Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Ori and the Blind Forest Review

Prachtig en uitdagend

Conclusie

Ori and the Blind Forest heeft ons verrast. Niet omdat we niet aan zagen komen dat deze game de moeite waard zou zijn, maar wel om de redenen waarom het spel de moeite waard is. Dat de game er prachtig uit ziet en erg sfeervol is, zagen we wel aankomen. De mate waarin Ori emoties losmaakt én de moeilijkheidsgraad van de gameplay kwamen echter als een verrassing. Die moeilijkheidsgraad gaat soms gepaard met frustrerende stukjes die moeilijk zijn om verkeerde redenen, maar die stukjes nemen gelukkig nooit de overhand in het spel. We zouden graag wat meer 'emotievolle' scènes hebben teruggezien, maar de scènes die er wel zijn, zijn meer dan de moeite waard. Het is desondanks jammer dat de nagenoeg perfecte sfeer in het spel niet vergezeld gaat met perfecte gameplayelementen, maar Ori and the Blind Forest hoeft daar zijn status als aanrader niet direct voor in te leveren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (71)

Wijzig sortering
Heb hem inmiddels uitgespeeld, maar het is echt een briljante platformer. De nieuwe skills en daarbij horende betere vijanden en moeilijkere omgevingen zijn perfect uitgebalanceerd. Het is regelmatig zeer uitdagend, en heeft een pakkend verhaal, muziek en graphics.

Ik begrijp het minpunt "frustrerend" niet helemaal. Het (bij tijd en wijlen) frustrerende hoort in mijn optiek bij een goede platformer. Zolang het niet te veel wordt is het juist een teken van een gezonde uitdaging, en dat is hier ook zeker het geval. Minpunt van 'meer emotie' is verder geheel persoonlijk, ik ga daarin niet mee met de reviewer en zou daarom eerder de 4.5 ster hebben aangemerkt als score.

Puik spel!

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 23 maart 2015 07:22]

Helemaal mee eens. Als je dit spel uit de Russische store koopt betaal je er 10 euro voor en krijg je er 10 geweldige uren voor terug. Ongekend! Ik ben ondertussen al bezig met hem een 2e keer uitspelen, omdat er nog zoveel te ontdekken valt. Frustrerend is hij ook geen moment geweest, eerder uitdagend.

Voor de mensen die twijfelen; zie het als een mix tussen Super Meat Boy en Rayman Legends!

Edit: Hier de link naar instructie om hem te downloaden vanuit de Russische store: https://www.avforums.com/...aq-in-first-post.1846057/

[Reactie gewijzigd door Sydney08 op 23 maart 2015 11:36]

Voor 10 euro lijkt me dit inderdaad een koopje. Hoe krijg je een spel uit de russische store gekocht dan? Ik heb hem nog steeds niet gehaald en voor 10 euro blijf ik Hollands ;).
Het is de 20 euro ook meer dan waard hoor, niet over nadenken, gewoon kopen.
VPN aan knallen?
Zojuist de procedure gevolgd. En ging perfect. voor 6,72 euro / 419 roebel (Toegegeven ik moest wel een tegoed bon van 500 roebel halen, dus ik gaf 8,02 euro uit, maar heb nog 81 roebel tegoed).

Vorig jaar kocht ik alle games in Amerika, maar Microsoft werkte destijds tegen dat je je console in een andere regio had ingesteld. Dat hoeft nu niet meer. Want dit gaat volledig buiten je console om.
is het ook te vergelijken met Trine?
Mmm goeie vraag
Ik ben niet zo heel handig met de controller - Trine (en Trine2) zijn nog wel prima te doen.. (en trine 3 komt er aan _/-\o_ )

Van Giana Sisters werd ik niet vrolijk. Veel te moeilijk.. (net optijd gestopt daar xbox controllers, hoe hard je ze ook gooit, niet kunnen vliegen laat staan landen zonder brokken). Ik had Ori op de steam wishlist staan maar na het lezen van de communityforums dat het behoorlijk moeilijk is, rare manier van savegames opslaan en dat je char af en toe vast kan komen te zitten heb ik het er weer vanaf gehaald. Het ziet er allemaal wel heel mooi uit. Kan niet anders zeggen
Is het constant actie of zijn er ook rustige momenten waar je even kunt verpozen en genieten van de prachtige omgeving? Misschien een beetje raar van mij maar ik stond in The Witcher II graag even rustig naar de muziek te luisteren in het bos buiten Flotsam nadat de monsters dood waren. Ik doe altijd veel langer dan aangegeven over games omdat ik de leveldesign en de details rustig en grondig wil bekijken.

[Reactie gewijzigd door StGermain op 23 maart 2015 10:58]

Er zijn maar 3 instanties waar je doorheen rusht, (de meest uitdagende gedeeltes van het spel), maar in het overgrote gedeelte van het spel kan je zeker even stilstaan in de omgeving!
Het spel biedt enorm veel momenten om gewoon even rond te "wandelen". Vrijwel alle gebieden in de wereld belonen je door een bepaalde pickup (meer levens, meer energie, meer ability-points, etc.), waar je jezelf later dankbaar voor zult zijn, als blijkt dat je die extra levens toch goed kunt gebruiken.

Er zitten meer dan 40 'geheime ruimtes' in het spel die niet op de kaart staan. Vrijwel allemaal bevatten ze een belangrijke pickup of geven ze je een snellere route van de een naar de andere plek. Niet direct naar de objective-marker lopen is dus zeker aan te raden :)
te veel moeilijkheid en het spel is frustrerend.
te weinig moeilijkheid en het spel is saai.

Zeer lastig om een goede balans te vinden voor iedereen, maar ik denk dat ze een redelijke balans hebben.

Natuurlijk schiet je jezelf in je voet als je met weinig leven opslaat, lastig stukje of niet.
Het eerste wat bij me opkwam toen ik de review las was, DustForce.
Ook zo een heerlijke platformer met skills, prachtige muziek en een heerlijke setting.

Ga deze dan ook zeker even proberen! :)

http://dustforce.com/
Echt een fantastisch spel inderdaad. Ik vond, evenals leeuwtje, de mate van frustratie ook zeer meevallen doordat alle aspecten juist zo goed op elkaar zijn afgestemd. Als iets niet lukt ligt het aan de speler, en niet het spel. Het spel maakt het nooit op een geniepige manier uitdagend, daardoor voelt het ook goed als iets dan uiteindelijk wel lukt. Ik raad dit spel aan iedereen aan die affiniteit heeft met 2D platformers. Zeker de EUR 20,- waard.
Perfect omschreven idd
De pc versie heeft framerate issues jammergenoeg, wat op zich niet eens erg hoeft te zijn ware het niet dat controller-input daar ook last van heeft. Ori spelen terwijl je 2 monitoren aangesloten hebt is zo goed als onmogelijk,
Totaal geen last van. Misschien trekt je vid kaart qua performance het wel? Enige momentje waar ik een beetje framedrops had was tijdens the escape met dat water. Verder nooit gezien.
Ik heb er nu een paar uurtjes opzitten op de PC, maar heb hier niets van gemerkt. Hij speelt heerlijk soepel met 2 monitoren aangesloten.

Heerlijke game verder, ook leuk dat je vrij snel een ability als dash onder de knie moet krijgen omdat je anders echt vast komt te zitten. Door een aantal keer dood te gaan en hetzelfde stuk opnieuw te proberen krijg je hem echter wel snel onder de knie. Leuke game dus, heeft ook wel iets weg van castlevania, de wereldkaart, na nieuwe abilities weer terug naar oude locaties om daar dingen op te pikken die eerste onbereikbaar waren.

Erg leuk spel :)
Yup, ik heb er ook last van. Super irritant. Ik kan AC4 perfect spelen, maar op Ori loopt de boel alsof slowmotion modus aanstaat. Wat enigszins helpt is aangeven in mijn NVIDIA control panel dat het toch echt een 3d geaccelereerde app is, zodat hij op z'n minst de videokaart gebruikt. Dan is het direct een stuk beter te doen. Echt lekker loopt hij echter alsnog niet.
Wat zonde is, want het is een fantastische game.
0 problemen hier na 10 uur spelen met 2 monitors...
Het ziet er uit als echt een geweldig spel, heb hem al meteen aan mijn Steam verlanglijstje toegevoegd. Alleen het opslaan-systeem klinkt echt als een enorme misser, ik weet haast zeker dat ik me er echt enorm aan ga ergeren dat daar je health van naar beneden gaat. Nu maar hopen dat het in de praktijk minder erg is dan dat het klinkt.
Je health gaat niet naar beneden van opslaan. Er zijn aparte krachtpunten die je nodig hebt om op te slaan.

