal met je eens. Waar zijn de games waar het draaide op teamwork en tactiek? Dat kwam je nog echt tegen in Battlefield 2 en zijn expansion packs. Hoewel Call of Duty moeilijk te vergelijken is met een game als Battlefield, ik kijk toch echt uit naar The Division.
Ik vind het ook zonde. Als je kijk naar de oude Medal of Honor Allied Assault qua map lijk dat veel op COD en dat was toch een stuk trager waar je meer teamwork en tactiek nodig had.
Dat was niet rond rennen als een kip zonder kop en maar in het rond schieten.
Ik wacht ook al sinds jaar en dag op The Division, maar gezien de barweinige content die is uitgebracht sinds de eerste aankondiging, gaat dit voor mij steeds meer de richting op van Destiny: een prachtige game met ontzettend veel potentie, maar gewoon niet genoeg content.
Ja dat jij je snel ergert aan de snellere gameplay kan ik enigszins wel begrijpen. En ik respecteer het.

Maar goed net als dat we een computer hebben of een console alles daarin moet ook sneller je wilt een processor die alles sneller aankan. Een console die games sneller laad. Maargoed ik vind het persoonlijk wel fijner dat de gameplay sneller word en dat je snellere reflecties nodig heb wat ons beter maakt in het gamen zelf sommige strategie games eisen nu eenmaal dat je meer kan dan als vroeger. Maar anders moet je maar Battlefield gaan doen daarin heb je nog steeds het zelfde gameplay alleen met veel extra's. Dus is het nog steeds misschien een game die wat meer voor jou gericht is. :)
Jurian is mij een beetje te enthousiast over de game. Zal wel iets onder de tafel geschoven zijn.

Laat ze maar eens een keer een normale demo uitgeven voor de release. Dat gaan ze natuurlijk niet doen, veel te bang dat iedereen de game gaat cancelen.
Dat gevoel bekroop mij ook bij het lezen van de review.
Een (p)review is en blijft wat het is, een mening vanuit het perspectief van 1 persoon.
Daar zit uiteindelijk altijd een opinie/conclusie aan om er uberhaupt iets mee te kunnen.
Het streven naar volledige objectiviteit in zoiets als dit is goed, het 100% daadwerkelijk realiseren maakt de review totaal overbodig. In dat geval zou er namelijk nooit een conclusie kunnen komen, is de tekst amper te lezen, en staat het vol met disclaimers en teksten als 'maar dat moet je zelf maar gaan beoordelen'.

Ik ben geen fan van de CoD serie op 1 of 2 delen na, maar moet wel zeggen dat Jurian bij mij hoog op de 'game critici' lijst staat. Dat is inderdaad ook een persoonlijke mening ;)
Kritiek uiten als een review ernstig positief is lijkt mij echter alleen mogelijk als je de game zelf hebt kunnen beoordelen en van daaruit kunt onderbouwen waarom hij er (eventueel) drastisch naast heeft gezeten.

In dit geval worden alle porsitieve punten en vernieuwingen goed beschreven en de kans is dan ook vrij enorm dat ik dit deel maar weer eens ga spelen.
Onze content is niet te koop. Dus nee, er is niets onder tafel geschoven. Jur is gewoon erg enthousiast over deze game. :)
Maar je moet ook objectief blijven, en vaak gaat dat wat mis bij mensen in een 'hype train' ;)
Wat is dat voor een zin, bij onderdeel 'Vernieuwing: de Specialists':

Iedereen, dus ook wat de minder goede spelers, kan de lol van de speciale wapens en abilities kunnen ervaren

Lezers krijgen bijna een toeval als je ze zo grammaticaal in de zeik gaat nemen....

[Reactie gewijzigd door roy_ctb op 27 april 2015 23:33]

Hij is gewoon enthousiast en dat brengt ie over op papier. Zijn eerste indruk is dus goed. En hij legt prima uit waarom hij dat vind en beschrijft hoe het voelt... dat fake je maar lastig in een review. Je kunt wel een positieve review geven zonder dat het waar is, maar een positief gevoel beschrijven wat je niet hebt en onderbouwen waar dat door komt, wordt een stuk lastiger.

Hij schroomt ook niet om een kritisch geluid te geven als ie een game niks vind. Dus ik vind je conclusie wel erg voorbarig en veroordelend.
We weten dan ook niet wat zo'n artikeltje lof tweakers/Juriaan oplevert! :P
Wat een overdreven positiviteit, bekruipt me toch het gevoel dat dit een beetje o.b.v. voor wat hoort wat-principe is geschreven. Early access vs positieve review. Maar waarschijnlijk is mijn smaak van games 100% het tegenovergestelde van de schrijver. Ik heb mijn shooters liever langzamer en tactischer, dan een run and gun, die and repeat festijn.

En dat ze dat liedje gebruiken, triest.
Persoonlijk, ik ook. Operation Flashpoint, dat werk. Dat is alleen niet wat Call of Duty wil zijn. De gameplay in BO3 voelt vloeiender aan dan in alle voorgaande CoD's. Het kan je smaak niet zijn, maar dat maakt de game natuurlijk niet per se slecht.
Iemand kan ook gewoon enthousiast zijn. Het spel klopt voor hem. Als hij dat elke keer is bij dezelfde uitgever en ongeacht de kwaliteit van het spel, dan wordt het verdacht. Maar dat is niet zo. Dit is ook geen complete review, dus dat is per definitie geen compleet beeld. Het stuk leest lekker weg en is geschreven door iemand die er veel lol mee heeft gehad: mooi zo.
Als het een gespring wordt zoals in AW, dan ben ik denk snel klaar met BO3.

Ik speel nu nog met veel plezier BO2 (eigenlijk heb ik ook MW2 en MW3 met veel plezier gespeeld), maar om het nou nog een jaar te gaan spelen.

Waar is nou de leuke simpele shooter gebleven met leuke wapens, killstreaks, leuke perks, small/medium sized maps? Hop, Team Death Match.. en knallen zonder al te veel na te denken!
Voor mij is de vraag waar zijn de leuke shooters gebleven zonder killstreaks, leuke perks, en andere experience rotzooi. Vroeger was een shooter altijd nog je eigen skills en niet allemaal de toeters en bellen die ze er tegenwoordig in toevoegen.

Goed aimen, anticiperen en vooral teamwork is al lastig genoeg. De rest is echt niet nodig.
Een paar wapens, een goede map en wat spelers zou genoeg fun moeten zijn.
Kan ik mij ook voorstellen, hoor. :)

Maar ik merk bij mijzelf dat ik niet zo van het teamwerk ben. Leuk voor zo nu en dan, maar ik wil toch gewoon effe een uurtje zelf knallen, 5/6 potjes gedaan hebben... en dan weer over tot de orde van de dag.

En ik heb wel de Battlefields geprobeerd, maar dat is mij toch te groot qua maps en ik hou niet van voertuigen/vliegtuigen/helicopters. En de kick om een killstreak te halen nadat je 10 of 15 of 20 kills hebt gehaald zonder dood te gaan, dat is voor mij het gaafst.

Counterstrike heeft me ook niet zo kunnen boeien, ik vind dat hele niet kunnen ADS-en helemaal niets.

Ik zal BO3 wel kopen om sowieso de single-player te spelen. Maar ik vermoed dat ik de multi-player niet lang zal spelen als het grofweg dezelfde dynamiek en stijl heeft als Advanced Warfare.
Hebbie Titanfall weleens geprobeerd?
Dat is momenteel mijn 'ff uurtje knallen zonder denken' game.
Alleen geen kill streak systeem, wel rewarding door afnemende tijd voor je nieuwe titan.
Ik heb de beta ooit es geprobeerd en ik vond dat best aardig inderdaad. Ondanks al het gespring, was het minder chaotisch dan AW. :)

Maar toen het spel uitkwam, was ik druk met werk bezig.. en heb ik het uit zelfbescherming niet gekocht. O-)

Misschien zou ik het nu kunnen kopen, maar hoeveel players zijn er eigenlijk nog op het PC-platform? Is het nog de moeite waard?
Counterstrike: Global offense is het spel wat je zoekt.
In de conclusie staat dat advanced warfare weer een verrassend leuk spel was. Dat is bij de meest juist het meest teleurstellende spel omdat er totaal niets gepatched word en nog sinds bo2 dat je in een random laggende dedicated server word geplaatst terwijl het nu anno 2015 is. Ze focussen net zoals bij ghosts en nu weer op AW weer compleet op DLC. Kijk maar eens op de facebook pagina van activision, call of duty en treyarch. Daar zie je altijd top comments en andere comments dat de meeste mensen absoluut niets van AW willen. Zoals de exosuit. En een world war 2 versie willen. Plus dat er op steam op dit moment meer bo2, mw3 en zelfs mw2 soms, een 6 jaar oude cod meer word gespeeld dan AW omdat AW 1 grote flop is. Sinds AW ben ik afgehaakt van de serie.
nog sinds bo2 dat je in een random laggende dedicated server word geplaatst terwijl het nu anno 2015 is.
Dat komt omdat de game toch niet op Dedicated Servers draait? Is toch altijd P2P met 1 speler die als host dient?
Nee. Want je ziet nooit host migration in de multiplayer en wel als je co-op doet en iemand hem leaved. Net Zoals exo zombies. Gewone zombies en survivel. Er zijn mensen die een force host tool hebben in multiplayer en dan als de host leaved dan zie je wel host migration. Die tool is btw wel bannable
Alle CoD's tot en met Black Ops 2 gebruiken wel het n speler die als host-dienst-systeem. van Advanced Warfare ben ik het niet zeker.
Advanced warfare gebruikte volgens mij een combinatie van 1 speler host en servers. Beetje triest dat er nog steeds geen dedicated servers zijn voor AW. Beloftes die ze dus gewoon zoals altijd niet nakomen.
Bij Ghosts zouden ze eerst kijken wat voor jou de beste speelervaring zou zijn. Ik weet het niet zeker of dit ook zo op Advanced Warfare werkt. Ze zouden eigenlijk net zoals bij Battlefield een server browser op de consoles moeten toevoegen en eventueel het 1 speler als host-gebeuren apart moeten zetten.
Dit spreekt mij echt totaal niet meer aan en dat begon met Advanced Warfare. Ik denk dat ik maar stop met CoD want het zal alleen nog maar sneller en futuristischer worden. De dagen dat het enkel om gunskill draaide zijn allang voorbij en zullen ook nooit meer terug komen. Vaarwel CoD.
dit is idd gewoon adv. warfare 3.5 net zoveel gizmo, cybernetics en lame future crap die niemand wil maar de massa maar voor lief neemt. Dan ook nog het gore lef ht nummer van de vietnam oorlog eronder te zetten. :'( :'( :'(
EA: sterf en cod: rip.
Mijn gedachte ook. Wanneer je Paint it Black hoort, dan denk je aan Huey choppers waaruit USA soldiers springen met M16's ergens in de rijstvelden van Vietnam. Niet aan deze futuristische rotzooi.....
Sigh..... Nog sneller nog meer hieper de pieper.....nog meer adhd momenten in het spel. Het is duidelijk dat het spel steeds meer naar de 13+ jeugd neigt. Ik had nog een beetje hoop dat het springen niet zouden overnemen maar helaas zit dat geetter er ook weer in. Fan sinds Cod 4 en mw2 maar daarna was het voor mij echt done. AW nog gekocht..dumb me....ligt nog steeds weg te rotten na 1 week spelen...

Geen vertrouwen meer...
Voor de oude generatie is het nog steeds traag in vergelijking met Quake.
UT was en is nog steeds de snelste shooter de je spelen kan online. Quake heeft zijn snelle momenten maar zakt een beetje weg. Speel quake live maar is. Exacte copy van Quake 3 Arena. Met hier en daar wat aanpassingen.
Voor mij is het vanaf "Modern Warfare" afgelopen.

Op een gegeven moment had ik gewoon het gevoel dat het enige wat ik in de game deed was; spawnen met een zo licht mogelijk wapen (i.v.m. snel inzoomen, sprinten e.d.), rond rennen als een gek en, voordat ik zelf dood zou gaan, zoveel mogelijk mensen af te schieten om het vervolgens, wanneer ik dood was, nog weer een keer te proberen...

CoD in a nutshell.
ja klopt maar eigenlijk heb ik dat bijna bij alle shooters, ik vind het daarom ook zo stom dat er tegenwoordig alleen maar shooters zijn (dat zijn tenminste de grote belangrijke games dan).
Ik mis eigenlijk de goede platformers en avontuur games
Niks is voor eeuwig... Tijd dat er een nieuwe shooters de markt gaat veroveren die WEL inspeelt op wat fans willen.
CoD en BF zie ik niet nog jaren lang games uitbrengen tenzij ze echt eens naar de community gaan luisteren!
Rainbow Six: Siege lijkt erg belovend.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*