Forza Horizon 2 Review

Zomerse vakantieracegame

Sociaal

Dat gevoel van 'een taakje uitvoeren' valt overigens wel te verminderen. Dat kan door je toe te leggen op de diverse sociale aspecten die Forza Horizon 2 met zich meebrengt. Net als bij het eerste deel van de uit Forza Motorsport ontstane subfranchise speelt online spelen, samen rijden en je prestaties met je vrienden vergelijken een belangrijke rol. Ook keren succesvolle elementen, zoals het uitwisselen van designs voor op je auto's, terug, wat voor de grafisch handige mensen een extra bron van in-game credits kan opleveren.

Drivatar

Ook je eigen Drivatar is trouwens een bron van extra inkomsten. Net als in Forza Motorsport 5 houdt de Xbox One je rijstijl bij, om die daarna te verwerken in een AI-coureur die jouw vrienden in hun spel kunnen zien opduiken. Doe 'jij' het daar goed, dan levert dat credits op in je eigen spel. Dat is overigens niet het belangrijkste aspect van de Drivatars. Het klinkt misschien vreemd, maar racen tegen bekende namen maakt het racen persoonlijker en het zorgt ervoor dat je nog liever wilt winnen dan wanneer je tegen random computernamen zou spelen, ook al hebben je vrienden totaal geen weet van wat zich op dat moment op jouw console afspeelt. Forza Horizon 2 wekt de illusie dat je altijd tegen je vrienden racet, zelfs als dat eigenlijk niet zo is. En dat concept werkt.

Natuurlijk kun je ook wél echt tegen andere mensen spelen. Alles wat je offline doet wordt sowieso al vergeleken met scores van je vrienden. Zo weten wij dat wij ongeveer twee keer zoveel auto's hebben gefotografeerd in de speciale Photo Challenge dan de vriend die momenteel de tweede plaats inneemt in die lijst, en het blijft leuk om scores en tijden van anderen te verbeteren als je in je eentje aan het racen bent.

Samen roadtrippen

Directere confrontaties behoren echter ook tot de mogelijkheden. Tegen elkaar racen hoort natuurlijk gewoon bij een racegame, maar gevoelsmatig is dat niet het belangrijkste onderdeel van het online spelen in Forza Horizon 2. Je kunt namelijk ook online roadrips doen. Dat is inderdaad waar het op lijkt: gewoon voor de gezelligheid met een groepje naar een bepaalde locatie in de spelwereld rijden. Het is hier trouwens wel jammer dat de spelwereld van Forza Horizon 2 niet wat groter is. Er zijn best voldoende wegen en als je een rondje door de hele spelwereld maakt kost dat aardig wat tijd, maar hier mist Horizon 2 de uitgestrektheid die een game als The Crew bijvoorbeeld wel zal bieden.

Het sociale aspect van Forza Horizon 2 strekt zich verder uit naar het vormen van clubs, compleet met rangen en ranglijsten binnen die club, eigen tags, en ga zo maar door. De clubs nemen niet zo'n centrale rol in als bij PlayStation 4-game Driveclub het geval is, maar ze zijn er en hebben hun functie. En nu we die andere racegame toch al hebben aangehaald, is dit ook nog wel het melden waard: Forza Horizon 2 werkt offline én online prima.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite