Doom Preview

Achter gesloten deuren getoond in Dallas

Voorlopige conclusie

Na de korte introductie van de nieuwe engine was ook de speelsessie afgelopen. Nadat we een Hell Knight ten tonele zagen komen, was het snel gedaan. De magere ridder sloeg de helm in van de Space Marine, om vervolgens één voor één al zijn ledematen af te breken, waarna het licht in zijn ogen doofde. Kort daarna zagen we enkel nog een flits van het enorme monster dat ook in de korte trailer van de game al te zien is.

Daarmee lijkt Doom volledig te gaan voldoen aan de verwachtingen die de vele fans van de serie hebben. Deze Doom bevat niet de horror van voorganger Doom 3; het is weer ouderwets knallen. Hordes buitenaards gespuis neer maaien met je Shotgun, Plasma Rifle en Rocket Launcher. Om het geweld nog nadrukkelijker voor het voetlicht brengen, kun je de monsters nu ook met de hand nog flink toetakelen. Je kunt ze de nek omdraaien of de kaken uit elkaar rukken. Je kunt ook ledematen afbreken als je daar zin in hebt en soms is dat nog nodig ook. Zo zagen we ergens een deur die reageerde op de handafdruk van een alien. Dan is het zaak om een arm af te breken van de juiste bad guy en die vervolgens op de scanner te leggen. Het is precies de botheid die van Doom mag worden verwacht.

Wanneer Doom in de winkel ligt, wil uitgever Bethesda nog niet loslaten. Wat in Dallas getoond werd, was slechts een eerste glimp. De ontwikkeling van de game is nog lang niet afgerond. Vandaar dat de uitgever ook nog geen beeld van de game naar buiten wil brengen. De demo in Dallas was alleen voor de fans die de moeite hadden genomen om naar Texas af te reizen. De rest van de wereld moet wachten tot Bethesda de tijd rijp acht om meer naar buiten te brengen. Tot die tijd moeten we het doen met die ene, korte video. Dat is ook de reden waarom er in dit artikel zo weinig beeldmateriaal van de game te zien is.

Titel Doom
Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum Nog niet bekend

Reacties (113)

Ik hoop dat Bethesda en ID nu hetzelfde resultaat afleveren als met Wolfenstein! Die heb ik al helemaal kapotgespeeld!

Een oude, eerder "kapotgemaakte" of beschadigde franchise nieuw leven inblazen door "back to basics" te gaan. Met Wolfenstein waren de fans en reviewers bang voor bugs en glitches en dat is voor de meesten 100% meegevallen. Door die game weer naar de roots terug te brengen is Wolfenstein: The new order nu al een klassieker!

Hopelijk gebeurt met doom nu hetzelfde en kunnen we met lichte puzzeltjes, een beetje klimmen en springen lekker ouderwets "Fraggen!"
Ik kijk er in ieder geval halsreikend naar uit.
Doom 3 was voor mij geen drol aan door het horrorthema en de trage gameplay, en heeft min of meer voor mij de naam "Doom" verkloot... alhoewel was de gelijknamige , maar losstaande film wel aardig vermaak tussendoor.

Nu maar afwachten op de eerste in-game beelden..
Ik kreeg bij het lezen van dit artikel ook het idee dat ID Software goed gekeken heeft naar wat Machine Games gedaan heeft met Wolfenstein, of het kan de invloed van Bethesda zijn. Zonder beelden te zien, dacht ik al dit lijkt wel Wolfenstein The New Order: The Doom Edition. Ik heb me met TNO heel goed geamuseerd en voor mij was het de beste shooter in jaren, dus kom maar op met die nieuwe Doom!
Dat zou inderdaad leuk zijn. Hoewel ik hoop dat ze het niet echt de Wolfenstein: Doom Edition maken, maar weer zoals in D1 & 2 de focus leggen op omgeving en monsterplaatsing.

Ik zou graag of 1) Grote gedetailleerde, intensieve gevechten willen zien, waarbij de AI ook echt een aanslag op je leven probeert te doen (in WS:TNO niet echt gelukt) of 2) Massa's en massa's aan gelaagde zwermen monsters zoals b.v. in Brutal Doom het geval is, met toch voldoende detail in waar je raakt wat betreft de beschadiging van de monsters. Niet van die "shotgun schot raakt en 3/5 raken op dezelfde manier een arm kwijt" animatie zooi.

