Wolfenstein: The New Order

B.J. is back en boos

Zweedse makers

De grote vraag bij Wolfenstein: The New Order is of je een beetje van de oude stempel moet zijn om de game te kunnen waarderen. Hij borduurt immers voort op Wolfenstein 3D, de klassieke shooter uit 1992 die een enorme boost gaf aan de populariteit van 3d-games. Het vreemde is dat er na die klassieker eigenlijk helemaal niet zoveel is gebeurd met de serie. Wolfenstein is bepaald geen titel die is uitgemolken.

Eigenlijk was Return to Castle Wolfenstein uit 2001 de eerste echte opvolger, waarna in 2009 nog een game verscheen die simpelweg Wolfenstein werd gedoopt. Vreemd genoeg heeft id Software, de studio die niet alleen met Wolfenstein 3D, maar ook met Doom en Quake successen oogstte, de ontwikkeling van nieuwe Wolfenstein-games steeds uitbesteed aan collega-studio's. Dat gebeurde met wisselend succes. Return to Castle Wolfenstein, gemaakt door Gray Matter Interactive, was goed te pruimen, maar de game die Raven Software in 2009 afleverde was een stuk minder. Tussendoor verscheen nog Wolfenstein: Enemy Territory, de gratis speelbare multiplayer-shooter van Splash Damage uit 2003. Die was oorspronkelijk bedoeld als het multiplayer-gedeelte van RtCW, maar niet op tijd klaar. In eerste instantie zou deze titel daarna als zelfstandige game worden verkocht, maar na nog meer uitstel besloot uitgever Activision om Enemy Territory dan maar gratis aan te bieden. Dat werd een groot succes.

MachineGames

Ook de ontwikkeling van Wolfenstein: The New Order is niet in handen van id Software, al kan de Texaanse studio inmiddels ook niet meer zelf bepalen waar aan wordt gewerkt. Die beslissing ligt bij uitgever Bethesda, dat id Software in 2009 opkocht. Bethesda gunde de kans aan MachineGames, een onbekende studio uit Zweden. Omdat ook MachineGames door Bethesda is opgekocht, kunnen de Zweden echter wel gebruikmaken van id Tech 5, de meest recente engine van id Software, die de basis vormde voor Rage en die door id wordt gebruikt voor Doom 4. Het recht op gebruik van die engine is enkel nog voorbehouden aan de studio's van Bethesda.

Bethesda toont het verhaal uit Wolfenstein: The New Order.

Andere invalshoek

Opvallend genoeg kregen de Zweden de vrije hand van zowel id Software als Bethesda. Misschien was dat vooral omdat MachineGames een goed concept heeft verzonnen voor The New Order. Bij een klassieke serie als Wolfenstein is het een beetje de vraag hoe je een vervolg aan wilt pakken. Het is lastig om aan de verwachtingen van de oude garde te voldoen en tegelijk nieuwe fans te trekken. Toch is dat wel wat Bethesda hoopt te bereiken. Gelukkig heeft MachineGames niet gekozen voor de makkelijke weg en Wolfenstein 3D in een modern jasje gestoken. De Zweedse studio heeft zich de broodnodige vrijheid verschaft door flink af te wijken van het verhaal. In de basis speelde Wolfenstein zich altijd af in de Tweede Wereldoorlog, waarbij hoofdrolspeler B.J. Blazkowicz tegen de nazi's vocht.

Dat vechten tegen de nazi's staat nog steeds centraal, maar de Tweede Wereldoorlog heeft MachineGames achter zich gelaten. The New Order speelt zich af in 1960. De oorlog is al meer dan tien jaar afgelopen en Duitsland heeft gewonnen. De nazi's hebben niet alleen Europa onder de voet gelopen, ook de Verenigde Staten zijn in Duitse handen gevallen. Overal heerst een nieuwe orde, onder de strenge leiding van de nazi's. Zoals is te verwachten, hebben de nazi's gewonnen op basis van technologische voorsprong en die voorsprong blijven ze gebruiken om een schrikbewind te voeren. Tegen die achtergrond probeert Blazkowicz te doen wat hij altijd heeft gedaan: zich verzetten tegen het nazituig.

Terug in de tijd

Het duurt wel even voor hij daar aan toekomt. Om de link te leggen met de voorgaande games uit de serie, begint de game in 1946. De Tweede Wereldoorlog zou al lang en breed achter de rug moeten zijn, maar in The New Order wordt nog druk gevochten tussen de Amerikanen en de nazi's. Ook Blazkowicz maakt nog deel uit van de strijd. De game begint als hij aan boord van een vliegtuig zit en op weg is naar het front. Dat gaat uiteraard niet lang goed en al snel ontspint zich een spectaculair luchtgevecht tussen de ouderwetse vliegtuigen van de geallieerden en hypermoderne nazi-jagers. Dat loopt uiteraard fout af, al weet B.J. met wat metgezellen nog net de vijandige kust te bereiken. Na kort overleg besluiten ze een poging te wagen om binnen te dringen in de zwaar verdedigde burcht van de man waar ze naar op weg waren; de sadistische general Deathshead, het hoofd van de Duitse oorlogsmachine. Als het lukt Deathshead uit te schakelen, zo is de redenering, dan brengen de geallieerden de nazi's een gevoelige klap toe. Klinkt leuk, maar het lukt niet helemaal. Het is B.J. die de klap krijgt, een klap die hem ruim tien jaar buiten werking stelt.

Aankondigingstrailer van Wolfenstein: The New Order.

Lange proloog

De strijd in en rond de burcht van Deathshead houdt Blazkowicz even zoet. Het gevecht vormt een lange proloog waarin B.J. het met beperkte middelen op moet nemen tegen een Duitse overmacht. Als de proloog iets duidelijk maakt, is het dat B.J. het niet moet hebben van zijn eigen wapens, maar beter spullen kan lenen van zijn vijanden. Het leuke daarbij is dat B.J. van alle wapens er twee tegelijk kan hanteren. Dat geldt niet alleen voor pistolen, maar ook voor shotguns, mitrailleurs en zelfs messen. Een mes kun je gebruiken voor de stille takedowns van achter. Als je er twee tegelijk hanteert, kun je één mes wegwerpen.

In het lange intro zijn de wapens vooral traditioneel. Je vecht met klassieke pistolen, geweren en mitrailleurs uit de Tweede Wereldoorlog. Dat verandert zodra je wakker wordt in 1960. Dan blijkt opeens dat de techniek niet heeft stilgestaan en dat de nazi's over veel moderner wapentuig beschikken. In eerste instantie zijn dat nog steeds vuurwapens, maar dan in moderne varianten. Zelfs een simpel pistool is getransformeerd in een gevaarte van flinke proporties - waar je er nog steeds twee tegelijk van kunt hanteren.

Over op laser

Later in de game - het deel dat we nu niet, maar bij een eerdere gelegenheid al wel konden spelen - blijkt dat de nazi's hun wapentuig verder hebben doorontwikkeld. Vooral lasertechnologie blijkt populair en je zult gedurende de game varianten vinden van het pistool, het geweer en de mitrailleur die gebaseerd zijn op lasertechnologie. Ook van die laservarianten kun je er twee tegelijk hanteren. Belangrijker dan de gebruikte techniek is dat de wapens vooral 'lekker' zijn, precies zoals het hoort in een shooter als Wolfenstein. Ze klinken erg goed en zorgen voor heerlijke actie. Dat gaat vooral op bij de laserwapens. Die klinken als doffe dreunen en niet als futuristische bliepjes, zoals in de science-fictionwereld gebruikelijk is.

Trailer met vooral live action beelden van Wolfenstein: The New Order.

Geluid en actie

Er is uiteraard meer dan het geluid en de actie. MachineGames heeft een zeer elegant onderdeel aan het arsenaal van B.J. toegevoegd; hij kan om een hoekje leunen. Dat lijkt niet bijzonder, want die optie is in veel shooters ingebouwd, maar MachineGames heeft hem 'traploos' gemaakt. Zeker bij gebruik van een controller kun je dus heel nauwkeurig bepalen hoe ver je om een hoek wilt kijken, en dat is prettig - zeker als je vecht tegen de futuristische nazi's die je later in de game zult tegenkomen. Bij gebruik van muis en toetsenbord werkt het wat minder prettig, omdat daarmee minder goed is te doseren hoe ver je wilt leunen. Dat gaat met een pookje beter. Bij de Windows-versie is de functie overigens ook wat minder relevant, omdat je daarin nu eenmaal gemakkelijker op een doelwit kunt richten.

Behalve dat leunen is MachineGames trouw gebleven aan de klassieke opzet van de game. Dat wil zeggen dat je een haast ouderwetse interface hebt, waarbij onderin alleen 100 health is te zien, mits je uiteraard nog volledig gezond bent. Zoals het hoort, kun je tijdelijk extra gezondheid krijgen door medicijnen of eten op te pikken. Je hebt dan tijdelijk ongeveer 140 health, waarbij die hoeveelheid vanzelf langzaam terugloopt tot 100. Daarnaast heb je bepantsering die extra bescherming geeft. Zowel schild als gezondheid kun je aanvullen. Bepantsering pik je vooral op door over de uitrusting heen te lopen die gedode nazi's laten vallen, maar scheutig is de game daarin niet. De spullen die je oppikt, geven steeds maar een klein beetje extra bescherming. Gelukkig zijn de pakketjes medicijnen ruimer bemeten.

Gedeeltelijk herstel

Dat laatste is maar goed ook, want je gezondheid herstelt zich niet vanzelf, al is MachineGames daarin redelijk coulant. Je gezondheid herstelt zich niet volledig, maar wel een klein beetje. Mocht je even geen pakketjes medicijnen in de buurt hebben, dan herstelt je gezondheid zich tot het volgende twintigtal. Zelfs als je bijna bent gesneuveld, is er dus kans op overleving. Mocht het lukken om dekking te zoeken, dan zal je gezondheid vanzelf weer tot 20 oplopen, wat je een kleine kans geeft om het er levend af te brengen.

Het kan kapot

Alleen is juist dat dekking zoeken niet zo vanzelfsprekend als je zou willen. Het grootste voordeel van het gebruik van id Tech 5 is misschien wel dat er zoveel kapot kan. Het is af en toe net The Matrix, met stukken beton die van de muren springen als er kogels inslaan. De betonnen pilaar die zo veilig leek, kan voor je ogen afbrokkelen tot er niets meer van overblijft. Ook metaal biedt niet altijd bescherming. Het gaat niet zover dat het plafond daardoor naar beneden komt, maar het effect is toch indrukwekkend, want het maakt dat je niet snel veilig bent. Het leidt er ook toe dat de aanval de beste verdediging is, hoewel je daar behoorlijk voorzichtig mee moet zijn. Je staat meestal alleen tegenover een overmacht aan nazi's; en ze zijn doorgaans ook nog beter bewapend, of simpelweg sterker.

Robots

Zoals het hoort, neemt de tegenstand tijdens de game gestaag toe. Waar je in 1946 strijdt tegen de nazi's zoals je die kent uit WOII, krijgt de vijand in 1960 geavanceerdere mogelijkheden. Je treft dan in eerste instantie nog steeds gewone soldaten, zij het uitgerust met beter wapentuig. Gaandeweg gooien de nazi's echter steeds geavanceerder voetvolk in de strijd. Je krijgt steeds meer robots tegenover je, in diverse soorten en maten.

Tijdens onze vorige speelsessie zagen we enorme gemotoriseerde honden en tweevoetige bots die niet alleen twee keer zo hoog, maar ook twee keer zo breed zijn als de toch behoorlijk potige Blazkowicz. Gelukkig zagen we tijdens beide speelsessies dat MachineGames af en toe een uitweg biedt. The New Order is absoluut geen sluipgame als Thief of Deus Ex, maar zo af en toe is er een omweg te vinden die je langs een flessenhals voert. Die omwegen zijn vaak gekoppeld aan de geheimen in de game. Het kan dus geen kwaad om achter schilderijen en ornamenten te kijken.

Zoek de geheimen

Veel geheime omwegen zijn er echter niet in de game. Je zult vaker meemaken dat het slim is om voorzichtig te zijn. Bij Wolfenstein verwacht je dat 'run and gun' de beste tactiek is, maar dat is hier niet altijd het geval. Niet alleen vanwege die enorme bots; ook de overmacht aan levende en halflevende nazi's - er wordt door General Deathshead driftig geëxperimenteerd met allerlei genetische dan wel mechanische manipulatie - noopt tot voorzichtigheid. In veel gevallen tref je een groep nazi's die wordt aangevoerd door een Officer. Die bepaalt de alertheid van zijn manschappen. Zodra je dichtbij komt, zie je een meter die aangeeft of je wordt opgemerkt of niet.

Als de Officer je in de gaten krijgt, gaat er een alarm in werking, wat alle lagere eenheden op scherp zet. Die Officer houdt zich doorgaans schuil achter zijn manschappen. Het kan dus geen kwaad om te proberen ongezien langs de groep te sluipen en eerst de Officer om te leggen. Want pas dan wordt het alarm uitgeschakeld. Dat betekent nog niet dat The New Order een sluipgame is. Wie gewoon lekker wil knallen, kan de confrontatie aangaan en wie een beetje kan mikken heeft ook alle kans om te overleven. Voor wie dat wil, biedt de game alleen net iets meer ruimte voor een tactische aanpak dan je gewend bent.

Kies een kant

Iets vergelijkbaars geldt voor het verhaal. Ook dat is net wat minder lineair dan je van een Wolfenstein-game zou verwachten. Zonder in al teveel detail te treden; al vroeg in de campagne maak je een keuze tussen twee medestrijders. Die keuze bepaalt het vervolg. Niet dat je als gevolg van de keuze opeens heel andere missies en levels voorgeschoteld krijgt; het is vooral een verschil in dialoog. Dit moet ervoor zorgen dat het de moeite waard is om de game nogmaals te spelen, want het verschil tussen de twee personages is groot. Dat kan ook geen kwaad; MachineGames maakt enkel een campagne en multiplayer zit er ditmaal niet in. Het herspelen van de game kan zeker leuk zijn. De missies zijn dan wel gelijk; juist de dialogen in de game zijn zeer goed en hebben precies de juiste, lekker grootsprakige Wolfenstein-sfeer. B.J. is precies de stoere actieheld die hij hoort te zijn, en de nazi's hebben het accent en het zelfvertrouwen dat je van ze verwacht.

Op reis

MachineGames loodst je daarbij langs diverse locaties. Zo zagen we B.J. landen bij de burcht van General Deathshead, om van daar te verhuizen naar een kliniek in Polen. Daarna doet B.J. in ieder geval Londen en Berlijn aan en ongetwijfeld nog wel meer locaties. Onze held laat zich daarbij graag vervoeren. Hij vliegt naar General Deathshead, gaat per trein naar Berlijn en zit in Londen in een taxi. Niet dat je de voertuigen kunt besturen, daar zijn mede- of tegenstanders voor nodig. Nee, B.J. rijdt niet, B.J. schiet alleen.

Over grappige accenten gesproken: een opvallend accent in de gameplay van The New Order bestaat eruit dat er redelijk veel in-game cutscenes in het spel zitten, en die vragen enige oplettendheid. De scènes gaan naadloos over in actie en het kan zomaar gebeuren dat je aangevallen of zelfs gedood wordt als je tijdens een cutscene even niet op zit te letten. Los van de cutscenes, het hanteren van twee vuurwapens en het leunen, is The New Order een vrij traditionele shooter. Naast leunen kun je rennen en springen en heb je een sprint slide, die vooral handig is om onder bepaalde obstakels door te komen.

Perks met stijl

Wapens hebben allemaal een alternate firemode en zijn bovendien op te waarderen. B.J. zelf maakt ook een ontwikkeling door, via de perks die je verdient gedurende de campagne. De eerste perk die we kregen was de optie om twee wapens tegelijk te herladen. Er zijn tientallen perks waar je tijdens de campagne uit kunt kiezen. Ze zijn verdeeld in de smaken Stealth, Tactical, Assault en Demolition, zodat je perks kunt kiezen die bij je favoriete manier van spelen passen.

Voorlopige conclusie

Om terug te komen op de vraag waar we mee begonnen; moet je van de oude stempel zijn om Wolfenstein: The New Order te kunnen waarderen? Nee, zeker niet. MachineGames heeft gewoon een lekkere shooter gemaakt, die voornamelijk in sfeer terug doet denken aan de voorgaande Wolfenstein-games. B.J. is de geblokte held die je verwacht en de nazi's zijn karikaturaal slecht, precies zoals het hoort. De dialogen zijn prima en de personages heerlijk overdreven. Ook de omgeving is goed ontworpen en hij ziet er goed uit. De levels hebben het donkere van Dishonored, met dezelfde mix van klassiek en futuristisch, al is het hier wat bombastischer dan in dat voorbeeld.

Dat The New Order ook een minder nostalgisch publiek aan zal spreken, komt doordat MachineGames de gameplay wat heeft aangepast. Zo is er wat ruimte voor stealth en speelt dekking een grote rol. Je dekking kan kapot worden geschoten, wat maakt dat je iets voorzichtiger zult moeten spelen. Dat laatste komt ook doordat B.J. het dit keer opneemt tegen de enorme robots die de nazi's inzetten. Daarnaast kun je wapens opwaarderen en een keuze maken uit een flink aanbod aan perks die het mogelijk maken om je eigen speelstijl uit te kristalliseren. Daarmee wordt The New Order dus gewoon een leuke en lekker spelende shooter, voor zowel oudere als jongere spelers.

Titel Wolfenstein: The New Order
Platform Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4
Ontwikkelaar MachineGames