Beyond: Two Souls - game van een goede regisseur

Het loopje van Page

Dat we hier niet diep in de uncanny valley vallen is te danken aan de wat hoekige vormgeving en houterige bewegingen van de rest van het lichaam van de acteurs in de game. Dat verschil maakt misschien nog het beste duidelijk dat we hier naar een game kijken en niet naar een film. Niet dat die lichamen nu zo slecht zijn, zeker niet. Zo is de wat gebogen houding en het wat stijve loopje van Page goed te herkennen in haar digitale evenknie. Maar aan het lichaam van de personages is duidelijk minder aandacht besteed dan aan hun gezicht.

Page is hier dus de ster. De actrice speelt de rol van Jodie Holmes. We volgen haar gedurende vijftien jaar van haar leven, van haar achtste tot haar drieëntwintigste, al verloopt de game niet chronologisch. Sterker nog; er wordt driftig door de tijd gesprongen en in de vele kleine hoofdstukjes van de game maak je in schijnbaar lukraak gekozen fragmenten de hele groei van kind naar volwassene mee. De stukjes zijn uiteraard verre van lukraak gekozen. De game vertelt een duidelijk verhaal. Of eigenlijk: een aantal verhalen.

Paranormale eigenschappen

Zo is er het verhaal van de bijzondere gave van Holmes, een verhaal dat al begint voor haar geboorte. Holmes is het kind van twee mensen die paranormale eigenschappen bezitten. De verwachting is dan ook dat het kind van die ouders al helemaal over bijzondere gaven moet beschikken. Dat boezemt angst in en dus wordt Jodie direct na haar geboorte weggehaald bij haar moeder. We pikken de draad op als ze is ondergebracht bij pleegouders, die het maar lastig hebben met het kind en haar spoken. Dus wordt Jodie al snel overgedragen aan de zorg van Nathan Dawkins, de rol van Willem Dafoe. Dawkins werkt op het Department of Paranormal Activities en Jodie wordt direct zijn voornaamste studie-object.

De 'launch trailer' van Beyond: Two Souls.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3