Shadow of Mordor Review

Onderhoudend avontuur in Middle-Earth

Spelen als mens en wraith

Een verhaal en achtergrond zijn belangrijk. Het zorgt voor de motivatie die je nodig hebt om door te spelen, ook als het spel zelf even niet zo verschrikkelijk boeiend is. Zonder die achtergrond - en nogmaals, die missen we in het geval van Talion dus een beetje - komt er ook wel erg veel druk te staan op de gameplay. Zakt die in, dan is er weinig meer dat het spel op dat moment overeind houdt. Laten we het in dat kader maar als erg goed nieuws zien dat weinig onderdelen van Middle-Earth: Shadow of Mordor zo sterk zijn als de gameplay.

Combinatie van eigenschappen

Vanaf het eerste moment in de game wandel je met Talion rond in het Mordor van Sauron, en daarmee het Mordor van duizenden orks en Uruk-Hai. Voordat we hun wel en wee bespreken, bekijken we echter eerst de mogelijkheden die Talion zelf heeft, want zoals gezegd is Talion niet alleen Talion, maar ook Celebrimbor. Het geeft de speler een combinatie van de eigenschappen van de ranger en de wraith-elf. Op elk moment van het spel kan gewisseld worden tussen een normaal aangezicht en 'wraith vision'. Dat is hoe de wereld er zo'n beetje uitzag toen Frodo de Ring om zijn vingers schoof, en ook hoe de Ringwraiths de wereld zien.

Wie de wereld als wraith aanschouwt, ziet allerlei dingen die normale stervelingen niet zien, wat in Shadow of Mordor betekent dat je diverse handige voorwerpen makkelijker vindt door wraith vision in te schakelen. Daarnaast wisselen Talion en Celebrimbor ook van plek als Talion een duik van een hoge toren neemt. Celebrimbor is niet gevoelig voor vallen van grote hoogte en vangt op dat moment de klap op. Een goed voorbeeld van hoe het zijn van een mens, een wraith en dan weer een mens naadloos in elkaar over gaan.

Nieuwe combo's en trucs leren

De samenwerking tussen beide kanten van het hoofdpersonage heeft ook een rol in het vechtsysteem, dat gedurende vrij lange tijd steeds uitgebreid wordt met nieuwe mogelijkheden en combinaties. Aanvankelijk kan Talion namelijk alleen simpelweg hakken en, als Celebrimbor, elven arrows afschieten. Al snel leert hij echter handige combo's en, afhankelijk van welke upgrades je vrijspeelt, allerlei nieuwe trucjes. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een vijand vast te zetten op een plek, door hem met een pijl aan de grond vast te pinnen: dit is een optioneel vrij te spelen extra vaardigheid.

Al die extra opties vinden hun rol in een in de basis zeer overzichtelijk vechtsysteem. Al vroeg in het spel raak je er aan gewend om omringd te zijn door orks, en die vallen jou natuurlijk maar al te graag aan. Op dat moment draait de gameplay eigenlijk vooral om één handeling: counteren. Klinkt bekend? Inderdaad, dit is een van de punten waar de in previews vaak aangehaalde vergelijking tussen Assassin's Creed en Shadow of Mordor zeker op gaat. In enkele van de vorige Assassin's Creed-games was je, als je de counter-mechaniek eenmaal door had, vrijwel onverslaanbaar in de gevechten, en dat geldt voor Shadow of Mordor ook een beetje.

Veel mogelijkheden

Dat betekent echter niet dat het spel direct saai is. Counteren is dan wel je belangrijkste vaardigheid, maar er is nog veel meer. Zo kan Talion, als je een bescheiden hitstreak bij elkaar mept, de meest gruwelijke finisher moves tevoorschijn halen. Ook op de grond liggende vijanden kunnen, mits Talion genoeg tijd krijgt om de beweging uit te voeren, rekenen op een bloederig einde. Zo ben je binnen de kortste keren allerlei verschillende aanvallen, combo's en finishers aan elkaar aan het rijgen, terwijl je hordes orks achter elkaar over de kling jaagt.

En dat is alleen nog maar het gedeelte waarbij je inderdaad in een massaal open gevecht bent beland. Dat gaat vaak genoeg gebeuren, maar je kunt er over twisten of dat de hoofdmoot van de gameplay is. Minstens zo vaak sneakt Talion rond door Mordor, terwijl hij vijanden op zijn pad op allerlei stealthy manieren uitschakelt. Pijl en boog zijn daar uitermate geschikt voor, maar Talion kan zich ook op zijn vijanden storten, ze van ledges af trekken of ze in hun rug verrassen. Inderdaad: net als een Assassin.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite