Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Sony A7S Review

Licht in de duisternis

Door , 112 reacties

Video

De extreme lichtgevoeligheid van de sensor is niet de enige reden om het aantal pixels beperkt te houden. De A7S is in staat om 4k video op te nemen in het 16:9-formaat. Daarvoor wordt, met uitzondering van de boven- en onderkant, het hele oppervlak van de sensor gebruikt. Het formaat sluit daardoor naadloos aan bij de 4k-videoresolutie van 3840x2160 pixels, oftewel 8 megapixel.

Geen pixel binning

Daardoor is er geen 'pixel binning' nodig, maar is het gebruikte formaat simpelweg een crop van de sensor. Het niet hoeven terugrekenen scheelt rekenkracht, maar komt vooral ook de beeldkwaliteit ten goede. Bij pixel binning worden verschillende pixels samengevoegd en wordt de resolutie naar het beoogde niveau verlaagd, wat beeldfouten als moiré kan veroorzaken.

A7S video sensor4k en externe recorder

De Sony A7S kan videobeelden opnemen in de 4k-resolutie. Daar moet wel expliciet bij vermeld worden dat dit alleen kan met behulp van een externe hdmi-recorder. De camera kan het sd-kaartje helaas niet als opslagmedium voor 4k gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Panasonic GH4 wel kan. Dat betekent ook dat je per definitie met spullen moet sjouwen als je in 4k wil filmen. Een voordeel van een externe recorder is dat je meteen gebruik kunt maken van ongecomprimeerde video (YCbCr met 4:2:2).

Mondjesmaat verschijnen er steeds meer fotocamera's die in 4k kunnen filmen. Toch heeft Sony op dit moment nog een voorsprong, aangezien de A7S de enige fullframe-camera is die dit kan. De hoge lichtgevoeligheid van de sensor is daarbij ook een grote plus. Voor een fotocamera is de A7S best prijzig, maar voor een 4k-filmcamera met grote sensor en bruikbare hoge iso-standen is de prijs juist weer scherp.

Aps-c

Als je alleen in 1080p wil filmen heb je minder last van het beperkte 'FE'-lenzenaanbod van de A7-serie. Je kunt dan namelijk ook gebruikmaken van de bestaande E-mount-objectieven, die oorspronkelijk voor de NEX- en A-serie-camera met E-mount verschenen. De camera herkent deze automatisch en past het zoekerbeeld en het lcd-scherm daarop aan. Je kunt dan bijvoorbeeld ook gebruikmaken van gemotoriseerde zoom, maar werken met fullframe-objectieven heeft vanwege kwaliteitsvoordelen natuurlijk altijd de voorkeur, Overigens kunnen met behulp van (Sony-)adapters ook andere bestaande objectieven worden gebruikt, waaronder de Sony A-mount en zelfs PL-cinema lenzen.

Aansluitingen

Net als de A7 en A7R is de A7S uitgerust met een microfooningang en koptelefoonuitgang. Daarnaast biedt Sony een volledige set accessoires, waarmee de camera als volwaardige videocamera kan dienstdoen.  Overigens hadden we niet de beschikking over deze accessoires. Vandaar dat we ons in deze review vooral hebben gericht op de fotokwaliteiten van de camera.

*