Redacteur audio en games

Borderlands: The Pre-Sequel Preview

Knallen op de maan

Wat is een Pre-Sequel?

Gearbox Software heeft een flinke deuk in zijn reputatie opgelopen. Eerst was er de slechte ontvangst van Duke Nukem Forever, waaraan de studio uit Texas de laatste hand heeft gelegd, en daarna was er het debacle rond Alien: Colonial Marines. Met alle kritiek die de studio kreeg, zou je haast vergeten dat hij af en toe ook nog iets goed doet. De laatste jaren komt het goede vooral van Borderlands, de knotsgekke shooter die inmiddels aan een derde deel toe is. Gearbox heeft overigens wel de assistentie ingeroepen van 2K Australia om dat derde deel te maken.

Na Borderlands en Borderlands 2 is het dus binnenkort tijd voor Borderlands: The Pre-Sequel. Het verhaal speelt zich af tussen beide voorgaande delen. Het is dus een sequel op Borderlands en een prequel van Borderlands 2. In het verhaal van de Pre-Sequel staat Handsome Jack centraal. Die wil meer macht en heeft bedacht dat hij dat via een uitweg kan krijgen. Om te beginnen een uitweg uit de Hyperion Moonbase, want daar wordt hij aan het begin van de game vastgehouden. Maar Handsome Jack wil meer. Hij wil niet alleen de basis onder zijn hoede krijgen, maar eigenlijk ook de hele maan.

Claptrap

In eerste instantie heeft hij daarbij hulp. Er zijn vier uit de serie bekende namen die zich aan zijn zijde scharen. Het zijn de vier speelbare characters in de game; Athena the Gladiator, Nisha the Lawbringer, Wilhelm the Enforcer en Claptrap, de robot die steeds aan de rand van het verhaal figureerde. Wie beide voorgangers en alle uitbreidingen heeft gespeeld, zal ze alle vier al kennen, maar je kunt er nu dus mee op avontuur.

Wat het verhaal betreft komt er gedurende de game een omslag. Wie Borderlands 2 heeft gespeeld, weet dat Handsome Jack nooit echt goede bedoelingen kan hebben, en daar komen de vier speelbare characters ook langzamerhand achter. Ze zullen zich dus tegen Handsome Jack keren, die zo gedurende de game uitgroeit tot je voornaamste tegenstander.

Borderlands: The Pre-Sequel.

Handsome Jack

Het verhaal rond Handsome Jack is vooral een middel om je mee te nemen naar een nieuwe spelwereld met vooral heel andere eigenschappen. Want de hele game speelt zich af op een maan, wat wil zeggen dat je veel minder last hebt van zwaartekracht. Je kunt dus flinke sprongen maken en zult daarna lekker zacht landen. Je hebt zelfs een double jump, die je onderweg nog bij kunt sturen ook. Om het effect nog wat verder te vergroten, zul je ook zo hier en daar jump pads tegenkomen, om de grotere sprongen te maken. Dat is niet zonder risico, want als je mis springt kun je zomaar in de eindeloze diepte van het heelal verdwijnen.

Wat de makers vooral met de verhuizing naar de maan willen bereiken, is dat de gameplay in de Pre-Sequel heel anders is dan die in de voorgaande games. Daar is het meer tactiek, meer schuilen, meer snipen. Dat is in de Pre-Sequel niet de bedoeling. De lage zwaartekracht moet de gameplay lichtvoetig maken, waarbij spelers al springend rond elkaar dansen om elkaar al springend onder vuur te nemen. Dat is ook de reden dat je nu een Slam hebt; als je in de lucht zweeft, kun je een harde landing uitvoeren als je een vijand onder je ziet, om hem op die manier te vermorzelen. Het is ook de reden waarom dekking zoeken geen zin heeft in de Pre-Sequel. Doordat je zo makkelijk omhoog kunt springen, kun je ook makkelijk boven de dekking van je tegenstander uitkomen. Het maakt de Pre-Sequel dus veel meer 'in your face' dan zijn voorgangers.

Laserwapens

Met een setting op de maan en de lage zwaartekracht is de Pre-Sequel wat meer science-fiction dan je gewend bent, en om dat nog wat verder te benadrukken zijn er nu ook diverse laserwapens, die ook even herkenbare als overdreven pieuw-pieuw-geluiden maken. Om de sfeer compleet te maken, is er ook een hele serie onvervalste maanmonsters. Zoals de uit de kluiten gewassen Kraggon, een soort draak die zich in de lava gedompeld lijkt te hebben. Mocht het je lukken om de Kraggon te verslaan, dan wacht er een vervelende verrassing. Het beest zal uiteenvallen in een hele serie baby-Kraggons die de strijd voort zullen zetten. En om het af te maken is er in de Pre-Sequel ook nog een nieuw element. Naast vuur, zuur en de andere kun je nu ook gebruikmaken van Cryo, dat je in staat stelt om zaken - het liefst tegenstanders - tijdelijk te bevriezen.

Vier oude bekenden

Naast die nieuwe elementen in de gameplay zijn er dus ook vier nieuwe hoofdrolspelers. Die zijn uiteraard lekker verschillend. Neem Athena the Gladiator. Dat ze een gladiator wordt genoemd, komt doordat ze een tijdelijk schild op kan roepen. Daar kan ze kogels mee opvangen. Dat niet alleen, je kunt het schild opwaarderen, waarna je het als een wapen in kunt zetten door het weg te werpen. Helemaal mooi wordt het als je kiest voor de Elemental-tak van de talent tree en leert om Elemental-aanvallen op te vangen en te weerkaatsen naar de afzender. Wilhelm the Enforcer moet het hebben van cybernetics. Je ziet hem veranderen gedurende de game. Bovendien heeft hij hulp van een bot, waarbij je kunt kiezen uit Wolf en Saint.

Nisha the Lawbringer ken je misschien als de sheriff of Lynchwood. Nisha is een onvervalste cowgirl, een gunslinger eerste class die al haar wapens kan dual wielden - al zul je dat via de talent tree moeten verdienen. Naast vuurwapens kan ze ook een zweep hanteren. Nisha kan zich bovendien een beetje aan de hectische gameplay van de Pre-Sequel onttrekken, doordat ze een talent tree heeft die op nauwkeurigheid gericht is en dus enigszins in de buurt komt van snipen.

Nieuwe software

En dan is er nog Claptrap. De moeilijkste class van de vier en uiteraard ook de vreemdste van het stel, zoals je van de babbelende robot mag verwachten. Hij is van nieuwe software voorzien; een nieuwe editie van VaultHunter.exe, maar die blijkt niet helemaal stabiel. Dat heeft vreemde gevolgen. Zo raak je af en toe 'overstuurd', met als gevolg dat Claptrap can't stop firing en dus op ongecontroleerde wijze zijn wapens leeg schiet zonder dat je kunt mikken. De frenzy duurt een halve minuut. Hetzelfde kan gebeuren bij het werpen van granaten.

Maar het kan nog gekker. Aan het einde van een talent tree staat een skill waarmee de robot zijn medespelers om een high five vraagt. Krijgt hij die, dan krijgt het hele team een flinke buff. Krijgt hij geen high five, dan is het screw you en krijgt alleen Claptrap zelf de buff. Een andere tree eindigt met Rainbow Coolant, een skill die een waaier aan laserstralen uitzendt die alle kanten op gaan en alle kleuren van de regenboog hebben. Claptrap kan daarmee een erg krachtige class zijn, al is hij door zijn vreemde skills wel de lastigste om te doorgronden.

Voorlopige conclusie

Borderlands: The Pre-Sequel biedt nog meer van de bekende Borderlands-gekte. Toch hebben de makers er wel voor gezorgd dat deze stand-alone uitbreiding heel anders is dan zijn voorgangers. De lage zwaartekracht op de maan zorgt voor heel andere gevechten, waarbij tactiek en dekking zoeken een veel minder grote rol spelen. Het heeft hier juist zin om de confrontatie aan te gaan. Springen en schieten, aanvallen en niet te veel nadenken over verdedigen. Met vier nieuwe classes valt er bovendien genoeg te ontdekken. De vier zijn flink verschillend, al zijn bij alle vier de skills toegesneden op het leven - vooral het overleven - in een wereld waarin zwaartekracht nauwelijks een rol speelt. De grootste verrassing in de game is nog wel dat je als Claptrap het slagveld op kunt. Borderlands: The Pre-Sequel verschijnt op 17 oktober, voor de Xbox 360, PlayStation 3, Windows, OS X en Linux.