Het voorbeeld in de review is een geval waarin reviewer had opgeslagen terwijl hij al weinig health had. Dit is meer een voorbeeld van mindere planning van de reviewer en heeft ook weinig te maken met het opslagsysteem. Opslaan met weinig health is een fout die je bij elk opslagsysteem zou kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 23 maart 2015 13:59]

Is het dan ook niet mogelijk om een level opnieuw op te starten?
Als je daadwerkelijk standaard terecht komt op een auto-save, waar je vervolgens te weinig health hebt om bijv. een boss-fight te overleven, dan zou ik dat wel als een design-flaw zien.
Ik zag de let's play en ik was eigenlijk meteen enthousiast, deze gaat zondermeer op de wish-list, voor de onvermijdelijke Steam-sales ^^
Health is overal op te picken.. ff stukje terug lopen.. paar bloemen vinden en boem Full HP (hier kwam ik achter, nadat ik ook gesaved had met 1 blokje over :p)
Er is geen sprake van autosave, je gebruikt krachtpunten om zelf te kijken wanneer je opslaat, en er zijn enkele vaste plekken waar je altijd op kàn slaan. Dit wordt volgens mij in de review ook genoemd.
Het dwingt je een soort van rustig om te springen met je savegames. Ik zit nu op 48% completed en heb juist atlijd genoeg savemomenten. Desnoods ga je stukje terug en kill je wat enemy en heb je je balkje weer vol om te saven :)
+ Sfeer en emotie
- had meer emotie in gekund?

kan iemand me dat uitleggen?

verder ziet het er prachtig uit, en teveel emotie kan ook irritant worden imho,
gameplay komt toch als eerste dus ik kan dat niet als een minpunt zien.

ga er zeker eens rustig naar kijken :)
We zouden graag wat meer 'emotievolle' scènes hebben teruggezien, maar de scènes die er wel zijn, zijn meer dan de moeite waard.

Denk dat ze dus bedoelen dat de emotionele onderdelen een sterk punt van de game zijn, maar dat als het aan de reviewer had gelegen er nog veel meer van dit ingestopt had kunnen worden om het een nog betere ervaring te maken
Ja, dat. Uiteindelijk blijft het beperkt tot een paar mooie scènes. Had veel meer in gezeten. Maar dat neemt niet weg dat an sich een sterke punt is.
Dit vroeg ik mij nu ook af, ziet er wel gaaf uit dit spel!
Ziet er wel heel goed uit inderdaad, beetje een duistere versie van Rayman Legends.
Die speel ik ook nog steeds met mijn zoontje.

Of deze ook geschikt is voor hem betwijfel ik maar dan zal ik hem zelf wel gewoon spelen.
Dit soort games zijn altijd een goede afwisseling met bijvoorbeeld battlefield.
Even iets anders tussendoor..

Prijs is is denk niet te hoog, en waarschijnlijk komt deze dus ooit met "games with gold".


Daar zal ik waarschijnlijk dan persoonlijk op wachten.
Als je Rayman Legends gespeeld hebt, dan is Ori ook wel te doen. Het duistere element valt op zich wel mee; het is m.i. niet "enger" dan de duistere levels in Rayman. Er zitten wat frustrerende momenten bij (vooral als je heel precies projectielen moet bijsturen), maar het is gewoon een hele mooie platformer. Toch blijft Rayman Legends mijn absolute favoriet -- de controls voelen bij dat spel nog net ietsje preciezer aan.
Ja ik was eigenlijk het genre een beetje voorbij.

Voornamelijk omdat ik het wel gezien had na veel platformgames op veel platforms.. Van de Diana sisters tot en met Mario en alles wat erna kwam.

Maar Rayman Legends heeft me wel weer gespikkeld. De vorige Rayman delen waren ook niet echt mijn ding. Maar Legends heeft wel weer een nieuwe standaard neergezet in mijn opinie.

Ori is denk wel een goede nieuwe optie als ik helemaal klaar ben met Legends.
Inderdaad, ik had ook het idee dat het een soort van duistere Rayman Legends is, voornamelijk grafisch dan.
Het lijkt me een geweldige game (goede review trouwens).
Maar jammer dat deze niet op de PS4 verschijnt :(
tja Microsoft wilt met goede exclusiefs mensen naar de pc en xbox krijgen. Als ze meer games zoals deze uitbrengen gaat dat zeker lukken. Het is lang geleden dat ik zo'n goede game heb gespeeld (zeker als je ziet wat je ervoor betaald).

[Reactie gewijzigd door vali op 23 maart 2015 21:45]

Dit is echt een fantastische game. De beste indie game die ik ooit heb gespeeld en gewoon een van de beste 2D platformers ooit. De game kan soms wat pittig zijn, maar door de super snelle respawns en de mogelijkheid om bijna overal te saven word het nooit frustrerend (een beetje zoals super meat boy, die is ook super pittig, maar nooit frustrerend).
SMB is niet per sé frustrerend, maar ik ben wel erg blij dat de levels vaak kort zijn, en dat je het trucje wat nodig is op een gegeven moment doorhebt. Toch moet je dan alsnog een level een aantal keer aanvallen.
Juist dat het lekker moeilijk is, en dat er maar een paar (of slechts één) manier(en) zijn(is) maakt het ook een puzzel voor het hoofd en niet alleen je eigen behendigheid.
Je hebt echt wel twitch-timing nodig, en een controller is ook zeker nuttig IMHO, maar het gevoel wat je krijgt als je dan weer een level hebt uitgespeeld waar je eerst moeite mee had, doet terug denken aan de 8-bit consoles. SMB is natuurlijk wel ontworpen met het idee om belachelijk moeilijk te zijn, en is ook nauwelijks verhaal-gedreven. Geen probleem mee, elke dag een paar rondjes, en je komt toch weer verder. Wellicht niet per sé een game geschikt voor mensen met hele dure plasma-tv's en rondvliegende controllers :Y)
Eindelijk weer een trailer waar ze echte ingame footage durven te laten zien. Het ziet er enorm leuk uit. Beetje in de stijl van Limbo, welke ik met veel plezier heb gespeeld, maar dan meer fast-paced. Ik ga deze dus zeker ook eens testen!

Het 'soms frustrerende' vind ik geen minpunt. Het is op die momenten dat je een spel even laat liggen, en vele dagen/weken later weer eens opstart en ineens weer lekker verder kan spelen. Dit ken ik ook vooral uit de Pokémon en Zelda reeks, of bijvoorbeeld uit Portal 2. Of je hebt het over een echt moeilijk stuk, wat bijvoorbeeld in Dark Souls of Trials HD enorm herkenbaar is. Het zijn juist dit soort punten die een game meer maken dan breken. Durf godverdomme eens een uitdagende game te maken. Eentje waarbij échte gevoelens van vreugde en enorm klamme handen, na een boss fight, het halen van een level, of zeer strakke tijd rijden, naar boven komen.
Tegenwoordig zoek je vaker dan even de playthrough video op op Youtube dan dat het een echte puzzle is, van hoe moet dit.
Ik weet nog dat ik http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Omen_2 speelde en een bepaalde boss gewoon niet kon verslaan, totdat ik de juiste strategie had gevonden. Als je dan wel de juiste strategie vind, voel je jezelf echt wel even de bom. Wat dat aangaat is het voor publishers lastig; een game moet moeilijk genoeg zijn voor 'hardcore'-gamers, maar ze willen ook altijd een groter publiek trekken. Overigens was Blood Omen 2 nou niet eens heel moeilijk vergeleken met sommige spectacle-fighters van vandaag de dag, ik heb meer moeite met Sleeping Dogs bijvoorbeeld :P

Het is jammer dat publishers soms tegen de devs zeggen dat ze het maar makkelijker moeten maken, zodat ze een groter publiek aantrekken, maar de oorspronkelijke fans verliezen.
Sommige mensen willen meer uitdaging, andere minder. Markt-optimalisatie maakt minder goeie games voor de enthousiastelingen. Maar wel weer meer sales. Gamers minder blij, aandeelhouders daarentegen die niet geven om games...
Indie developers die niet gebonden zijn aan zulke regels kunnen gewoon lekker belachelijk moeilijke games maken (Hotline Miami, Super Meat Boy, et. alii.,)
Je zou bijna denken dat het vrije markt systeem werkt :P
Het is inderdaad flink uitdagend! Ik denk dat uitdaging en frustratie soms wel hand-in-hand gaan ;) als iets moeilijk is en je doet het tien keer opnieuw dan wordt het frustrerend ja. Geweldige game!
Ik speel dit spel nu twee weken en het maakt imo alle beloftes waar. Soms heel moeilijk en daardoor frustrerend maar dat heeft meer met mijn skills te maken dan met het spel. Alle frustrerende momenten komen omdat ik niet goed genoeg ben met een bepaalde skill, niet vanwege fouten in de game ofzo. Dat punt van de review snap ik ook niet helemaal maargoed. Verder leuke review :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True