Maar als ik dit artikel lees, gaat het de kant van 2) op, maar dan wellicht met de (lagere) monsterdichtheid zoals in Doom 3? De balans tussen hoeveel HP monsters hadden hoeveel het er waren over alle moeilijkheidsgraden beviel me namelijk niet zo heel goed in D3, wat ik verder toch 2x heb uitgespeeld. En waar WS:TNO eigenlijk gewoon een veel betere game was.
Klopt wel van die AI in WS:TNO, ik heb het uitgespeeld op Death Incarnate en had nooit echt problemen. Het eindgevecht was helemaal een tegenvaller qua moeilijkheid. Normaal gezien speel ik altijd op reguliere moeilijkheidsgraden dus kan me voorstellen dat het voor wie wat meer tegenstand gewoon is, eigenlijk wat tegenviel.

Maar goed de tegenstanders lijken in Doom vooral kannonnenvlees te worden waarbij intellegente tegenstanders eerder uitzondering dan regel gaan zijn. Ik hoop dat we wel verrast gaan worden op dat vlak.
In het artikel is er sprake van een vrouwelijke hologram die de Space Marine aanspreekt. Doet me denken aan Half-Life I.
Een monster die monsters van de lagere klasse aanroept? Doet me dan weer denken aan ArchVile. (http://img3.wikia.nocooki.../3e/Map11_meet_archie.png)
Monster met gele drap, is dan weer Arachnotron. (http://www.trilobite.org/doom/graphics/arachnotron.gif)
Al zat de Machine Spider Mastermind niet in Doom III, wat ik nog altijd spijtig vind, mss steken ze hem / haar in Doom (2015~2016) ?

Id Tech 5 vond ik al graphisch goed (MegaTexture iets minder omdat het vele DVD's in beslag nam om te installeren, maar wat word dan Id Tech 6? Meer als http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_6 kan ik voorlopig niet vinden. Id Tech 6 zal eerder meer te maken hebben (intern) met de samenwerking tussen Oculus en de nieuwste Doom (https://www.youtube.com/watch?v=ys0pnvlcKO8) (<=geruchten)
Doch uit deze video zie ik ray-tracing en voxels, maar ID Tech 5 is meer een polygon-engine versus ID Tech 6 een voxel-engine. Hoe dat dan weer zal worden weten we dus nu nog niet.

Ik vond de mogelijkheid in Wolfenstein The New Order, dat je op bepaalde plaatsen, de laser kon gebruiken om gaten te snijden al een tof leuk idee en ik denk dat ze op dat voortborduren in Doom.

[Reactie gewijzigd door MISTERAMD op 22 juli 2014 19:19]

John Carmack is een fossiel uit de oude tijden. Hij was in de jaren 90 geniaal. in the zero's is hij ingehaald door de gamewereld. Doom3 was best wel een middelmatig spel. Als pionier aan de begin tijd van de 3d games moet je hem eren. Maar om hem op dit moment nog steeds op een voetstuk te plaatsen vind ik te ver gaan.
Haha, onder welke steen heb jij geleefd? Doom 3 (met overigens de beste verkoopcijfers van een id-game ooit), Quake Wars en Rage waren qua gameplay niet extreem legendarisch (= hyperbool), maar de tech was een heel ander verhaal.

En waar denk je dat het 'legal' geklooi tussen Oculus en Zenimax vandaan komt? Carmack was bezig met zijn eigen VR-prototype toen hij van de Oculus hoorde (ruim voor de kickstarter). Hij liet daarop zijn eigen project vallen en heeft de Oculus doorontwikkeld tot een Doom 3 BFG demo op QuakeCon van 2012.

edit: de heren onder mij snappen kennelijk niet helemaal waar ik mijn nadruk met betrekking tot Carmack wil leggen.

[Reactie gewijzigd door Sgreehder op 22 juli 2014 12:37]

Ik ben het met 0velst0 eensch.

In 2014 nog steeds geloven dat verkoopcijfers een goede pijler is... de BF en CoD spellen zijn zeker ook de beste spellen in de wereld en de teams die daar achter zitten het beste wat de gamesindustrie te bieden heeft?

"Des te verrassender dat het bedrijf doodleuk aankondigde dat Doom niet gemaakt wordt met het gedeeltelijk door Carmack geprogrammeerde id Tech 5, maar met opvolger id Tech 6."

Toen ik dit las liet ik een zucht van opluchting vrij, want vanaf het moment dat ik de titel van het artikel zag wilde ik weten op welke engine het uit komt. id Tech 5 is afschuwelijk. Hopelijk heeft Tech 6 niet meer die niet werkende megatextures (of hebben ze het werkend gemaakt) en hopelijk nog gewoon dirx9/10 support (zodat je geen Wolvenstein praktijken krijgt). Rage ging nergens over en terecht ook niet goed ontvangen. Je zin "niet extreem legendarisch, maar de tech was een heel ander verhaal." klopt wel. Het is legendarisch dat je in config bestanden moest gaan zitten wroeten om Rage er goed uit te laten zien (de megatextures werkten niet je had nooit high res), beter fps te laten genereren en die domme pop-in textures weg te krijgen. Als er een sticker op de doos stond van EA als publisher en Bethesda als QA tester/coder dan had ik niet raar opgekeken na het spelen.

Ik denk dat Carmack goed zit bij Oculus en dat hij daar wel wat toe te voegen heeft. Overigens Krijgt Carmack altijd de meeste credit voor doom en wolvenstein, maar die spellen zijn wat ze zijn door nog 2 anderen namelijk Romero en nog iemand waarvan ik de naam steeds niet weet (omdat die altijd doodgezwegen wordt) die een veel grotere visionair was dan Carmack, de doombijbel heeft geschreven en in de tijd van doom 1 zijn tijd te ver vooruit was van wat hij wilde maken.

--
Hopelijk heeft Doom 4 weer normale wapens, die van Doom 3 voelde veel te nep aan. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo een slechte machinegun meegmaakt (tot ik DukeNukem4Ever speelde) en een matige shotguns (vooral de doublebarrel). Geen enkele wapen had de feel van Doom1/2. Als je daarmee schoot had je het gevoel dat je niet aan het andere einde wilde staan als hij af ging. Daarnaast was 1 van de grootste problemen met doom 3 dat alles op elkaar leek. Ik wil weer snelle actie schieten met grote contrast verschillen in kleur. Dat Gears of War bruin en CoD/BF grijsbruin heb ik wel gezien. Dat is ook de valkuil waar de RiseOfTheTriad remake in is gevallen. Ook allemaal monotoon grijzig en ineens aim down sights.

Time will tell.
Het klinkt alsof je een samenzwering vermoed. Volgens mij wordt er niemand doodgezwegen als het om de ontwikkeling van Wolfenstein 3D gaat. Ik denk dat je Tom Hall bedoelt (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Hall). Hall en Romero bedachten uiterlijk en gameplay, terwijl Romero en Carmack het programmeerwerk deden. De 3d-renderer, het meest baanbrekende onderdeel van de engine, werd echter geschreven door John Carmack.

Carmack krijgt steeds veel eer omdat hij vaker baanbrekend werk heeft verricht bij het programmeren van game-engines. Hij deed echter meestal maar een deel van het programmeerwerk en helemaal niets aan het ontwerp van gameplay en uiterlijk van de vele games van id Software. Daar zijn andere leden van het team verantwoordelijk voopr en volgens mij krijgen die ook voldoende eer. Niet hier in dit artikel, maar er is door de jaren heen genoeg geschreven over id Software en hun lange geschiedenis.
Mijn naam is dan ook niet voor niets RadioKies als het om samenzweringen en soortgelijke zaken gaat ;)

Nee, dat was niet de intentie, wat ongelukkig geformuleerd denk ik, maar doelde erop dat (inderdaad) Tom Hall vrijwel nooit ergens bij genoemd wordt (ik doel niet op Tweakers specifiek). Romero en Carmack worden wel altijd aangehaald.

In het artikel hier heeft een link naar Tom Hall ook geen waarde, omdat die (zo ver ik weet) niks te maken heeft met Doom/id nu. Carmack verdiend ook wel erkenning, echter is het wel minder geworden omdat id Tech 5 met Rage echt op technisch gebied een flop was. Ik hoop dan ook dat hij bij oculus weer de held kan maken die hij in het begin ook was in mijn ogen. Wat ik niet weet is hoe zeer het zijn "schuld" was dat Rage zo slecht uitgevoerd was dat je eerst de boel moest tweaken om het maximale eruit te halen wat uiteindelijk vloeiender liep dan wat ze leverde. Is het de ontwerper, de programmeur of een andere partij die ervoor gezorgd heeft dat je bijvoorbeeld totaal geen settings in het menu had? Zoals ik al zei ben ik zeer benieuwd naar id Tech 6 en een diepgaande artikel van jullie die de engine zal ontleden en vergelijken met 5.
Dat Tom Hall weinig eer krijgt heeft een aantal redenen. Ten eerste was hij als eerste weg bij id Software omdat hij zich niet kon vinden in de duistere / gewelddadige kant van Doom. Hij hield meer van de wat lichtere toon van Commander Keen.

Dat wordt nog versterkt door 'Masters of Doom', een erg goed boek over de geschiedenis van id Software, dat echter vooral inzoomt op de rol van Carmack en Romero en minder op Hall.

Het zou trouwens mooi zijn als er een keer een vervolg komt op Masters of Doom, dat de geschiedenis van 2000 tot heden belicht. Want dat Bethesda in moest grijpen bij de ontwikkeling van deze nieuwe Doom komt natuurlijk niet uit het niets. Er was al langer wat mis bij id Software. Minstens vanaf 2008, toen deze Doom werd aangekondigd. Maar misschien al wat langer. Want hoe komt het dat de engine van Rage in theorie fantastisch was, maar in de praktijk niet zo goed werkte? Terwijl juist dat altijd de grote kracht was van id Software; vernieuwende techniek die werkte.

Was Carmack toen al minder geïnteresseerd? Waren er andere krachten binnen de studio die tegenwerkten? Komt het doordat Rage ook op consoles moest verschijnen, een terrein waarop id nog weinig ervaring had? Wat was de rol van de uitgever? Was het de omvang van het team? Het team van id was eigenlijk altijd releatief klein, maar ten tijde van Doom 3 en Rage nam de studio (voor hun doen) behoorlijk veel extra personeel aan. Er zijn genoeg vragen waar zo'n boek antwoord op zou kunnen geven.
Wolfensteinpraktijken, hoezo? Pop-up is inderdaad een probleem, maar verder draait dat spel erg vlot (op een laptop van 700 euro dat 1 jaar oud is) en is het zeer vermakelijk.

Als ik zie hoe Wolfenstein: TNO een homage is aan Wolfenstein 3D dan hoop ik dat Doom dit ook tegenover Doom is (wat haat ik games met dezelfde naam).

Het probleem met Doom 3 waarbij alles op elkaar leek, daar geef ik je volmondig gelijk.

Bedoel je met die tweede persoon trouwens niet gewoon Tom Hall?
Mijn voorbeeld was de directX support, maar die haalde ik even in de war met WatchDogs. Dat was een fout aan mijn zijde, net zoals de spellingsvoud in Wolfenstein. De homage is ook precies waar ik op hoop bij Doom 4 (naam heeft gelukkig nog een cijfer erachter, wat je bij sommige spellen helemaal niet hebt) en vond ik geweldig aan Wolfenstein. Wat wel fout is met Wolfenstein zijn de settings, waarbij ik dacht, hebben ze dan niks van Rage geleerd? Ja ze hebben geleerd dat de consument geen config files kan aanpassen zoals bij Rage. Je hebt bepaalde effecten waar je (ik en ook wat anderen die ik ken) niet op zit te wachten in het spel die niet uitgeschakeld kunnen worden. Effecten die, als ik die uit zou kunnen zetten, net de nodige boost in fps geven zodat mijn PC hem ook kan draaien.

Ik ben eigenlijk nog geen spel tegengekomen die ik niet kan draaien (Dirx11 vereisten niet meetellend). Wolfenstein loopt net wat slechter dan Rage met standaard settings deed. Het is dezelfde engine, maar dan met meer FPS slopende meuk die je niet uit kan zetten... Moet je nu echt zonnestralen door wolken heen zien komen en afgebroken worden door objecten die tussen jou en de lichtbron in staan? Daarnaast zitten er opties in de settings die 0 invloed hebben op het spel/prestaties en alleen maar het anders lege menu aanvullen.

Ik maak mij er boos om, omdat ik het maar al te graag had willen spelen en mijn systeem het ook zou moeten trekken, maar door rare beslissingen het niet mogelijk is. Nogmaals, Rage zijn settings menu sloeg ook nergens op, maar daar kon je iig nog config files aanpassen.
Ik ben het met 0velst0 eensch.
Dwz dat anno nu - dus ivm nieuwe VR bril technologie (Oculus) - Carmack niet een belangrijke rol speelt min of meer vergelijkbaar met zijn rol ivm games in de jaren '90?
Er zijn toch wel veel aanwijzingen voor het tegenovergestelde.
Heb je alleen die zin gelezen, of ook de rest van mijn post met name de 1na laatste alinea? Daarnaast heb je mijn verduidelijkende reactie op Paul Hulsebosch gelezen over waarom ik zijn recentere werken nu niet echt noemenswaardig vind?

Ik denk dat Oculus juist een kans voor Carmack is om zich weer te bewijzen en niet iets is wat niks waard is.
Daarmee ben je het itt wat je zei, niet eens met 0velst0.
Haha, onder welke steen heb jij geleefd?
Wat is dat een afgezaagde opmerking.

Verder zeggen jullie beide ongeveer hetzelfde. Iedereen heeft respect voor Carmack alleen de games van id zijn niet meer wereld top. Zowel Doom3 als Rage vond ik beide goed, maar niet het beste uit hun tijdperk. Jammer dat ze het horror aspect uit Doom3 gaan halen.