Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Driveclub Review

Komt niet van de grond

Voorlopige conclusie

Om een Nederlandse hiphop-formatie te quoten: weer een kans gemist, de muziek wel gehoord maar de dans gemist. Driveclub komt voort uit een goed idee. Afgaande op eerdere speelsessies, waarbij de multiplayer wel goed werkte, weten we ook dat het concept werkt. Tel daar de prima besturing van de auto's en de goede graphics bij op, en je hebt in potentie een uitstekende racegame. Door de vele problemen die er rond Driveclub bestaan, komt de game voorlopig echter totaal niet uit de verf. Een goed werkende versie van Driveclub had waarschijnlijk op vier sterren kunnen rekenen - enkele minpunten blijven bestaan, ongeacht of de servers werken - maar in deze gehandicapte vorm kunnen we Driveclub moeilijk een echte aanrader noemen.

Getest

Driveclub, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,-

Bekijk product

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (109)

Wijzig sortering
Interessant dat Tweakers flink wat punten aftrekt vanwege de huidige technische problemen. Dat klinkt als geheel terecht als ik het allemaal zo lees, maar gaat het cijfer dan ook later omhoog bijgesteld worden als de problemen zijn opgelost?

Polygon.com (een gaming-site) heeft iets soortgelijks gedaan: Zij hadden hun review al gepubliceerd rond de lancering en hebben de online-modus wel werkend kunnen gebruiken (in de dagen voor de release). Ze kwamen op een 7 als eindcijfer, maar hebben daar sindsdien een 5 van gemaakt omdat de connectiviteitsproblemen pas na de release de kop opstaken. Er is daar een score-historie te zien onder de review. Ik verwacht dat zij de score weer zullen verhogen als de problemen voorbij zijn.

Ik vind dat dit in gaming-land meer gedaan zou mogen worden. Een game is geen constant iets als een schilderij, film of boek; games zijn aan ontwikkeling onderhevig. Dat zou wat mij betreft in de reviews terug moeten komen, zodat de informatie actueel blijft en kopers een goede aankoopbeslissing kunnen doen (ongeacht of ze kopen in week 1 of in week 156). De stukken van deze review die over de technische problemen gaan, zijn nu zeer relevant, maar over enkele maanden wellicht niet meer.

Edit: Ter verduidelijking: Ik ben niet vóór het wegmoffelen van problemen in games zodra ze opgelost zijn; integendeel. Als een review-cijfer bijgewerkt wordt, zou het beter zijn om ook het oude cijfer te blijven vermelden, dus in de vorm van een addendum (nieuw cijfer met toelichting in de buurt van de oude, originele conclusie). Zo kunnen latere spelers goed geïnformeerd worden over het verloop van een game na de release.

On-topic: Het is wachten tot deze issues voorbij zijn. Het zou Sony / Evolution Studios sieren als ze kopers van de game én PS Plus-gebruikers redelijkerwijs compenseren voor deze problemen. Bijvoorbeeld met gratis DLC of gratis dagen PS Plus-lidmaatschap. Ik wilde de gratis PS Plus-versie graag even proberen, maar kan dat nu niet doen zoals beloofd. Ik wacht wel gewoon tot het spel goed speelbaar is, maar vooral voor kopers van de volledige versie is dit zuur. Gelukkig is de eerste patch (plus server-side-aanpassingen) al doorgevoerd dus ik hoop dat er snel een goede afloop volgt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 oktober 2014 20:54]

Het gevaar is, als je op een dergelijke manier gaat reviewen, dat je tegen developers het signaal geeft, dat het eigenlijk okay is, om een incompleet product af te geven.

Men hyped het spel, ze vinden dat je maar moet geloven wat ze zeggen en dus blind (want al die trailers en gameplay beelden zijn altijd verheerlijkd) maar moet pre-orderen. Hetzelfde gebeurt ook al bij Steam Greenlight, enige verschil is, dat je daar weet dat je een incompleet product koopt, dus eigenlijk is dit schandelijk te noemen.

Je koopt een product op het moment zoals het is, en men belooft dat er bepaalde functionaliteit in zit. Als die gewoon ontbreekt of niet werkt, dan heb je simpelweg een niet deugdelijk product. Leuk dat je later (als beloofd natuurlijk) je functionaliteit alsnog krijgt, maar waarom zouden we dit bij games wel pikken, terwijl we dit nergens anders accepteren? Als ik een auto koop, dit verder helemaal in orde is, maar ik wel na aanschaf 2 weken moet wachten tot ik hem mag starten, dan breng ik hem achter elkaar terug.

Zelfde geld voor huis- tuin- en keuken producten, als iets niet goed of gewoon niet out of the box werkt, gaan we linea recta terug naar de winkel. Waarom zouden we van developers incmplete producten accepteren? Het gaat om aardig wat geld 60 euro voor een nieuwe game, vind ik een flink bedrag, dus wat jij zegt, is dat ik maar moet voor lief moet weten dat ik een week of 2 een niet deudgelijk product heb, omdat het "toch" gefixed gaat worden?

Je oordeelt wat je hebt, niet wat je mogelijk gaat krijgen in de toekomst.
Volgens mij heb ik mijn insteek niet duidelijk verwoord. Ik pleit juist voor geven van eerlijke cijfers. Als een ontwikkelaar grote fouten maakt, features schrapt / uitstelt of hun game onvoldoende test, dan zou dat juist zeker in het cijfer terug mogen komen. Gelijk vanaf dag 1 of het liefst nog iets eerder. Ook als de problemen in een game later worden opgelost, zou dit originele review-cijfer wel moeten blijven bestaan. Maar ik pleit ervoor om een score-historie onder een review te plaatsen, waar updates aan worden toegevoegd naarmate het spel verandert. Met bij elke update dus een nieuw cijfer en een toelichting daarop. Een update zou geschreven kunnen worden nadat grootschalige connectiviteits-issues zijn opgelost, na een grote patch met fixes, extra content of nieuwe features.

Als ik over 6 maanden zou twijfelen om DriveClub te halen, en ik wist niets over de game, dan zou ik deze Tweakers-review tegen kunnen komen (die dan 6 maanden oud is). Die zou dan melden dat er veel technische problemen zijn en dat er geen dynamisch weersysteem is. Terwijl dat over 6 maanden wellicht niet meer van toepassing is. Vandaar dus mijn pleidooi om dynamischer te denken over reviews, omdat games aan verandering onderhevig zijn.
Het gevaar is, als je op een dergelijke manier gaat reviewen, dat je tegen developers het signaal geeft, dat het eigenlijk okay is, om een incompleet product af te geven.

... dus wat jij zegt, is dat ik maar moet voor lief moet weten dat ik een week of 2 een niet deudgelijk product heb, omdat het "toch" gefixed gaat worden?

Je oordeelt wat je hebt, niet wat je mogelijk gaat krijgen in de toekomst.
Dat was totaal niet waar ik op doelde, dus eigenlijk zijn wij het helemaal eens :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 oktober 2014 20:25]

Dit is precies wat ik had met battlefield 3.
Ook al kreeg die veel positieve reviews. ik vond het over hyped en eigenlijk best wel een ruk spel.
Ben het met je eens dat het geen constant product is, maar je moet toch reviewen wat je krijgt. Er zijn wel meer spellen met slechte reviews die na patch zoveel een veel beter spel zijn geworden. Of andersom met NBA 2K14 wat allemaal lof kreeg en online onspeelbaar bleek.

Als reviewer kan je niet bij elke patch je review gaan herzien. De mensen die je reviews lezen zijn dan allang weer met nieuwere games bezig. En dan zou je het ook moeten doen als de game voor een lagere prijs in de budgetbak te vinden is, want dan is het ineens wel waar voor je geld.

Nee het is wel goed dat dit spel wordt beordeeld voor wat het nu is. Dat het dynamic weer er niet in zit en er nog maar een paar modes online te spelen zijn zonder instellingen laat duidelijk zien dat het spel ondanks het uitstel gerushed is en dat mag je nooit belonen met goede cijfers ;)
Nee het is wel goed dat dit spel wordt beordeeld voor wat het nu is. Dat het dynamic weer er niet in zit en er nog maar een paar modes online te spelen zijn zonder instellingen laat duidelijk zien dat het spel ondanks het uitstel gerushed is en dat mag je nooit belonen met goede cijfers ;)
Oh, dat ben ik helemaal met je eens hoor! Als een ontwikkelaar ervoor kiest om een game uit te brengen, dan mogen spelers en recensenten hun oordeel er over uitspreken, ongeacht de staat van de game. Het is dan juist goed om ook tijdelijke (technische) problemen gewoon mee te wegen, want die zijn van grote invloed op de speelervaring van de vroege kopers. Maar een review als deze zal over enkele weken / maanden niet meer volledig actueel zijn, omdat de problemen dan opgelost zullen zijn (ga ik vanuit) en er wellicht extra functies (zoals dynamisch weer) zijn toegevoegd via patches.

Ook andere games hebben lange tijd connectiviteitsproblemen of bugs die uiteindelijk deels of geheel worden opgelost (zoals Battlefield 4), of waren al goed maar worden door patches nog significant verbeterd (zoals Divinity: Original Sin), of veranderen ingrijpend qua features (Diablo 3: nieuw lootsysteem, auction house verwijderd). Daar lees je dan hooguit iets over in nieuwsartikelen of reviews van DLC / expansions / definitive editions, maar de originele review dekt dan de lading niet meer. Daarom pleit ik eigenlijk voor review-updates van bepaalde games, hier en daar. Natuurlijk niet jarenlang; het moet ook ergens ophouden. En dat de prijs in de loop der tijd daalt, is normaal en daar zou ik een review niet op aan gaan passen.

Maar goed, dit is meer iets voor het forum inmiddels; ik ga off-topic.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 oktober 2014 19:34]

Ik vind dit een heel goed idee. Als men een spel op een later moment koopt zou accurate info over het spel ook gewenst zijn. Hoe kom je ooit te weten of de problemen verholpen zijn als het niet bijgewerkt wordt. Misschien voor een volgende update van het review systeem zou het hebben van 'dynamische' reviews een leuk item zijn.
Haha, bij films weet je het ook nooit zeker als de maker George Lucas heet :+ Voor je het weet schiet Solo weer eerst 8)7
Om die reden kijk ik vaak op metacritic, daar kun je bij de user reviews vaak wel een idee krijgen van of een rating omlaag getrokken werd door problemen bij de start en of dat ondertussen rechtgetrokken is.
Ik koop games dan dus wel vaker een aardige tijd na launch, dat wel.
Een goede review en ik ben het dan ook voor een groot deel eens met de reviewer.

Al in een ver verleden heb ik DriveClub gepre-ordered, dus op de dag van release ontving ik de game. Eerder in de twee voorafgaande weken, had ik me voorgenomen eerst de PlayStation Plus versie af te wachten. De nieuwsgierigheid naar de game heeft het van mijn geduld gewonnen. Dus ik heb het gesealde exemplaar geopend (die ik achteraf zelfs voor € 44,49 had, maar dat terzijde). Goed gedaan Sony! Sony Vs. Betalende PlayStation 4 gamer, 1 - 0.

Ik moet zeggen dat ik DriveClub erg vermakelijk vind! Heerlijk de wat opgehaalde kleuren, Nederland in de herfst en winter kan depressief zijn. Wat ook direct opvalt is de dynamische zaken op de weg, schaduw, blaadjes, zand, een hele boel ballonnen die net losgelaten worden. Ik hou ervan. Ook het statische waar ik me in de SIM racer, het andere parade paardje van Sony me nog al eens aan ergerde, is er in DriveClub af. DriveClub is dan ook de wat meer toegankelijkere arcade racer van de twee.

De auto's rijden tot nu toe lekker! En wat is racen in de schemering heerlijk, maar wat zijn de races met de zon tegen hinderlijk. Wel was ik bang dat ze wat teveel in een race willde stoppen, een sectie waar je extra punten kunt verdien door de ideale lijn te volgen, of een sectie waar je zo goed mogelijk in de slipstream moet hangen, of een sectie waar je moet driften, dit leek mij iets teveel. maar in praktijk ga je gewoon voor de zaken die je kan halen en later speel je nog een keer tot je ze allemaal behaald hebt.

Tot zover mijn ervaringen en tot nu toe ben ik positief verrast! Een mooi en lekkere no nonsens racer, voor na de drukke studie- of werkdag.

Dat het online gedeelte nu na tien dagen nog niet werkt is natuurlijk echt not done! Het is mij nog geen één keer gelukt een online race te doen. Okay, ik game dan ook alleen na mijn werk of als ik verder geen andere sociale bezigheden heb, en dat is dan dus op de drukste tijden in Europa, maar hier heb ik met andere games nooit problemen mee gehad.

Ook ik ben dus benieuwd, en in afwachting hoe het straks online zal verlopen. Wel heb ik als kritische gamer een klacht bij Sony ingediend, gezien ze op de website en op de verpakking van de game allemaal uitspraken doen, die nu niet werken. In de basis komt dit er dus op neer dat je gewoon misleidt wordt.
Hoe kun je de game reviewen als het online gedeelte (meest belangrijke aspect van Drive Club) niet eens beschikbaar is? De hele game draait om team based driving, het sociale aspect.
Hoe kun je een game releasen als dit niet beschikbaar is lijkt mij een betere vraag. De single player content en de racing zelf vond ik niet vreselijk maar je verwacht gewoon dat je een spel kunt spelen. Reviewers moeten een game ook reviewen en als een spel 1-2 weken na release incompleet is verdiend het een slechte of matige review, helemaal mee eens.

