Beyond: Two Souls - game van een goede regisseur

Cage als regisseur

Dat ontwijken werkt echter niet altijd zo, en dat komt omdat Quantic Dream strak de regie in handen houdt over de camera. David Cage is teveel cameraman en regisseur om dit uit handen te geven aan de speler. Je ziet Jodie zoals hij dat wil, waarbij je de camera maar een heel klein beetje naar links of rechts kunt draaien. Dat levert prachtige plaatjes op, niet alleen door de kwaliteit van de engine, maar ook door het gekozen standpunt. Cage wisselt daarbij driftig. De positie van de camera verhuist tijdens veel scènes moeiteloos van links naar rechts en van dichtbij naar veraf. In veel gevallen is dat mooi en sfeerverhogend, maar Cage zet de strakke regie ook voort tijdens gevechten. Zo kan het gebeuren dat je een klap van links ziet komen, maar de camera halverwege switcht naar rechts zodat je de stick opeens niet meer naar links maar naar rechts moet bewegen om je aanvaller te snel af te zijn. Ook bij het ontwijken van aanvallen komt dit voor. Wegduiken doe je daardoor lang niet altijd door de stick naar je toe te halen. Het effect is mooi, maar tijdens gevechten was 'wat minder switchen van camerastandpunt' prettig geweest.

Je krijgt veel hulp

Niet dat Beyond: Two Souls moeilijk is. Verre van zelfs. In vergelijking met Heavy Rain neemt Quantic Dream je nog veel meer bij de hand. Eigenlijk kun je niet verliezen of dood gaan. Als je wat missers maakt tijdens een gevecht, komt Quantic je te hulp. Er klinken opeens sirenes, waardoor je aanvallers op de vlucht slaan. Of er duikt een spook op dat je aanvallers oppikt en meeneemt. Zelfs als je met opzet een gevecht probeert te verliezen, word je te hulp geschoten. Soms is er een kleine omweg en word je opgesloten door je aanvallers als je verliest, maar ook dan is ontsnapping nabij. Toch heeft de game 23 verschillende eindes. Die zijn gebaseerd op keuzes die je tussen de gevechten door maakt en in de gesprekken die je onderweg hebt. Hoe je presteert tijdens gevechten heeft geen invloed, en dat is jammer. Het maakt de game toch een stuk minder spannend.

Het kan nog gekker. Zo probeerden we met Jodie ergens een straat over te steken die door diverse groepjes gewapende tegenstanders bewaakt werd. Halverwege werden we door de game keihard teruggestuurd. Jodie draaide zich - zonder ingrijpen van ons - om, zodat we terugliepen naar waar we vandaan kwamen. Oversteken werd door Cage en consorten kennelijk als te gevaarlijk gezien, we moesten maar een omtrekkende beweging maken, in plaats van de kortste weg te kiezen.

De weg van Fahrenheit naar Beyond: Two Souls.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3