Door Hinke de Lau

Reviewer

Creative Labs MegaWorks 510D review

Luistertests: film

Voor films worden weer heel andere eisen gesteld dan voor muziek. Doordat je de aandacht moet delen tussen geluid en beeld, komt het iets minder nauw met de HiFi kwaliteiten van een luidspreker. Hierdoor kunnen bezwaren die voor muziekweergave gelden wegvallen. Wat wel weer belangrijk is voor geluidsweergave van films, is dat een setje indrukwekkend moet kunnen klinken als dat moet met veel sublaag. Door de vele gesproken tekst is natuurlijk een goede center speaker met een goede spraakverstaanbaarheid en prettige weergave van stemmen ook vereist. In het eerste punt is Creative Labs uitstekend in geslaagd. De subwoofer gaat diep en hard genoeg voor een zeer heftige film ervaring (op een standje ver onder de aanbevolen instellingen van Creative Labs). Ook kan de set uitstekend omgaan met de gigantische dynamiek van hedendaagse films.

Wat het tweede punt betreft: de center speaker krijgt van mij een krappe voldoende. Het zijn eigenlijk dezelfde bezwaren die voor de muziekweergave golden die ervoor zorgen dat de waardering niet hoger is. De center speaker wordt een beetje geplaagd door de kastresonanties van de plastic center speaker en de te scherpe "s"-en. Bovendien klinken de stemmen een beetje iel, ook een veel voorkomend probleem bij sets bestaand uit een subwoofer en satellieten. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar wel jammer. Een laatste minpuntje is dat ik een beetje last had van versterkerruis tijdens stille scènes.

* Getest met de volgende DVD's:

• The Fifth Element
  • Devils Advocate