MGS V: The Phantom Pain Preview

Metal Gear op zijn allerbest

Recon en actie

Dat verhaal begint eigenlijk als Ocelot, een oude bekende in de Metal Gear-reeks, Big Boss zijn missie geeft. Hoe de missie precies past in het verdere verhaal is nog niet helemaal duidelijk, dat viel uit de flarden informatie die Konami en Kojima Productions los hebben gelaten nog niet te destilleren. Wel helder is het doel van de missie in kwestie: Boss moet in een vrij uitgestrekt gebied in Afghanistan een gevangene lokaliseren en bevrijden. Hoe hij dat doet, welke route hij neemt en wat voor keuzes daarbij gemaakt worden, is allemaal aan de speler zelf.

Ultieme spionage

Zo is Metal Gear Solid V: The Phantom Pain een spel dat je in theorie als third-person shooter zou kunnen benaderen. Big Boss heeft immers wapens en weet daar over het algemeen beter mee om te gaan dan zijn naamloze tegenstrevers die het vuur openen zodra ze hem hebben gespot. Dat is natuurlijk niet hoe Metal Gear Solid werkt, of hoort te werken. Het is en blijft de ultieme tactische spionageserie, en dat karakter blijft in The Phantom Pain overeind.

In de demonstratie vindt Boss al vrij snel een aanwijzing van waar de gevangene zich zou kunnen bevinden. Hij plant met zijn iDroid een route en begint aan zijn weg. De iDroid is een goed voorbeeld van de manier waarop Ground Zeroes een aantal gameplay-elementen van deze Metal Gear-game al heeft geïntroduceerd. Het voorwerp lijkt in The Phantom Pain wel een aantal extra functies te hebben, maar de centrale rol bij het verzamelen van informatie, het plannen van een route en het bekijken van aanwijzingen blijft behouden.

Realistische leefpatronen

Met behulp van de iDroid kan Big Boss vijanden taggen en hun positie in de gaten houden. Dat is niets nieuws, maar in deze demonstratie kreeg dat veel meer betekenis. Boss kan namelijk ook de tijd versnellen. Op die manier zijn alle looproutes, bezigheden en schema's van de bewakers snel te zien. De bewakers hebben namelijk een geloofwaardig ritme. Ze wisselen elkaar af en gaan bijvoorbeeld af en toe slapen. Dat zorgt voor een wisselende bezetting. Bij het scouten hoort dus niet alleen het in kaart brengen waar vijanden staan, maar ook wanneer ze er staan, en vooral: wanneer niet.

Geholpen door een ingeroepen Recon-steuntje - vergeet niet dat Big Boss de leider blijft van de Diamond Dogs en dus op verschillende vlakken hulpmiddelen kan inzetten - heeft Boss een aardig beeld van waar hij vijanden kan verwachten, en dan is het tijd om te infiltreren. Dat gaat gepaard met het uitschakelen van een hoop vijanden. Ervaren MGS-spelers weten dat het daarbij handig is om zo min mogelijk vijanden daadwerkelijk te vermoorden, want dat kost punten. Veel slimmer is het om ze in slaap te krijgen of te stunnen. Desgewenst kan Big Boss ze ook onder schot houden, waarna de kans aanwezig is dat ze zich overgeven, en dan kan Boss ze ondervragen om meer bruikbare informatie te krijgen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite