Door Jeroen Horlings

Redacteur

Samsung NX1 Preview

Gericht op filmers en semiprofessionals

Tot slot

Tijdens de persconferentie op de Photokina werd de NX1 camera met grote woorden aangekondigd. 'Game changer', 'next generation image quality' en 'quantum jump forward' werd vanaf het podium geroepen. Nu is dat voor een groot deel marketingtaal. Voor Samsung zelf is het weliswaar een grote stap, maar hoewel de specificaties uitermate netjes zijn, valt de impact op de markt nog te bezien.

Met een adviesprijs van vermoedelijk 1499 euro is de prijs-prestatieverhouding van de NX1 erg goed. Je krijgt daarvoor een stevige, weerbestendige camera met een snel autofocussysteem, die 15 foto's per seconde kan maken en ook nog eens in 4k resolutie video kan opnemen. Maar met alleen de camera ben je er niet, tenzij je een bestaande NX-gebruiker bent en al wat goed glaswerk hebt liggen. Met zo'n camera ontkom je eigenlijk niet aan het gebruik van lichtsterke objectieven zoals de 16-50mm f/2-2.8 en de net aangekondigde 50-150mm f/2.8.

Met die combinatie komt het prijskaartje ineens ver boven de 4000 euro te liggen en dat is wel een erg hoge drempel. Bovendien is de keuze in Samsung glaswerk zeer beperkt - voor dat geld kun je ook een complete fullframe-set kopen. Maar de grootste uitdaging van Samsung is misschien nog wel het winnen van het vertrouwen van gevorderde amateurs, professionals én filmers. Immers, overstappen vanaf een ander camerasysteem doe je niet zomaar, ongeacht of je nu een amateur bent of een professional.

We zullen de Samsung NX1 in de nabije toekomst aan een praktijktest onderwerpen om zien hoe de camera het in de praktijk doet en hoe de beeldkwaliteit van de bsi-cmos-sensor uitpakt.

Reacties (28)

Wijzig sortering
Een hele mooie camera, maar ik zie het Samsung nog erg moeilijk krijgen om dit ding in grote getale te verkopen. Sowieso is het een high end model, wat altijd al minder potentiele kopers heeft, maar daarnaast zit het op een lastige plek in de markt.

Het beperkte lenzen-aanbod van Samsung maakt het lastig om de keuze voor de NX1 te verantwoorden. Niet alleen krijgt de NX1 last van concurrentie van andere systeemcamera-fabrikanten (zowel Olympus/Panasonic als Sony hebben een veel volwassener systeem), maar omdat de camera qua omvang niet veel kleiner is dan gangbare APS-C camera's, zullen de gewone DSLRs een mogelijk alternatief zijn, en dat betekent opboksen tegen Canon en Nikon.

De NX1 mist een beetje een killer feature, waardoor deze gekozen zal worden in plaats van de alternatieven. 4K video is leuk, maar nog niet bijzonder relevant. 15 fps is eveneens een niche feature. De combinatie van BSI met een hoge resolutie kan interessant zijn. Immers neemt het praktisch nut van BSI toe naarmate de pixels kleiner worden (en de electronica dus relatief meer in de weg zit bij een reguliere FSI sensor). Het wachten is op de reviews om te zien of de beeldkwaliteit echt de concurrentie ver voor blijft.

Tot die tijd lijkt het me goed als Samsung zich gaat storten op het ontwikkelen van nieuwe objectieven.
Tot die tijd lijkt het me goed als Samsung zich gaat storten op het ontwikkelen van nieuwe objectieven.
Samsung moet eerst marktaandeel krijgen, zodat derde partijen (Tamron, Sigma) er brood in zien om lenzen voor dit platform te gaan maken. En marktaandeel krijg je niet via het pro segment, daarvoor moet je volume in het consumenten segment hebben.
Soms is het rondjes lopen.

Denk dat samsung hier ook vooral wil laten zien wat ze kunnen op dit gebied. Zou idd handig zijn als ze tamron, sigma zo ver krijgen ook lenzen voor hun platform te maken.

Maar ook daar is het probleem weer, dat je toch wat meer dslr camera's moet maken voordat die er een markt in zien.

Het zal nog wel even duren maar de specs van de body zijn niet verkeerd.
Alles draait om inspanning en volume. Een fabrikant kan een lens voor de ene APS-C MILC camera makkelijk aanpassen voor een andere APS-C MILC camera. Vooral nu er tegenwoordig alleen nog maar elektrische contacten zijn, en geen mechanische AF contacten.

Tamron of Sigma neemt het ontwerp van hun Sony E-mount (1,5x crop) objectief, en kan met kleine aanpassingen daar een Canon EOS-M (1,6x crop) of een Samsung NX (1,5 crop) objectief van maken.

Voor M4/3 (2x crop) en Nikon 1 (2,7x crop) volstaat een andere mount niet, en moeten ze een geheel nieuw ontwerp maken. Dat zet deze platforms meteen al op een achterstand.
Klopt het moet vrij eenvoudig zijn maar vergeet niet dat tamron en Sigma ook naar hoeveelheden kijken.

Nemen ze een mount in het assortiment zullen ze er een vooorraad van moet gaan aanleggen. De distributeurs in de landen idem, fotowinkels idem.

Dat zullen ze doen als samsung ook meer zal verkopen.
Je hebt veel punten maar eerlijk is eerlijk als nieuwkomer met deze specs is het zo gek nog niet. Vergelijk je het met de nieuwe canon 7dmk2 dan zien deze specs er voor vergelijkbare geld zelfs al stukken beter uit.

Lenzen is helaas een nadeel dat voordeel heeft canon en nikon en zullen ze nog een tijdje houden. Neemt niet weg dat er nu naast sony weer een nieuwe fabrikant bijkomt die aan de poten van canon en nikon aan het zagen zijn.

Die beide rusten al te lang op het succes uit het verleden en zullen de komende jaren toch echt iets moten doen willen ze geen groot marktaandeel verliezen.

Daarbij je noemt de prijs die hoog is maar schijnbaar zijn steeds meer consumenten bereid om goed geld uit te geven voor een camera. Veel van deze consumenten zijn nieuw en hebben geen lenzen liggen. De pro markt groeit niet meer, d.w.z mensen die echt geld verdienen met hun camera. Denk zelf dat die eerder daalt. De markt voor hobbyisten groeit, evenals filmers die dslr gebruiken. Van die groep zal samsung het moeten hebben.
Zit ik er nou naast of niet? Deze camera's kunnen toch gewoon Pemtax objectieven op? Dit maakt het aanbod in lenzen ineens een stuk groter.

Ik heb zelf een Samsung GX20, oftewel een Pentax K20D :) Ik ben zeer te spreken over de prijs kwaliteit van deze camera. Ik gebruik wel alleen Pentax lenzen (18-50mm f2.8 en een 70-300mm f3.5-5.6, verder nog een oude f1.7 50mm)

Edit:
@Yero, ok duidelijk, dit was mij niet duidelijk in het artikel. In dit geval zou ik denk ook niet zo snel voor deze Samsung kiezen

[Reactie gewijzigd door Devroet op 16 september 2014 09:29]

Nee, er kunnen geen Pentax lenzen op. De GX20 is een DSLR en ontstaan in een periode waarin Samsung met Panasonic Pentax samenwerkte. Voor systeemcamera's hebben ze een eigen mount ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Yero op 16 september 2014 15:00]

Nee, er kunnen geen Pentax lenzen op. De GX20 is een DSLR en ontstaan in een periode waarin Samsung met Panasonic samenwerkte. Voor systeemcamera's hebben ze een eigen mount ontwikkeld.
Ik neem aan dat je Pentax i.p.v. Panasonic bedoeld.

