Redacteur audio en games

Borderlands: The Pre-Sequel Preview

Knallen op de maan

Handsome Jack

Het verhaal rond Handsome Jack is vooral een middel om je mee te nemen naar een nieuwe spelwereld met vooral heel andere eigenschappen. Want de hele game speelt zich af op een maan, wat wil zeggen dat je veel minder last hebt van zwaartekracht. Je kunt dus flinke sprongen maken en zult daarna lekker zacht landen. Je hebt zelfs een double jump, die je onderweg nog bij kunt sturen ook. Om het effect nog wat verder te vergroten, zul je ook zo hier en daar jump pads tegenkomen, om de grotere sprongen te maken. Dat is niet zonder risico, want als je mis springt kun je zomaar in de eindeloze diepte van het heelal verdwijnen.

Wat de makers vooral met de verhuizing naar de maan willen bereiken, is dat de gameplay in de Pre-Sequel heel anders is dan die in de voorgaande games. Daar is het meer tactiek, meer schuilen, meer snipen. Dat is in de Pre-Sequel niet de bedoeling. De lage zwaartekracht moet de gameplay lichtvoetig maken, waarbij spelers al springend rond elkaar dansen om elkaar al springend onder vuur te nemen. Dat is ook de reden dat je nu een Slam hebt; als je in de lucht zweeft, kun je een harde landing uitvoeren als je een vijand onder je ziet, om hem op die manier te vermorzelen. Het is ook de reden waarom dekking zoeken geen zin heeft in de Pre-Sequel. Doordat je zo makkelijk omhoog kunt springen, kun je ook makkelijk boven de dekking van je tegenstander uitkomen. Het maakt de Pre-Sequel dus veel meer 'in your face' dan zijn voorgangers.

Laserwapens

Met een setting op de maan en de lage zwaartekracht is de Pre-Sequel wat meer science-fiction dan je gewend bent, en om dat nog wat verder te benadrukken zijn er nu ook diverse laserwapens, die ook even herkenbare als overdreven pieuw-pieuw-geluiden maken. Om de sfeer compleet te maken, is er ook een hele serie onvervalste maanmonsters. Zoals de uit de kluiten gewassen Kraggon, een soort draak die zich in de lava gedompeld lijkt te hebben. Mocht het je lukken om de Kraggon te verslaan, dan wacht er een vervelende verrassing. Het beest zal uiteenvallen in een hele serie baby-Kraggons die de strijd voort zullen zetten. En om het af te maken is er in de Pre-Sequel ook nog een nieuw element. Naast vuur, zuur en de andere kun je nu ook gebruikmaken van Cryo, dat je in staat stelt om zaken - het liefst tegenstanders - tijdelijk te bevriezen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite