Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

MGS V: The Phantom Pain Preview

Metal Gear op zijn allerbest

Volwaardige Metal Gear-game

'Een demo die voor tientallen euro's in de digitale winkels is gelegd.' De kritieken op het verder best wel ijzersterke Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, dat eerder dit jaar op de markt kwam, logen er niet om. De game etaleerde weliswaar prima gameplay-elementen en een indrukwekkende audiovisuele presentatie, maar hield ook na koud twee uur speeltijd alweer op. Er waren dan nog wel enkele extra missies en fans verloren zichzelf in het behalen van de hoogste beoordelingen, maar een echte, volwaardige Metal Gear-game was Ground Zeroes zeker niet.

Verschijnt voor: PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360

Dat was ook nooit de bedoeling. Die fans wisten ook allang dat Ground Zeroes de proloog was voor wat nog komen ging. Goed, een kritische consument mag zich hardop afvragen of dat niet wat vreemd is. De boekwinkel op de hoek verkoopt immers ook het voorwoord van een nieuwe roman niet los, een jaar voordat de rest van het boek verschijnt. Voor die fans was het echter allemaal voldoende, en de moeite waard. De koning der tactische spionagegames had laten zien dat het met de kwaliteit wel goed zat. De relatief kleine spelwereld bleek een zandbak waarin zij zich uren konden vermaken, wat het wachten op die 'echte' game wat draaglijker kon maken. Dat echte spel, om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain maar even zo te noemen, komt immers pas in 2015 uit.

The Phantom Pain lijkt te duiden op de fysieke gesteldheid van Big Boss, die in het spel voor de dag komt als half mens, half robot. Aan het einde van Ground Zeroes raakte hij betrokken bij een ernstig ongeluk, waarna hij er negen jaar uit is geweest. De mechanische delen in zijn lichaam zijn de reden dat hij het allemaal na kan vertellen. Het leverde hem onder meer een mechanische arm op, op de plaats waar ooit een normale onderarm heeft gezeten. De pijn die mensen die een lichaamsdeel hebben verloren voelen op plekken waar dat lichaamsdeel niet meer zit wordt fantoompijn genoemd.

De pijn gaat voor Big Boss echter een stuk verder dan dat. Vijanden van Big Boss hebben niet alleen hemzelf getroffen, maar ook veel van zijn medesoldaten. Big Boss is namelijk niet alleen zelf een begenadigd spion, hij is ook de leider van de Diamond Dogs, een groepering van elitesoldaten. Binnen hun rangen geniet Big Boss een legendarische status, maar aan het begin van The Phantom Pain zijn hun nummers flink uitgedund. Het opbouwen van de Diamond Dogs speelt dan ook een rol in het verhaal van The Phantom Pain.

Recon en actie

Dat verhaal begint eigenlijk als Ocelot, een oude bekende in de Metal Gear-reeks, Big Boss zijn missie geeft. Hoe de missie precies past in het verdere verhaal is nog niet helemaal duidelijk, dat viel uit de flarden informatie die Konami en Kojima Productions los hebben gelaten nog niet te destilleren. Wel helder is het doel van de missie in kwestie: Boss moet in een vrij uitgestrekt gebied in Afghanistan een gevangene lokaliseren en bevrijden. Hoe hij dat doet, welke route hij neemt en wat voor keuzes daarbij gemaakt worden, is allemaal aan de speler zelf.

Ultieme spionage

Zo is Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een spel dat je in theorie als third-person shooter zou kunnen benaderen. Big Boss heeft immers wapens en weet daar over het algemeen beter mee om te gaan dan zijn naamloze tegenstrevers die het vuur openen zodra ze hem hebben gespot. Dat is natuurlijk niet hoe Metal Gear Solid werkt, of hoort te werken. Het is en blijft de ultieme tactische spionageserie, en dat karakter blijft in The Phantom Pain overeind.

In de demonstratie vindt Boss al vrij snel een aanwijzing van waar de gevangene zich zou kunnen bevinden. Hij plant met zijn iDroid een route en begint aan zijn weg. De iDroid is een goed voorbeeld van de manier waarop Ground Zeroes een aantal gameplay-elementen van deze Metal Gear-game al heeft geïntroduceerd. Het voorwerp lijkt in The Phantom Pain wel een aantal extra functies te hebben, maar de centrale rol bij het verzamelen van informatie, het plannen van een route en het bekijken van aanwijzingen blijft behouden.

