Redacteur audio en games

WildStar Review

Kom in beweging tijdens het vechten

Traditionele mmog

Laten we even een stapje terug zetten. WildStar is in alle opzichten een traditionele mmog, met in dit geval twee facties, acht rassen en zes classes om uit te kiezen. Die classes - Warrior, Esper, Spellslinger, Stalker, Medic en Engineer - zijn allemaal zo ontworpen dat ze steeds twee rollen kunnen vervullen. Je kunt daarbij kiezen of je wilt specialiseren of een mix van de twee rollen wilt maken. Zo kan de Spellslinger in elke hand een vuurwapen hanteren, maar ook magische spreuken gebruiken. Die zijn in dit geval vooral van het medische soort en bedoeld om jezelf en teamgenoten te genezen.

Net als bij de meeste hedendaagse mmog's heeft Carbine het aantal slots op de hotbar beperkt. In dit geval tot negen stuks, en dat maakt dat je zult moeten kiezen. Daarmee ligt specialisatie voor de hand en is het maken van een hybride class wat lastiger. Nieuwe skills speel je vrij als je in level stijgt, al zul je sommige nieuwe skills dan alsnog moeten kopen. Dat is een wat vreemde keuze. Waarom zijn de meeste skills gratis, maar toch een behoorlijk aantal niet? Gelukkig zijn ze niet al te duur. Wij hebben bij onze verschillende characters in ieder geval nooit hoeven sparen om nieuwe skills aan te schaffen. Het kan zijn dat Carbine zo probeert te bewerkstelligen dat niet alle spelers van een bepaalde class dezelfde build kiezen. Als dat de achterliggende gedachte is, is de opzet mislukt, want daarvoor zijn de aanschafkosten te laag.

Hoe wil je spelen?

Naast de class die je wilt spelen, kun je hier ook nog een path kiezen. Hoe je het liefste vecht, bepaalt volgens Carbine de class die je wilt spelen. Wat je buiten die gevechten om het liefst doet, bepaalt volgens de studio welk path je wilt volgen. Er zijn vier paden om uit te kiezen; Soldier, Settler, Scientist of Explorer. Als je echt het liefst zoveel mogelijk vecht, dan krijg je als Soldier een hele serie extra quests, die doorgaans bestaan uit een uitdaging waarbij je een aantal golven vijanden af moet zien te slaan. Het is het saaiste path uit de game. Leuker is een pad als Explorer, waarbij je als uitdaging krijgt om elke uithoek van een zone te verkennen en op de hoogste pieken je vlag te planten.

Daarbij word je nog gestimuleerd om samen te werken ook. De Scientist kan namelijk niet alleen alle flora en fauna scannen en de geschiedenis van de zone achterhalen, hij kan ook bepaalde doorgangen forceren en zo afgesloten delen van de zone - meestal verstopt in een grot of ondergronds complex - ontsluiten. Dat is handig voor de Explorer. Het nuttigste, maar daarmee niet zozeer het leukste path, is dat van de Settler, die een heel aparte serie grondstoffen kan verzamelen om daarmee apparaten te bouwen waar factiegenoten buffs mee kunnen ontvangen.

Het leuke is dat de opzet van Carbine werkt. De gevechten die je als Soldier levert zijn misschien wat saai, maar als het meten van je krachten je ding is, heb je zo heel wat extra momenten om je skills te perfectioneren. Het geldt voor alle paths; ze doen wat Carbine voor ogen had en bieden de nodige afwisseling ten opzichte van de gebruikelijke PvE- en PvP-actie. Ze zijn daarbij toegesneden op de manier waarop je het liefste de spelwereld verkent. Er is behoorlijk veel path-gerelateerde content. We vermoeden dat we zo'n 20 procent van de tijd die we in een willekeurige PvE-zone verbleven besteed hebben aan path-opdrachten; in het path van onze voorkeur en dus in de speelstijl van onze voorkeur.

Vechten in WildStar.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite