Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

De nieuwe HTC One Preview

Luxe topmodel met camera-gimmick

Twee camera's voor "achteraf focussen"

Voor de nieuwe One gebruikt HTC dezelfde 'Ultrapixel'-aanpak als bij zijn voorganger. De sensor is nog steeds 1/3" groot, de resolutie is met 4 megapixels gelijk gebleven en in kleinbeeldtermen gaat het wederom om een 28mm f/2.0-lens. Het idee is dat zo'n camera betere foto's maakt bij weinig licht, omdat de individuele pixels groter zijn dan gemiddeld en dus meer licht vangen. De beeldkwaliteit zou echter verder verbeterd zijn omdat HTC nu naast zijn eigen ImageChip 2-isp ook nog de ingebouwde beeldverwerker uit de Snapdragon 801-soc van Qualcomm gebruikt.

Op die claim zullen we later nog terugkomen als we de camera zelf uitgebreid hebben kunnen testen. Wat we dan ook zeker nader zullen bekijken is de flitser van de nieuwe One. In navolging van Apple heeft ook HTC ervoor gekozen om een dubbele ledflitser in te bouwen waarbij elk ledje een andere kleurtemperatuur heeft. Door de intensiteit van de leds te variëren kan de kleur van het flitslicht aangepast wordt, waardoor foto's met flits natuurlijker moeten ogen.

De interface van de camera is lichtjes aangepast ten opzichte van de eerste One en wat vooral opvalt is dat de handmatige instellingen nu wat makkelijk te vinden zijn. Daarbij kan je een bepaalde set instellingen opslaan onder een persoonlijke 'preset' zodat je deze later makkelijk nog een keer kan gebruiken. De knop om meteen een video te schieten is weggehaald. Daarvoor moet je nu eerst een menu openen, en dat is jammer.

'Achteraf focussen' met 'duo camera' en UFocus

De optische beeldstabilisatie van de eerste One heeft het veld moeten ruimen omdat die niet goed samenwerkte met een belangrijke nieuwe feature van de M8: een tweede camera die informatie over diepte opslaat. HTC noemt het concept 'Duo Camera'. Bij elke gemaakte foto wordt deze diepte-informatie in het jpeg-bestand bijgevoegd, zodat gebruikers die later kunnen inzetten voor beeldmanipulatie.

HTC zegt zelf dat de tweede camera ervoor zorgt dat je het focuspunt van de foto achteraf kan aanpassen, via een feature die het UFocus gedoopt heeft. Technisch gezien is dat niet zo. Op basis van de diepte-informatie wordt slechts een blurfilter op de foto losgelaten waarmee HTC het effect van een geringe scherptediepte wil nabootsen. Des te verder een deel van de foto van het focuspunt afstaat, des te agressiever het blureffect. De werking is erg simpel: met UFocus kun je het focuspunt verleggen door vanuit de editor in de galerij op een willekeurige plek van de foto te tikken. Binnen enkele seconden wordt het filter toegepast en de aangepaste foto wordt daarna als kopie van het origineel opgeslagen.

UFocus komt een heel eind, maar schiet in de meeste gevallen tekort. In sommige situaties, vooral bij foto's met personen die op de voorgrond staan, weet de software de verschillende objecten goed van elkaar te onderscheiden, maar net zo vaak gaat het mis. Delen van personen, zoals een arm, zijn dan bijvoorbeeld ook wazig, en ook bij randjes zie je regelmatig artefacten. Soms zien de gebieden die wazig gemaakt worden er simpelweg raar en onnatuurlijk uit. Het is voor iemand die een beetje verstand heeft van camera's meteen duidelijk dat het niet om scherptediepte gaat die door de combinatie van lens en camera veroorzaakt word.

UFocus is overigens niet de enige feature die gebruikmaakt van de tweede camera, zo is het ook mogelijk om mensen uit foto's te knippen en in andere foto's te plakken. Ook hier komen we dezelfde problemen tegen met het correct isoleren van objecten en mensen. In de praktijk is de tweede camera dus niet veel meer dan een gimmick. Sommigen zullen het misschien leuk vinden, maar wij hadden liever een toestel zonder tweede camera gezien maar met optische beeldstabilisatie.

Een voorbeeld van de 'Copy & Paste'-functie. Bij de geplakte variant aan de rechterkant is de vrouw een bovenarm kwijt. (klik voor vergroting)

De frontcamera en video

In tegenstelling tot de camera aan de achterkant heeft de frontcam er wel pixels bijgekregen. Hij maakt nu plaatjes van 5 megapixel, in plaats van 2 megapixel, ongetwijfeld bedoeld voor de de mensen die gek zijn van selfies. Op videovlak is er minder veranderd; die worden nog steeds in 1080p geschoten, en niet in 4k zoals bij Sony's Xperia Z2 en de Galaxy S5. Dat is te wijten aan de relatief lage resolutie van de Ultrapixel-sensor. Gezien het feit dat nog maar weinig mensen een 4k-tv in huis hebben willen we dat HTC wel vergeven.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite