Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Alien Isolation Preview

Wordt het nu echt eng?

Een wereld van verschil

Eén letter kan een wereld van verschil betekenen. Dit is Alien Isolation en geen Aliens Isolation. Net zoals het vorig jaar verschenen Aliens: Colonial Marines geen Alien: Colonial Marines heet. Die 's' achter Alien wil zeggen dat de shooter die Gearbox vorig jaar afleverde meer op de latere films uit de serie gebaseerd is dan op de eerste, de doorbraak van regisseur Ridley Scott uit 1979. Dat is hier anders. Door de 's' weg te laten, maakt The Creative Assembly, de Engelse studio achter Alien Isolation, duidelijk waar het de inspiratie voor de game vandaan haalde.

Videopreview van Alien Isolation.

Dat de Britse studio een heel andere game af wil leveren dan Gearbox is maar goed ook, want de Amerikaanse studio leverde een veel te obligate shooter af die weinig te maken had met wat Scott ooit voor ogen had; pure horror, maar dan in een science-fiction-omgeving. Dat probeert The Creative Assembly anders te doen. Minder schieten, meer horror, dat is de bedoeling. Meer Ridley Scott dus, en minder James Cameron en David Fincher, die veel meer actie in de twee opvolgers stopten.

Terug naar de bron

Om dat te bereiken, is de studio teruggegaan naar de bron; naar de filmstudio waar het eerste deel van de filmserie is gemaakt. Het heeft decorstukken en props opgezocht die in de film gebruikt zijn en de schetsen bekeken die aan het visuele ontwerp ten grondslag liggen. Het heeft bovendien een deel van de originele geluidsbestanden kunnen achterhalen die vervolgens zijn gebruikt voor de effecten in de game. Dat is overigens niet nieuw. Ook Gearbox kreeg de beschikking over dergelijk bronmateriaal. Het is dus geen garantie voor succes.

De Sevastopol

The Creative Assembly heeft voor Alien Isolation een nieuwe setting verzonnen. De opzet daarvan is simpel; Ellen Ripley, de heldin uit de Alien-films, is zoek. Al jaren. Het laatste dat van haar is vernomen, is dat ze aan boord was van het ruimteschip Nostromo. Inmiddels is het 2137, vijftien jaar na de gebeurtenissen uit de film, en stap je in de schoenen van Amanda Ripley, de dochter van Ellen. Amanda heeft de verdwijning van haar moeder nooit kunnen verwerken en wil een poging ondernemen om haar te vinden. Ze krijgt de kans om meer over de vermissing te weten te komen als ze hoort dat de vluchtrecorder van de Nostromo misschien nog ergens terug te vinden is. Het apparaat zou aan boord zijn van een ander ruimteschip, de Sevastopol, en de game begint als Amanda deel kan nemen aan een expeditie naar de Sevastopol. Zo maakt The Creative Assembly dus een setting die anders is dan in de film, maar die tegelijkertijd herkenbaar en zelfs enigszins vergelijkbaar is.

Uiteraard blijkt het niet pluis aan boord van de Sevastopol, als dochter Ripley daar aankomt. Net als in de film blijkt er een alien aan boord van het ruimteschip, die er al flink heeft huisgehouden. Tenminste; dat lijkt zo, als we af moeten gaan op de missie die we tijdens de E3 mochten spelen. Dat was niet het begin van de game. Officieel was de missie zelfs helemaal geen onderdeel van de campagne, maar een Challenge die beschikbaar komt als je de campagne hebt uitgespeeld. De challenge is, als we de aanwezige heren van de Engelse studio mogen geloven, echter wel representatief voor de uitdagingen die je in de campagne voorgeschoteld krijgt.

Er is er maar één

Die uitdaging, het is er maar één, is de alien. In enkelvoud. Er is namelijk, net als in de eerste film, slechts één alien aan boord van de Sevastopol. Dat lijkt niet veel, maar net als in de film is die ene alien al eng genoeg. Hij is namelijk niet te verslaan. Hij is groot, sterk, snel en zwaar bepantserd. Veel te sterk voor een jonge vrouw zonder wapens en zonder militaire training. Dat is ook het doel van de game niet. Het gaat er niet om dat je de alien moet verslaan. Dat is in Alien Isolation onmogelijk. Het doel van het spel is om veilig, met de vluchtgegevens van de Nostromo bij de hand, de Sevastopol te verlaten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Aankondiging van Alien Isolation.

Je hebt een team

Als we The Creative Assembly moeten geloven, start je aan Alien Isolation op vergelijkbare wijze als aan de film. Je hebt een klein team om je heen, net als Ellen Ripley dat had. In dit geval bestaat het uit de dames Taylor en Verlaine en de heer Samuels. Wat hun functie of rol in het verhaal is, is nog niet duidelijk. Tijdens de Challenge stonden we er in ieder geval geheel alleen voor en was er geen medestander te bekennen. Ripley staat er alleen voor en zo hoort het eigenlijk ook in een Alien-game.

Tracker

Wat tijdens het spelen van Alien Isolation direct opvalt: je bekijkt de wereld vanuit eerste persoon en er is geen interface te bekennen. Het enige dat daar bij in de buurt komt, is de Tracker die je ter hand kunt nemen, het apparaat waarmee je de omgeving kunt scannen op aanwezigheid van buitenaards leven. Die lijkt uiteraard sterk op de tracker die moeder Ripley had in de film en hij werkt ook precies hetzelfde. Je hoort en ziet bliepjes pulseren op het scherm, om aan te geven dat de alien in de buurt is. Als de bliepjes korter op elkaar volgen, weet je dat de alien dichterbij is. Het is dus behoorlijk eng als je hoort dat de pauze tussen de bliepjes afneemt.

Je zult namelijk heel snel ervaren hoe het is om geconfronteerd te worden met de alien. Als je oog in oog komt met het monster is het resultaat steeds hetzelfde. Het betekent een snelle dood, op veel verschillende manieren. En waarschijnlijk veelvuldig. Dat was in ieder geval wat opviel tijdens de speelsessie. Niet alleen wij, maar ook de andere spelers die bij de demonstratie van uitgever Sega aanwezig waren, gingen vaak dood. Gelukkig heeft de studio voor voldoende visuele afwisseling gezorgd. We hebben een opengesperde muil met driedubbele rij tanden op ons af zien komen, we hebben de puntige poot van de alien door onze eigen maag naar buiten zien komen en nog wat andere gruwelijke varianten van ons eigen falen mogen meemaken. Allemaal even afschrikwekkend. Gelukkig is de herlaadtijd kort en sta je snel weer als een springlevende, maar doodsbange Amanda Ripley overeind, aan het begin van de uitdaging.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De makers over Alien Isolation.

Uitstekende zintuigen

Wat heb je om je tegen de alien te verdedigen? Eigenlijk niets. Alleen de Tracker om de afstand tot het monster te bepalen, maar verder niet. Het is vooral zaak om uit de buurt van de alien te blijven, al valt dat niet altijd mee. Hij heeft namelijk wel trek in een verse Ripley en zal alles doen om je te pakken te krijgen. De alien reageert op beweging en geluid en heeft uitstekende zintuigen. Alien Isolation is dus een pure stealth-game waarin je uit handen moet zien te blijven van het monster. Het is geen shooter, je hebt geen wapen en kunt de alien ook niet verslaan. Ongezien een veilig heenkomen zoeken, dat is waar het in Alien Isolation om draait.

Knutselen

Je hebt echter wel wat extra opties. Zo kun je tijdens je tocht door de Sevastopol materiaal verzamelen. Een batterij hier, een stuk touw daar, er ligt van alles in het enorme ruimteschip. Daar kun je gereedschap van maken waarmee je jezelf kunt verweren. Je hebt daarvoor een soort bouwtekeningen waarop de onderdelen staan aangegeven die je nodig hebt om het voorwerp te maken. Op die manier hebben we met succes een Molotovcocktail en een vlammenwerper kunnen maken. Beide krachtig speelgoed, maar geen wapens om de alien mee te verslaan. Hij was van beide wel onder de indruk, maar slechts tijdelijk. Het zorgde er enkel voor dat hij op de vlucht sloeg, om niet niet veel later toch weer op te duiken.

Het mooie is dat je best veel materiaal nodig hebt om een cocktail of vlammenwerper te maken, maar dat het gebruik ervan zeer beperkt is. Een Molotovcocktail is uiteraard maar eenmalig bruikbaar. Dat geldt echter ook voor de vlammenwerper. Daar kan je één aangehouden schot van ongeveer twee seconden mee afvuren en dan is hij leeg. Daarna zul je nieuw materiaal moeten verzamelen om de vlammenwerper weer te vullen en opnieuw te kunnen gebruiken. We weten uit video's van de game dat je ook een snijbrander kunt gebruiken, om een doorgang te forceren of juist af te sluiten. Je hebt dus wel wat hulpmiddelen, maar het nut daarvan is zeer beperkt en het zijn zeker geen wapens om de alien mee te kunnen verslaan.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

De makers over het belang van geluid in Alien Isolation.

Wegkruipen

Wat heb je dan? Eigenlijk bitter weinig. Er zijn wat kasten of kisten waar je in kunt kruipen, maar ook daar ben je niet volledig veilig. Als de alien weet dat je erin zit, kost het hem bijzonder weinig moeite om je eruit te halen. En mocht hij niet weten dat je er zit, maar er toevallig langslopen, ben je ook niet geheel veilig. Er bestaat kans dat hij je alsnog opmerkt, met de dood tot gevolg. Er zijn ook de gebruikelijke luchtroosters waar je in kunt kruipen, met een gangenstelsel dat je in andere delen van het schip brengt. Handig, al ben je ook daar niet veilig, want het monster is dan wel groot, het is ook flexibel en kruipt met verrassende snelheid door de nauwe gangen. Je bent eigenlijk nergens veilig.

Frustrerend

Het levert een frustrerende game op, waarin je erg vaak dood zult gaan en dus nauwelijks middelen hebt om je te verdedigen. Maar daardoor is het wel een erg spannende game. Je zult het moeten hebben van sluipen, van voorzichtig manoeuvreren en proberen de alien te doorgronden. Dat laatste valt niet mee. De kunstmatige intelligentie van het beest is zo ontworpen dat het geen vaste patronen heeft, maar wel leert van de jouwe. Dat het monster geen vaste patronen heeft, was ook al snel merkbaar tijdens onze kennismaking. Juist doordat je delen van de game zo vaak over zult moeten doen, merk je al snel dat de alien nooit twee keer dezelfde route neemt en je dus nooit kunt voorspellen waar hij op zal duiken.

Over het algemeen zal de alien geagiteerd - zijn permanente staat van zijn, lijkt het - door de Sevastopol stappen. Langzaam, maar dreigend. Hij kan echter ook net zo makkelijk rennend aan je voorbij trekken, kennelijk door iets of iemand gealarmeerd. Of zich gewoon een tijdje ergens stil houden. Vooral dat laatste is lastig; als je zelf geen visuele of auditieve aanwijzingen krijgt van zijn aanwezigheid. Dat zijn de momenten dat de Tracker handig is, om te bepalen of het monster in de buurt is.

Wat de rol van de opvarenden van de Sevastopol is, werd uit de speelsessie helaas niet helemaal duidelijk. Net zo min hebben we meegekregen wat de rol van je collega's Taylor, Verlaine en Samuels is. Als de film maatgevend is, zul je met hen de nodige discussies hebben over de te volgen strategie, al is het gissen of dat in de game ook het geval zal zijn.

Voorlopige conclusie

Juist doordat je zo kwetsbaar bent en zo weinig middelen hebt om je te verdedigen tegen het monster, is Alien Isolation een erg spannende game. De alien is sterk en snel en jij bent zwak en langzaam. De alien is bovendien erg onvoorspelbaar, waardoor het extra moeilijk wordt om een veilige route te vinden door ruimteschip Sevastopol. Schieten is er in deze Alien-game niet bij, in sterk contrast met de games waarin een 's' achter het woord alien werd geplakt. De Creative Assembly maakt een game waarin het draait om de angst voor het monster en het totale gebrek aan veiligheid dat daarmee gepaard gaat. Geen game dus voor schietgrage macho's, maar voor gamers met een sterke maag en stalen zenuwen, die houden van het betere sluipwerk en een beetje willen knutselen aan de schaarse hulpmiddelen die je in elkaar kunt zetten. De game is eng, frustrerend en moeilijk, maar op een prettige manier. Je hebt een klein team om je heen, maar wat de rol van je medestanders wordt, is nog niet geheel duidelijk. Je lijkt er vooral alleen voor te staan. Alien Isolation verschijnt op 7 oktober, voor Windows, Xbox One, Xbox 360 en PlayStation 3 en 4.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (63)

Wijzig sortering
De game is inderdaad duidelijk gebaseerd op de eerste Alien film, maar het beest zelf lijkt meer uit die van de latere films. De houding is anders, en de transparante "dome" ontbreekt volgens mij ook, waar je een soort schedel in kon zien met oogkassen.

http://www.gadgetmadness....s/original_1979_alien.jpg

Wellicht een foutje? Of expres omdat het verhaal zich later afspeelt (ten tijde van deel 2)?
De eerste 'alien' is een iteratie met genetisch materiaal van John Hurt--en beide sterven in de eerste film... Misschien is dit wel zo'n uit een gekloonde Ellen Ripley verkregen proefdier; 'n soort verknipt halfzusje van Amanda Ripley... :)
Epic halloween kostuum als je het mij vraagt. Dan komen de kinderen de volgende jaar nooit meer langs :)
Krijg nou wat, die schedel was me nooit opgevallen :X
http://i1.squidoocdn.com/...27182Alien_by_Lalalae.jpg
http://1.bp.blogspot.com/...lien_movie_monster_06.jpg

Heb de films toch wel aantal keren gezien

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 18 juni 2014 12:41]

Ben benieuwd hier naar,
zag een filmpje waar dit gespeeld werdt met de Oculus Rift,
Wordt zeker het proberen waard.

edit:
het filmpje in kwestie,
https://www.youtube.com/watch?v=QqGjzfCcvuE
niet de beste kwaliteit maar geeft een idee

[Reactie gewijzigd door bdiepeveen89 op 17 juni 2014 08:39]

Oh, met de Rift kan dit wel eens mees-ter-lijk worden.

Na het zien van de video en lezen van de conclusie zie ik dit best een heel leuke game zijn als men zich over de nèt wat andere gameplay kan heenzetten. Ik hou 'm in de gaten.
En meteen je stats op facebook.
Jammer dat T.net Rift support vergeet te vermelden. Blijkbaar is T.net niet zo geinteresseerd in nieuwe technologieen gezien het feit dat ze er na de E3 ook 0,0 aandacht aan hebben besteed. :')
Dat idee heb ik soms ook... hun eerste hands-on was zowat een jaar later (!) dan die van bv Gamer.nl. Daarnaast is het idd best wel nieuws dat er eindelijk wat games van de grotere studio's met de Rift worden gedemonstreerd en het feit dat deze game zich er uiteraard extreem goed voor leent! Jammer.
Geen game dus voor schietgrage macho's
Eindelijk! Gelukkig geen fps die voornamelijk bestaat uit: langzaam lopen terwijl er dramatisch tegen je wordt gepraat, jij bent uiteraard de gedesillusioneerde blanke mannelijke dertiger voorzien van stoere achternaam zoals Mason of Jackson -> breach & clear in slomo -> een goud oplichtend stukje machine overhalen -> turretsectie -> voertuigachtervolging en explosie scène -> dramatisch slecht einde -> dit alles binnen vijf en een half uur.

Lijkt me een hele toffe game!
Aangezien je benadrukt waar je je aan ergert bij de meeste games.
Amnesia: the Dark Descent.. Probeer die maar eens :)

Kan je ook geen Rambo in spelen en je hebt geheid extra ondergoed nodig.

* titel spel even uitgebreid. Goede tip van je Persei84!

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 17 juni 2014 09:15]

Probeer dan wel Amnesia: the Dark Descent. Amnesia: A Machine for Pigs is gemaakt door dezelfde makers als Dear Esther en dat spel is niks anders dan een saaie optocht. A Machine for Pigs kan een doodsbange huisvrouw die nog nooit een game heeft gespeeld nog uitspelen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit spel een succes wordt, eindelijk een developer die snapt waar Alien om moet draaien.
Probeer dan wel Amnesia: the Dark Descent.
Dat is inderdaad een belangrijk detail. Heb mijn bericht er even op aangepast :)
Bedankt!
& Persei84: dank voor de tip, ga ik eens naar kijken of die straks in de Steamsale komt :)
Je kan ook kijken op GOG.com
Daar is hij ook te koop voor weinig.
Top, dankjewel! Ik wacht nog eventjes of het misschien een daily wordt maar op mijn wishlist gezet :)
Penumbra: Overture en Penumbra: Black Plague zijn van dezelfde makers als Amnesia: Dark Descent en ondanks hun leeftijd ook goed.

Anders is er nog Outlast.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 20 juni 2014 16:11]

Die ga ik ook nog wel aanschaffen denk ik, Outlast wacht ik nog op een goede sale. Amnesia is in de sale vandaag trouwens :)
Je vraagt je toch af waarom deze game dan weer voor alle systemen behálve de Wii U uitkomt. Die tracker zou toch mooi op de Gamepad kunnen worden weergegeven, en dan heb je dus een 'echt' stuk hardware in je handen, iets dat mijns inziens best wat extra beleving toevoegt. Ja, je moet dan om en om naar de Gamepad en je scherm kijken, maar het verleggen van die focus is misschien nog wel een tikje 'realistischer' dan wanneer alles constant in één blikveld te vangen valt.

Zal wel weer een kwestie van hardwarematige beperkingen en marketingtechnische redenen zijn. Jammer, want het zou een mooie 'volwassen' titel aan het repertoire van de Wii U toevoegen.
Het moet wel geld opbrengen. Een aparte port maken voor een systeem dat er zo slecht voor staat en waarvan bekend is dat de userbase minder interesse heeft in volwassen gamesis financieel gezien niet erg slim.
Zeker, voel helemaal met je mee!!
En dan die Gameplay mod van Zombi U erbij, waarbij je NIET dood mag gaan, dan begin je gewoon weer opnieuw, het is zoveel spannender....
Maar ja....het heeft niet zo mogen zijn....

En dan komt er een top game aan ......blijkt ie enorm tegen te vallen (WatchDogs) nu al te veel reacties vernomen (broertje, collega's) bij mijn broertje ligt ie alweer op de plank...
"teveel van hetzelfde, vijf chapters...zo door gelopen, nee GTA vind ik leuker" zegt ie

Het zit ons "nintendo gamers" niet echt mee nee...

[Reactie gewijzigd door Clickalot op 17 juni 2014 10:05]

Op een nintendo krijg je namelijk alleen maar nintendo games.
Dit: http://www.youtube.com/watch?v=7SXs3JZgZtk krijg je er niet op.
He he he, tot op de dag van vandaag wordt het abominabele Alien: Resurrection (AKA Alien 4) totaal genegeerd :) En terecht. Ik heb veel liefde voor de regisseur en de acteurs, maar dat samenkomen is iets wat nooit had mogen bestaan.

Overigens was Alien 3 toch echt weer terug naar de basis van een enkele Alien en niet zozeer actievol; maar waar het fout ging is dat het meer over gore ging dan over daadwerkelijke angst. De directors cut is net iets beter op dat gebied.
Helemaal met je mee eens
Deel 1 was wel epic, deel 2 was ook niet slecter dan deel 1, deel 3 ook best wel goed uitgedacht
Maar deel 4?, dat was echt onnodig, zinloos....
Maar.....3 van de 4 films, goed neer gezet, kan ik van de Matrix deel 3 niet zeggen lol...
(sorry dat laatste kon ik niet laten)
Op zich wel een grappige vergelijking; Alien 4 en the Matrix 2/3 hebben namelijk hetzelfde probleem: het bizar slechte idee om een populair karakter wat dood is weer terug te brengen via een magische resurrection.

Als je niet beters kunt verzinnen als schrijver dan is het tijd om iets anders te doen.
Deel 1 van de Matrix, had gewoon The Matrix moeten blijven........ O-)
Ik ken de films niet, en de vorige games ook niet, maar wat doet die zombie in dit verhaal?
Ziet er leuk uit! Moet me een beetje denken aan outlast.
Ik ben zelf niet echt bekend met de alien serie, maar ik vraag me af wat dat witte persoon(pop?) is dat in de preview video achter je aan zit? (Dat lijkt mij geen alien namelijk)

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 17 juni 2014 14:21]

Dat is waarschijnlijk een android. In de filmserie kwamen ook androids (kunstmatige mensen) voor en die vielen soms wel eens mensen aan.
Ik lees in de preview niets over de audio-visuele presentatie.
Als ik de afbeeldingen zo bekijk ziet het er behoorlijk goed uit, maar hoe was dit in het 'echt'?
Bekijk de fimpljes in de preview eens ;)
Komt over als eindelijk weer eens een echt spannende 'AAA' horror-game op een eigen originele manier... Ik speelde vroeger heel graag in dit genre maar op een gegeven moment begon veel op elkaar te lijken en eerlijk gezegd vond ik veel games gewoon totaal niet 'eng', veel te voorspelbaar allemaal. Daarnaast even schrikken van iets plotseling wat gebeurd noem ik ook niet direct horror, dat is goedkoop spanning maken.

Ik heb wel interesse gekregen na het lezen van deze preview... ik ben benieuwd. Moet wel zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de screenshots... tis niet slecht hoor, maar het oogt wat basic.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 17 juni 2014 08:33]

Ik heb Alien voor het eerst gezien (op tv) toen ik 12 was, en alleen thuis.
Ik was zo freaked out dat ik niet van de bank durfde op te staan om een lamp aan te doen.
Alleen al door die associatie weet ik niet zeker of ik deze game wel wil aanschaffen... het verkort mijn leven :-)
Aan de hand van de preview doet het me erg denken aan stealthgames. Die zijn veelal erg spannend, maar niet aan mij besteed.

Die andere personages aan boord lijken me vooral voer voor de alien. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True