Realistische leefpatronen

Met behulp van de iDroid kan Big Boss vijanden taggen en hun positie in de gaten houden. Dat is niets nieuws, maar in deze demonstratie kreeg dat veel meer betekenis. Boss kan namelijk ook de tijd versnellen. Op die manier zijn alle looproutes, bezigheden en schema's van de bewakers snel te zien. De bewakers hebben namelijk een geloofwaardig ritme. Ze wisselen elkaar af en gaan bijvoorbeeld af en toe slapen. Dat zorgt voor een wisselende bezetting. Bij het scouten hoort dus niet alleen het in kaart brengen waar vijanden staan, maar ook wanneer ze er staan, en vooral: wanneer niet.

Geholpen door een ingeroepen Recon-steuntje - vergeet niet dat Big Boss de leider blijft van de Diamond Dogs en dus op verschillende vlakken hulpmiddelen kan inzetten - heeft Boss een aardig beeld van waar hij vijanden kan verwachten, en dan is het tijd om te infiltreren. Dat gaat gepaard met het uitschakelen van een hoop vijanden. Ervaren MGS-spelers weten dat het daarbij handig is om zo min mogelijk vijanden daadwerkelijk te vermoorden, want dat kost punten. Veel slimmer is het om ze in slaap te krijgen of te stunnen. Desgewenst kan Big Boss ze ook onder schot houden, waarna de kans aanwezig is dat ze zich overgeven, en dan kan Boss ze ondervragen om meer bruikbare informatie te krijgen.

Eigen basis en leger opbouwen

Op dat moment treedt ook het systeem in werking rond de opbouw van je Diamond Dogs. In Metal Gear Solid V: The Phantom Pain maakt het Fulton-systeem zijn comeback. Dit is een systeem waarmee Boss allerlei elementen uit de omgeving, waaronder slapende/verdoofde vijanden, kan laten ophalen en afvoeren naar 'Mother Base'. Er komt dan een ballon boven de vijand of het voorwerp in kwestie te hangen, en enkele seconden later wordt die ballon gegrepen door een vliegtuig. Nog wat later krijgt Boss de bevestiging dat de zending is aangekomen op Mother Base.

Humor

Dat hele schouwspel ziet er behoorlijk kolderiek uit, en dat geeft Metal Gear nu net even een humorvol laagje dat wij nog weleens missen in serieuze spionagegames. Het helpt dat het Fulton-systeem bepaald niet kieskeurig is in wat Big Boss allemaal opstuurt. Om de werking van het systeem te demonstreren, stuurde de medewerker van Konami bijvoorbeeld een schaap naar de basis. Het is namelijk zo dat alles wat je opstuurt naar Mother Base ook echt op jouw fysieke thuisbasis rondloopt, en dus kwamen we een schaap tegen op de verder nogal industrieel ogende basis.

Aan het begin van The Phantom Pain is die basis een vrij beperkte omgeving, maar dat verandert. Boss kan namelijk niet alleen allerlei elementen uit de plaatsen waar hij komt inpikken, hij kan ook zijn in-game geld gebruiken om de basis te upgraden en uit te breiden. Dat is nodig, want gaandeweg het spel maakt Boss meer vijanden, en die vijanden kunnen op elk moment besluiten Mother Base aan te vallen. Het loont dus de moeite om je basis te voorzien van steeds betere verdedigingsmaatregelen en om uitgeschakelde soldaten in te lijven in je eigen leger.

Metal Gear Solid Manager

Dit aspect van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kwam voor ons als een enorme verrassing. Kojima voegt met dit onderdeel een heel 'Metal Gear Solid Manager'-aspect toe aan het spel. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe Mother Base precies verbonden is aan de rest van het verhaal, maar dat maakt niet eens uit. Het is alleen al cool om er rond te lopen, de diverse bekende en minder bekende personen te zien, en alle onderdelen die je in de diverse missies naar je basis hebt opgestuurd. Bovendien kunnen we ons goed verstellen dat het een machtig moment is als je basis inderdaad wordt aangevallen, en je aan de zijde van je eigen Diamond Dogs mag vechten om de basis te verdedigen.

