Redacteur audio en games

WildStar Review

Kom in beweging tijdens het vechten

Naar goed voorbeeld

De game is dus grotendeels gebaseerd op de blauwdruk van World of Warcraft. Carbine heeft daar gelukkig nooit een geheim van gemaakt. Dat zou ook nauwelijks mogelijk zijn, want wie WildStar speelt, kan moeilijk om de overeenkomsten heen. Neem alleen al het uiterlijk van de game. WildStar oogt als een soort 'WoW in space'. Wie vindt dat World of Warcraft er te veel als een bewegend stripboek uitziet, zal met WildStar helemaal moeite hebben. Alles is nog grotesker geproportioneerd en nog kleurrijker dan in WoW, en ook de geluiden, stemmen en teksten in de game zijn net wat verder over de top. Een beetje als in Borderlands, maar dan in een groenere wereld. Het blijft een kwestie van smaak. Wij kunnen de stijl van Carbine zeker waarderen en de humor die de studio in de teksten legt ook. Sterker nog; de stijl en humor bepalen voor een groot gedeelte de charme van de game.

Misschien belangrijker is dat Carbine zeer consequent is met de comic-achtige stijl, terwijl er toch behoorlijk veel variatie is binnen de game. Vooral het landschap waar je doorheen loopt is afwisselend genoeg, ondanks de kleurrijke aard van het geheel; van woestijn tot oerwoud tot maanlandschap, en alles dat er tussenin zit. Het achtergrondverhaal dicteert dat er veel technische constructies te vinden zijn in de diverse zones, maar ook die installaties zijn in dezelfde overdreven komische stijl vormgegeven. Als er al iets aan de stijl tegenvalt, gaat het misschien om de diverse bosses, die soms wat saai zijn vormgegeven. Hun eigenschappen zijn echter weer allesbehalve saai.

Wat ook lichtelijk tegenvalt, maar wederom eigenlijk nauwelijks stoort, is het gebrek aan opties om het uiterlijk van je character aan te passen. Door de grote nadruk die Carbine legt op de overdreven karikaturale kant van WildStar is het misschien zelfs logisch dat je als speler zo weinig opties hebt om het uiterlijk aan te passen. Je zou dan namelijk weleens minder karikaturale characters kunnen maken.

Bekend verhaal

Dat WildStar aanvoelt als 'WoW in space' komt vooral door het achtergrondverhaal. Dat is niet de sterkste kant van de game en het lijkt op dat van veel science-fictionfilms en -series. Er is een dominant ras, dat hier simpelweg de Dominion heet, en een verzameling vrijbuiters die aan de bad guys proberen te ontsnappen en zijn verzameld in de Exiles. Beide hebben hun oog laten vallen op de planeet Nexus. De opgejaagde Exiles hopen er een nieuw thuis te vinden, terwijl de Dominion, nou ja, gewoon de baas willen zijn. Bovendien zijn de grondstoffen van Nexus ook wel aardig; dat ze die Exiles op stang en over de kling kunnen jagen is helemaal leuk.

Het conflict speelt steeds op de achtergrond, maar eigenlijk stelt het niet vreselijk veel voor. Echt dreigend lijkt het nooit te worden tussen de twee rassen. Het hindert niet, want er valt er op verhalend vlak genoeg te beleven. Net als in WoW zijn het vooral de kleinere verhaaltjes die leuk en onderhoudend zijn. In elke zone is wel een verhaallijn te ontdekken, en anders per serie quests wel. Daar komt ook de voor Carbine zo kenmerkende humor het best tot zijn recht. Overigens zijn de verhaaltjes van de Dominion vaak net iets grappiger dan van die van de Exiles, vooral door de lekker foute Artemis Zin, die als gids dient aan het begin van de game.

Customisation in WildStar.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite