Redacteur audio en games

WildStar Review

Kom in beweging tijdens het vechten

Veel afwisseling

Het path dat je kiest levert je dus een hele serie extra quests op. En dat terwijl de game daar toch al geen gebrek aan heeft. In de meeste zones vind je keurig zo hier en daar een hub met wat quests, maar met wat zoeken vind je er nog veel meer die buiten de hubs beginnen. Bovendien zijn er genoeg uitdagingen, Challenges die beginnen als je de eerste van een bepaald type monster doodt. Dan wordt je gevraagd om er nog een aantal te killen, binnen een bepaalde tijd. Die periode is altijd behoorlijk krap. Toch is het de moeite waard om de quests waar je mee bezig bent te onderbreken, want juist met die uitdagingen wil je nog weleens aardige uitrustingsstukken verdienen. Goed voor de afwisseling en goed voor een lekker pittige uitdaging.

De quests in de game zijn niet altijd even origineel, maar dat is ook moeilijk met een game waarin er zoveel zijn opgenomen. Uiteraard zijn veel quests van het type kill-tien-van-dit of verzamel-tien-van-dat. Maar Carbine doet zijn best om toch zoveel mogelijk afwisseling en vooral fantasie te brengen en de studio slaagt daar behoorlijk goed in. Wat daarbij helpt is dat de verhaaltjes dus meestal goed en vooral grappig zijn en ook in uiterlijke zin leeft Carbine zich behoorlijk uit, met rare eenmalig optredende figuren die speciaal voor de quests zijn bedacht. Wat het oplevert is een game waarin gewoon erg veel te doen is. Er zijn ruim voldoende quests, op verwachte en onverwachte plekken, en daar komen de quests voor je path en de Challenges nog bij.

Gebrek aan overzicht

Helaas is de interface hier en daar wat onoverzichtelijk. Het is goed dat quests ingedeeld worden naar hun impact op het achtergrondverhaal, met World-, Zone- en Region-quests in aflopende volgorde van belangrijkheid. Toch gaat juist daarmee het overzicht een beetje verloren. Een kortere samenvatting van wat het doel van een missie nu precies is zou ook handig zijn. Overigens is het wel prettig dat je steeds een pijl op kunt roepen die aangeeft in welke richting je moet lopen om de quest van je voorkeur uit te voeren - al is die richting natuurlijk ook op de kaart zichtbaar.

Er is meer dat niet altijd even overzichtelijk is. Soms zit WildStar zichzelf wat in de weg. Met name door het kleurrijke karakter van de game is ook tijdens gevechten het overzicht soms een beetje verdwenen. Dan is er wel erg veel kleur in beeld. Ook op ander vlakken rent Carbine zich soms een beetje voorbij. Zo hanteerde de studio in eerste instantie bekende namen voor de eigenschappen die je aan je character kunt geven als je in level stijgt. Je kon punten verdelen over categorieën als Strength, Dexterity, Technology , Magic, Wisdom en Stamina, begrippen die voor veel mmog-spelers duidelijk zullen zijn. In de uiteindelijke versie heeft Carbine dat vervangen door Brutality, Finesse, Tech, Moxie, Insight en Grit, waarbij het ook nog zo is dat de verschillende benamingen per class iets anders betekenen. De namen zijn 'heel erg WildStar', maar helaas niet zo heel erg duidelijk.

Adventures.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite