Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jelle Stuip en Paul Hulsebosch

AMD Mantle en TrueAudio Review

De prestaties in Thief bekeken

Conclusie

Toen we Mantle voor het eerst testten in Battlefield 4, zagen we dat iedere videokaart er in ieder systeem op vooruitging bij een resolutie van 1920x1080 pixels en op ultra-instellingen. Het was in sommige gevallen, zoals bij een 260X op het i7-systeem, niet veel, maar er was wel vooruitgang te zien.

In Thief blijkt dat je Mantle maar beter niet kunt inschakelen als je een videokaart met 2GB geheugen hebt. AMD waarschuwde al voor limited gains, maar bij onze tests was er op de hoogste instellingen zelfs sprake van lagere framerates dan met DirectX. Heb je jezelf daarentegen van een i7-4960X en R9 290X voorzien, dan zijn je framerates al in orde, maar loont het toch om Mantle in te schakelen. De gemiddelde framerate blijft hetzelfde, terwijl in de minimale framerate wel een flinke stijging te zien is. Mantle is nog volop in ontwikkeling en dat blijkt ook weer uit de benchmarks met Thief. Het is voor gamers met een AMD-kaart te hopen dat de fabrikant Mantle volop doorontwikkelt en steeds meer games zal ondersteunen.

TrueAudio blijkt niet heel veel toe te voegen aan Thief. Bij effecten als regen is de meerwaarde van TrueAudio het grootst. Daar hoor je veel beter dat je midden in het geluid staat, en is het geluidseffect minder vlak en afstandelijk dan zonder TrueAudio. Verder hoor je iets van convolution reverb, maar vooral op momenten dat je eigenlijk op andere zaken let. Het effect gaat daardoor snel verloren. Datzelfde geldt voor een betere richtingbepaling van het geluid. Van een betere hoog-laagrichting hebben we niets kunnen merken, maar wel dat de harde overgang die gewoon stereo heeft tussen links en rechts wat afgevlakt is. Dat is prettig, maar het verschil met gewoon stereo is klein en de aanschaf van een voor TrueAudio geschikte kaart niet waard. Vooral niet omdat TrueAudio ook zonder een speciale AMD-kaart mogelijk is, al lopen de berekeningen dan via de cpu.

Reacties (109)

Wijzig sortering
Tip voor de redactie:
Laat de kaarten in de grafieken op dezelfde plek staan ipv te verplaatsen met de hoog/laag score.
Nu blijf je zoeken waar welke kaart terecht is gekomen (kleurbehoud is imho onvoldoende).
Bovendien komt dan beter naar voren waar de prestatie winsten of verliezen zitten.....


Back-on-topic:
Vooral de spectaculaire prestatiewinsten bij scheve systemen (mid CPU / high GPU) spreken mij heel erg aan. Je kan dan voor een koopje High-end Gamen.
Echter zijn de verliezen bij midrange kaarten door drivertroubles wel onvergevelijk.
Ik wil hier even aanhaken op je tip voor de redactie. Dit heeft mij ook al bij eerdere benchmarks gestoord. Waarom staan de resultaten waartussen je wilt vergelijken niet direct bij elkaar? De hele scheiding tussen twee grafieken (een met Mantle en een zonder) maakt het heel onhandig om te vergelijken tussen de twee. Zet het gewoon overzichtelijk in een enkele tabel, waarbij de varianten met en zonder direct onder elkaar staan, en je ziet direct wat het nut is. De onderlinge verhoudingen tussen de verschillende kaarten zijn in vergelijkingen als deze amper relevant.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel onder de indruk ben van Mantle, als ik kijk in mijn situatie met BF4 (thief zal ik waarschijnlijk niet spelen) met ik op mijn systeem wel degelijk verbetering.

DX11 mode : Ultra @ 110% res scale. Hier haalde ik 45-73 fps met af en toe een 'haper' .
Mantle mode : Ultra @ 150% res scale. Hier haal ik 55-80 fps zonder haperingen.

En 55 is het laagste wat ik gezien heb bij heel veel actie (Shanghai tijdens gebouw instorten en nog een hoop ellende). Het is gewoon even afwachten en kijken wat er voor verbeteringen komen.

Waarom is er geen Starswarm benchmark/review? (steam) hier zie ik werkelijk echt enorme verschillen, waar ik in DX mode net de 30fps aan tik haal ik met Mantle bijna 50fps.

i7-4770K@ 4.6/16gb@2400/290x
Ja, ik heb met Starswarm hetzelfde, geweldig resultaat met mijn Sapphire R7 260X 2Gb.
met de vorige driver op extreme in DX: 16 fps
Mantle: 36 fps

met de nieuwe driver op extreme wat winst voor DX: 19.71 fps
Mantle: 36.33 fps

Heb het gevoel dat games nou met deze versie ook wat stabieler draaien.
Zelfs ghost draait wat vloeiender.
Jammer dat er geen oudere systemen zijn getest. Slechts 2 setups vind ik we lerg weinig om een degelijke conclusie uit te trekken. Het begin van de conclusie heeft ook meteen een negatieve ondertoon, alsof Mantle niet goed is. Terwijl er toch behoorlijke prestatiewinsten zichtbaar zijn met oudere cpu's. Dat is toch zeker een enorm goede en gedurfde stap van AMD, dit gaat zich alleen maar verder ontwikkelen waardoor de nadruk meer op de gpu zal komen dan de cpu.
Wat dat betreft vind ik het dus wel treurig dat zo iets moois en unieks wat eindelijke een beetje vernieuwing brengt in de PC-gaming markt, een beetje afgeraffeld is getest, ook al is het maar voor 1 game.
Waarom een i7 van meer dan 1000$ ? Het was relevanter geweest die tests met een i3 of i5 te doen.

Anyway, ondertussen heeft crytek aangekondigd om ook mantle te ondersteunen.
Wat HesRuud zegt :)
Toen we Mantle in Battlefield 4 testten kwamen we er achter dat je met een heel snel systeem eigenlijk nauwelijks iets opschiet met Mantle. We wilden kijken of dat in Thief ook het geval was en het blijkt dat je minimale framerate toch nog wel een boost krijgt bij het i7-systeem.
Daarnaast gebruiken we de 4960X als testsysteem voor videokaarten, juist om ervoor te zorgen dat de cpu niet de bottleneck vormt en je dus het maximale uit je grafische kaart haalt. Je kan de resultaten van het i7-systeem dus ook meteen zien als een benchmarks van de geteste videokaarten.
Kan ik uit de test resultaten afleiden dat bij de gemiddelde framerate van het i7 systeem, die o% performance winst heeft maar de minimale wel hoger, dat dus wellswaar het minimum omhoog gaat, maar dat de grafische kaart dus ook vaker het minimum aan tikt? Anders zou het gemiddelde toch ook hoger moeten zijn bij mantle?
Dat kan niet, want dan zou je naar de frametimes van alle frames moeten gaan kijken. De minimale framerate wordt veroorzaakt door het langzaamste frame in de hele test, maar hoe de rest van de frametimes verdeeld is weet je niet zeker, dus kan je niet met zekerheid zeggen dat er vaker drops voorkomen met gebruik van Mantle.
Wat Mantle doet, is namelijk tussen de lijnen door het verhaal vertellen dat krachtige CPU's niet langer meer nodig is, Tweakers draagt eraan bij door juist een dure i7 naast een goedkope AMD CPU neer te zetten.

Best een goede zet van AMD, je hebt geen dure CPU meer nodig en AMD zal zijn omzet vast zien stijgen.
Er zijn nog echt nog wel andere redenen om een snellere CPU te willen hebben...
Verklaar je nader. Ik heb liever een efficiente CPU dan een snelle CPU.
Efficiënt en snel? Er zijn best wel wat programma's (ook voor studenten en je opdrachten) die profiteren van snellere CPU's ( matlab anyone?)

En dan nog games als gmod of minecraft dan is een snelle CPU toch echt hard nodig..

Oohja en alle andere games zonder mantle/dx12/ogl-fancy-edition...
Ik ga ervanuit dat deze gekozen is, om zeker te zijn dat de CPU de bottleneck niet is.
Wrong. Je wilt juist weten of Mantle en TrueAudio op lagere specs voor een boost zorgen. Dat blijft nu onduidelijk.
Wrong. Je wilt juist weten of Mantle en TrueAudio op lagere specs voor een boost zorgen. Dat blijft nu onduidelijk.
Waarom zou je een PC met lagere specs uitrusten en een dure videokaart er in steken? :?
Om geld te besparen, als je maar een bepaald bedrag kan uitgeven, en zo een betere GPU kan kopen en op de CPU besparen om zo een mooier beeld te krijgen is het een grote vooruitgang.

Sowieso vind ik mantle een mooie vooruitgang omdat het dus een grote CPU overhead weghaalt, dit betekent dat de software een stuk efficiënter is wat alleen maar beter is voor spellen die dit ondersteunen.
Omdat ik een paar jaar oude pc heb en wil gamen. Dan is alleen een nieuwe videokaart genoeg want verder voldoet mijn hardware aan alle andere zaken. Als dit goed uitpakt heb ik dus geen nieuwe mobo en processor nodig.
Precies.

Nu wordt er meestal alleen vanuit een nieuw systeem beredeneerd, maar kijk eens vooruit.

De meeste mensen kopen wel een gebalanceerd systeem, zeg een i5 (K) met een R9 280.Als je een beetje fanatieke gamer bent dan is een GPU upgrade na 2 jaar wel nodig/fijn om te doen. Als je systeem 4-5 jaar oud is, is het vaak de vraag zal ik weer alleen een GPU upgrade doen of heb ik ook een nieuwe CPU (en dus mobo en RAM) nodig. Met Mantle zou je CPU potentieel nog makkelijk een extra GPU upgrade meegaan.

Dus op lange termijn hebben veel mensen hier profijt van. Zeker wanneer Mantle (en de games) nog flink geoptimaliseerd kunnen worden.
Ten eerste omdat je die dure i7 helemaal niet nodig hebt voor games. Ten tweede omdat een goedkopere processor die flink opgevoerd is nog prima mee kan komen, zoals een i5 2500k vrij makkelijk de 4.5Ghz haalt (3.3Ghz standaard).
Ten eerste omdat je die dure i7 helemaal niet nodig hebt voor games.
Dat weet ik, al is het nog maar de vraag hoe lang dat gaat duren, zeker nu games steeds meer multithreading gaan ondersteunen. ;) Maar dat is een andere discussie.

Het staat naar mijn idee wat krom; een dure GPU kopen en (bijv. vanwege budget) een goedkopere CPU moeten kiezen, omdat je anders over je budget heen gaat. Meeste mensen die een dergelijke GPU kopen, hebben meestal ook wel geld voor bijvoorbeeld een i5 of bijvoorbeeld een AMD FX-8350 of vergelijkbaar.

Mensen die toch al aan een budget zitten, zijn vaak ook niet echt de early birds of "hardcore" gamers.
Daarvoor zit er toch een FM2+ processor bij? Een i5 4570 had inderdaad wel veel toegevoegd, maar ze kunnen natuurlijk ook niet alle processors testen.
Ik zou er graag een keer een phenom 2 bij willen zien, de 955 heeft een behoorlijke tijd als aanrader gestaan voor een budget game systeem bij tweakers.
Sorry was nog niet helemaal wakker.
Mantle is juist gebouwd om meer framerates te genereren bij minder sterke processors.....

die i7 is gewoon een zinloze toevoeging. bij de buren (hardware.info) zouden ze niet zulke fouten maken. had dan een i5 vs die fm2 processor laten draaien.
Nou dan had je dit beter kunnen doen tegen een A10 7850k, die ook veel goedkoper is dan een i7 systeem maar echt laat zien wat Mantle kan met een APU. Dit is weer appels en peren.

EDIT: Mantle is ook niet bedoeld voor highend videokaarten icm high end CPU's. Het is een slimme manier voor ontwikkelaars om crossplatform hun games te optimizen die ze hebben ontwikkeld voor de Xbox One en PS4. Waarom de APU's er het meeste baat bij hebben (40% meer performance tov van de oude AMD driver op een AMD 7850K) is omdat de hardware heel erg veel op elkaar lijkt (dus van een AMD 7850K en de PS4/XBOX one).

Dit is de reden waarom AMD vol inzet op de APU's voor midrange PC gaming, zeker met SteamOS in het vooruitzicht.

[Reactie gewijzigd door terracide op 20 maart 2014 13:23]

Ik denk dat de meeste mensen inderdaad ook en 7850k icm een R7 250 kiezen voor een budget gaming system
nee joh gewoon om elke review van intel te laten zien welke top prestaties die steeds leveren. de moeite eens doen om met wat meer budget te werken zodat ineens die AMD minder slecht in het daglicht komen dat mag niet van Intel, dan stoppen ze met subsidies aan de sites.
Mantle klinkt dus nog lang niet klaar/stabiel op dit moment als het nog aardig wat problemen oplevert bij bepaalde gpu's en bepaalde memory hoeveelheden.

TrueAudio klinkt een beetje als Creative Sound Blaster's EAX en latere XiFi. Dedecated chipset waarbij het geluid klinkt zoals het in het echt in zo'n ruimte ook zou klinken...
AMD heeft voor trueAudio samen gewerkt met AstoundSound. De demo die op hun website staat vind ik erg overtuigend (maar kort dus verteld het nog niet alles).
www.genaudioinc.com

Zelf hoop ik dat het geluid naar deze kwaliteit gaat voor games:
http://www.youtube.com/watch?v=u163wC6mP2A
''De oplossing van AMD moet het mogelijk maken dat het weergeven van geluid niet langer ten koste gaat van het beeld. Ontwikkelaars hoeven dan niet langer compromissen te sluiten.''

Maar is het probleem met het maken van compromissen dan wel écht opgelost met een geluidskaart?

Natuurlijk heeft zo'n geluidskaartje wel meerwaarde voor bepaalde doeleinden, maar TrueAuidio is toch wel mooi meegenomen dat ingebakken zit in je GPU.
Ik moet zeggen wat hier boven staat niet echt klopt. Dat bij BF4 iedere viedeokaart er op vooruit ging met Mantle. In mijn systeem met R9 270X en C2Q 6600 @ 3,2 ging ik met iets van 10-20 fps omlaag. Heb het dan ook maar weer uitgezet.

Thief heb ik nog niet geprobeerd, maar als ik dit zo lees wacht ik met het installeren ervan totdat ik een nieuw Mobo/CPU heb. Spel heb ik iig al (was gratis bij een R7 260X).
Er wordt gerefereerd naar deze test: reviews: AMD Mantle: sneller met trage hardware waarin de gemiddelde framerate bij drie videokaarten op vier systemen dankzij Mantle omhoog ging. Ik zal voor de duidelijkheid nog een linkje toevoegen. :)
Ik vraag mij meer af wat de snelheidsverhoging zou zijn in combinatie met wat oudere CPU's.
Je gaat immers niet besparen op een nieuwe CPU en alles uitgeven aan een high-end GPU omdat er toevallig wat games Mantle gaan ondersteunen.

Als je vroeger een mid-tot-high-end systeem had, en je nog blij bent met je CPU voor de meeste zaken, zou het dan waard zijn om een high-end grafische kaart te kopen?

Een goede scenario zou zijn om een oudere systeem te nemen, die vroeger "mid/high-end" was (Q6600/E8400/i5-750/i7-860), en die te gaan koppelen aan de grafische kaarten van AMD en Mantle aanzetten.

Ik vind deze scenario aannemelijker dan eentje waarbij een super-low-end CPU gebruikt gaan worden met een top-of-the-line GPU.

Daarnaast, als je het onderste uit de kan wil halen, waarom niet voor de grap een Atom met een 290X combineren? Dan kunnen we tenminste zien wanneer de CPU echt de bottleneck wordt. Geen andere site heeft dat gedaan zover ik weet.
Je ziet de resultaten met een low-end cpu, je ziet ook de resultaten met een high-end cpu. Nu moet jij even een test opzoeken waarmee je kunt inschatten waar de oudere cpu zich bevindt tussen de geteste low-end en high-end in en je kunt gewoon interpoleren. Mantle maakt geen gebruik van speciale cpu functies, je ziet in de resultaten toch ook dat (met de juiste videokaart) Mantle vooral de bottleneck van de cpu wegneemt of verlegt. Als jij in de praktijk een bottleneck aan je cpu opmerkt, dan zal Mantle dus zijn voordeel hebben.

Ik heb zelf een Lynnfield (Core i5 750) en heb toch al gelezen dat Mantle goede resultaten levert met die generatie cpu's, dus ik houd dit ook in de gaten, maar je moet wel begrijpen dat websites geen 10 testsystemen kunnen bouwen.

Je ziet trouwens toch duidelijk uit de resulaten dat de cpu nog steeds een bottleneck vormt, de resultaten met de socket 2011 i7 waren met Mantle nog steeds een stuk beter dan met de AMD. Een test met een Atom of andere zeer gelimiteerde cpu zou dit gewoon nog extremer bevestigen en dan moet je nog een Atom moederbord met PCIe x16 slot vinden waarin zo'n GPU past.
Mooie test.

Op youtube gisteren een review gezien met een A10 7850 evenueel icm
een R7, R9 en A7850 dedicated kaart. Framerate was alleen bij de A7850 te spelen, de rest was bedroevend.
Ik hoop dat het aan de drivers ligt die nog geoptimaliseerd moeten worden.
Het link zal ik later wel hierbij zetten.
Met een A10 7850 icm R7 of R9 bedoel je daarmee Dual Graphics, dus zowel gpu van de APU als dGPU samen in soort van hybrid Crossfire? Dat valt te verwachten dat Mantle dan zeer slecht werkt, AMD geeft zelf aan dat momenteel Multi-GPU niet ondersteund wordt voor Thief met Mantle:
◾Multi-GPU support under the Mantle codepath will be added to Thief in a future application patch
(bron: http://www.anandtech.com/...rueaudio-and-mantle-thief)

EDIT: @maartenvdezz je hebt gelijk, Dual Graphics zal ie dus niet bedoelen. Maar de PanaLover's comment was ook wel heel vaag, spreekt alleen van een R7 en R9, als dat dan een R9 270X was, dan had dat inderdaad geen goede framerates opgeleverd en er staat in de review ook wel duidelijk dat dit een probleem is met videokaarten met 2GB VRAM. Fipo's getuigen meestal niet van veel begrijpend lezen.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 20 maart 2014 13:21]

Ik bedoel dus DUAL graph. Het was vroeg en ik moest naar het werk, dus tijd voor een uitgebreide reactie was er niet, maar ik kom er op NU terug, zoals ik al had geschreven, als je begrijpt wat ik bedoel. 8)
A7860 APU samen met R7-250 GPU
A7850 APU met HD 7870 waarbij alleen de GPU gebruikt wordt.

Dual Graphics met verschillende grafische kaarten op BF4
http://www.youtube.com/watch?v=C_uGygagqgs

De dual graph met de r7-250 geeft marginale winst, hetzelfde geldt hier in de review over mantle. IMO is het nog te vroeg om dit goed te kunnen bekijken, het lijkt allemaal nog in de beta fase. Eerste een paar maandjes en updates wachten zodat alles beter geoptimaliseerd is en dan nog eens kijken.
Tot nu toe ben ik nog niet erg onder de indruk van de A10 7850K icm met de R7-250 helaas...

Nog een true audio DEMO gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=ICNwT3XF3DU

[Reactie gewijzigd door PanaLover op 20 maart 2014 21:44]

even inhaken op de first post ... Het is niet echt een "mooie" test.

Ik las dit net bij de conclusie en moest toch weer erg lachen :

In Thief blijkt dat je Mantle maar beter niet kunt inschakelen als je een videokaart met 2GB geheugen hebt. AMD waarschuwde al voor limited gains, maar bij onze tests was er op de hoogste instellingen zelfs sprake van lagere framerates dan met DirectX.

Tweakers heeft zich weer niet goed verdiept in de materie.

Sinds mantle uit is heeft AMD al aangegeven dat optimalisatie voor de 260x 270x (2gb/3gb) pas later zou komen , ze hebben ook meerdere malen aangegeven dat er tot op heden amper tot geen snelheidswinst te behalen valt op mantle met deze kaarten omdat ze nog niet klaar zijn met optimaliseren voor deze kaart modellen.

Qua review vind ik deze hele review weer ondermaats. Tevens zijn de test systemen eigenlijk lachwekkend, een el cheapo amd en dan stappen ze ernaast over naar een high end I7 ..... de performance met mantle merk je vooral op een I3 / I5 etc , waarom in gods naam een I7 pakken ervoor. zo slecht!
de performance met mantle merk je vooral op een I3 / I5 etc , waarom in gods naam een I7 pakken ervoor. zo slecht!
Daarom dus. Het A8-7600 systeem laat zien wat de resultaten van mantle kunnen zijn wanneer de CPU de GPU niet kan bijbenen onder DX, het I7 systeem laat zien wat de resultaten van mantle zijn als de processor niet volledig belast wordt onder DX.

