Far Cry 4 Preview

Voortborduren op succesvol deel drie

Bekende gameplay in nieuw jasje

Hoewel Far cry 4 er zeker prachtig uitziet en de Himalaya absoluut voor een andere sfeer zorgt, bekruipt ons hoe langer hoe meer het gevoel dat Far Cry 3 en 4 niet zoveel voor elkaar onder doen. Nu is het zo dat we Far Cry 3 een hoge beoordeling hebben gegeven, en daar staan we nog steeds achter. Het is ook helemaal niet gek dat een uitgever een succesvol spel gebruikt als basis voor een volgend deel in dezelfde reeks. De vraag is alleen of de makers voldoende weten te differentiëren, zodat beide games niet overlopen van de overeenkomsten.

Nagenoeg hetzelfde

Vooralsnog twijfelen we eraan of Far Cry 4 daarin zal slagen. Qua setting en personages zijn er in elk geval duidelijk gelijkenissen, en we gaven op de vorige pagina al even aan dat dat ook voor delen van de gameplay geldt. In de eerste plaats is de interface van Far Cry 4 nagenoeg hetzelfde als die van het vorige spel. Spelers die bekend zijn met Far Cry 3 zullen dus vrij makkelijk hun weg vinden, maar die herkenbaarheid kan juist een probleem worden. Ubisoft vertelt er trots bij dat verschillende populaire onderdelen uit eerdere Far Cry-games, waaronder het wingsuit, ook weer in Far Cry 4 zijn opgenomen. We vrezen echter dat de balans tussen bekende materie en vernieuwing nog niet helemaal op orde is.

Dat kwam ook tot uiting in de korte scène die we zelf even konden spelen. Ubisoft liet ons een fort innemen, wat dus een beetje te vergelijken is met het veroveren van dorpjes in Far Cry 3, al zijn de forten iets moeilijker binnen te dringen. In dit specifieke geval moesten we, om de hoge muren te bedwingen, de poort plat rammen met een olifant, of in een kleine helikopter stappen en over de muren heen vliegen. Welke aanpak je ook kiest, je kunt ook daarna nog redelijk variëren in je aanpak. Zo hielden we de eerste keer huis zittend op de olifant, die je dan rechtstreeks bestuurt, maar een andere keer sprongen we eenmaal binnen direct van de olifant af. Terwijl het beest de vijandelijke soldaten afleidde, mikten wij kogels richting de vijanden, die ons niet zagen aankomen.

Dieren gebruiken

De gameplay doet vooral in dat laatste geval sterk denken aan die van Far Cry 3. Daar kon je immers ook regelmatig wilde dieren loslaten en in je voordeel gebruiken bij het innemen van een dorp. Denk de olifant weg en maak er tijgers van, en je hebt hetzelfde scenario. De mogelijkheid om zittend op de olifant zelf chaos te scheppen is natuurlijk wel nieuw, en dat geldt ook voor de derde optie die we konden kiezen in de speelbare demo.

Wie de persconferentie van Ubisoft heeft gezien, zag ook hoe Ajay op een zeker moment de hulp in kon roepen van een huurling. De game schakelt dan over naar co-op. Dat zal in Far Cry 4 vaker kunnen, en de kans is groot dat dat niet altijd dezelfde persoon zal zijn, maar in dit geval kwam Hurk aanvliegen op een kleine, eenpersoons-helikopter. In de singleplayer staat datzelfde voertuig in de buurt van het fort geparkeerd en kun je er als speler voor kiezen om het te gebruiken. Dit viel overigens niet mee. De besturing voelde niet al te stabiel aan, waardoor de luchtaanval weinig succesvol bleek. Met rondsluipen en vijanden in stilte uitschakelen kwamen we veel verder.

Weinig gezien

Met het innemen van het fort, dat in de praktijk maximaal vijf minuten kostte, hield het speelbare deel alweer op op de E3. Eigenlijk hebben we in die paar keer dat we dezelfde vijf minuutjes doorspeelden maar weinig gezien. Dat maakt het lastig om al een oordeel te vellen over Far Cry 4, al durven we nu wel te stellen dat je geen al te grote verschillen moet verwachten ten opzichte van Far Cry 3.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.