Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Alien Isolation Preview

Wordt het nu echt eng?

Wegkruipen

Wat heb je dan? Eigenlijk bitter weinig. Er zijn wat kasten of kisten waar je in kunt kruipen, maar ook daar ben je niet volledig veilig. Als de alien weet dat je erin zit, kost het hem bijzonder weinig moeite om je eruit te halen. En mocht hij niet weten dat je er zit, maar er toevallig langslopen, ben je ook niet geheel veilig. Er bestaat kans dat hij je alsnog opmerkt, met de dood tot gevolg. Er zijn ook de gebruikelijke luchtroosters waar je in kunt kruipen, met een gangenstelsel dat je in andere delen van het schip brengt. Handig, al ben je ook daar niet veilig, want het monster is dan wel groot, het is ook flexibel en kruipt met verrassende snelheid door de nauwe gangen. Je bent eigenlijk nergens veilig.

Frustrerend

Het levert een frustrerende game op, waarin je erg vaak dood zult gaan en dus nauwelijks middelen hebt om je te verdedigen. Maar daardoor is het wel een erg spannende game. Je zult het moeten hebben van sluipen, van voorzichtig manoeuvreren en proberen de alien te doorgronden. Dat laatste valt niet mee. De kunstmatige intelligentie van het beest is zo ontworpen dat het geen vaste patronen heeft, maar wel leert van de jouwe. Dat het monster geen vaste patronen heeft, was ook al snel merkbaar tijdens onze kennismaking. Juist doordat je delen van de game zo vaak over zult moeten doen, merk je al snel dat de alien nooit twee keer dezelfde route neemt en je dus nooit kunt voorspellen waar hij op zal duiken.

Over het algemeen zal de alien geagiteerd - zijn permanente staat van zijn, lijkt het - door de Sevastopol stappen. Langzaam, maar dreigend. Hij kan echter ook net zo makkelijk rennend aan je voorbij trekken, kennelijk door iets of iemand gealarmeerd. Of zich gewoon een tijdje ergens stil houden. Vooral dat laatste is lastig; als je zelf geen visuele of auditieve aanwijzingen krijgt van zijn aanwezigheid. Dat zijn de momenten dat de Tracker handig is, om te bepalen of het monster in de buurt is.

Wat de rol van de opvarenden van de Sevastopol is, werd uit de speelsessie helaas niet helemaal duidelijk. Net zo min hebben we meegekregen wat de rol van je collega's Taylor, Verlaine en Samuels is. Als de film maatgevend is, zul je met hen de nodige discussies hebben over de te volgen strategie, al is het gissen of dat in de game ook het geval zal zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True