Battlefield 4 - meer modi, meer vernietiging, meer spektakel

Sterke basis van Battlefield 3

Uiteindelijk komen we terug op waar het in een multiplayerspel uiteindelijk om draait: de basisgameplay. Dan hebben we het dus niet over wat DICE voor Levolution-verrassing in petto heeft, niet over wat je kunt doen als Commander, wat voor spelmodi er in Battlefield 4 zitten of zelfs wat voor nieuwe wapens en voertuigen je tegenkomt in het spel. Het gaat om de momenten die je de komende weken, maanden en wellicht jaren het vaakst tegenkomt. De momenten waarbij je om een hoekje spiekt of er een vijand staat. De momenten dat je op een dak ligt met je sniper rifle, op zoek naar een doelwit, en ga zo maar door.

Typische Battlefield-gameplay

Battlefield 4 sluit zich hierbij moeiteloos aan bij het hoge niveau dat Battlefield 3 al liet zien. Niet voor niets wordt die game tot op de dag van vandaag nog door veel gamers gespeeld. Op een buggy springen, naar een vlag toe rijden, twee verdedigers uitschakelen, de vlag innemen en met je buggy snel weer doorscheuren: het is een voorbeeld van wat in onze ogen de essentie is en ook zou moeten zijn van elke Battlefield-game, en die komt gelukkig ook goed tot zijn recht in Battlefield 4.

In een tijd waarin gamers echter steeds allergischer lijken te worden voor games die te veel teren op het succes van hun voorgangers, kun je je afvragen of dat voldoende is. Ondanks de nieuwe toeters en bellen zou je immers best kunnen claimen dat de basisgameplay van Battlefield 3 naar Battlefield 4 niet enorm verandert. Critici merkten na het spelen van de bètaversie van het spel al op dat het eerder om Battlefield 3,5 dan om Battlefield 4 gaat, en die mensen kunnen we niet helemaal ongelijk geven.

Je team helpen zonder kills te maken

Toch weegt voor ons de kwaliteit, die er onmiskenbaar is, zwaarder. Battlefield 4 laat oude pluspunten intact. Battlefield blijft daardoor de shooter bij uitstek waarin teamplay beloond wordt. We noemden al de voordelen van het opvolgen van de orders van de Commander en de Squad Leaders, maar het gaat verder dan dat. Battlefield 4 is natuurlijk het speelterrein van gamers die ontzettend goed zijn met een digitale proppenschieter, maar je hoeft geen uitstekende schutter te zijn om je team te helpen in Battlefield 4. Ook door je dienstbaar op te stellen en een ondersteunende rol op je te nemen, kun je je team helpen winnen en zelf alsnog een hoop punten scoren.

Zeer memorabel was dan ook het potje Conquest waarin wij de op twee na hoogste score van de 64 spelers in de ronde wisten te behalen, zonder ook maar één kill te maken. We hadden onszelf namelijk benoemd als aangewezen piloot van een helikopter waar in totaal vijf passagiers in konden. Vier daarvan konden ook schieten, twee zelfs met een van de miniguns die we aan boord hadden. Dat leverde ons een leuk aantal 'driver assists' op. Daarnaast namen we, door boven de vlaggen te hangen met onze heli, zelf ook aardig wat vlaggen in, en dat alles leverde dus een aardige sloot punten op. Dit is voor ons wat Battlefield 'Battlefield' maakt. Er is ruimte voor topschutters, maar een goede piloot of chauffeur kan net zo belangrijk zijn voor het team.

Benchmark Battlefield 4 Video van 6 november 2013
Battlefield 4 Video van 30 oktober 2013
DICE maakt spelmodi Battlefield 4 bekend Nieuws van 27 september 2013