Op dit moment (betadrivers!) lijkt het erop dat mantle vooral prestatiewinst geeft wanneer een snelle GPU en een langzame CPU gecombineerd worden. Zulke systemen worden in de regel niet veel verkocht, maar het betekend wel dat een GPU upgrade van een oud systeem zinniger wordt.

Verder zie je dat een systeem met een snelle CPU weinig prestatiewinst ziet van mantle, maar dat de minimum framerates wél een boost krijgen. Laat die nou net heel belangrijk zijn voor de ervaring van de gebruiker.

Overigens wel spijtig dat TrueAudio zijn introductie moet maken in een game met de dramatisch slechte audio van Thief en dan heb ik het niet over de zeer beperkte gespreksonderwerpen van guards (what 's the third offence get ya?), maar over de inconsistentie van volume, richting en timing van geluidsfragmenten en het stomweg wegvallen van fragmenten voor zij afgespeeld zijn. Parels voor de zwijnen als je het mij vraagt.
Is er mogelijk een causaal verband tussen het implementeren van TrueAudio en de beroerde audio implementatie?
daarom dus?

in andere woorden : een test systeem bouwen waar mantle geen effect op heeft of amper wat allang algemeen bekend was.

wat je aangeeft heb je gelijk in :

een snelle gpu in een ouder systeem (al is het maar een 270x)
zou veel intressanter zijn om een mixup van dat soort dingen te reviewen ipv een i7 waarvan iedereen weet dat er amper performance winst te boeken valt.
Jij weet dat, ik weet dat. Voor mensen die het niet weten is het wel erg handig dat het in deze review staat. En gewoon voor de volledigheid ook.

En net even zelf 2 benches gedraaid op een overgeklokte i7 4770 (4.3 GHz) en toch zijn de gemiddelde waarden van mantle bij mij grofweg 10% hoger als met DX. (een R9 290). Ook als ik mijn videokaart overklok van 947 naar 1100 MHz blijft het grofweg 10% in het voordeel van Mantle.

Wat ik wel jammer vind is dat de minimum FPS ongeveer gelijk is en daar had ik liever wat winst gehad. 90 of 100fps merk ik niet echt in de lagere regionen is dat wel merkbaar. Hopelijk zit daar nog verbetering in.
Dual Graphics werkt naar mijn weten alleen met de R7 240 en 250...
Mantle lijkt haast alleen voordeel te hebben als je gebruikt maakt van een high-end videokaart in combinatie met een AMD processor. Mensen dje een i5 of i7 hebben, merken nauwelijks tot geen verschil...
Dan kun je als gamer toch volgende keer besparen op de CPU, komt toch goed uit? Hopen dat DirectX 12 gelijkaardig effect heeft op het CPU gebruik en dat OpenGL ook die weg op gaat maar dat die API's dan GPU merk agnostisch gaan zijn. Ik vond altijd al dat Core i5 K processoren overkill zijn om alleen te gamen en evt te overklokken. Als dit er door komt kunnen veel mensen €100-200 besparen op hun pc, al gaan er nog steeds veel mensen gewoon voor dikke i5's en i7's gaan om bragging rights te hebben.
De meeste mensen doen meer dan alleen gamen met hun computer. Verder zijn er ook nog zat games die wel degelijk leunen op de cpu.
Ja, mensen doen meer dan gamen, maar dat zal wel meestal het zwaarste zijn dat ze ermee doen. En ik zeg niet om onmiddellijk budget cpu's te kopen, maar als DirectX 12 en OpenGL deze trend verder zetten, die wel vrij algemene standaarden zijn, dat een processor van €200 toch wel heel overbodig wordt als je alleen gamet en verder de pc gebruikt om te browsen, films te kijken en af en toe misschien een filmpje of foto te bewerken (en dat een minuutje langer mag duren).

Wat is dan volgens jou een zware taak die een doorsnee gebruiker vaak uitvoert waarvoor zware cpu kracht vereist is? Ik pak niet wekelijks grote gecomprimeerde bestanden uit en videobewerking is ook maar een nevenactiviteit, die trouwens ook gebaat kan zijn bij een dikkere gpu ipv een dikke cpu.
De meeste mensen doen meer dan alleen gamen met hun computer. Verder zijn er ook nog zat games die wel degelijk leunen op de cpu.
Rest van hun taken gaat vaak al soepel op pc van 5 jaar oud, daar is i7 of i5 al helemaal niet voor nodig, athans iets van 90% van de gamers, die 10% die ook nog aan renderen doet of andere zware taken uitvoert en daar niet ook kan wachten kopen gewoon een zware cpu en die weten ook dat ze dat nodig hebben.

Edit/
Met mantle moeten games die veel leunen op de cpu juist meer voordeel hebben, daar word juist de bottleneck weghaald, mantle haalt overhead weg bij de cpu, dus die games zullen juist meer cpu tijd beschikbaar krijgen, spellen die veel op gpu leunen zullen minder voordeel hebben bij mantle dan spellen die op de cpu leunen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 20 maart 2014 12:21]

Heel toevallig zijn de videokaarten en cpu van AMD. Waarom zou dat zijn denk je, zodat meer mensen AMD gaan kopen voor gaming inplaats van Intel. Lijkt me vrij logisch. ;) ze willen natuurlijk zoveel hun eigen producten promoten/verbeteren.
Microsoft komt met directx 12, die waarschijnlijk beter geoptimaliseerd is voor Intel systemen.
Hier hebben dan meteen ook meer mensen voordeel van dan alleen de mensen die een amd cpu en gpu hebben.
Mantle lijkt haast alleen voordeel te hebben als je gebruikt maakt van een high-end videokaart in combinatie met een AMD processor. Mensen dje een i5 of i7 hebben, merken nauwelijks tot geen verschil...
zie hier waarom mantle voor amd op moet leveren: met mantle kan je ook op een amd processor goed gamen. Aangezien ze die (highend) strijd op hardware gebied met Intel niet goed aankunnen is dat erg welkom.
Het nadeel van deze benchmark is dat het minimum altijd erg verschilt per benchmark die je draait met de zelfde setting. De benchmark begint te vroeg met inschakelen want de ene run begin ik met maar 25 fps en ligt de rest van de fps vrijwel altijd boven de 50fps

Verder is TrueAudio via software ook stuk dus het werkt momenteel alleen maar met Hardware van de gpu. Hopelijk dat dit snel klaar word gemaakt zo dat mensen met geen AMD kaart er ook gebruik van kunnen maken.

Verder word deze form van audio nog heel af en toe toegepast in nieuwe games alleen heet het dan geen True Audio maar zoals in Bioshock games of in Two worlds 2 reverb . Klinkt echt heerlijk. als je reverb aan zet in deze games, je hoort precies het zelfde als met true audio.

[Reactie gewijzigd door 304087 op 20 maart 2014 09:52]

Convolutie reverb kan toch ook via de CPU uitgevoerd worden.
Die optie is iig stukken beter dan het blikkerige reverb algoritme van EAX.

Convolutie reverb wil eigenlijk zeggen dat je een 'impressie' (impulse response) van een ruimte maakt qua ruimtelijk geluid en je die via software kan gebruiken om geluiden aan te passen zodat ze in die oorspronkelijke ruimte klinken. Super natuurlijk dus. Er zijn dan ook mensen die de hele wereld overgereisd zijn om van die 'impressies' te maken.
Kan wel maar is nog stuk in deze game, zo dat het over de cpu loopt. Je hebt er nu alleen wat aan met AMD kaarten via hardware.

Ik doel verder indd op EAX reverb B en dat klinkt niet blikkerig zoals in Two worlds 2 dat klinkt zelfs beter dan wat in Thief te horen is wat juist blikkerig klinkt met de tests die ik heb gehoord.

Verder doet dat precies het zelfde als True Audio, Effecten naar je toe drukken zodat het net klinkt alsof je er midden in staat, bvb zoals in een kerk gaat het meer galmen en komt het echt overal dubbel vandaan.

Volgens mij is het helemaal niets nieuws maar word het een ander naampje gegeven?

[Reactie gewijzigd door 304087 op 20 maart 2014 10:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True