Ori and the Blind Forest Review

Prachtig en uitdagend

Prachtige sfeer, voelbare emotie

Op het moment dat Ori en Sein elkaar hebben gevonden, staat Ori and the Blind Forest eigenlijk op het punt van beginnen. Toch heb je op dat moment het mooiste deel van het spel misschien al gehad. De proloog, waarin het hele verhaal van Ori en Naru wordt verteld door een diepe, fantasietaal sprekende vertelstem, is een van de mooiste en sfeervolste stukjes game die we in lange tijd hebben gezien. En hoewel je op dat moment pas een paar minuten bezig bent en dus nog niet eens echt een band met de personages kunt hebben, kan het zomaar gebeuren dat je ogen wat waterig worden als Ori in slaap valt op de buik van zijn zojuist overleden vriend.

Kunstzinnig

De proloog is ook meteen een prima kans om even kennis te maken met de prachtige audiovisuele stijl van Ori and the Blind Forest. Die stijl bestaat eigenlijk uit twee delen. Op de voorgrond speelt de in 2d weergegeven gameplay zich af, een klassieke sidescrolling-vorm. Op de achtergrond is een prachtige, ogenschijnlijk handgetekende omgeving te zien, die voor elk stukje van de wereld uniek is. Niets wordt willekeurig gegenereerd, de hele wereld is uniek. Leuk om te weten en indrukwekkend, zeker omdat al die stukken allemaal even sfeervol zijn. Ori and the Blind Forest houdt er haast een kunstzinnige stijl op na.

De graphics worden op prachtige wijze ondersteund door het geluid. Dat begint dus al met de vertelstem die op de een of andere manier prima bij de stijl past, maar het vindt ook uitstekend gevolg in de soundtrack. Ori and the Blind Forest beschikt over ijzersterke muziek, die op de juiste momenten aanzwelt en op de juiste momenten perfect complementair aan de grafische stijl is, doordat er gekozen wordt voor 'kleine' muziek. De kwetsbaarheid van Ori is dan bijna tastbaar.

Emotie

Muziek helpt uiteraard ook bij het losmaken van emotie. Daarin blinkt Ori bij vlagen uit, zoals in de proloog, en wanneer Ori en Sein interactie hebben met andere personages in het verhaal, zoals de grote vijand Kuro en zijn dienaar Gumo. Zonder dat de personages in Ori and the Blind Forest een verstaanbaar woord met elkaar wisselen, is er sprake van interactie en emotie, en het maakt de betreffende scènes er alleen maar sterker door. Wel jammer is dat die emotie beperkt blijft tot deze scènes. De game slaagt erin om je in de eerste minuten dat je aan het spelen bent al kippenvel te geven, maar gebruikt die kracht in het verdere verloop te weinig. Zo wordt een van de grootste pluspunten van Ori and the Blind Forest, namelijk de sfeer en de gave om emoties los te maken bij de speler, niet volledig benut.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite