Shadow of Mordor Review

Onderhoudend avontuur in Middle-Earth

Audiovisueel in orde

Het moge duidelijk zijn dat het Nemesis-systeem een belangrijke rol speelt binnen Shadow of Mordor. We vragen ons zelfs af of Monolith hierin niet een klein beetje is doorgeslagen. We betrapten ons er regelmatig op dat we zin hadden om het verhaal verder te brengen, maar door het spel toch weer richting het jagen op orks uit Sauron's Army werden geduwd. Daar komt nog eens bij dat al die figuren ook gewoon rondlopen in de spelwereld en je ze dus ook stomtoevallig tegen kunt komen, wat gevechten natuurlijk lastiger maakt. We liepen op een gegeven moment zelfs drie kapiteins tegelijk tegen het lijf, terwijl we eigenlijk op weg waren naar het startpunt van een missie. Daar ben je dan wel even zoet mee, en wij hadden na een paar uur niet altijd heel veel zin meer in dit soort confrontaties.

Op zulke momenten breekt het gemis van een echt goed verhaal in Shadow of Mordor een beetje op. Middle-Earth, Lord of the Rings, Tolkien: het staat allemaal synoniem aan storytelling. Dat juist dat onderdeel er gevoelsmatig het meest bekaaid van af komt in Shadow of Mordor is eeuwig zonde, temeer daar Monolith een aantal andere onderdelen dus wel heel goed voor elkaar heeft. We noemden de basisgameplay en het Nemesis-systeem al, maar reken de audiovisuele presentatie er gerust bij.

Shadow of Mordor is niet het mooiste spel dat we ooit gespeeld hebben. Op sommige punten oogt de game zelfs lelijk, al komt dat ook een beetje door de grijze, grauwe uitstraling die Mordor zelf al heeft. Ook wie daar doorheen kijkt ziet geen parels. Leg Shadow of Mordor, met zijn spelwereld van beperkte grootte, eens naast het volgende maand verschijnende Assassin's Creed: Unity. Dat is een vergelijking die niet positief uitpakt voor Talion en zijn vriendjes. En toch prijzen wij de audiovisuele presentatie. Waarom? Dat ligt meer aan zaken als sfeer en presentatie dan sec aan de kwaliteit van de graphics. De eerste klanken van het spel, de maar al te bekende klanken van de kwaadaardige taal van Mordor, zorgen direct voor kippenvel. Dankzij goed geluid en een aantal puike tussenscènes weet het spel dat nog een aantal keer te herhalen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite