Overwatch Preview

Blizzard maakt een shooter

Robots pikken het niet

In Londen komt ook het verhaal achter de game een beetje naar voren. In dat verhaal staan robots centraal. Zo'n dertig jaar na nu maakt de mensheid ruimschoots gebruik van robots en die zijn bovendien behoorlijk slim geworden. Zo slim zelfs dat ze in opstand komen en mensen aanvallen. Reden voor de diverse mogendheden om de koppen bij elkaar te steken en - als in Xcom - een gezamenlijke task force op te richten om de robots terug te dwingen. Het is de Overwatch waar de game naar vernoemd is. De groep strijders weet de robots al snel te verslaan en ontleent daaraan een heldenstatus. Die zal het team nog lang blijven houden, ook al is er al snel niets meer om tegen te vechten. Zo'n vijf jaar voor het begin van de game valt de organisatie uit elkaar, eigenlijk zonder aanwijsbare reden. Tenminste, zonder reden die publiekelijk bekend is. Het zou kunnen dat iets of iemand de groep heeft opgeheven.

Tegen die achtergrond begint de game. Toch verklaart dat nog niet waarom in Overwatch twee gelijkwaardige groepen Heroes tegen elkaar strijden. Dat houden Metzen en Kaplan nog even voor zich. Metzen maakt tussen neus en lippen door echter wel duidelijk dat het er eigenlijk niet zoveel toe doet. Het verhaal is meer een middel om een game te scheppen waarin lekker uiteenlopende helden geloofwaardig zijn. Vliegende auto's, laserwapens en vechtende robots; het moest er allemaal in passen. Blizzard wil het verhaal wel vertellen, maar niet zozeer tijdens het vechten. Eerder met een video zoals tijdens Blizzcon getoond werd, waarin twee jongens op zoek zijn naar een herinnering aan de eens zo machtige Overwatch, en opeens tussen vier strijdende Heroes verzeild raken.

Zes tegen zes

Dat aantal is vreemd, want in Overwatch strijden twaalf Heroes tegen elkaar. Het is zes tegen zes, in alle potjes. Dat aantal heeft Blizzard bewust gekozen. Met zes spelers is er namelijk ruimte voor een mindere god of een speler die toevallig even z'n dag niet heeft. Bij kleinere teams is dat direct fataal. In een groep van zes spelers kan zoiets opgevangen worden, wat de game dus behoorlijk vergevingsgezind maakt. Al komt dat ook doordat spelers verschillende rollen aan kunnen nemen, waaronder rollen waarvoor je niet per se een vaste hand hoeft te hebben. Net als bij een moba zijn de rollen behoorlijk divers en voor sommige rollen is kunnen schieten nauwelijks belangrijk.

Je kiest uit vier rollen: Offense, Defense, Tank en Support. In elke categorie kun je steeds uit een aantal Heroes kiezen. Ook de twaalf Heroes die tijdens Blizzcon zijn aangekondigd zijn verdeeld over de vier categorieën. Je bent daarbij vrij om je team samen te stellen zoals je wilt. Als je alleen maar met aanvallers op pad wilt, dan kan dat. Alleen met verdedigers is ook mogelijk. Handig is dat natuurlijk niet; een mix is in alle gevallen aan te raden. Maar omdat er vier rollen zijn en zes spelers per team, kun je wel kiezen welke rollen je dubbel wilt inzetten. Je kunt dus ook op verantwoorde wijze een aanvallend of juist verdedigend team maken. Aan het begin van een match zie je een scherm waarin de vier rollen aangeduid worden. Onder elk van de vier categorieën hangt een aantal Heroes waar je uit kunt kiezen. Als je offensief wilt spelen, heb je dus nog steeds verschillende opties - en dat geldt ook voor de andere rollen binnen je team.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018