Ik weet nog toen Rome Total War II uitkwam, nu een prima spel maar tijdens de reviews werkte niks, vreselijk. En dat spel heb ik destijds ook niet kunnen spelen.
waarom releasen ze een game die word neergezet als multiplayer racegame maar de multiplayer werkt niet?
terechte review makers moeten maar leren een product af te maken toch complete waanzin dat een game die oorspronkelijk een launch titel zou zijn een jaar word uitgesteld en als hij dan eindelijk uitkomt geen werkende multiplayer heeft
Daar kan de reviewer toch niets aan doen dat een deel van de game niet werkt?
Heb je het laatste kopje gezien?

"Voorlopige conclusie"
Ik zou wel graag wat echte ingame screenshots willen zien ipv deze voorgeproduceerde screenshots. Vooral als jullie aangeven dat het grafisch een mooi spel is.
Op sommige momenten ziet Driveclub er echt super uit maar op andere momenten oogt het weer heel flets en niet in lijn met hoe het eruit kan zien. Die laatste screenshot bijvoorbeeld, ziet er gewoon niet mooi uit :X
Dankjewel! Ziet er niet slecht uit voor een PS4 game idd!
Dat ziet er idd goed uit!! Al moet ik zeggen dat ik ze wel een stuk minder vindt dan de voor-geproduceerde screenshots. Dus zou ik een spel kopen puur afgaand op de voor-geproduceerde screenshots en dan later tijdens het spelen erachter komen dat het spel dus toch een stuk minder mooie graphics heeft dan mee geadverteerd, dan voel ik me toch wel een beetje misleid. Dus waarom een screenshot mooier laten lijken dan dat je uiteindelijk waar kunt maken? Is dat uiteindelijk niet gewoon liegen over de kwaliteit van je product? Want klaarblijkelijk is het dus niet zo mooi/goed als dat je het wilt laten voorkomen.
Maar zoals ik eerder al zei, alsnog over het algemeen erg mooie graphics:).
Daar is de video toch genoeg voor ;)
Een compressed video wil nog wel eens de grafische imperfecties verbergen zoals aliasing ;)
1 van de titels waarvoor ik de console vorig jaar reserveerde was Drive club. Nou was de 'delay' niet geheel onvoorspelbaar, maar wel pijnlijk. Dit had de race game van sony kunnen zijn!

Ik zelf ben een playstation plus member en ook mede doordat in oktober Drive club 'gratis' (in zoverre dat mogelijk is) te spelen zou zijn. En nogmaals weer niks.

Erg spijtig maar Drive Club laat ik nu links liggen en wacht wel op The Crew.
Dé racegame van Sony? Die hebben ze toch al? Gran Turismo, zal er wel eind 2015 of in 2016 komen, en van die game kan je verwachten dat hij top gaat zijn. Denk dat The Crew eerlijk gezegd niet zo heel leuk gaat zijn, althans dat gevoel krijg ik van de trailers, heb het spel zelf nog niet gespeeld
Wat een rare review, hoezo is Driveclub voorspelbaar? Het is een race game, wat wil je? Een verhaal en rakket schietende auto's? Tweakers laat zich weer eens beinvloeden door wat de Amerikaanse media schrijft, alsof ze ooit racefanaten waren.
Ik vind het ook een beetje een rare review inderdaad.

Het is dus een mooie racer qua graphics,, met auto's die "goed" besturen, daarnaast is de AI van wat ik gezien heb beter dan in de meeste andere arcade racers. DAT is dus een goede racer, klaar.

Maar omdat online (nog) niet werkt, is het gelijk een kutspel.

Die progressie kun je een mening over hebben, ik zelf vind het niet meer dan normaal dat je eerst jezelf moet bewijzen voordat je een auto van een paar ton onder je reet krijgt... In het eggie ga je ook niet van karts naar F1, maar ik snap dat andere mensen hier anders over denken.

