Overwatch Preview

Blizzard maakt een shooter

Payload

Blizzard heeft tijdens Blizzcon twee spelvormen voor Overwatch getoond. Er komen er vast meer, maar voorlopig moeten we het doen met Payload en Capture Point. In beide gevallen gaat het om spelvormen waarin het ene team verdedigt en het andere aanvalt, waarna een tweede ronde gespeeld wordt waarin de rollen zijn omgedraaid. In Payload rolt er een traag voortbewegend voertuig door de map, dat beschermd moet worden tegen het aanvallende team. De aanvallers moeten zien te voorkomen dat de Payload zijn doel bereikt binnen de gestelde tijd. In Capture Point moet het verdedigende team achter elkaar twee punten op de map bezet houden. Als de aanvallers lang genoeg voet op de twee punten weten te houden, dan winnen ze.

Opvallend is dat Blizzard de meest voor de hand liggende spelvorm niet in de game heeft opgenomen; Deathmatch. Dat zal ook niet gebeuren, stelt Jeff Kaplan. Daar is Overwatch de game niet naar; het heeft er de classes niet voor. In Deathmatch is het te veel ieder voor zich en de classes in Overwatch zijn gemaakt om elkaar te ondersteunen, om als team op te treden en niet individueel. Een class als Mercy of Torbjörn zou in Deathmatch geen kans maken.

Team Fortress

Overwatch lijkt daarin op Team Fortress, de shooter van Valve. Ook dat is een shooter waarin het team belangrijker is dan de individuele speler, en ook daar zijn er duidelijk ondersteunende rollen. De keuze in Overwatch is echter veel groter. Er zijn veel meer classes in de game en er gaan nog veel meer Heroes komen, als we Blizzard moeten geloven. Toch is er wel een opvallende andere overeenkomst met Team Fortress; de kleurrijke en haast vrolijke grafische stijl. Voor die vrolijke stijl is bewust gekozen, stelt Chris Metzen. De studio heeft daarin geleerd van een game als World of Warcraft, waarin sommige zones wel heel duister en naargeestig zijn. Het zijn zones, stelt Metzen, waar je als speler niet graag komt en ook niet om wilt vechten. Daarom wil Blizzard in Overwatch een wereld scheppen waarin je je thuis voelt, waar je om gaat geven en waar je voor wilt vechten. Dat is ook de reden dat locaties - hoewel futuristisch - zeer herkenbaar zijn. Zo is Hamamura een level in Japan, met typisch Japanse tempels en een enorme Fuji op de achtergrond. Ook de twee andere maps, The Temple of Anubis en King's Row, zijn zeer herkenbaar en onmiskenbaar kleurrijk.

En mooi, zij het in een geheel andere grafische stijl dan we van Blizzard gewend zijn. Een dwerg als Torbjörn is nog wel herkenbaar, maar een dartelende Tracer is een personage dat moeilijk in een andere Blizzard-game zou passen. Het uiterlijk van zowel de wereld als de personages is wat minder hoekig en koddig dan we van Blizzard gewend zijn. Blizzard wil de verhoudingen in de spelwereld nog weleens overdrijven. Veel extra brede schouders en dikke nekken, en ook gebouwen willen nog weleens breder uitvallen dan realistisch is. Dat is in Overwatch niet het geval. Het heeft dezelfde cleane stijl als Team Fortress, met een vleugje Battlecry, de teambased shooter die Bethesda in productie heeft.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018