CoD: Advanced Warfare Review

Call of Duty in de toekomst

Kleine veranderingen

Best wat vernieuwingen en veranderingen, maar dan wel gebouwd op een reeds bekende fundering: het lijkt een omschrijving die haast op heel Advanced Warfare van toepassing is. Ook buiten de potjes zelf om is er namelijk het een ander vernieuwd aan de multiplayer-modus. In de eerste plaats introduceert Sledgehammer Games 'Pick 13'. Dit is een bewerking van het Pick 10-systeem dat Treyarch twee jaar geleden introduceerde voor Black Ops II, maar dan dus met net even wat meer opties. De opzet blijft even simpel: je hebt dertien vakjes en wat je er mee doet moet je zelf weten. Je kunt een primair wapen met drie attachments nemen, of zelfs twee perks uit een categorie kiezen, maar vermoedelijk zul je dan iets anders moeten opofferen, te meer omdat je scorestreak-rewards nu ook onderdeel uitmaken van je Pick 13-selectie. Wil jij vier scorestreak-rewards meenemen? Dan ben je al vijf van de dertien vakjes kwijt.

Aangepaste wapens

Net als in Black Ops II zul je zo dus veel verschillende wapenuitrustingen tegenkomen, en dat gaat in Advanced Warfare zelfs nog een stapje verder. Een keer in de zoveel tijd beloont het spel je namelijk met een Supply Drop. Hierin kunnen speciale items zitten die je aan je uitrusting kunt toevoegen. Het meest interessant hieraan zijn de aangepaste wapens die je kunt vinden. Wij speelden bijvoorbeeld veel met het BAL-27 assault rifle, en vonden in een Supply Drop een BAL-27 die net iets minder schade aanrichtte, maar stabieler was en een betere range had. Afhankelijk van je speelstijl kan die kleine aanpassing best verschil maken. Alle voorwerpen die je krijgt, worden opgeslagen in de Armory, en daar kun je een deel van de voorwerpen die je niet wilt gebruiken inruilen voor extra ervaringspunten. Handig, want alle spullen die je krijgt die geen wapens zijn, zijn alleen cosmetisch van waarde, en voor velen zal de extra 'XP' dan waardevoller zijn.

Scorestreaks aanpassen

Dat laatste geldt zeker voor spelers die zo snel mogelijk level 50 willen bereiken om vervolgens 'Prestige' in te gaan. Dat zijn over het algemeen behoorlijk vaardige spelers, en die hebben als mazzeltje dat een andere nieuwe feature hen op het lijf geschreven is. Je kunt in Advanced Warfare voor het eerst je score streaks inhoudelijk aanpassen. Zo kun je de standaard-UAV voorzien van een functie waarbij je de looprichtingen van vijanden ook ziet, of de tijd dat de UAV in de lucht blijft verlengt. Hiermee maak je een scorestreak reward wel duurder. Met een of enkele upgrades kost een UAV bijvoorbeeld geen 400 punten, maar al snel 500 of 600 punten. Je maakt dus de afweging tussen hoe sterk een scorestreak reward is en hoe vaak je denkt het benodigde aantal punten te kunnen halen. Dat zorgt voor een interessant spelletje binnen het grotere geheel.

Wel is het zo dat we in enkele van de scorestreaks wat balans misten. Zo is het relatief eenvoudig om de System Hack te bereiken en dat is, op zijn zachtst gezegd, best een vervelend iets om tegen je te krijgen. Als de betere spelers er in slagen om die hack drie of vier keer in een potje te activeren, is dat best irritant en kun je je afvragen of zo'n reward niet iets 'duurder' had moeten zijn.

Onbalans

Ook op de dertien verschillende maps is soms wat onbalans te vinden, zeker in combinatie met de nieuwe spelmodus Momentum. De moeilijkheid van die modus wordt bepaald door hoe makkelijk of moeilijk vlaggen twee en vier te veroveren en/of te verdedigen zijn. De plaatsing van vlaggen twee en vier liep echter op diverse maps nogal uiteen wat moeilijkheid betreft. Als je met je team de middelste, neutrale vlag hebt ingenomen en de volgende vlag ligt vervolgens op een compleet open stuk, dan is dat lastig. Dat zou op zichzelf niet erg zijn, maar als de eerste vlag aan jouw kant een stuk handiger geplaatst is, is het voor het andere team dus een makkelijker om die vlag in te nemen. In Momentum wissel je ook niet van kant, dus die gelijkmakende factor blijft uit. Onbalans in mappen is op zich niets nieuws en het is ook zeker niet bij elke map of in elke spelmodus een probleem, maar het steekt in Advanced Warfare af en toe de kop op.

Clan Wars

Dat zal voor veel 'casual' spelers niet een heel groot probleem zijn. Activision richt zich met Call of Duty echter ook op meer competitieve spelers, getuige de aanwezigheid van League Play, een eSports Playlist, en uitgebreide ondersteuning voor clans. Net als in Call of Duty: Ghosts verloopt dat laatste vooral via Clan Wars. In elk 'gebied' is een aantal locaties te vinden en elke locatie hoort bij een bepaalde spelmodus. Elk potje dat leden van een clan spelen binnen zo'n spelmodus draagt bij aan de ranking van de clan op de aangegeven locatie. De clan die op de eerste plaats staat ontvangt een extra bonus voor al zijn leden. Of de eSports-kant van Advanced Warfare helemaal van de grond komt, moet echter worden afgewacht.

Exo Survival

Een spelmodus die vermoedelijk wel weer op een schare fans kan rekenen, is Exo Survival. Dit is Sledgehammers versie van de altijd aanwezige 'derde spelmodus', naast de multiplayer en de singleplayer. Voorheen was dat bijvoorbeeld Zombies of Spec Ops, en nu is het dus Exo Survival. Het idee achter de spelmodus ligt redelijk voor de hand: maximaal vier spelers proberen zo veel mogelijk rondes te overleven terwijl het spel allerlei verschillende vijanden op ze af stuurt. Coördinatie is hierbij net zo belangrijk als goed kunnen schieten, niet in de laatste plaats omdat er drie verschillende basisklassen zijn. Het maakt voor je wapens en mogelijkheden veel uit of je Light, Heavy of Specialist bent. Een goede balans hierin vinden met je team is dan ook heel belangrijk. Dat laatste leidt tot puzzelwerk en discussies over een te volgen strategie, en alleen dat is al vermakelijk. Elkaar daarna door de rondes heen slepen levert spanning en, bij succes, voldoening op. Exo Survival is dan ook een prima toevoeging aan Call of Duty: Advanced Warfare.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite