Skylanders: Trap Team

Zoekt het grote publiek via tablets

In de val gelokt

Daarmee is er dus vernieuwing genoeg, bovenop de bekende basis. Die basis is nog steeds als vanouds; je vecht met Skylanders waarvan je de skills op kunt waarderen als je de betreffende Skylander genoeg ervaring op laat doen. De voortgang wordt opgeslagen op de nfc-chip. De campagne van de game bestaat uit verschillende levels, die zijn samengesteld uit verschillende zones, steeds afgestemd op een Skylander van een bepaald element. Het is gelukkig niet zo dat je kansloos bent met een Skylander van een ander element, maar het helpt zeker als je het juiste element hebt. Tot zover niets nieuws.

Daar komen dus de nieuwe Trap Masters bij. In elk level kom je wel Traptanium-kristallen tegen, dus het is handig als je steeds een Trap Master bij de hand hebt. Toch zijn de Traps zelf, de nieuwe kristallen waar je vijanden in op kunt slaan, de voornaamste meerwaarde van deze editie. De boeven die je kunt vangen zijn grappig, zelfs op het hilarische af. Ze zijn niet allemaal even bruikbaar, maar het is leuk om ze allemaal een kans te geven en te zien welke skills ze hebben. Verder zijn de levels weer ouderwets afwisselend. Er zijn veel jump pads om op hoger gelegen delen te komen, en veel kleinere en grotere schatten die je alleen kunt bemachtigen als je een vijand weet te verslaan of een schuifpuzzel weet op te lossen; Toys for Bob weet van een game met relatief weinig diepgang nog steeds heel wat te maken.

Pittig genoeg

Skylanders: Trap Team moet het - net als de voorgangers - dan ook niet hebben van diepgang, dus van de vele skills die de Skylanders hebben en de tactische keuzes die je daarmee kunt maken. Je zult de opgewaardeerde skills echter wel degelijk hard nodig hebben om de sterkere vijanden in de game te verslaan. Het is echter geen Diablo of Path Of Exile. Maar voor de doelgroep, kinderen van zes jaar en ouder, is het spel pittig genoeg. De kracht van de game ligt dus niet zozeer in de diepgang, maar meer in de breedte. Het is een game waarin van alles gebeurt: de vele zijpaden van de levels, het spel met de verschillende elementen, en uiteraard de vele minigames. We noemden al dat de schuifpuzzels terug zijn, maar er is meer. Zo is er nu een minigame waarvoor Toys for Bob goed gekeken heeft naar Hearthstone: Heroes of Warcraft, de digitale kaartgame van Blizzard. Een vergelijkbare, maar uiteraard afgeslankte versie zit in Trap Team. We zagen als minigame zelfs een regelrechte Angry Birds-kopie voorbijkomen, inclusief een grapje over copyrights. Het maakt de game vooral erg onderhoudend; er is altijd reden om te blijven spelen. Er is steeds een hoekje van een level te verkennen en er is altijd nog een Skylanders die je op moet waarderen om dat hoekje binnen te kunnen komen. En dat opwaarderen blijft leuk, doordat de levels zo goed en gevarieerd in elkaar zitten.

Daar komt nog bij dat Activision dit najaar ook nog een serie nieuwe mini-Skylanders op de markt gaat brengen. Er waren al een paar mini's, die fungeerden als huisdier van de grotere exemplaren. De nieuwe mini's kunnen op eigen benen staan en fungeren als volwaardige Skylanders. Ze zijn afgeleid van de bekendste Skylanders uit de vorige edities. Zo komt er een mini-Spyro en een kleine variant van Trigger Happy. Voor de verzamelaars.

Veel interessanter is dat de game volledig is vertaald naar het Nederlands. Dat blijft voor volwassenen wellicht iets ongemakkelijks houden, voor de doelgroep is het natuurlijk een zegen. En het is niet slecht gedaan. Het blijft allemaal iets te nadrukkelijk ver-staan-baar gearticuleerd, maar Activision permitteert zich gelukkig ook wat vrijheden. Zo zijn er noordelijke, Haagse en Vlaamse accenten te horen in de game, die voor de nodige afwisseling zorgen. Keurig nette noordelijke, Haagse en Vlaamse accenten, maar toch.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3