Bekende gameplay-elementen

Bij ons viel alle gameplay rond Mother Base en het Fulton-systeem in erg goede aarde, maar uiteindelijk is dat niet de hoofdzaak van een Metal Gear Solid-game, en dus gaan we weer verder met die missie. Big Boss sneakt zich een weg langs vijanden en schakelt ze op allerlei manieren uit. Zo kan hij zijn metalen arm gebruiken om op muren te kloppen en vijanden te lokken, al kan hij zijn mechanische vuist ook schudden om zonder muur in de buurt hetzelfde effect te krijgen.

Duveltje uit een doosje

Daarnaast keert de welbekende doos terug. In elke andere game gaat het om een doodnormale doos, in Metal Gear Solid is het een onmisbaar voorwerp, aldus Konami. Big Boss kan de doos gebruiken op de bekende manieren, maar heeft er ook enkele trucs bij. Zo kan hij vliegensvlug als een duveltje uit een doosje omhoog springen en schieten met zijn pistool of verdovingspistool. Ook kan hij de doos snel ongezien verlaten door uit de voorkant van de doos te springen, wat handig is als een van de vijanden een 'lopende doos' heeft gezien en besluit even op onderzoek te gaan.

Op dat gebied bewijst de gameplay van The Phantom Pain zich logischerwijs als een kopie van Ground Zeroes. Dezelfde visuele aanwijzingen laten je weten dat vijanden op het punt staan om je te ontdekken. Uiteraard ontbreken daarbij de kenmerkende uitroeptekens boven de hoofden van vijanden niet, alsmede het 'opgemerkt'-geluidje dat door de jaren heen dienst heeft gedaan als sms-alarm op menig mobiele telefoon. Al met al oogt het om de tuin leiden en uitschakelen van vijanden in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain even vermakelijk als vertrouwd. Maar goed ook, want het moet raar lopen, wil die vorm van gameplay niet de ruggengraat van deze Metal Gear-game worden.

Bombardement inroepen

Toch ontkomt ook Big Boss er niet aan af en toe zijn guns te laten spreken. Hierin doet Metal Gear niet direct heel veel anders dan andere third-person shooters, al moeten we er ook bij zeggen dat we Big Boss hooguit dertig seconden op deze manier bezig hebben gezien. Op het moment dat de gevechten losbraken had hij zijn doel al volbracht en restte alleen nog zijn eigen exfiltratie. Hier komt trouwens de macht van de Diamond Dogs-leider weer naar voren. Eerst zien we hoe Big Boss een bombardement op de vijandelijke basis inroept, om vervolgens een helikopter te bestellen bij een nabij gelegen landingszone, om de missie helemaal af te ronden.

Sterke graphics, goede sfeer

Wat dan rest, is een sfeervolle eindscène waarin Big Boss, zittend in de helikopter, begint aan de terugweg richting Mother Base. En daar krijgt Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nog maar eens een pluspunt erbij. Na Ground Zeroes waren we al danig onder de indruk van de openingscène van dat spel. Welnu, The Phantom Pain belooft dat hoge niveau probleemloos te evenaren, en misschien nog wel te overstijgen ook. De trailer gooide wat dat betreft in elk geval al hoge ogen, en verschillende gamers zullen even het nummer 'Nuclear' van Mike Oldfield hebben opgezocht.

In die trailer, maar ook in diverse scènes in het spel zelf, is de hand van Hideo Kojima duidelijk zichtbaar. Niet voor niets start het spel met de notitie dat Kojima de regisseur, schrijver, producer en designer is van The Phantom Pain, en het mag gezegd worden: de man die erom bekend staat een enorme control freak te zijn die elke digitale millimeter van zijn games drie maal controleert en heroverweegt, is bezig een pareltje van een game af te leveren. Niet alleen als het gaat om gameplay, maar zeker ook op het gebied van sfeer.

Beste van de E3?

Die sfeer wordt geholpen door de toch al puike audiovisuele prestaties. We zagen op de E3 The Witcher 3 een dagje eerder dan Metal Gear Solid, en waren er die dag nog van overtuigd dat niets in de buurt zou kunnen komen van de rpg van Poolse makelij. Na het zien van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain moeten we dat oordeel echter terugdraaien. Niet dat we willen beweren dat The Phantom Pain mooier is, maar de twee games ontlopen elkaar wat dat betreft niet veel. Beide games zullen zich komend jaar bij de beste en mooiste games aller tijden gaan voegen, zoveel is wel duidelijk.

