Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Thief Preview

Garrett op de PlayStation 4

Voorlopige conclusie

Wie van games houdt waarin de route van A naar B vooraf niet vast ligt, heeft aan Thief een fraaie titel. De naamloze City is een doolhof van straatjes en steegjes vol gebouwen van verschillende verdiepingen. Dat geeft erg veel opties. Als de route over de begane grond geblokkeerd is, kun je in de meeste gevallen onder of boven langs - als je tenminste een beetje de moeite neemt om een alternatieve route te zoeken. Dat geldt op alle vlakken; wie een beetje moeite doet en geduld heeft, komt ver in de game. Wie haast heeft en recht op het doel af wil stormen, zal al snel tegen de bewakers van de Baron aanlopen en vermoedelijk even snel het onderspit delven. 'Ongezien blijven' is het devies en dat vergt geduld en inventiviteit. Vechten kan, maar is niet aan te raden. Wie wil knokken, kan beter op zoek naar een andere game.

Als meesterdief is Garrett steeds op zoek naar waardevolle voorwerpen. Vaak voor een ander die zijn diensten inhuurt in ruil voor een stevige bom duiten. Opdrachten zijn er genoeg en voor de oplettende Thief zijn er ook nog de nodige side missions te vinden, die je vaak ontdekt door goed naar de gesprekken te luisteren van de personen die je onderweg ontmoet. Zolang je uit zicht blijft, vertellen die de meest vertrouwelijke informatie aan elkaar, waar een beetje dief handig gebruik van kan maken. Op de PlayStation 4 ziet de game er prima uit, al is het beeld over het algemeen behoorlijk donker, waardoor de plaatjes ook weer niet van je beeldscherm afspatten. De controller van de PS4 biedt gelukkig wel meerwaarde. De Light Bar geeft aan of je zichtbaar bent en de touchpad dient als inventaris. Het zijn echter vooral de thumbsticks die prettig werken, vooral bij het oplossen van de diverse puzzels in de game.

Titel Thief
Platform Windows, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3
Ontwikkelaar Eidos Montreal
Uitgever Square Enix
Releasedatum 28 februari 2014





Reacties (56)

Wijzig sortering
Steel je een dure kandelaar, dan zie je direct de hoeveelheid goudstukken in je inventaris stijgen. Je hoeft de gestolen waar dus niet te verpatsen; dat gaat vanzelf.
Daar gaan we al, de eerste domme dumb-down die nergens voor nodig was.
Voor die tijd heb je al een soort grappling hook bemachtigd,
Waarom? Je hebt rope arrows? Ik lees verder...
========

Veel belangrijker nog, zitten de Builders en de Pagans nog in het spel of hebben ze die er ook uitgesloopt?

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 25 januari 2014 12:36]

Grappling hook en rope arrow hebben een heel andere functie in dit deel van Thief. De rope arrow is om een paar meter omhoog te klimmen, naar zo'n overhangende verhuisbalk zoals ze die in Amsterdam ook hebben. Als je omhoog geklommen bent, kun je vervolgens kiezen aan welke kant je naar beneden springt. Met grappling hook kun je tegen een net iets te hoog muurtje opklimmen. Met de rope arrow kom je dus makkelijk twee verdiepingen hoger, met de grappling hook bij lange na niet. Bovendien zijn er bij beide voorzieningen nodig. Je kunt met de rope arrow alleen omhoog klimmen als er zo'n overhangende balk hangt en met de grappling hook alleen als er een plek aan de muur is waarin de haak blijft hangen.

Builders en Pagans nog niet tegengekomen, maar ik heb nog maar een klein deel kunnen spelen, dus dat zegt nog niets...
Misschien heb ik wat over het hoofd gezien, maar hoe verhoud deze Thief zich tegen de eerste drie delen? Wat ik me kan herinneren van de eerdere Thief was dat het gewoon best hardcore was en behoorlijk pittig.
Ik vind dat wel meevallen. Eerst een heler opzoeken om de spullen te verpatsen voegt niet veel toe aan het spel en haalt de vaart er uit.

Ik ben wel érg blij om te lezen dat je al die hulpjes en trucjes naar wens uit kunt schakelen, en dus eigenlijk een custom hardcore modus kunt spelen :)
Ik was erg bang dat dit een Thief voor kids zou worden namelijk. Nu heb ik wel vertrouwen in het spel.
In Thief 1, 2 en 3 hoefde je toch ook je loot niet te verpatsen? Kan het me niet herinneren iig.
Wat een prijsverschil van de console versies met de pc versie.
Jammer dat ie op steam ook 44.99 is.
Ook voor console games kan je tegenwoordig vrij goed 'shoppen'. PS+ is nog geen Steam, maar al aardig wat goedkoper dan het een paar jaar geleden was, ook vlak na de release van games =p Tevens bieden andere shops ze ook goedkoper aan dan retail prijs.

PC is echter koning: je kan Thief al pre-orderen voor rond de 25-32 euro.
begint al bij 21,5 euro :)
(al heb ik hem zelf bij een amd coupon voor 15 euro met SR4, hitman & sleeping dogs op V&A gekocht)
Die goedkope winkels krijg je gewoon een steam key.
Ah perfect, daar eens naar kijken.
Ik heb Thief Deadly Shadows op de 1st XDoos gehad, was een tof spel met indrukwekkende sfeer..
Geen overweldigende shooter maar een game waarim je eindelijk eens moet sluipen.. :)

Ik ga deze zeker aanschaffen voor de PS4..

Edit: Vraag me wel af of het ècht een verschil is tussen de PS3 en PS4 qua graphics, zou graag een groot verschil willen zien maar betwijfel het een beetje...

[Reactie gewijzigd door FerOne op 25 januari 2014 14:24]

Uit een interview met IGN:
The new consoles are very strong, very powerful," he explained. "They allow for much more than what a console gamer is used to. The gap between PC and next gen has massively reduced for sure. The new consoles and high-end PC offer better frame rate, higher resolution, and many new features along with DX11 support.
The PC version will support all the graphical features of the next-gen consoles with numerous improvements, including even better anti-aliasing, higher resolution shadows and support for multi-monitor. Thief on PC will also be amongst the first batch of games that support AMD’s new Mantle API for high performance graphics.
We have introduced many different new features that enhance the product considerably. We have worked on feature such as Parallax Occlusion Mapping [POM], Contact Hardening Shadows [CHS], Contact Hardening Screen-Space Reflection [CHASSR], Phong Tesselation, Bokeh DOF, etc...
De next gen versies zijn zo goed als identiek met de PC-versie (met uitzondering van Mantle-support, maar da's weer alleen voor bezitters van AMD-grafische kaarten). Het klink alsof de next gen-versies veel meer grafische foefjes zullen hebben dan de PS360-versies.

BTW De PC-versie van Thief is weer gemaakt door het Nederlandse Nixxes. Die jongens hebben bewezen prima ports te kunnen maken, dus dat zit snor.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 25 januari 2014 16:35]

De next gen versies zijn zo goed als identiek met de PC-versie
In je eigen quote bewijs je het tegendeel?
The PC version will support all the graphical features of the next-gen consoles with numerous improvements,
Zoals ik het lees wordt er gezegd dat de PC als extra's betere AA, betere schaduwen en support voor meerdere schermen heeft. Ik denk dat je op een HDTV op drie meter afstand echt niet het verschil tussen TXAA of FXAA kunt zien, betere schaduwen is ook al aardig subtiel en het derde item is niet van toepassing op consoles. Mantle zou nog wel verschil kunnen geven, maar da's iets waar je een AMD-kaart voor moet hebben.

De andere genoemde items zitten volgens mij (als ik het citaat correct interpreteer) in alle versies, in ieder geval voor PC, PS4 en Xbox One.
Zoals ik het lees wordt er gezegd dat de PC als extra's betere AA, betere schaduwen en support voor meerdere schermen heeft
En ik lees gewoon precies wat er staat, dat er "numerous improvements" zijn, onder andere de zaken die jij opnoemt

Ze zeggen dus zelf dat de pc versie veel verschillen kent met de console versie, of dat ook het geval gaat zijn is natuurlijk afwachten.
Wat hogere resolutie schaduwen en betere AA interesseert de meeste console gamers niet... Aangezien 3\4e het verschil tussen 720p en 1080p al klein vinden gok ik dat de meesten aardig ver van hun scherm zitten en meer waarde hechten aan texture detail en licht effecten etc.

Ik moet zeggen dat het mij meevalt hoe de 'cross gen' games er uit zien op de nieuwe consoles over het algemeen, terwijl games in deze periode (rond launch nieuwe consoles) toch meestal maar zeer matig zijn qua grafische updates. Denk aan CoD 2 op de Xbox 360 bv.

Ik denk dat met 'identiek' hier dan ook bedoeld word iets in de richting van: DX11 features, 1080p, dynamic lighting etc. Dingen die voorheen op consoles toch echt zga ongezien waren.
Kijk erg uit naar dit spel! Lijkt me weer eens geweldig om te spelen, heb altijd Thief Deadly Shadows speelt :).
Thief Deadly Shadows (of deel 3) is door een hele grote groep Thief spelers redelijk de grond ingeboord omdat het moeilijke aspect uit deel 1 en 2 aanzienlijk vereenvoudigd was om het op consoles speelbaar te maken. Ik moet zeggen dat ze daar wel gelijk in hadden (de moeilijkheid valt niet te vergelijken met de 2 eerdere delen), maar ik heb mij enorm vermaakt met deel 3 (en natuurlijk met de voorgaande delen). IMHO hebben ze (voor mij) de standaard gezet voor sneak games.

Ondanks dat ik liever Thief 4 had gezien (het verhaal in deel 3 was wel goed en het gaf de mogelijkheid voor een vervolg), heb ik wel vertrouwen in deze nieuwe reboot en ik ga - zodra deze beschikbaar is - direct voor de PC aanschaffen :)
Ik hoop juist dat ze het op het moeilijkheidsniveau van deel 3 hebben gehouden.
Zo was deel 1 gewoon af en toe "onhandig" en deel 2 vaak wat "te streng" en voelde daarmee onrealistisch aan. Nou moet ik wel toegeven dat deel 3 soms wel erg makkelijk wegspeelde en de menu's en het aantal knoppen mij ook wat te ver teruggeschroeft waren, maar goed. Het belangrijkste wat me is bijgebleven is dat het goed sluipen was en echt door de immersie oprecht ENG was. De ontknoping of eigenlijk het stukje daarvoor was echt even kippenvel.

Ik hoop maar geloof eigenlijk wel dat ze weer dergelijke themas in dit spel hebben gestopt. Alleen het vorige wat deze studio deed was Deus Ex HR, en die vond ik eigenlijk geen ene donder aan. Dat spel was te makkelijk, allerlei onzin als aim assist en uiteindelijk sprak de setting me vele malen minder aan dan ik had verwacht. Beetje huiverig om Thief 4 niet zomaar te kopen eigenlijk. Even afwachten maar en natuurlijk ook voor de PC aan de gang. Sneakgames als FPS horen daar thuis. Blij dat ze het niet zoals eerst te zien was een MGS achtige game hebben gemaakt.
Ziet er goed uit, maar ik wacht ook nog even af, het lijkt ook een game te zijn die je vrij snel uitspeelt, maar het kan zijn dat de replay value dit volledig goedmaakt.
Als de replay value half zo goed is als de eerste 2 delen dan wordt dit spel over 5 jaar nog steeds gespeeld.
Thief 1 speel ik nog wekelijks :D
fixes zat te krijgen, helemaal met HD texture pack :D
Momenteel "gratis" te krijgen bij een jaar abbo van de PU.
Eigenlijk 41.50 euro voor de game. Een normaal abonnement is namelijk een stuk goedkoper.
Desondanks een prima deal: LINK.
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de verschillen met de pc versie. Zowel grafisch als qua besturing. Hopelijk kunnen jullie snel de pc versie testen en vergelijken. En dan maar horen dat de leverings problemen snel worden opgelost van de ps4...

Voor de rest ziet het er wel uit als een toffe game. Ik heb geen ervaring met deze serie, maar is het wat spelwereld/vrijheid betreft vergelijkbaar met assassins creed?
Besturing ben ik ook wel benieuwd naar, al zou dat voor de Thief series geen probleem moeten zijn natuurlijk ;)

Grafisch kan ik het je alvast vertellen: de PC versie ziet er het beste uit. Zoals altijd :P Het licht vrij dicht bij elkaar voorlopig, maar de echte graphics fanaten halen deze game ook op de PC, en anders op de Ps4.

Waarom zeg ik 'anders op de Ps4'? Puur en alleen omdat tot nu de de meeste multiplatform titels daar vrij goed op uit komen.
BTW Is het iemand al opgevallen dat alle next gen games tegenwoordig op de PS4 worden gerecenseerd? Een jaar geleden werden alle consolegames op de Xbox 360 bekeken.
XBox One is nog niet uit in Nederland én tot nu toe draaien álle multiplatform games waar performance verschil is tussen de consoles beter op de Ps4 dan op de One... Óf hogere resolutie, óf hogere framerates meestal. Soms beiden, maar dat is zeldzaam.

2 vrij sterke redenen =p

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 25 januari 2014 19:48]

Niet zo gek als de Xbox one nog niet eens uit is in Nederland
Dit spel heeft lang geduurd zeg. Ik kan me deel 3 nog heel goed voor de geest halen en dat vond ik op zich een heel leuke game. Geen hoogvlieger of zo maar wel een game die mee bleef boeien tot het einde. Dat ik me alles nog zo goed kan herinneren is wel bijzonder want dat was 10 jaar geleden. Voor die tijd was deel 3 volgens mij best een behoorlijke game, redelijk open en keuze vrijheid in wat je ging doen en hoe. Als deze game net zo goed is dan ga ik het zeker even uitproberen al moet ik nog wel een PS4 zien te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Steffy op 25 januari 2014 20:24]

Hij is ook op de PS3 en Xbox 360.
deze ga ik zeker aanschaffen op de ps4 :)

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee