MGS V: The Phantom Pain Preview

Metal Gear op zijn allerbest

Eigen basis en leger opbouwen

Op dat moment treedt ook het systeem in werking rond de opbouw van je Diamond Dogs. In Metal Gear Solid V: The Phantom Pain maakt het Fulton-systeem zijn comeback. Dit is een systeem waarmee Boss allerlei elementen uit de omgeving, waaronder slapende/verdoofde vijanden, kan laten ophalen en afvoeren naar 'Mother Base'. Er komt dan een ballon boven de vijand of het voorwerp in kwestie te hangen, en enkele seconden later wordt die ballon gegrepen door een vliegtuig. Nog wat later krijgt Boss de bevestiging dat de zending is aangekomen op Mother Base.

Humor

Dat hele schouwspel ziet er behoorlijk kolderiek uit, en dat geeft Metal Gear nu net even een humorvol laagje dat wij nog weleens missen in serieuze spionagegames. Het helpt dat het Fulton-systeem bepaald niet kieskeurig is in wat Big Boss allemaal opstuurt. Om de werking van het systeem te demonstreren, stuurde de medewerker van Konami bijvoorbeeld een schaap naar de basis. Het is namelijk zo dat alles wat je opstuurt naar Mother Base ook echt op jouw fysieke thuisbasis rondloopt, en dus kwamen we een schaap tegen op de verder nogal industrieel ogende basis.

Aan het begin van The Phantom Pain is die basis een vrij beperkte omgeving, maar dat verandert. Boss kan namelijk niet alleen allerlei elementen uit de plaatsen waar hij komt inpikken, hij kan ook zijn in-game geld gebruiken om de basis te upgraden en uit te breiden. Dat is nodig, want gaandeweg het spel maakt Boss meer vijanden, en die vijanden kunnen op elk moment besluiten Mother Base aan te vallen. Het loont dus de moeite om je basis te voorzien van steeds betere verdedigingsmaatregelen en om uitgeschakelde soldaten in te lijven in je eigen leger.

Metal Gear Solid Manager

Dit aspect van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kwam voor ons als een enorme verrassing. Kojima voegt met dit onderdeel een heel 'Metal Gear Solid Manager'-aspect toe aan het spel. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe Mother Base precies verbonden is aan de rest van het verhaal, maar dat maakt niet eens uit. Het is alleen al cool om er rond te lopen, de diverse bekende en minder bekende personen te zien, en alle onderdelen die je in de diverse missies naar je basis hebt opgestuurd. Bovendien kunnen we ons goed verstellen dat het een machtig moment is als je basis inderdaad wordt aangevallen, en je aan de zijde van je eigen Diamond Dogs mag vechten om de basis te verdedigen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite