Assassin's Creed: Rogue Preview

Doorontwikkeling van AC IV: Black Flag

Anders en toch hetzelfde

De gelijkenissen tussen Black Flag en Rogue zijn ook op het land evident. Zo valt direct op dat Cormac er geen heel andere animaties op nahoudt dan Kenway. Hij heeft wel een aantal finishers en andere bewegingen die nieuw zijn, maar de basisbewegingen lijken rechtstreeks overgenomen uit het vorige Assassin's Creed-spel. Als je Kenways skin over het personage heen zou kunnen leggen, zou het plaatje aardig kloppen. Aan de ene kant voelt het wat goedkoop, maar aan de andere kant kun je je ook afvragen hoeveel meer Ubisoft überhaupt nog uit deze engine had kunnen halen.

Uniek perspectief

De missies die Cormac op land moet uitvoeren zijn enerzijds origineel, en anderzijds toch ook weer niet. Zijn positie als Templar levert hem enkele unieke perspectieven op, maar wie goed kijkt herkent de missiestructuren uit vorige games. Neem bijvoorbeeld het innemen van een bepaalde nederzetting die onder de controle van de Assassins staat. Strikt genomen hebben we dat inderdaad nog nooit gedaan. Maar als de afzonderlijke handelingen erbij komen, valt het met de vernieuwing wel mee. Wachters uitschakelen, ammunitiedepots opblazen en uiteindelijk afrekenen met de Assassin die de baas is in die nederzetting: denk er een fort en een kapitein van het fort bij en de missies zijn inwisselbaar met die waarbij Kenway allerlei forten innam in Assassin's Creed IV: Black Flag.

Voor zover we het zo snel konden zien ligt de spelwereld vol met locaties waar je dit soort dingen kunt doen. We hebben natuurlijk lang nog niet alle locatiesoorten gezien, dus er liggen ongetwijfeld nog wel wat verrassingen te wachten. Ook hebben we nog niets van de grote steden gezien, die er wel zullen zijn. Ubisoft bevestigde alvast dat New York City een van de grote locaties zal zijn, als enig stuk dat buiten de eerder aangegeven Canadese grens ligt. Het is waarschijnlijk vooral hier, en in de stukken verhaal zelf, dat Rogue zich wat makkelijk zal kunnen differentiëren van Black Flag.

Persoonlijke ontwikkeling

Dat is natuurlijk nog wel een punt. Zelden waren we op voorhand al zo geïnteresseerd in de verhaallijn van een Assassin's Creed-game. Een hoofdpersonage dat de Assassins de rug toekeert en voor de vijand gaat vechten: alleen daarin zit al meer persoonlijke ontwikkeling van een personage dan we gewend zijn van Assassin's Creed. Daar hoort natuurlijk nog wel een goede uitwerking bij, zowel wat het verhaal inhoudelijk betreft als de presentatie die er omheen zit. Gelukkig zagen de tussenfilmpjes er tot nu toe goed uit, maar tijd voor conclusies is het op op dit punt uiteraard nog lang niet.

Wat de gameplay betreft is het makkelijker. Zoals gezegd beweegt Cormac zich redelijk gelijk aan Kenway. De gameplay voelt daardoor meteen vertrouwd. Cormac mag dan geen Assassin meer zijn, hij beschikt wel over alle handige trucs die ook Assassins over het algemeen beheersen. Denk daarbij aan assassination van bovenaf, of op twee bewakers tegelijk. Het vechtsysteem heeft niet dezelfde veranderingen ondergaan als voor Unity het geval is, dus in Rogue is het vechten nog steeds vrij makkelijk - in elk geval wel in vergelijking met Assassin's Creed: Unity.

Kat en muis

In de gameplay komen de tegenstellingen tussen Assassins en Templars ook naar voren. Zo kom je in de eerste plaats al een nieuw soort vijanden tegen, de Stalker. Deze vijanden verstoppen zich in bosjes, hooibalen of op andere plekken waar je, gezien de geschiedenis, Assassins zou verwachten. Ook anders is dat een Assassin, in tegenstelling tot de kapitein van een fort in Black Flag, niet op jou gaat zitten wachten. Zodra hij door krijgt dat er een indringer in zijn nederzetting is, zal hij zijn post verlaten en op jou gaan jagen. Zo ontstaat er een heel aardig kat-en-muis-spel vol actie, hinderlagen, rookbommen en andere handige gadgets die Cormac en zijn tegenstanders tot hun beschikking hebben.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3