Skylanders: Trap Team

Zoekt het grote publiek via tablets

Nieuwe portal

Dat is echter nog steeds niet de voornaamste eigenschap van Trap Team. Het gaat in de game tenslotte om boeven vangen - en daar zijn speciale voorwerpen voor, in de vorm van kristallen. Het zijn de Traps waar de game zijn naam aan ontleent. Het zijn fysieke producten, die je - net als de Skylanders - achteraf bij kunt kopen. In dit geval is het een haast verplichte aanschaf, al houdt Activision de schade binnen de perken. Bij de Starter Pack zitten twee kristallen; een Water Trap en een Life Trap. De kristallen plaats je in een speciale uitsparing in de rand van de Portal. Dat wil dus ook meteen zeggen dat je voor de game een nieuwe Portal nodig hebt, en die wordt bij de Starter Pack meegeleverd.

De eerste boef die je in de campagne van de game verslaat is een Life-boef, en die kun je vangen in de Life Trap. De tweede boef is een Water-boef die je vangt in de Water Trap. Binnen een uur nadat je met de game bent begonnen, zitten beide meegeleverde kristallen vol. Maar dan heb je ook wat, want een boef kun je op elk gewenst moment oproepen. Druk op de linker-schouderknop van de controller en je Skylander maakt plaats voor de boef, waarna je met de boef verder kunt spelen. Groot voordeel daarvan: de verschillende boeven zijn behoorlijk sterk. Eigenlijk zijn ze sterker dan de gemiddelde Skylander, al zijn de skills van de diverse boeven wel wat buitenissiger dan die van de Skylanders. Het is dus wat moeilijker om ze te leren beheersen. Omdat de boeven sterker zijn, kun je ze maar even gebruiken. Je ziet een teller teruglopen en na ongeveer een halve minuut is het wel gedaan met de pret. Dan kun je het kristal vervangen door een andere en met die volgende boef verder spelen, of weer ouderwets met je Skylander op pad gaan door opnieuw op de schouderknop te drukken.

Dure hobby

Het is niet strikt noodzakelijk, maar om een beetje optimaal van het spel te kunnen genieten, heb je eigenlijk van elk element een kristal nodig. Je zult na aanschaf van de Starter Pack dus eigenlijk acht kristallen bij moeten kopen. Een bundel van drie kristallen kost zo'n 15 euro. Wie al oude Skylanders van alle elementen heeft liggen, is voor Trap Team dus ruim 100 euro kwijt: zo'n 70 euro voor een Starter Pack en zo'n 40 euro voor de aanvullende kristallen. Wie geen oude Skylanders heeft liggen, kan bijna niet zonder een extra poppetje voor elk van de ontbrekende elementen. Daarmee blijft Skylanders een dure hobby.

Toch haalt Activision niet eens het onderste uit de kan. In een kristal kun je namelijk elke boef vangen die tot hetzelfde element behoort. Als je een boef verslagen hebt en hem wilt vangen in een kristal waar al een boef in zit, krijg je de keuze of je de 'bestaande boef' wilt vervangen. De boef die je niet in de Trap op wilt slaan, verhuist naar de Vault, waar alle verslagen boeven in terechtkomen. Ook als je een boef vangt van een element waar je geen Trap van hebt, komt de boef in de Vault terecht. Als je later alsnog een Trap van dat element koopt, kun je vanuit de Vault de boef naar de Trap verplaatsen. Je kunt alle boeven die je verslagen hebt dus gewoon gebruiken. Enig nadeel is dat je boeven alleen kunt verwisselen bij de Vault in de hub van de game, en dus niet halverwege een level.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3