Voorlopige conclusie

Hideo Kojima is een rare, eigenwijze control freak. Iemand die altijd zijn eigen plan trekt en niet veel luistert naar invloeden van buitenaf. Misschien is het wel daarom dat zijn naam in de loop der jaren synoniem is geworden voor kwaliteit. Die naam houdt Kojima met Metal Gear Solid V: The Phantom Pain hoog. Heel hoog. Mooier zagen we Metal Gear Solid nooit. De gameplay lijkt beter in elkaar te zitten dan ooit tevoren, en is mede dankzij de aanwezigheid van Mother Base en alles wat daarmee samenhangt, ook uitgebreider dan ooit. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is een must-have in wording.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (76)

Wijzig sortering
Fulton systeem werd ook gebruikt in MGS: Peace Walker, erg handig als je je Mother Base wilde uitbreiden met soldaten. Zo kon je gevangen of vijandige soldaten laten ophalen, en die konden zich bij jou aan sluiten. Maar je moest ze goed inzetten, want je had koks, medics, commando's etc etc nodig anders draaide je Mother Base niet! Moraal moest hoog blijven dan presteerden je soldaten beter. Je kon ook teams maken en deployen naar andere gebieden zodat je daar ook wat aan verdiende en zo kon je Motherbase beter uitnbreiden. Vraag me af of dit systeem ook in PP zit.
Maar ik kan niet wachten, dit word een topper!
Klopt. In die zin is Mother Base niet nieuw, trouwens. Wel nieuws is dat het in Phantom Pain een fysieke locatie is. Je kunt dus terug naar je basis en daar zelf rondlopen. Weet trouwens niet of je nu ook weer moet zoeken naar specifieke rollen (kok, medic), dat zat in elk geval niet in de gameplay die wij zagen.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 16 juni 2014 13:05]

Ik krijg gewoon kippenvel tijdens het lezen van deze preview. Zo diep zit MGS in mijn bloed.

Met de volste overtuiging durf ik te zeggen dat het de beste game/film is die ik ooit gespeeld heb. _/-\o_ Film? Ja, voor sommige is dit een langdradig iets maar als je eenmaal in het verhaal zit kom je er nauwelijks meer uit, zo goed is het.

Zo veel detail, zo veel sfeer, hier en daar gecombineerd met hartkloppingen van de spanning afgewisseld met geweldige humor.

De PS4 staat nog niet in mijn woonkamer, maar het potje met geld ligt al klaar om er 1 aan te schaffen wanneer deze game (of Gran Turismo 7) uit komt.

Hideo streeft naar perfectie en dat straalt de hele game reeks uit.

(denkt terug aan de hartkloppingen in controller in MGS1, encounter with Sniper Wolf, diazepam needed, wolfs crying). Aah shit, weer kippevel. :X
Hier kijk ik er enorm naar uit, dit is mijn topper... Alleen ik snap dat ballonnen systeem niet echt?
Je snapt het niet? op welke manier. Je ''vangt'' (k.o bv) een vijand en laat hem daarna ophalen door je team (met een ballon) waardoor hij mee terug naar de basis gaat. Hier heb je een kans dat hij zich bij jou aansluit en je zo je leger met soldaten weer uitbreid. Dit was op de PSP een belangrijke feature in de MGS games en is nu verwerkt in deze game waardoor je echt een eigen thuisbasis opbouwt.
Ik snap hoe het werkt maar vind het een rare en ongeloofwaardige feature.
Lekker stealthy zo'n dikke ballon met een schaap of een container o.i.d. eronder.
Dit systeem is niet ongeloofwaardig. Hoe raar het ook klinkt, het werd echt gebruikt door de CIA.
http://en.wikipedia.org/w...ce-to-air_recovery_system
MGS staat bekend om dit soort grappige dingen, realisme is niet altijd zo van belang.

En toch is het in het echt ook gebruikt, als reddingsmiddel. Ik vond een filmpje met tests van een vroege uitvoering (inclusief schaap), en in de tweede helft een versie met weerballon: http://youtu.be/UsTIeZ03Hk8

[Reactie gewijzigd door Svenderson op 16 juni 2014 11:43]

Ho...Ly.... fuck..... dat is nog vetter dan bungee jumpen volgens mij :D
ik zie een gat in de markt :P je eerst zo laten oppikken, en daarna parachute-springend weer omlaag....
En een rondlopende doos vond je verder wel gewoon logisch? :)
Gewoon ff de HD remake kopen van Peace Walker in de PSN Store. Heb je ook gelijk de introductie naar MGS V ! Plus het is een zeer vermakelijke game :)
Mee eens. Moest er even inkomen, maar de maand voor Zero Grounds hier erg veel plezier mee gehad (ook met de coop). Enkel waren al die tank gevechten zeer vervelend naar mijn mening.

Het spel is naar mijn mening redelijk belangrijke context voor MGS5. Wie Paz/Chico/Huey waren, de rol van Miller, hoe die basis van 300 soldaten door Big Boss werd gebouwd, hoe Big Boss minder gefocussed is The Boss en meer op zijn leger zonder grenzen, etc.
Ik wil dit spel graag gaan spelen maar is het nodig/sterk aan te raden om de eerdere delen te spelen voordat ik hiermee begin? (waarschijnlijk wel denk ik)
Aan te raden, maar niet noodzakelijk.

Ik heb mijn eerste in 1987 gespeeld, terwijl een vriend van mij MSG voor het eerst op de ps2 speelde. En hij was er larisch over. Als deze MSG een PS4 console-exclusive blijft, dan denk ik dat ik tzt een ps4 aan schaf. Puur om MSG.

Ik ben waarschijnlijk ietwat vooringenomen m.b.t. Konami omdat ik met hun games ben opgegroeid, maar Metal Gear is ook zonder de voorgaande delen gespeeld te hebben vrijwel altijd de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door generic_usernam op 16 juni 2014 17:02]

Het is geen ps4 exclusive :) Komt ook voor de X1 uit..
Sowieso moet je MGS3 (dit is een MUST) en Peace Walker (en het recente Ground Zeroes dat overgaat in MGS5)
Dat kun je samen als opzichzelfstaand verhaal zien (het verhaal van Big Boss)

Zonder dat je MGS1, MGS2 en MGS4 gespeeld hebt.

Als je de oude games niet wilt spelen, kun je altijd op youtube complete letsplays kijken.
Peace Walker is bij dezen dus wel essentieel? Ik heb die namelijk nog nooit gespeeld (wel deel 1 t/m 4). Maar heb 'em nog wel liggen als onderdeel van de MGS HD Collection op de 360. Toch nog maar spelen dus?

Ik kan overigens niet wachten op MGS5. Alle voorgaande delen waren doordrenkt met een unieke sfeer die ik nog in geen enkele andere game (serie) heb kunnen ontdekken.
Wel aan te raden ja, er wordt gebruikelijk veel gerefereerd naar vorige delen.

Op de PS3 en PC heb je volgens mijn een HD edition waar alle oude delen in zitten met een soort van HD upgrade. Wel nog steeds redelijk slechte graphics gezien het feit dat deel 1 inmiddels 15 jaar oud is maar doet niets onder voor het prachtige verhaal.

Anders zou ik gewoon proberen om in ieder geval deel 4 te gaan spelen zodat je niet helemaal onwetend aan deel 5 begint.

[Reactie gewijzigd door xchristox1 op 16 juni 2014 15:20]

Prachtige game. Waar echt aandacht aangeschonken is. En zonder al die DLC onzin een echte must have is idd.
Ik heb wel een kanttekening. Iets wat op consoles bijna altijd het 'probleem' is: aliasing. We gaan straks op de Playstation 5 toch geen foto-realistische games krijgen, maar dan wel met kartelrandjes. Zonde.
Het ziet er alvast goed uit en dan met die Kojima sfeer :9

offtopic: En laat ik daarentegen persoonlijk aliasing nou één van de minst belangrijke eigenschappen vinden van het stempel 'grafische pracht van games'. Tuurlijk, het is wel zonde, maar vraagt zoveel extra rekenkracht dat ik wat karteltjes wel lief neem boven lagere andere eigenschappen (textures, lightteffects etc).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 16 juni 2014 16:57]