Pentax K20D (Samsumg GX20)
In het artikel wordt gesproken over een slimme ruisreductie die de camera toepast op foto's. Wordt dit ook toegepast op RAW foto's? Zoja, wat zijn er dan de voor- en nadelen van? En zonee, heeft deze functie dan nut voor de beoogde (semi)professionele gebruiker?
Voor zover bekend wordt deze ruisreductie-methode inderdaad niet toegepast in raw.
RAW "fotos" bestaan niet. RAW is letterlijk het signaal van de sensor.
Ja leuk die BSI sensor met een ISO van 50k maar dan ben ik benieuwd naar de eerste testfoto's want als je dan alleen ruis overhoud dan heeft het allemaal zeer weinig nut.
atm schiet ik met een 7D mark I. Ik wil de dslr niet verdedigen want ik hoop dat we ooit af gaan van slijtende shutters en bewegende delen in een camera. Voorlopig is de dslr alleen voor mij nog steeds de winnaar al is het maar dat je aan de camera kan voelen wanneer je foto goed gemaakt is. je voelt en hoort de autofocus en je voelt uiteindelijk de spiegel gaan. Nu is dit qua trilling en dus scherpte waarschijnlijk een nadeel. Maar het geeft mij toch een soort gevoel van degelijkheid o.i.d. Er gebeurd iets in de camera als jij op dat knopje drukt met zo'n systeemcamera heb ik soms het gevoel dat je er net niet helemaal bij bent.

Inmiddels is daar veel in verbeterd en bijvoorbeeld de GH4 geeft al een aardig gevoel aangezien hij ook schiet wanneer jij drukt. De delay is weg wat al een echte verbetering geeft t.o.v. eerdere modellen. Ik ben benieuwd wat deze Samsung gaat doen. Al is het aanbod qua lenzen schrikbarend klein om serieus genomen te worden voor de 'semiprofessionals'.

15fps is trouwens wel erg netjes de 7D heeft er 7 en dat kan bij sporten als motorcross en ook autoraces nog wel eens net te weinig zijn. Al is het gewoon een kwestie van fatsoenlijk timen en niet lukraak schieten.

Wat ik me overigens wel bedenk en daar is misschien inmiddels al wel een oplossing voor maar ik weet het niet. Maar hebben systeemcamera's niet snel last van stof op de sensor? Een DSLR heeft een spiegel die tijdens het wisselen van lenzen het een en ander tegen houd. Maar zit er bij de moderne systeemcamera's ook bijvoorbeeld een klep in die omhoog geklapt kan worden wanneer lenzen gewisseld worden?
Bij vrijwel alle systeemcamera's is de sensor inderdaad onbeschermd en is de kans groot dat er stof op komt. Oftewel, de sensor zal af en toe schoongemaakt moeten worden. ;) De spiegel houdt bij een DSLR inderdaad wat stof tegen, maar de kans is toch groot dat de aanwezige stofdeeltjes vroeg of laat op de sensor komen.
Ik denk dat systeemcamera's en dan met name Panasonic en Olympus minder last hebben dan DSLR's (De spiegel in DSLR's zorgen er nl voor dat stofjes in sensor/spiegel ruimte alle kanten op geblazen worden). Het zeer goede, door Olympus uitgevonden, SSWF systeem heeft me nog nooit in de steek gelaten. Wel moet je in de lente (pollen tijdperk) een beetje oppassen want dit zijn "stofjes" die wat hardnekkiger kleven. Bij DSLR's heb ik al verscheidene malen de sensoren moeten (laten, (ivm garantie)) schoonmaken maar tot nog toe niet bij mn (m)43 camera's .
Ziet er leuk uit, eindelijk weer eens een Samsung camera die niet op een telefoon lijkt. Technisch gezien is het een hoogstandje, en ze maken kans in de markt waar Canon en Nikon niet echt aanwezig zijn.

Nu zul je zeggen dat Canon een MILC heeft, maar de EOS-M serie stelt niks voor. Vorige week heeft Canon de 7D mk II aangekondigd, geen nieuwe EOS-M.

Nikon heeft veel MILC's, de Nikon 1 is een mooie serie camera's. Alleen zal het nooit een portrettenkampioen worden, door de (in verhouding tot APS-C) zeer kleine sensor.

Sony en Fuji zijn al groots aanwezig in de MILC markt met grote sensoren (APS-C of groter), en Samsung heeft de potentie hierin groot te worden. Op dit moment heeft Samsung een voorsprong op Canon en Nikon.

Ik ben benieuwd wat de toekomst zal brengen! Zolang ze hun camera's TouchWiz-vrij houden, maken ze een kans.
Canon heeft al een EOS-M2 die in Azie te krijgen is. Later dit jaar komt er een echte opvolger in Europa hebben ze in een interview gezegt. Zit ik eigenlijk ook wel op te wachten.
De Canon EOS-M is ruim 2 jaar oud.

De Canon EOS-M2 is eind vorig jaar aangekondigd, en sinds begin dit jaar beschikbaar in Japan. De specs waren minder dan verwacht, en die teleurstelling is waarschijnlijk ook de reden dat de camera hier nog niet verkrijgbaar is.

Ja, Canon heeft een MILC, maar Canon heeft nog niks gepresteerd op dat gebied.
De Canon EOS-M(2) is wel zo'n beetje de slechtste systeemcamera op de markt, het kan niet eens concurreren met de 1" sensor camera's.
EOS-M(2) is mss alleen interessant als je al Canon lenzen had. Panasonic, Olympus, Sony en Fuji zijn de meest interessante systeemcamera fabrikanten met Nikon op de reservebank.
Kun je nu met deze camera langs het circuit fotograferen? Want tot u toe (getest enkel in de winkel) vond ik op alle van dit soort camera's de servo-AF niet erg snel aanvoelen. Met mijn DSLR, hoe oud 'ie ook is, maak ik toch nog altijd mooie panningshots tijdens WEC races en zo :) .
van deze camera weet ik niet de specs maar toevallig was er laatst een speed test tussen verschillende camera's .

http://youtu.be/up8K_xd_iwU?list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A
Die ga ik vanavond eens bekijken, dank!
Leuk om te lezen! Ben benieuwd naar de praktijktest en hoe die bsi sensor het uithoudt tegenover de concurrentie.
Ik gebruik nu ruim 2 jaar een Samsung NX200 camera en ben juist wel tevreden over het lensaanbod. Heb een 12-24mm, 30mm F2.0, 18-50mm, 50-200mm en een 85mm F1.4. Ook de kwaliteit van de lenzen vind ik zeer goed. Bovendien zijn de lenzen vaak relatief goedkoop, in vergelijking tot bijvoorbeeld Canon en Nikon. Misschien dat het voor de echte professionele fotografen niet voldoende is, maar voor mij als hobby fotograaf is het gewoon goed.
Ik heb deze zomer mijn camera van een Canon 5D mk1 naar een 6D geupgrade. Het belangrijkste verschil in real life is de verbeterde ISO prestatie in de vorm van minder ruis en betere autofocus. Maar in de basis is de oude 5D nog steeds een superapparaat, welke hooguit wat stof (sensor) gevoelig is.

Het geeft maar aan, hoe langzaam de echte verbeteringen aan dslr camera's gaan, dit heet marketing. Het advies is dan ook om diverse generaties camera's over te slaan, zodat je ook merkt dat er sprake is van een substantiele verbetering, ipv meedoen aan de laatste trend.

Afgezien dat dit een snelle camera is, moet deze camera wel heel bijzonder zijn om deze prijs te rechtvaardigen.
Lekker consequent, "alleen voor TV's"

Ontopic. Erg mooie camera. Heb nu een A7 en wil ze graag een keer naast elkaar zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee