Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Sony A7S Review

Licht in de duisternis

Door , 112 reacties

Vergeleken met...

Hoe doet de Sony A7S het op hoge lichtgevoeligheden in vergelijking met andere recente fullframe-camera's? Om dat te beoordelen hebben we ook een Sony A7R en een Canon 5D Mark III gebruikt. We vergelijken zowel de oorspronkelijke resoluties als de twee andere camera's teruggerekend naar twaalf megapixels voor een eerlijke vergelijking. Uiteraard hebben we hiervoor onbewerkte raw-bestanden gebruikt.

De A7R gaat niet hoger dan iso 25.600. Het ruispatroon van beide Sony-camera's is herkenbaar, maar de A7S brengt het er zichtbaar het beste vanaf. Dat zie je hieronder, op basis van een grijsverloop van onze testkaart.

ruistest

Vlnr: Canon 5D Mark III, Sony A7R, Sony A7S (iso 25.600, raw, 12 megapixels)

Sony A7R

In praktijkfoto's is het verschil tussen de A7R en A7S nog groter. Als je een donkere scene fotografeert, heeft de A7R op iso 25.600 last van een paarse gloed aan de onderkant van de foto's, een fenomeen dat we dus ook bij de A7S zagen, maar dan op hogere iso's. De A7S toont beduidend meer detail in de praktijkfoto's. In jpeg is het verschil zelfs nog groter.

Sony A7R (36 megapixels) vs Sony A7S (12 megapixels) op iso 25.600 (raw)

Sony A7R (36 megapixels) vs Sony A7S (12 megapixels) op iso 25.600 (jpeg)

Canon 5D Mark III

De Canon 5D Mark III gaat in principe maar tot iso 25.600, maar heeft iso 51.200 en 102.400 beschikbaar als hi1- en hi2-standen. Dat zegt in principe al dat die standen in de meeste gevallen niet bruikbaar zijn. De kleurruis die we op iso 25.600 zien, is op iso 102.400 nog duidelijker zichtbaar. De Sony A7S heeft nauwelijks last van kleurruis, maar heeft op deze lichtgevoeligheid wel enige kleurinformatie verloren, waardoor alles wat flets oogt.

Op de afbeelding hieronder zijn de bovenste twee beelden van de 5D Mark III en de onderste twee van de A7S. Het betreft een honderdprocentuitsnede van onze testkaart, gefotografeerd in raw op iso 102.400. De foto van de 5D Mark III is teruggerekend naar twaalf megapixel. In de tweede foto is geprobeerd de ruis softwarematig te minimaliseren.

5d3 a7s 3 Vlnr: Canon 5D Mark III onbewerkt, bewerkt, Sony A7S bewerkt, onbewerkt

Een andere foto op onze testkaart toont hetzelfde resultaat. De Sony A7S levert het beste plaatje af op iso 102.400. Omdat een visuele beoordeling altijd lastig is, hebben we ook benchmarks uitgevoerd op onze testkaart, met behulp van de analysesoftware Imatest. De A7S haalde op iso 25.600 overtuigend de laagste waarde, gevolgd door de A7R en op enige afstand de 5D Mark III.

5d3 a7s 1

Vlnr: Canon 5D Mark III bewerkt, Sony A7S bewerkt (iso 102.400 met softwarematige ruisreductie)


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*