Dat is tegenwoordig niet meer het geval. De techniek SMAA, bijvoorbeeld, neemt de performance van FXAA en het scherptebehoud (van textures) van MSAA.
Lees dit maar eens:
http://www.tweakguides.com/Crysis3_6.html
http://www.hardocp.com/ar...d_performance_iq_review/6 (pagina 6 t/m 9)
Kijk, mooie ontwikkeling. Ik kende 'gewone' (2x) AA nog van jaren terug :Y)
SMAA werkt inderdaad heel goed. Ik gebruik het onder andere in Borderlands 2 via een losse injector en in Watch Dogs.
Off topic: in één van de screenshots lijkt de Big Boss zijn wapen te willen mikken door met zijn oog waar een ooglapje voor zit door het vizier te willen kijken? Lijkt me dan wel dat als deze man nog fatsoenlijk wil gaan mikken hij alle wapens aan zijn linkerkant zou moeten houden.

Dat nummer is wel erg mooi moet ik zeggen, viel ook al op tijdens de E3 presentatie van Sony. Helaas ben ik voorlopig niet van plan een PS4 te kopen, dus kan ik deze game niet spelen - ik ken deze reeks niet zo goed maar volgens de Pricewatch komt de game alleen voor de consoles uit. Zonde dat er geen PC-versie komt.
Edit: ik zie verderop in de comments dat een PC-versie wellicht toch overwogen werd. Dat zou wel gaaf zijn, over het algemeen vind ik sneaking games wel leuk.

[Reactie gewijzigd door deraco96 op 16 juni 2014 21:30]

Off topic: in één van de screenshots lijkt de Big Boss zijn wapen te willen mikken door met zijn oog waar een ooglapje voor zit door het vizier te willen kijken? Lijkt me dan wel dat als deze man nog fatsoenlijk wil gaan mikken hij alle wapens aan zijn linkerkant zou moeten houden.
Lijkt me niet zo logisch. Het kijkt wellicht wat makkelijker maar het vasthouden en beheersen van je wapen aan de andere kant is een veel grotere gewenning.
Ga zelf maar eens van kant verwisselen. Met je fiets aan de andere kant lopen dan je gewend bent is al vreemd. Of links muizen als je rechts gewend bent. Etc.
Ja maar zo kan hij niet door zijn vizier heen kijken... (vaak zit door een vizier kijken wel in 3rd person games, zoals in Splinter Cell: Blacklist bijvoorbeeld). Maakt verder allemaal niet uit, ik vind het een beetje typisch. /offtopic
Zodra de nieuwe Gran Turismo uitkomt op de PS4... (en ik dus een PS4 moet gaan aanschaffen)
dan neem ik deze mee uit de korting grabbel bak.

of komt ie in de tussen tijd ook x-platform? andere delen kwamen toch ook naar PC en XBOX?
Deze komt volgens mij ook gewoon naar de Xbox One. PC lijkt me niet, volgens mij is er nog nooit een MGS game op de PC uitgekomen?
Ja, deze game komt op de PS4, PS3, Xbox360 en Xbox One uit.
PC 'gamers' vallen zoals gewoonlijk met MGS buiten de boot.
PC 'gamers' vallen zoals gewoonlijk met MGS buiten de boot.
MGS1 en MGS2 zijn beiden ook voor de pc uitgekomen en Hideo Kojima wil MGS5 ook voor de pc uitbrengen. Daarnaast is Metal Gear Rising ook op de pc.

http://www.dualshockers.c...re-according-to-producer/
http://www.gamespot.com/a...hantom-pain/1100-6418118/

Verder is deze game voor mij een reden om een PS4 te kopen.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 16 juni 2014 10:58]

MGS rising was wel een hele slechte port naar de PC. Bijna Kojima onwaardig...

Maar wat je zegt. dit is de reden om een PS4 te halen.
Rising is dan ook geen game die is ontwikkeld door Kojima of Kojima's team. deze is ontwikkeld door Platinum Games en is geen Metal Gear SOLID game. Het is een spin off dat speelt in het Metal Gear universum net zoals Metal Gear Ac!d (tactische kaart spel) en Metal Gear Portable Ops (PSP).
[...]


MGS1 en MGS2 zijn beiden ook voor de pc uitgekomen en Hideo Kojima wil MGS5 ook voor de pc uitbrengen. Daarnaast is Metal Gear Rising ook op de pc.

http://www.dualshockers.c...re-according-to-producer/
http://www.gamespot.com/a...hantom-pain/1100-6418118/

Verder is deze game voor mij een reden om een PS4 te kopen.
Je vergeet erbij te vermelden dat MGS1 en MGS2 hele slechte ports waren.
totaal irrelevant. Iemand zegt dat er geen MGS games zijn. Tegendeel wordt bewezen. Kwaliteit van het spel is hierin nutteloos. Dat het slechte spellen zijn, wil niet zeggen dat ze niet zijn uitgekomen.
Voor mij ook ja.
Helaas zullen we er nu allemaal aan moeten geloven :P
Dan zouden ze battlefield 4 console spelers maar tegen battlefield 4 pc spelers moeten laten spelen,
Kijken of wij pc gamers geen gamers zijn 8)7
Nee. (Althans, dat vindt ik)
Echte gamers spelen op een console.
http://i.imgur.com/5Ja1shr.jpg
Een echte gamer speelt gewoon veel games ongacht het type game en het platform, en probeert zich al helemaal niet als autoriteit voor te doen over wat echte gamers zijn.
Dus als ik een steam library met 200 games heb, ik eigenlijk alleen op de PC speel dan ben ik geen gamer? 8)7

Hoe zit het dan met multiplatform titels? Ik speel veel Dark Souls 2 op de PC, betekend dat dan dat ik dan ik geen gamer ben, maar iemand die het op de PS3/X360 speelt wel?

Nouja, anyway, ontopic:
Dit ziet er echt wel heel erg goed uit. De laatste tijd zie ik dat er steeds meer PS4 exclusives bijkomen die echt de moeite waard zijn, ik zit er echt over te denken om een PS4 aan te schaffen.
Enige MGS welke ik heb gespeeld was de eerste (op de PC :P )
Een echte gamer heeft vooral plezier en zit niet vast aan een platform. Kieskeurige gamers zijn er ook, daar ben ik er één van: ik speel het liefst op mijn PC. Een PlayStation 4 lijkt me ook wel gaaf maar voor de paar games die er nu zijn heb ik geen 400 euro over.
Grappig. Ik schaf al sinds de PS2 alleen zon apparaat aan wanneer GT en MGS uit komt. Ik ben dus niet alleen :+
Hoe verhoudt MGS zich qua gameplay met Splinter Cell? Ik ben zelf een zeer groot fan van de SC serie en ik vraag me af hoe of MGS ook iets voor mij kan zijn.
Ik heb beide gespeeld en als je SC leuk vindt gaat MGS je mind blowen met MACH III of meer.
Haha, ik zie inmiddels je vele lovende reacties in dit nieuwsbericht. Je hebt me zeker enthousiast gemaakt om me hier eens verder in te verdiepen.
Kijk, hier heb ik nou echt zin in. Een open world MGS game is wat veel mensen al jaren willen. En nu is het er uiteindelijk!
Hopelijk nog een leuke collector's edition erbij, en ik ben compleet.
Geweldige game wordt dit inderdaad! Ik ben al fan sinds de eerste versie op de MSX! Dit is mijn excuus om een PS4 te kopen.

[Reactie gewijzigd door Herman op 16 juni 2014 16:18]

Samen met The Last of Us remastered word dit de GOTY voor mij.

Alleen jammer dat ze op de e3 niet meer gameplay beelden hadden laten zien.

[Reactie gewijzigd door Bobo221 op 16 juni 2014 09:35]

Wel laten zien, maar wij hebben daar het materiaal niet van. De presentatie duurde ongeveer een half uur en daarin heb ik een hoop gameplay gezien. Alleen dat kunnen we zelf dus lang niet allemaal laten zien helaas.
Geweldige games, wat een parels maakt die man. Ik zal het nooit vergeten dat je de controller uit de console moest trekken en in de andere poort moest stoppen zodat Psycho Mantis je "gedachten" niet meer kon lezen en je hem kon verslaan, briljant.

[Reactie gewijzigd door Michiel36 op 16 juni 2014 13:49]

:X

Oh the memories.... Geweldige eindbaas was dat zeg! te creepy gewoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True