En btw, als je als reviewer BF4 een negen geeft (een spel dat maanden lang compleet onspeelbaar was voor de meeste mensen), en dit dan "matig" noemt terwijl hier dus precies hetzelfde mis mee is (Maar hier tenminste erkent wordt ipv het negeren), maar je hier tenminste een goed werkende singleplayer hebt die je toch moet doen om te lvlen etc. doet je geloofwaardigheid niet echt ten goede.
Elke reclame van Driveclub gaat prat op de online ervaring. De singleplayer is er, maar daar is ook alles mee gezegd. Ja het rijdt prima en ziet er mooi uit. Maar bijster interessant is het niet.

Dat BF4 zo'n hoog cijfer kreeg is een fout geweest imho, dat ze dezelfde fout niet maken bij de beoordeling van Driveclub is erg prettig. Online is momenteel onwerkbaar en daar zou de game moeten excelleren, dan levert Forza Horizon 2 een stuk meer, en ja daar mag je de game op afrekenen. Zeker na de oneindige promotie van Sony en Evolution Studios over de geweldige multiplayer.

Ik ga ervan uit dat het wel goedkomt met de game, maar daar kan je niet vanuit gaan in een review. Wil je een goed cijfer, breng dan een game uit die goed speelbaar is als hij uitkomt, irritatie werkt simpelweg door in het cijfer.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 18 oktober 2014 22:09]

ach jeetje, is er een review negatief over een PS4 game ofzo?
Maar omdat online (nog) niet werkt, is het gelijk een kutspel.
als ik dit
Een goed werkende versie van Driveclub had waarschijnlijk op vier sterren kunnen rekenen - enkele minpunten blijven bestaan, ongeacht of de servers werken
lees is er volgens de reviewer meer aan de hand als alleen de online problemen.

van de progressie is een persoonlijke mening, maar ik lees bij elke review over racegames dat het verkrijgen van auto's makkelijker moet (van gamers zelf) dus dat het bij een review als negatief word gezien als het een hels karwei is, is gewoon een logisch gevolg van commentaar vanuit de gamers hoek zelf.
De nieuwe Forza is ook een racegame, maar allesbehalve voorspelbaar. Heb al bijna een jaar een ps4 staan, maar er is nog geen fatsoenlijke racegame voor uitgekomen. En laat dat nou net het type spel zijn wat ik liefst speel. Pure poep dus.
Dan heb ik nog meer slecht nieuws voor je :/ Project Cars is uitgesteld naar maart 2015...
Nou, zo top was de laatste versie van Gran Turismo niet hoor...
Gran tourismo liet nogal wat liggen de laatste keer. En ik doelde natuurlijk op de ps4.

Bèta van the crew was niet heel denderend maar op dit ogenblik is het aanbod aan race games zo beperkt dat ik een race game wil en dat het een arcade of simulation is mij nog weinig uit maakt.
Ik heb enkel GT 2 gespeeld denk ik :) Had een X360, vorige generatie
Ik geniet zelf enorm van Driveclub, vooral om het heerlijk rijd. Online gedeelte doet het nu redelijk goed en is erg leuk.
Rij met een stuurtje (T300RS)

Zelf heb ik de beta van The Crew gespeeld en deze viel erg tegen en vooral in de besturing die niet responsive was. Het allerbelangrijkste in een racegame.
Over The Crew gesproken; deze Drive Club problemen doen mij zeer sterk denken aan de problemen die Test Drive Unlimited 2 had bij de release (van de makers van The Crew). Ik heb goede hoop dat zij wel hebben geleerd van gemaakte fouten in het verleden, want TDU2 was desondanks erg vet en ik kijk uit naar de opvolger!

[Reactie gewijzigd door Grauw op 18 oktober 2014 15:29]

Ik ben niet geinteresseerd in het online gedeelte en zoals gezegd speelt het (single player) erg lekker weg, voor mij precies de goede balans tussen arcade en realisme. Tevens vind ik het mooi dat er geen tuning van de auto's in zit, vind ik altijd een vervelend onderdeel van racegames (het moge duidelijk zijn dat ik geen fan van sims ben).

Ook de auto's die erin zitten vind ik leuk en de circuits zijn erg mooi, voor mij een prima game dus waar ik veel plezier uit haal en met 39eu in de PSN store schappelijk geprijsd is (overgrote meerendeel heeft sowieso al PS+). De singleplayer schijn je je minimaal wel 10u mee te kunnen vermaken, afhankelijk van of je alle challenges wilt halen, dan wordt het snel meer en daarnaast is het ook leuk om races nog een paar keer te doen.

Vind dit wel een erg lage beoordeling dus, natuurlijk is het slecht dat niet alle beloften waargemaakt worden op het online stuk, maar er bllijft nog genoeg over om deze game de moeite waard te maken, maar is natuurlijk persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 17 oktober 2014 18:27]

Helemaal akkoord jap85! Een 3/5 had hier eerlijker geweest. Ik vind de review in zijn geheel zeer streng. De frustraties kan je zo afleiden... zeker als men beweert dat de muziek saai en eentonig is vind ik dat zware muggezifterij. Vergelijk de OST eens met Gran Turismo bijvoorbeeld. Ik vind het allemaal wat "kort door de bocht". GTA V werd toch ook niet afgestraft voor de (nog steeds durende) online problemen? Er had best ook wat meer over de physics mogen gezegd zijn. Deze zijn niet realistisch, maar ik heb nog nooit zo'n vloeiende game gespeeld. Ik ben zelf een sim-fan maar deze game kan dankzij zijn respons en vloeiendheid me zeker bekoren! Tevens draait hij op 30fps maar ik heb nooit het gevoel dat dit werkelijk zo is, zo vloeiend is het! Voor mij, inclusief serverproblemen een dikke 4/5!
De game is bedoeld als MP en zo ook gepromoot vanaf de E3 in 2013 en daar mag de game dus op afgerekend worden. De PS+ versie is alleen maar MP.
Diablo 3...
SimCity...

Slechte release = het komt nooit meer goed. Als DriveClub zich weet te redden, dan zal het een mirakel zijn.
Met Diablo 3 is het helemaal goed gekomen hoor. Is na games als LoL en vergelijkbare games de meest gespeelde online game.
Voor mij zijn de 2 pluspunten die genoemd worden het belangrijkste in een racegame.
Ik vermaak me voorlopig prima met de singleplayer, zal later wel een keer online gaan als het werkt. Voor 39,- (PS+) is het een goede deal.
Forza Horizon 2 lijkt me ook erg vet maar om alleen daarom een Xbox One te kopen gaat me te ver.
Zo bedoelde ik het dus :)
Sorry hoor, maar ik vind het juist altijd leuk om onderaan te beginnen en dan je auto's langzamerhand op te bouwen. Tis misschien smaak, maar het blijft leuk met een beetje uitdaging. maar tegenwoordig moet het makkelijk zijn, of men moet een shortcut kunnen kopen. WANT, iedereen is de beste en speciaal ;)
Het is juist makkelijker als je met een trage auto begint.

Want hij is trager.

:9

Punt is: je koopt een racegame om met snelle auto's te rijden en je moet eerst X uur grinden met flutauto's. Da's niet leuk.
Das een kwestie van smaak. Games als Gran Turismo zijn er juist groot door geworden. Zie het als race RPG. Je moet iets hebben om naar toe te werken. Zo ervaar ik dat tenminste. Van een langzame naar een snelle auto is vaak bevredigender dan andersom. Als je dus in een snelle bolide begint ga je de rest nauwelijks nog meer aanraken. Dan hadden ze die net zo goed uit de game kunnen laten.
Punt is: je koopt een racegame om met snelle auto's te rijden
Dat is dan jouw mening, maar absoluut niet de mijne. Je ziet het bij bijna elk spel: men wil gelijk naar de 'end game' en het spel zelf is een noodzakelijk kwaad waar doorheen geworsteld moet worden. Ondertussen gooi je 75% van de content en, mijns inziens, 75% van je aankoopbedrag min of meer door de plee.

Bij race games uit dit zich in snelle auto's, goede acceleratie, goede racebanden, veel grip, etc. Maar voor mij komt dat neer op dat je, naarmate de game vordert, minder uitdaging hebt en minder skills nodig hebt om te kunnen spelen. Genoeg race games waarin de Zonda's, Bugatti's, Ferraris en Königseggs mij gestolen kunnen worden.
In Horizon 2 moet je anders ook flink wat races winnen wil je de luxe bolides kunnen kopen. Hier en daar krijg je misschien een leuke wagen maar je moet alsnog flink wat uren erin steken wil je de echt leuke wagens kunnen kopen. En daar zit het verschil met Driveclub. Misschien wil je bepaalde wagens niet perse hebben maar die moet je toch vrijspelen om bij wagens te komen die je wél wilt hebben. Bij Horizon 2 kun je die wagens overslaan en credits sparen zodat je die kunt uitgeven aan de wagens en upgrades die je wilt hebben.
Ik vind het persoonlijk niet een slecht iets dat het moeilijk (en lang duurt) voordat je de snelste en mooiste auto"s vrij speelt...
Nee inderdaad, ik vind dat ook maar een vreemd puntje. Jurian geeft aan dat hij het jammer vindt dat de auto's waar iedereen het voor doet (de snelle) pas later komen in het spel.

Dan is dit natuurlijk van toepassing bij elk spel. Jammer dat je bij Diablo niet meteen op MAX level begint met alle skills. Jammer dat je bij CoD niet meteen de "beste" wapens/skills hebt enz.
Het punt is, bij Diablo begin je tenminste met fireballs waarmee je fallen kunt opblazen en dus plezier kunt scheppen tijdens de beginlevels.

Maar het soort racegames waarbij je start met een geitje en dan met veel moeite en tijd een Golf GTi unlockt...
Hiermee insinueer jij dus dat je geen plezier kunt hebben in races met langzame wagens? Dat is dan een tekortkoming in jou zelf. Ik vind races met langzame wagens doorgaans prachtig. Bovendien is het realistischer. Als ik nu in een Veyron zou stappen om te racen sta ik na een bocht tegen een muur. Waarom zou je in een spel gelijk in een snelle auto moeten kunnen racen en meedoen in de (virtuele) wereldtop? Een tweede voordeel is dat het ook gewoon anders racen is. Een uitstapje naast de baan kan bv. veel zwaarder wegen, omdat een langzame auto (relatief) meer tijd nodig heeft om weer op snelheid te komen. Snoeihard een bocht in kan niet omdat de wagen bij lange na niet genoeg grip heeft. Ik vind dat andere racen juist een extra uitdaging. Derde voordeel is dat je later in het spel die snellere auto's ook daadwerkelijk kunt waarderen. Waarom is in een Zonda racen 'spannend' als je al begint met een Lamborghini?
"Tekortkoming in jou zelf" gaat wel erg ver. Het punt wat Jurian aanhaalt is wel valide, maar snijdt aan twee kanten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een games als Gran Turismo, waar je met een Fiat 500 (of iets in die linie) begint die hooguit 120 gaat, kan dat best frustrerend zijn. Zeker bij GT duurt het vrij lang voordat je met auto's kan rijden die fatsoenlijk vooruit te branden zijn. Uiteraard is dit een deel van de gameplay, het opbouwen van iets, zij het credits of punten, om zo steeds snellere auto's te gaan rijden.

Echter is het wel een keer leuk om een snellere auto te rijden, want dat geeft toch net een leukere beleving want dat blijft de "end-game" content in dit geval. Dat Forza dit eigenlijk helemaal omgooit, vind ik juist een positief iets, maar dan ga je sneller naar de arcade style racing game toe.

Het is maar net waar het spel zich in de markt probeert te plaatsen:
Games die zich aan de kant van simulators bevinden zullen sneller opbouwende gameplay hebben, aangezien hier echt sprake is van "end-game" content met echte race-auto's. Terwijl games die zich meer aan de kant van de arcade bevinden, vaak geen progress hebben aan de hand van snelle auto's, maar juist moeten doen met over-the-top gameplay, waarbij alles steeds sneller en gekker wordt.

In mijn mening probeert Driveclub zichzelf aan de kant van Simulators te positioneren, zeker als je kijkt naar het feit dat je strafpunten krijgt voor "slecht" rijden. Vanuit dat standpunt is het logisch dat ze kiezen voor opbouwende gameplay elementen, wat dus wel weer betekent dat je niet gelijk in de sneller auto's kan springen. Als je gewoon ff een potje wil gassen is dat wel een stuk minder "leuk".

Maar leuk blijft natuurlijk maar een mening die voor iedereen anders is ;)
Ik ben het met het laatste zeker eens. Maar ik heb dolle pret op een (indoor) kartbaan en dan ga je niet harder dan wat.. 50? Bovendien zijn er naast de F1/IndyCar nog honderden minder snelle raceklasses. Zijn die dan ook waardeloos?

Racen is zoveel meer dan snelheid alleen en als je je daar (al dan niet in een game) op focust dan vind ik wel dat je racen te kort doet.
True true,

Echter is de beleving van het karten velen malen sneller in dit geval. Het probleem waar ik persoonlijk tegen aan liep bij het spelen van GT5, is dat het spel helemaal niet snel aanvoelt bij de "langzame" auto's. Racen is voor mij ook een stukje gevoel van snel gaan. Als je dit niet hebt bij de eerste auto's, vind ik persoonlijk dat dit af doet aan de fun factor van de racegame. Als je dit niet erg vindt, is er uiteraard geen wolkje aan de lucht.

Mij hoor je ook zeker niet zeggen dat racen alleen maar snel gaan is, maar het is wel fijn als je het gevoel hebt dat je niet in een loopwagen van de flintstones zit :P. Met je Fiesta met 120 km/u over de baan crossen voelt bijvoorbeeld in GT5 helemaal niet snel aan, terwijl dit in het echt toch zeker wel een belevenis zou zijn.

Racen is inderdaad zoveel meer dan snel gaan, maar ik verwacht wel dat het spel mij het gevoel geeft dat ik snel ga. Ook al rij ik in de eerste de beste auto die het spel mij biedt.
Ik zou zeggen, probeer een goedkope Fiesta op de kop te tikken en ga dan maar eens op Zandvoort of Assen rijden. Via www.vrijrijden.nl kun je dit gewoon doen.

Ik heb nooit met een Fiesta gereden, maar met een 200pk Mercedes SLK (zonder tuning) is het naar mijn mening best leuk, maar "voelt" nog steeds niet echt als racen. Wat dat betreft geeft GT5 je ook een vrij realistisch gevoel en games die je wel een race gevoel geven met een slome bak zijn gewoon gepimpte arcade racers.

En GT5 begon ik volgens mij met een MX5, niet bepaald vergelijkbaar met een Fiesta die amper boven de 120 komt, omdat het onderstel van een standaard MX5 al veel meer race gevoel geeft dan een Fiesta.
Het ligt er ook een beetje aan wat je gewend ben, voor NFS rivals had ik in geen 25(?) jaar een racespelletje gedaan en nog nooit zo'n controller vastgehouden. Dan is een Porsche Cayman best vlot.
Na veel rond rijden wen je aan de besturing en als je upgrade naar de snellere auto's voelen die uit het begin van de game ook niet meer snel aan.
De eerste paar ritten in Driveclub gingen best goed.
Ook een rondje in Forza Horizon 2 op een xboxone was goed te doen.
Lol, je bedoelt waarschijnlijk met geitje dus die Golf GTI. Petjes bak.
ik begrijp dat wel. Lang is natuurlijk relatief. Het moet ook niet zo lang duren dat je eigenlijk al klaar bent met het spel. vrij spelen prima, maar moet niet te moeilijk zijn en erg lang duren.
100 uur rijden in een barrel en om dan een uurtje racen in de auto waar je die 100 uur al in had willen rijden. zoiets, denk ik
Vergeten we de geniale soundtrack niet? Het is muziek waarop je heerlijk kan rijden! Alleen jammer dat het niet lang genoeg is om je rit naar level 40 te kunnen vullen ;)

Full Soundtrack Complete OST

PS: Ik vraag me wel af waarom de redactie het in zijn hoofd haalt om te roepen dat het spel 'hard op zijn bek gaat'. Klinkt hip enzo maar dan denk ik aan Power Unlimited en niet aan een professioneel medium dat toch echt op z'n taal hoort te letten.
Er zitten inderdaad vette nummers in maar vergeleken met veel andere racegames is het héél erg karig. Eigenlijk zijn het maar 5 nummers maar om dat te rekken zitten er wat remixen bij. Ter vergelijking: Horizon 2 heeft meer dan 100 nummers. NFS Hot Pursuit (2010) heeft er rond de 30. Gran Turismo 5 heeft er rond de 50. Dan is 5 unieke nummers toch wel verrekte weinig ;)
De lijst ziet er nogal eentonig uit. Het aantal nummers is letterlijk op een hand te tellen en worden enkel diverse malen geremixed om de illusie van variatie te geven. Daarbij; het beste nummer in racegames bestaat reeds. Dit was "Ulrich Schnauss - A Million Miles Away" en zat in Gran Turismo 4 : https://m.youtube.com/watch?v=i1149qiffCo
Vanaf 60 euro?! Wow... als pc gamer sta ik er eigenlijk nooit bij stil dat games voor consoles zo duur zijn. Best jammer, en dat die online modus niet fatsoenlijk werkt is wel treurig.. blijft weinig over. Lijkt er op dat je voor 'n prikkie meer lol hebt van bijvoorbeeld Grid 2 oid.
Een console game is vaak ook veel makkelijker te verkopen. Consoles kennen geen onlinecodes en dergelijke.
Ik koop consolegames nooit voor die prijs en zeker niet in een winkel. Gewoon een half jaartje wachten en het spel online kopen. Bespaart een hoop geld en geeft studio's de kans om de ergste kinderziektes eruit te patchen. Dat lijkt me een win-win situatie. Het enige nadeel is dat je wat geduld op moet brengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True